Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tijgeroog

Tijgeroog

17-10-2011 om 11:04

Word ik blij van een keukenmachine?

AH heeft deze week een keukenmachine in de aanbieding, de Braun MR 550. Ik heb geen keukenmachine, nooit gehad, wel een staafmixer waar ik niet zo veel mee doen omdat ik het veel werk vind om het ding te pakken en later weer op te ruimen.
Maarja, ik heb wel eens een recept waar je een keukenmachine bij nodig hebt. Ik lees hier wel eens hele blije verhalen over Ken op het aanrecht (maar die is wel erg duur ) Ik wil graag afentoe een partij kruidenboter of pesto maken, maar dat is dan best veel werk (en het lukt niet goed met de staafmixer, dan heb ik een grote klont boter die ik weer tussen de messen uit moet peuteren)
Dus: wat ga ik allemaal doen als ik zo'n ding koop? Is het een beetje handig schoonmaken? En is dit een handig instapmodel?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Mwa

Als je de staafmixer al te veel werk vindt, dan denk ik dat je de keukenmachine helemaal niet gaat gebruiken. Veel meer schoonmaakwerk dan een staafmachine! Voor alleen boter en pesto zou ik het niet de moeite waard vinden.
NB ik heb zelf geen keukenmachine maar vroeger hadden we er wel een. Die werd (en wordt) erg weinig gebruikt, omdat het zo veel opruim- en schoonmaakwerk is. Er zijn ook mensen die er lyrisch over zijn hoor, maar nogmaals, als je ervaring met de staafmixer nu ook al zo is dan denk ik niet dat je er heel blij van wordt. En hij staat straks wel weer ruimte in te nemen: of pontificaal in de keuken (wil je dat), of ergens in een kast (en dan pak je hem dus nooit).

cqcq

cqcq

17-10-2011 om 11:27

Kruidenboter zonder keukenmachine

Je kunt toch heel goed kruidenboter maken zonder keukenmachine?

Kruiden fijnhakken (eventueel met de staafmixer), boter op kamertemperatuur laten komen, zodat het zacht wordt.

Kruiden en boter mengen met twee vorken. Boter stijf laten worden in de koelkast.

Tijgeroog

Tijgeroog

17-10-2011 om 12:15

Daarom ook

Daarom wil ik ook graag weten wat je er nou allemaal mee kunt. Behalve eens in de 2 (of 3) maanden een recept maken waarin staat dat je de keukenmachine ergens voor moet gebruiken.
Hij gaat in ieder geval in de kast. Want eerst een grotere keuken wordt wel een heel duur geintje.
En de kruidenboter maak ik nu ook met de hand. Maar ik doe er graag olijven en zongedroogde tomaten door en die moet ik eerst heel klein snijden. Dus ik was op zoek naar een snellere methode, vandaar.

Blender?

Misschien heb je meer aan een blender? Wat niet wegneemt dat ik ook jaren zo'n ding heb laten verstoffen in de kast.

MM.

MM.

17-10-2011 om 12:21

Gebruik hem veel

Die van mij (een Kenwood, maar dan een goedkope onder de 100 euro) staat altijd startklaar. Groenten snijden: van alles wat voor bami, een hele rodekool of boerenkoolbladeren in fijne sliertjes. Aardappels raspen voor rösti. Een restje kaas malen dat te klein is om nog te raspen. Dochter maakt milkshakes met de blender. Oud stokbrood wordt paneermeel. Een grote bos peterselie of dille fijnsnijden voor in de vriezer. Pesto maken. Bloem en boter tot kruim mengen en noten hakken voor een bakrecept. Even een soepje pureren.
Kortom, ik kan haast geen dag zonder, maar als je dat soort dingen zelden of nooit doet zal ie staan te verstoffen. Ik denk dat keukenmachines vooral goed tot hun recht komen bij mensen die niet zo van de pakjes en zakjes zijn maar veel basisingrediënten gebruiken in hun kookkunst.
De gebruikte onderdelen gaan gewoon in de vaatwasser.
Kruidenboter maak ik trouwens juist niet in de machine, er blijft dan te veel in het apparaat kleven. Dus wel de kruiden fijnsnijden met de sikkel, maar voor de rest het ouderwetse prakwerk met een vork.

Bij Kieskeurig wordt de Braun van Albert Heijn tot de multifunctionele staafmixers gerekend. Die zou ik zelf niet gauw kopen, liever een echte keukenmachine met een flinke aandrijfunit.

Groet MM

Ik wel

Wij maken regelmatig deeg met bloem en gist om zelf pizza te maken - ideaal met het keukenapparaat. Of om zelf brood te bakken (ala stokbrood voor bij het avondeten). Verder met de rasp erop: handig om zelf kaas te raspen voor de kaasfondue. En worteltjes voor wortelsalade. En kool voor koolsalade. En aardappelschijfjes voor een ovenschotel.

Ik moet zeggen dat we de machine het vaakst gebruiken voor het pizza- / brooddeeg. En af en toe voor de andere zaken door mij genoemd.
O, ik vergeet er nog één: Bij ons kan er een blender opgezet, en daar pureer ik de pompoensoep mee. En maak ik milkshakes van overrijp fruit / yoghurt. Maar ook daarvoor geldt dat dat een paar keer per jaar is.
Schoonmaken: alles behalve het scherpe mes gaat in de vaatwasser.
Conclusie: met ons kookgedrag: ja, hij staat standaard op het aanrecht en ja, we zijn er blij mee.

merel

merel

17-10-2011 om 14:06

Bakje bij de staafmixer

Ik was zelf net gewend aan het bakje dat ik bij mijn staafmixer (ooit) had gekocht. Dat heb ik heel lang niet gebruikt (zo'n bakje met opzetstuk met mesjes) maar onlangs toch ontdekt hoe makkelijk ik zelfgemaakt vlees voor kattenvoer klein kon krijgen. Of naderhand voor de spagettisaus, kleine stukjes bleekselderij en wortel. Ik ging het dingetje steeds vaker gebruiken omdat ik er steeds meer handigheid in kreeg.... en toen liet ik 'm vallen en was hij gebroken. Een nieuwe is niet te koop, tenmiste bij de losse onderdelen kost ie meer dan een nieuwe staafmixer, dus ik moet een hele nieuwe set kopen. Geen punt eigenlijk, maar ik zie zoveel soorten bij de blokker staan, dat ik niet kan kiezen
Maar mijn verhaal voor jou, kan je niet zo'n los opzetstuk gebruiken? Heb je het misschien liggen of is het nog los te koop? (mijn staafmixer was mega oud, maar van de modernere mixers kan je die bakjes+mes los kopen.

Primavera

Primavera

17-10-2011 om 18:45

Nee

Als je de staafmixer al bijna nooit gebruikt, denk ik dat je een keukenmachine helemaal niet gaat gebruiken. De opzetstukken van een staafmixer kunnen trouwens ook gewoon in de vaatwasser.
Een blender zou ik ook niet nemen. Zelf heb ik er ooit eentje gehad, gekregen als kraamcadeau voor het 1e kind, toen ik heb bij het 3e kind nog maar 1 of 2 keer gebruikt had, heb ik hem weggegeven. Ik vond het veel te lastig schoonmaken (en had toen nog geen afwasmachine).
Hoewel ik iemand ben die praktisch nooit pakjes en zakjes gebruikt en voornamelijk met verse basisingrediënten kook, komt een keukenmachine bij mij dus niet tot z'n recht. Een broodbakmachine daarintegen bleek echter wel een schoot in de roos te zijn en ook de staafmizer gebruik ik vaak. Het is dus zeer persoonlijk.
Groeten Primavera

Bazuin het rond

waarschijnlijk heb je, zonder dat je het weet, veel kennissen met ongebruikte keukenmachines. Kun je die uitproberen zonder schuldgevoel en zij weer blij met een lege plank in de keuken (voor zolang een plank leeg blijft in de keuken )

Annet

Annet

17-10-2011 om 21:08

Ook bakje bij de staafmixer

Wij hebben die zelfs in twee maten klein (eigenlijk net te klein) en best heel groot.
Daar wordt van alles in fijngehakt, vooral in de kleine , zoals noten, kaas, pesto, kruiden, eieren, etc.
Het is maar een klein bakje, de staafmixer wordt er niet vies van en het bakje en mesjes kunnen in de afwasmachine. Staafmixer hangt hier gebruiksklaar aan de muur.

Helaas is het bakje nu gebarsten na jaren intensief gebruik dus er kunnen alleen nog maar droge dingen in.
Ik moet dus op zoek naar een nieuwe combinatie.

Een keukenmachine heb ik gehad maar die heb ik weggedaan. Die kwam hier de kast niet uit.

Juist net van zolder gehaald

Ik heb gisteravond juist net weer onderdelen van zolder gehaald. Ik heb een Ken en gebruik hem voor taarten bakken (dat doe ik erg veel), maar ook voor pizzadeeg.
De laatste tijd maak ik weleens 6 liter bolognesesaus in 1 x voor in de vriezer. Ik sneed alle groente dan met een mini klein mixertje van tupperware. Maar boy oh boy wat miste ik mijn haksel onderdeel vd kennie.. Nu kan ik dus weer binnenkort een hele grote pan spaghettisaus maken.... mjammie

Ik gebruikte mijn kenwood dus al wel alleen niet voor het hakken van groente. Dat onderdeel lag nog op zolder.

Mijn mijn kennie kan ik trouwens ook citrusfruit uitpersen en sap persen uit bijv. wortels, appels etc... Een alleskunner. Het enige wat er niet mee kan is gehakt maken.

Deeg

Zandtaartachtig deeg, waarin volgens het recept de koude boter met twee messen moet worden kleingesneden (wat een p... klus is) gaat hier altijd in de keukenmachine met het sikkelmes. En daarvoor is-ie perfect geschikt. Verder niet alleen voor pesto maar ook voor humus en tapenade, voor het raspen van harde groente in forse hoeveelheden (kleine dingen doe ik met de microplane, krijgen mijn armspieren ook nog eens oefening).

Ik heb een keukenmachine met een aantal accessoires, maar in de praktijk gebruik ik vooral het sikkelmes. Voor pureerwerk gebruik ik de staafmixer en voor slagroomkloppen de handmixer, maar hoewel mijn machientje (overigens ook een Braun en die heb ik al meer dan 10 jaar) niet elke week uit de kast komt zou ik m toch niet willen missen.

Groeten,

Temet

Tijgeroog

Tijgeroog

18-10-2011 om 10:43

Ik word er denk ik wel blij van

Bedankt voor alle reacties. Ja, ik geloof dat ik er wel blij van ga worden. (alleen jammer dat ie bij de AH hier uitverkocht was, maar na even bellen heb ik er 2 fillialen verder nog een gevonden)
M'n jongste is net op school begonnen dus ik heb nu tijd over. Een deel van die nieuwe tijd wil ik in de keuken door gaan brengen.En ik vond het altijd al leuk om te bakken, jam maken en dat soort dingen.
Ik heb ook bedacht dat het feit dat ik een trappetje nodig heb om m'n staafmixer te pakken niet helpt om 'm vaak te gebruiken. Maar er kan (moet eigenlijk ) ook wel wat gereoganiseerd worden in de keukenkastjes (heb ik nu ook tijd voor), waardoor ik voor de keukenmachine wel een handige plek kan creëren. Ergens wat dichter bij de grond.
Brooddeeg maak ik in de broodbakmachine, dus daar heb ik 'm niet voor nodig. Maar dingen die ik wel zie zitten zijn, vooral uit jullie tips:
- fruit voor de jam/appelmoes kleinsnijden.
- pesto, tapenade etc
- kaas raspen
- wortel salade ofzo maken
- dingen voor m'n baksels hakken

En dingen als prei snijden, is dat ook handig?
AH heeft het trouwens handig aangepakt, in de Allerhande van deze maand staan heel veel recepten waar je een keukenmachine voor nodig hebt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.