Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Anne

Anne

02-05-2013 om 00:00

Woongemeenschap

Dag,

Ik speel met het idee om samen met mijn gezin in een woongemeenschap te gaan wonen. Ik denk daar al jaren over omdat ik er vooral de voordelen van zie. Bijvoorbeeld voor mijn man, die (na ziek te zijn geweest) niet meer kan terugkeren in het werkproces en duidelijk gezelschap mist overdag. Hij is niet mobiel genoeg om van alles zelf te ondernemen en onze kinderen en ik zijn overdag weg ivm school en werk.
Ik heb zelf dus al langer het idee dat samenleven (zij het ieder in een soort eigen woonhuis) prettig kan zijn maar nu mijn man zoveel alleen is, is dat gevoel versterkt.
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat mijn 'wens' nooit verder is gekomen dan zomaar een idee. Ik heb dus nooit eerder iets uitgezocht. Nu stel ik hier de vraag of er mensen zijn die in een woongemeenschap leven. Hoe start je zoiets op? Zijn er misschien al woongemeenschappen waar je je bij aan kunt sluiten? Is het juist enorm af te raden? Een eerste 'zoektocht' dus hier op OO.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sawo

Sawo

02-05-2013 om 09:20

Landelijke vereniging centraal wonen

Hoi Anne
Kijk eens op de website van het lvcw binnenkort open huis bij woongemeemschappen.

Anna-

Anna-

02-05-2013 om 22:51

Ga eens kijken

http://www.gemeenschappelijkwonen.nl/?choice=108
Binnenkort landelijke open dag!

cw'er

cw'er

03-05-2013 om 09:34

Ja ik!

Mijn ouders hebben toen ik jong was een centraal wonen project opgezet. Ik heb er gewoond vanaf mijn dertiende, jaar weg geweest op m'n 18e, en toen er weer zelfstandig gaan wonen. Mijn ouders waren toen verhuisd. Ik heb er tot mijn dertigste gewoond.

Bij een cw project heb je dus gewoon een volledig eigen huis met alles erop en eraan, met daarnaast een aantal gemeenschappelijke ruimtes en vaak ook een grote gemeenschappelijke tuin. Geheel vrijblijvend is het niet, er wordt wel van je verwacht dat je je inzet. Vaak zijn er groepen met verschillende namen waar je je bij aan sluit. Een tuin groep, een activiteiten commissie, woningtoewijzing, bestuur, onderhoud... Daarnaast zijn er in alle cw's die ik ken eet groepen. Deze komen dan 1 x pe week bij elkaar en koken om de beurt en eten gezamenlijk. Daarnaast worden er vaak spontane dingen georganiseerd als iemand eens wil koken, een borrel, samen film kijken, noem maar op.
Het contact met elkaar is gewoon veel makkelijker dan met normale buren. Ik zat er toen zo 'in' dat ik elke dag wel in gemeenschappelijke ruimtes te vinden was, er is altijd wel iemand om een bakkie mee te doen.

Ik heb het altijd geweldig gevonden. Het sociale, de gezelligheid, heel fijn. Ook voor kinderen is het heel leuk. Je moet er wel rekening mee houden dat zeker als je intensief ermee bezig bent er ook vaak wel wat gedoe is. zoveel mensen met allerlei ideeen levert wel eens spanning op. Hoe kleiner het project hoe meer dat over het algemeen is.

Er zijn veel verschillende soorten centraal wonen, van vrij klein tot halve dorpen. In welke regio zoek jij iets?

Je hebt natuurlijk ook nog steeds echte woongroepen. Hierbij heb je dan alleen een eigen kamer en leef je echt verder helemaal samen. Hier heb ik geen ervaring mee.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.