Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Mamvantwee

Mamvantwee

06-04-2010 om 11:30

Wo-studie in deeltijd naast baan en gezin

Hallo medeforummers,
Ik twijfel al een hele tijd om met een studie te beginnen naast mijn werk (32u) en gezin (kinderen van 4 en 6 jaar). De studie die ik wil doen, wil ik alleen maar doen omdat ik het leuk vind. Het is geen carrièreswitch, niet bedoeld om een andere of betere baan te krijgen. Mijn werk vind ik matig leuk, maar goed, ik krijg er lekker voor betaald en hoef me niet echt in te spannen.

Ik heb zowat alles gelezen wat er over de studie te vinden is: alle info op de website van de uni, vakken, kosten, etc. Ik doe ook al een jaar een LOI-cursus op hetzelfde gebied, om te zien of de materie me boeit: en ja, ik wil alleen maar méér! Motivatie genoeg dus. Financieel is er ook geen probleem.

Mijn grote angst is alleen dat ik die 4 jaar deeltijdstudie niet kan combineren met de rest van mijn leven. Kan ik de uren studie wel in mijn week plannen? Hou ik dat vol, 4 jaar lang? Is er nog tijd over voor mijn hobby's en sociale leven?

Wie heeft er ervaring? Volgens de uni moet je op 20-25 uur studiebelasting rekenen. Per week is er 1 avond college. Ik werk 32 uur over 4 dagen, mijn man werkt ook 4 dagen per week.

Zie ik terecht beren op de weg?

groet, Mamvantwee

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
jippa

jippa

06-04-2010 om 12:43

Keuzes

Hoi mamvantwee,
Gewoon doen en zien hoe het loopt. Ik heb een deeltijd wo naast een baan van 32 uur gedaan en in voltijdtempo afgerond, maar ik had geen kinderen en het vergde soms keiharde keuzes. Man ging skieen en ik ging niet mee bijvoorbeeld.
Ik sta nu aan de andere kant en zie veel deeltijdstudenten, ook met gezinnen.
Deeltijdstudies kun je veel meer in je eigen tempo doen en studieadviseurs kunnen je helpen bij een aangepaste planning. Dus als je een poos wat minder doet is het niet direct een ramp.
Wat wel veel uitmaakt is of het een studie is waarbij je veel groepsopdrachten moet doen. Dan is het zaak snel een goed deeltijdmaatje te vinden met wie je efficient kunt samenwerken (liefst een paar) of ontheffing te vragen en alles individueel te doen.
Het allerbelangrijkste in mijn ogen is of je bereid bent offers te brengen voor dat wat je echt wilt. Een man die je daarbij steunt is ook heel fijn!!

angel3

angel3

06-04-2010 om 14:10

De lat niet te hoog

het is een studie voor jezelf, niet voor het diploma. Je kunt ook de lat minder hoog leggen en zien waar het toe leidt. Je HOEFT geen diploma te halen. Je kunt wat trager gaan. Alleen is het natuurlijk wel zo dat je een minimum moet halen om verder te mogen. Is het anders mogelijk om losse modules te doen? dat ga ik nl waarsch doen als contractor bij een uni. Geen deeltijd maar enkele interessante modules. Niet voor het diploma maar voor mezelf...
Suk6
(ps heb je nog oudersch verlof? dan kun je dat deels inzetten)

Beren op de weg

Ja, volgens mij wel.

Vergis je niet in een studie naast werk en gezin, je moet behoorlijk veel zelfdiscipline hebben en daarnaast zul je expliciet tijd vrij moeten maken voor je studie. De vraag is of dat lukt met een baan van 32 uur en kids. Vier jaar is behoorlijk pittig.

Het ligt er ook aan of je deze studie makkelijk doet of er behoorlijk voor moet leren. Gaat het je gemakkelijk af of kost het veel energie? Dat is ook een belangrijke vraag.

Mamvantwee

Mamvantwee

06-04-2010 om 15:21

Reacties

Bedankt voor jullie reacties.

Het gaat me inderdaad niet om het diploma, tenminste, ik heb het diploma niet nodig voor een baan ofzo. Ik heb al een wo-diploma. Maar aan de andere kant: als ik begin aan deze studie wil ik wel de eindstreep halen natuurlijk...

Ik heb voor beide kinderen nog volledig recht op ouderschapsverlof. Dat zou ik kunnen inzetten. Bijvoorbeeld een dag per week verlof om te kunnen studeren, dan kom aan 12 uur studietijd, plus nog een avond college, plus nog 2 keer 2 uur. Die uren kan ik structureel inplannen. Dat is bijna 20 uur.

Inderdaad Moppeke, je benoemt exact de grootste beren die ik zie. Het is een studie met veel lezen, veel schrijven en veel denkwerk. Dat gaat me op zich wel goed af. Ik zal keuzes moeten maken (dat is het advies dat ik ook vaak aan anderen geef trouwens...hmmm).

Ik ga deze week naar een voorlichtingsavond van de universiteit. Kan ik navragen welk studietempo mogelijk is.

groet, Mamvantwee

Margriet*

Margriet*

06-04-2010 om 18:13

Wel te doen

Ik werk 28 uur, heb nu vier uur ouderschapsverlof. Drie kids van 4,7 en bijna 10. Man werkt fulltime.
Ik heb al een WO opleiding en doe nu weer een WO opleiding. Voor de bachelor is er een schakelprogramma waarvan ik maar een kwart hoefde te doen (verder vrijstellingen). Die heb ik nu binnen. In september start ik met de master. Ik moet dan ook stage lopen. Deze wil ik over 1,5 jaar afronden.
Als ik studeer is het soms afzien. Weinig sociale dingen door de weeks en bijvoorbeeld man met kids naar het theater sturen en zelf de zondagmiddag studeren voor tentamen. Wisselend druk dus.
Sinds jongste op school zit dit jaar heb ik ook overdag tijd om te studeren en dat geeft ruimte. Man vangt op als het nodig is (als ik tentamen heb) maar hij is flexibel op zijn werk.
Zeker doen dus maar goed organiseren. Niet teveel beren bedenken, er zijn altijd legio redenen om het niet te doen dus gewoon gaan met die banaan en in de praktijk merk je pas echt goed of het lukt of niet. En anders een tandje lager. Ik ging ook iets langzamer maar als er maar vooruitgang is.
Succes met je keuze.

100%mama

100%mama

07-04-2010 om 09:28

Als je het wil

Het is idd een studie voor jezelf, doe je deze bij LOI, NTI, NHA en andere thuis studie opleidingen kan je het in een aangepast tempo doen dus dan is het wat makkelijker indelen.

Toegegeven, IK vond het zwaar (ben net geslaagd). Ik had geen thuis studie, maar moest 1x per week naar school met 20 uur studie per week, daarnaast 24 uur werken en mijn gezin. Zou ik het over doen, jawel hoor, ik begin September weer. Het is leuk, het is iets van jezelf en bij genoeg disipline ga ik het gewoon redden.

Als het iets is wat je graag wilt doen......ga er voor hoor!

Mamvantwee

Mamvantwee

07-04-2010 om 09:55

Twijfel maar...

Wat bemoedigend al die reacties! Ik vind het heel goed om te lezen dat jullie studeren naast baan en gezin. Ik heb het draadje dat Bachelor doorgaf, ook gelezen. De OU biedt de studie van mijn keuze niet (Wijsbegeerte, er zijn wel cursussen maar niet de bachelor), dus dat is geen optie.

Ik heb een fantastische man die me alleen maar stimuleert om deze studie te beginnen. Hij kan heel veel en flexibel oppakken. We hebben al goede afspraken in huis, we hebben al een hulp en we halen al eens per week alle boodschappen, bijvoorbeeld.

Sinilind, deze studie heeft niets met mijn werk te maken, maar ik doe nu ook al een LOI-cursus Filosofie en vind het gewoon super om te doen.

Morgenavond is er een informatieavond op de universiteit, dan ga ik informeren naar de mogelijkheden. Daarna zal ik eens met mijn baas gaan praten, want misschien is er financieel of met studieverlof wel wat te regelen.

groet, Mamvantwee

Doen!

Ik zou het zonder meer doen Mamvantwee. Zeker als je al een WO-opleiding achter de rug hebt. Ik heb een voltijds WO-opleiding gedaan naast mijn baan van 24 uur en een gezin (wel maar één kind toen). Het is puzzelen en keuzes maken, maar het lukt wel. Mijn ervaring is dat een tweede WO-opleiding stukken gemakkelijker gaat dan de eerste. Je weet gewoon al HOE je moet studeren, dat maakt dat het allemaal wat sneller gaat.
Ik heb het zelf wel eens vergeleken met een tweede (en volgend) kind: je begrijpt niet hoe je met één kind zo druk geweest bent. Zo was het ook met mijn tweede studie: ik begreep niet hoe ik in mijn eerste studie voltijds daarmee bezig geweest was.
En studeren is gewoon heerlijk. Echt iets voor jezelf. Natuurlijk kost het tijd en is het niet allemaal even leuk, maar het geeft je ook energie en nieuwe impulsen. Ik zou overigens wel voor een diploma gaan. Je sluit het daarmee toch voor jezelf echt af. En je weet maar nooit waar je het nog voor kunt gebruiken.
Ik zou er zo weer zin in krijgen!
n@nny

Janna3

Janna3

08-04-2010 om 12:40

Slim plannen

Hier ook een drukke baan, drie kinderen en een deeltijd WO. Ik vind het heerlijk om te doen, ik maak van mijn collegedag mijn vrijetijdsdag. Wel is het goed om een aantal zaken zorgvuldig te plannen, extra oppas e.d. En de lat niet te hoog leggen. Bij ons zijn ze zeer flexibel met het inschrijven voor de diverse vakken. Daarnaast spreid ik mijn tentamens over de tentamenperiode en de hertentamenperiode. Wat misschien nog het belangrijkste is dat ik het echt als hobby zie en het geen enkel punt vind om 's avonds aan het lezen te gaan ipv lui op de bank tv kijken...

Mamvantwee

Mamvantwee

09-04-2010 om 15:53

Overtuigd

Na de informatieavond ben ik zo mogelijk nog enthousiaster geworden. De studielast (in uren) blijkt mee te vallen, en is in overleg ook veel flexibel aan te passen indien nodig. Ik ziet het helemaal zitten, ik ga me inschrijven! Ik kan pas in september starten natuurlijk, dus er is nog tijd genoeg om vanalles voor te bereiden. Leuk!

Bedankt voor jullie reacties.

groet, Mamvantwee

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.