Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wonen in nijmegen?

het is nog niet aan de orde hoor maar aangezien ik nogal van vooruit kijken hou en een fixatie heb op ver vooruit plannen ben ik mezelf aan het voorbereiden op een zeer eventuele verhuizing naar Nijmegen.

Iedereen die we er over spreken zegt dat Nijmegen heel erg leuk is, of zelfs net zo leuk is als Haarlem (ja ja dat zal wel.., niets is leuker dan H denk ik dan, want hier staat mijn verbouwde huis waar ik met al mijn ziel en zaligheid aan heb verbouwd en ontworpen, nu de tuin die zo mooi aanslaat, bomen, terras gelegd, bloemenweide is prachtig, blauwe regen groeit als een tierelier etc etc)... zucht...

Inmiddels heb ik uitgevonden dat de Indische buurt in Nijmegen dicht bij het centrum ligt (leuk !) maar wel kindvriendelijk is (zeer belangrijk voor ons).

Is nijmegen echt zo leuk en dus echt wel een optie om te overwegen ? Ik ben geloof ik 1 keer in mijn leven in Nijmegen geweest, iets met school en Romeinen. Ik ken het dus niet.

Welk wijken zijn echt vreselijk ? En is de Indische buurt ook overbevolkt met studenten ? Het lijkt mij niet prettig om naast of in de buurt van een studentenhuis te wonen namelijk. Ik heb op funda een huis gezien in de Javastraat (te duur, maar prachtig), is dat een leuk deel van de Indische buurt ?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ach mens, daar kan je met opgeheven hoofd heen

...ik zou ervoor tekenen!
Je levert de zee in en je krijgt er schitterende heuvels en bossen voor terug. En Duitse supermarkten (en winkels voor playmo en al die andere kindersjit waar jij wat mee hebt, maar dan voor minder). En cultuur. En een heerlijke sfeer, niet Brabants, niet Limburgs. Niet eens echt Gelders. En de uiterwaarden. En je woont overal dichterbij. Behalve de plekken waar je verder vandaan woont. En stel je voor dat je Mandameisjes kunnen ze zeggen dat ze zijn geboren in Haarlem en opgegroeid in Nijmegen. Klinkt dat sjiek of klinkt dat sjiek? En dan heb je van die oudbouw wijken, en genoeg stadse sfeer om ook stadsmensen aan te trekken. Mede door de universiteit. Had ik de rivier al genoemd? Uitgaan is ook dik in orde.

Ik heb overigens geen pillen geslikt of middelen gebruikt. Ik zie gewoon een klik.

May

May

26-06-2011 om 14:15

Nijmegen is geweldig

IK heb er ruim tien jaar gewoond en als het met werk te doen was, zou ik zo weer teruggaan.. Heerlijke sfeer, leuke stad, mooie natuur..
Indische buurt is leuk... Net als heel Nijmegen Oost trouwens... Maar er zijn veel meer leuke buurten. Gewoon eens een dagje Nijmegen doen en lekker gaan rondrijden...

Tirza G.

Tirza G.

26-06-2011 om 15:28

Ik zou

willen dat ik het mocht, in Nijmegen wonen. Geweldige stad.

Tirza

Chipie

Chipie

26-06-2011 om 16:03

Tja

Steden kunnen best heel erg leuk zijn. Nijmegen is geweldig. Maar jouw liefde voor Haarlem is groot, je bent er aan verknocht. Je kunt jou en je dochters wel uit Haarlem halen maar Haarlem niet uit jou. Kinderen zijn heel flexibel, en toch is het echt leuk voor hen? Ik vraag het me af. Ik zou goed nadenken of en baan het waard is om te verhuizen. Ik zou denken: binnen nu en twee jaar komt er in je eigen omgeving ook vast een leuke baan voorbij.

Manda Rijn

Manda Rijn

26-06-2011 om 16:47 Topicstarter

Chippie

het gaat om een baan van mijn man, als hij het wordt dan moet hij er voor gaan, de eerdere andere steden waar hij gekeken heeft vond ik niet leuk, nu dan als laatste optie Nijmegen, zo te lezen is dat dus wel een echt leuke stad. Ik zou het voor mijn oudste een enorme stap vinden, 3 verschillende basisscholen in nog geen 4 jaar ;-(

Volgens mij valt het wel mee

..want zolang woont Manda nou ook weer niet in H. En ze is gewoon nogal intens, dus die intense binding aan H is nou ook weer niet omdat ze er al zo lang woont. Ik vind Nijmegen een keu-ri-ge bestemming voor familie Manda. En ik zie het al helemaal zitten hoe Manda daar haar plek gaat vinden. Esthetisch denk ik dat er in Nijmegen meer te halen valt dan in Haarlem, en zoals we allemaal weten is dat erg belangrijk voor Manda. Niet dat het sociale niet telt, zo bedoel ik het niet, maar ik vind Nijmegen een stad met een rijkere historie en meer gewicht. Er is zeker meer dan een schoolreisje over Romeinen.

En dat schoolwisselen: niet te veel over inzitten.

Chippie

Chippie

26-06-2011 om 19:18

Manda

"als hij het wordt dan moet hij er voor gaan"

Waarom? Niks moet. Wordt je gelukkig om alle kansen en uitdagingen na te jagen? Nee, en ik ben niet zo'n muts die nooit buiten haar eigen geboortedorp heeft gekeken. Maar ik denk dat een fijne thuisbasis - die je volgens mij in dit huis hebt gevonden - onbetaalbaar is.
Ik vind het ook vrij mutsering om 'dus' maar te verhuizen omdat manlief een 'betere' baan elders kan krijgen. Een betere aan beetekent niet altijd een beter leven.

Ik vind werk maar werk. No way dat ik puur voor het werk van mijn man mijn woonplek op ga geven. Ik werk om te leven en niet om te werken. Als mijn man elders zou sollicitern, prima, maar ik ga niet verhuizen. Dan crosst hij maar heen en weer etc.

En inderdaad 3 basisscholen in vier jaar is niet leuk. Je wilt kinderen een thuisbasisgevoel meegeven. Dat gevoel is heel waardevol. Mensen die hetniet hebben, kunnen zic makkejik aanpassen mar voelenzich vaak ook nergens echt thuis.

Manda Rijn

Manda Rijn

26-06-2011 om 20:29 Topicstarter

Goh rodebeuk en chippie

dat zijn nogal wat interpretaties en ook zo alsof jullie de familiemanda geheel kennen.

? misschien hebben jullie wat wijntjes op, het is ook echt tuin en wijntjes weer dus daar zal het wel aan liggen dan.

Manda Rijn

Manda Rijn

26-06-2011 om 20:30 Topicstarter

Tips qua wijken dan?

welke wijken zijn mooi (oude huizen), groen, kindvriendelijk (geen doorgaande wegen met 50km er door heen) en op loopafstand van het centrum of op korte fietsafstand ?

Manda Rijn

Manda Rijn

26-06-2011 om 20:31 Topicstarter

Oh rodebeuk

lees ik net toch nog over deze zin van jou "En ze is gewoon nogal intens, dus die intense binding aan H is nou ook weer niet omdat ze er al zo lang woont."

ik vind het zo'n rare uitspraak en vind het niets voor jou ! Ja eigenlijk vind ik die posting heel irritant betweterig geformuleerd.

Manda

wederom niet lullig bedoeld. Ik bedoelde dat je heel enthousiast kan zijn, maar dus ook kan worden. Bevlogen is misschien het woord. Soms ook fel. Eigenlijk was ik nu ook heel enthousiast, ik vond Nijmegen gewoon een supermatch, en ook wel grappig tegenover alle twijfels die jij had over verhuizen in het algemeen.

Maar ik was me bewust dat het verkeerd kon klinken. Sorry hoor. En dat betuttelende is natuurlijk tong-in-cheek bedoeld. Ik zal toch niet jouw verhuizing gaan bepalen.

En het was port

..vintage port.
Ik drink anders nooit overdag, maar een vriendin was langsgekomen met een fles om te bedanken...

Manda Rijn

Manda Rijn

26-06-2011 om 21:05 Topicstarter

Port

aha zie je wel !

Wat mij nu over de streep heeft getrokken om toch open te staan voor een verhuizing is ons leefcomfort. Qua school (nieuwe poging voor een klein kneuterig schooltje met creatieve vakken), huis (kosten en grootte, dichter bij centrum, meer diversiteit) en ik heb meer kans in Arnhem qua werk, na de vakantie heb ik ook een gesprek daar.

Hey manda

fijn dat dat weer duidelijk is. Ik had er een beetje een naar gevoel van. het was ook nog Vintage, of had ik dat al gezegd?

Nijmegens schoolbeleid, had je je daar al in verdiept?

Ik ben ook ontzet over het wegbezuinigde kunstonderwijs. Creatief, dat woord gebruiken ze nog, is een soort scheldwoord voor abjecte knutselwerkjes geworden. Maar alles op teken- en beeldende vorminggebied is verdwenen. Ze hebben wel een methode op onze school... maar die gebruiken ze niet.
Maar of de huizen daar echt veel goedkoper zijn? Nou ja. Haarlem is al zo'n tijd de overloop van Amsterdam, kan best dat dat nog net wat duurder is. En jij hebt misschien wel weer zin in een verbouwing.
Ik zou trouwens kwa werk niet op 1 paard wedden, en echt kijken dat je ergens woont vanwaar je een paar kanten op kunt reizen. Wat dat betreft ruil je het strand in tegen de Duitse grens, maar in de buurt van N zit wel een aantal andere centra. Het is mij heel goed bevallen, we zijn hier voor werk man gaan wonen, dat ik makkelijk alle kanten op kom. Heb ik ook gebruik van gemaakt. Heb al gewerkt richting Noord, Zuidoost, West en verWest.

+ Brunette +

+ Brunette +

27-06-2011 om 02:55

Leuke stad hoor.

Nijmegen vind ik een leukere stad dan Arnhem, er zijn trouwens rivierstranden. Sluit me aan bij de lofzangen over deze stad. Zelf heb ik in/bij onder andere Groningen, Amsterdam en Nijmegen gewoond en ik ken Haarlem een beetje. Als ik bij een bedrijf zou werken en de nabijheid van vrienden of familie telt niet mee, dan zou ik waarschijnlijk Nijmegen kiezen, het is echt een leuke stad: veelzijdig, modern en vrijgevochten maar toch met een rijke historie, de landelijke omgeving is veel mooier dan die van de andere steden die ik noemde. Als je aan de zee gehecht bent, bedenk dan dat Nijmegen wel erg landinwaarts is maar de ligging aan een rivier vergoedt veel.

Wat ik aan die ligging ook zo speciaal vind

Is dat er even een trosje heuvels is neergelegd. Als je verder naar het oosten gaat wordt het weer plat. Of naar het zuiden. Of naar het noorden. Zo'n maffe ligging vind ik dat. Maar goed, in het gebruik ideaal natuurlijk.

Ik heb in mijn studententijd veel tijd in andere studentensteden doorgebracht (nog geen tempobeurs), ze allemaal wel gezien. En Nijmegen bleef toen hangen als een stad waar ze het goed voor mekaar hebben.

liora

liora

27-06-2011 om 07:45

Dagje

Wat klinkt dat leuk zeg! Ik ga binnenkort maar eens een dagje naar Nijmegen, ben er nooit geweest.

Spannend Manda! Op welke termijn zou hier sprake van zijn?

Yta Chalne

Yta Chalne

27-06-2011 om 09:11

Nijmegen

Een paar maanden terug was ik een paar dagen in Nijmegen, en het viel me op dat het centrum wat onduidelijk in elkaar zit. Niet storend, gewoon anders. Een fantastische (eet)winkelstraat is de Lange Hezelstraat. Kun je gewoon een dag doorbrengen. Mooi en vol fantastische winkels.

Voor de rest ken ik Nijmegen nauwelijks, behalve de omgeving van de Maartenskliniek/-school, en dat ziet er fantastisch uit. Heuvels, prachtige huizen, bos.

Manda Rijn

Manda Rijn

27-06-2011 om 09:31 Topicstarter

Ja de duinen

die duinen, de zee. Even naar zee rijden zit er dan niet meer in, wandelen in de duinen kan ik wel omruilen met wandelen in een ander bos. maar de zee is wel heel bijzonder, bijvoorbeeld morgenmiddag rij ik na school direct door naar de kust, bikini's, handdoekjes en drinken mee, even een uurtje aan het water.

het is helemaal niet zeker, hij zit bij de laatste 3 kandidaten. Die procedure kan nog wel een paar maanden duren. Anderzijds kan het ook nog zijn dat zijn huidige werkgever iets aan gaat bieden als hij meldt dat hij weg kan, dat zou nog het beste zijn.

Afgelopen jaar hebben we hier avonden gepraat over eventueel verhuizen en tot nu toe wilde ik absoluut niet weg, ik vond die steden ook niets toevoegen. Ook het buitenland is nog een keer besproken en dat willen we allebei niet.

Ik kijk erg op tegen het idee eventueel weer opnieuw te moeten beginnen, ik ken er helemaal niemand !! Vrienden maken, sociaal netwerk opbouwen, weer nieuwe buren. Oudste weer op een nieuwe school, pff.

Ander geluid

Mijn broer woont in Nijmegen en ik kom er regelmatig nu mijn vriendin daar weer woont. Het is een leuke studentikoze stad, maar hoe ga ik dit nu netje formuleren? Nijmegen ligt in het zuid-oosten en tegen randstedelingen wordt niet altijd heel positief aan gekeken. Dus het kan zijn dat je in het begin nog niet spontaan en hartelijk ontvangen wordt. Dus, stel je bescheiden op en roep niet te vaak dat het 'bij jullie ' (lees Haarlem) veel beter is.(niet dat ik zeg dat jij dat zou doen Manda!) Nu moet ik wel zeggen dat er steden en dorpen zijn waar het veeel erger is, maar ik wilde je deze tip toch wel meegeven.

Dorry

Manda-proof

Manda, ik ken jou natuurlijk niet persoonlijk, maar uit de indruk die ik hier op het forum van je heb lijkt het mij dat Nijmegen goed bij je past.
Het heeft inderdaad veel historie en het is tevens leuk studentikoos. De omgeving blijft fascinerend in zijn veelheid aan natuur: van heuvels tot polders, bossen en vennen. Je hebt er (behalve duinen en zee) echt alles.
Wat betreft de 'leukste' buurten: ik denk dat voor jou heel goed Nijmegen-Oost (buurt Daalseweg, Berg en Dalse Weg, Groesbeekseweg zou passen. Indische buurt is ook prima. Je zou ook eens in Bottendaal (tussen de Graafseweg en St Annastraat) kunnen overwegen. Deze buurten zijn rustig, op redelijke afstand van het centrum en dwingen (buiten de doorgaande wegen om) het verkeer om niet al te hard te rijden.
Het centrum van Nijmegen vind ik zelf qua winkelaanbod niet heel bijzonder; ik vrees dat dit in vergelijking met Haarlem toch wel een achteruitgang is. Veel wordt goedgemaakt door de rijke historie die op veel plekken in Nijmegen voelbaar is.
De opmerking van Dorry kan ik niet onderschrijven. Nijmegen is een studentenstad waar juist veel import komt en ook blijft hangen na de studie. Er zijn wel echte 'Nijmeegse' wijken, maar volgens is het probleem dat Dorry beschrijft in de prijsklasse waarin jij zoekt niet echt een probleem.
En oh ja: verdiep je vooral in het centrale aanmeldsysteem voor de basisscholen. en of je dit wel ziet zitten. Ik kan me voorstellen dat dit ook meeweegt in je beslissing.
Groet, n@nny

Randstedelingen

Hmm, bij nader inzien toch nog even op Dorry terugkomend: het was bekend dat ex-burgemeester Guusje Ter Horst erg veel moeite had met zaken die in Nijmegen vrij gebruikelijk zijn, zoals het 'Nijmeegs kwartiertje' (altijd net te laat komen bij een afspraak) en de cultuur van achterkamer/wandelgangenpolitiek.
Dus misschien is Nijmegen toch wel meer doordrongen van een bepaalde zuidelijke manier van leven dan ik in eerste instantie had gedacht.
n@nny

Manda Rijn

Manda Rijn

27-06-2011 om 23:27 Topicstarter

Nijmeechun

spreken ze daar plat trouwens ? Voordat ik om iemands uitspraak in een deuk ga liggen en direct weer ruzie krijg met de buurman (ben daar zo goed in !).

we'll see. Het heeft pluspunten weer opnieuw alles te kunnen kiezen en mijn werk ligt toch op zijn gat dus kan ik net zo goed verhuizen als ik daar in de buurt wel werk vind.

verder heb ik ontdekt dat er indd een soort obscure regeling is met scholen inderdaad, heel vreemd. Ik zat net verlekkerd te kijken naar een kneuterig klein schooltje met wat leuke creatieve werkjes en humanistisch en pro-iedereen is anders en dat is leuk. Hmm.

ach, aangezien ik nog steeds niet weet welke wijken nu wel en niet leuk zijn met alle voor en nadelen zal ik braaf moeten afwachten en niet direct indelingen gaan tekenen van huizen die ik wel leuk vind zo op het oog (leve funda).

Ze zeggen geen nijmegen

Ze zeggen Niemweeeeghen, met een zachte G.

En wat Dorry zegt, erg leuke stad, maar wel met randstadreserves.

Manda Rijn

Manda Rijn

28-06-2011 om 11:22 Topicstarter

Randstadreserves

hmm, dan zal ik mezelf toch echt eerst een andere prsoonlijkheid moeten aanmeten want ik ben nogal blij met Haarlem en A'dam ook en wat ik voel dat moet ik altijd uiten, niet slim dus, ja eerst een brainwash anders meteen weer ruzie met de mensen die er al honderd jaar wonen.

;-(

Uiten

Mijn ervaring als randstedeling met veel connecties in meer oostelijk geleden regio's is dat direct uiten niet op elke plaats in Nederland op z'n waarde geschat wordt.

+ Brunette +

+ Brunette +

29-06-2011 om 11:44

Mijn ervaring als vreemdeling in nijmegen

Nooit de randstad ophemelen, dan moet het niet zo moeilijk zijn om nieuwe sociale contacten op te doen, ik vind de mensen in deze regio opener en hartelijker dan in Noord-Nederland.

Randstad ophemelen

Volgens mij moet je dat nergens buiten de Randstad doen. Sterker nog, in mijn deel van de Randstad moet je dat al niet doen met Manda's deel van de Randstad.
En vice versa. Mijn hospita in Amsterdam stelde me aan kennissen altijd voor met 'dit is Dirksmama(noggeenmama). Ze komt uit Rotterdam en ze is TOCH wel aardig'...

Kiki

Kiki

29-06-2011 om 23:26

Hahaha dirksmama,

dat is zeker zo. Nergens wordt mijn woonplaats zo afgebrand als door mijn Achterhoekse en Twentse klanten. Complimenteer je ze over hun mooie uitzicht, krijg je smalend te horen dat ik dat in de stad wel niet zou hebben. Vertrekt je gezicht onwillekeurig omdat je 7 maanden zwanger, met 30 graden uitstapt op een boerderij en je gewoon even moet wennen aan de mestlucht, bijten ze me toe dat dit tenminste "eerlijke" stank is. (ik durfde niet te vragen wat oneerlijke stank is)

Ik moet er altijd wel om lachen, maar denk wel eens dat ik het andersom zou doen ik met hooivorken van hun erf verjaagd zou worden.

Nijmegen is mooi trouwens, wel lastig inkomen die brug over. Die staat standaard vast geloof ik

mijk

mijk

30-06-2011 om 11:41

Hier in groningen

Heb ik het in het begin ook vaak gehoord. Bij jullie in het westen.......De grap is, ik kom uit Arnhem.

Misschien van de zomer toch eens een weekje in Nijmegen op vakantie Manda. Kijken hoe het voelt?

Mijk

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.