Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

MaximeM

MaximeM

10-09-2009 om 12:35

Worden eieren bruin geverfd?

Hoi,

Sinds tijden weer eens een eitje gekookt in een pannetje met water en azijn (normaal doe ik alleen water) maar nu kwam er van de eieren het bruin af !?! Dit heb ik nog nooit meegemaakt. Komt dit nu door de azijn die ik heb toegevoegd, of zijn de witte eieren soms bruin geverfd??? Heel raar, ik kon het er gewoon afwassen met mijn handen, velletjes bruin kwamen eraf. (ik heb altijd gras-eieren, van kippen die buiten zouden zijn geweest).
Het is op zich een non-probleem maar ik zou het wel heel gek vinden als die eieren echt geverfd zouden zijn om een of andere reden (het maakt mij niet uit of ik nu een wit of bruin ei eet)

Maxime

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pluk53

Pluk53

10-09-2009 om 13:32

Kalk

eierschaal is van kalk, dat lost (gedeeltelijk) op in azijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-09-2009 om 13:33

Wikipedia

De kleur van de schaal hangt samen met het ras van de kip. Kippen met witte oorlellen leggen over het algemeen witte eieren, kippen met roze oorlellen bruine.

Linda99

Linda99

10-09-2009 om 13:45

Azijn

Niet een antwoord op je vraag maar je hebt er vast wel een op die van mij: waarom azijn in het water?

MaximeM

MaximeM

10-09-2009 om 15:33

Azijn

Hoi,

Nou dan denk ik dat de kleur door de azijn is weggespoeld? Waarom azijn in het water...tja...ik had geloof ik ergens eens gehoord dat dat goed was, dat je schaal niet zo snel zou breken. En onlangs was ik uit eten in een restaurant met een open keuken en zag ik de kok ook eieren koken en deed hij azijn in het water, dus toen dacht ik er ineens aan om dat ook eens te doen.
Ik had trouwens geen gebarsten eierschalen, dus het werkte wel.

Maxime

Iris

Iris

10-09-2009 om 19:45

Zonder azijn ook geen gebarsten eieren

Als je de eieren gelijk in het koude water doet en dan gaat koken, dan ook geen gearsten eieren. Ze barsten volgens mij van de te grote temperatuursverschillen.

ilsepilse

ilsepilse

11-09-2009 om 07:38

Wit wit bruin bruin

De kleur van de schaal hangt samen met het ras van de kip. Kippen met witte oorlellen leggen over het algemeen witte eieren, kippen met roze oorlellen bruine...

ehm wij hebben altijd kippen gehad thuis 10duizenden ze hadden allemaal roze oorlellen, maar de witte kippen legden witte eieren en de bruine bruine eieren, we hadden een handelaar die altijd bruine eieren wilde met oranje dooiers en dan werd een of andere vitamine in het eten gedaan zodat de dooier roder zouden kleuren.

MaximeM

MaximeM

11-09-2009 om 10:40

Ja dat weet ik wel

Hoi,

Ja dat heb ik ook al gegoogled, hoe het zit met bruine en witte eieren, maar ik vond het zo gek dat het bruin er ineens af ging!
En Iris, ik deed ze voorheen ook altijd meteen in het water en liet het dan aan de kook komen, maar het lukt me al tijden niet om een zacht gekookt ei te krijgen (ze zijn telkens te hard) en nu ging ik dus googlen op de tijd die een ei moet koken om een zacht ei te blijven en dat moest dan 6 minuten zijn (gemeten vanuit kokend water) dus vandaar dat ik ze dit keer maar eens in kokend water had gedaan. Maar het waren er 3 en toen heb ik ze met mijn stomme hoofd 8 minuten gedaan, ik dacht 3...dan moet het vast langer ! Stom, want dat gaat hier helemaal niet op...had ze gewoon 6 minuten moeten doen, dan waren ze goed, met acht minuten toch weer half hard.
Maar dan nog een vraag? Hoelang zou je dat dan moeten doen als je vanuit koud water start met je eieren? En ik was op zoek bij Blokker naar zo'n ei van een bepaald materiaal dat je dan ook in het water meekookt en die geeft aan (met een kleur misschien, dat weet ik niet) of je ei zacht of hard gekookt is... heeft iemand daar ooit ook van gehoord en waar ik het kan kopen? De mevrouw bij de Blokker zei " ik werk hier al 10 jaar, maar hier heb ik nog nooit van gehoord!" Bestaat het nou eigenlijk of is mijn fantasie weer eens op hol geslagen?

maxime

MaximeM

MaximeM

11-09-2009 om 10:43

Te vroeg geklaagd

Hoi,

Terwijl ik bovenstaande aan het typen was, bedacht ik me al dat ik nog niet had gegoogled op zo'n ei en die dingen bestaan dus gewoon WEL....zou dit weer zo'n typische blokker reaktie zijn??? Het ging ook niet al te vriendelijk dat antwoord, het was meer snauwen.

Kijk hier is het ei: http://www.kooktoppers.nl/images/1009250000.jpg

Nu nog een winkel vinden in de buurt en anders koop ik 'm wel online.

Maxime

Maxime

Die meekookeieren heb ik wel eens gezien, maar idd niet bij Blokker maar zo'n "echte" kookspullen winkel. Volgens mij waren ze ook niet goedkoop. Succes! Suus

Linda99

Linda99

11-09-2009 om 14:45

Ik leer hier van alles, de azijn is dus zodat eieren niet stuk gaan omdat je ze in heet water doet? Hier dus altijd gewoon in koud water, wachten tot het kookt en dan naar wens (hard/zacht) tussen de 4-8 minuten koken.......

Prulletje

Prulletje

11-09-2009 om 19:43

Reactie

De bruine kleur komt inderdaad los omdat de kalk een beetje oplost.
De azijn zorgt ervoor dat ALS een ei kapot gaat het niet (of minder) uitloopt.
Een perfect ei: Grote eieren, direct uit de koelkast in het kokende water, 7 minuten koken.

Prulletje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.