Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

tonny

tonny

31-12-2015 om 13:21

wordt er gebakken vandaag?

Wie bakt er vandaag? Op welke locatie en - hoe smaken ze? Heb je een lange oliebollengeschiedenis of dit jaar voor het eerst?

Bak zelf nooit, vroeger ook zelden - ik koop ze wel.

Zie inmiddels al appjes binnenkomen van bakkende kinderen, dus ze ontwikkelen feestelijke tradities die ze van thuis niet meekregen

40er

40er

31-12-2015 om 13:39

gisteren

Wij bakken altijd 1à 2 dagen voor oudjaar. Echt traditie, hele familie komt eten en oliebollen mee nemen.
Vandaag wel druk in de keuken. Allemaal lekkere kleine hapjes maken. Vanavond met een deel van de familie gezellig smikkelen.
Mijn brugpieper is voor het eerst met vrienden op stap, vandaag overdag.

Hortensia

Hortensia

31-12-2015 om 13:49

helaas niet

Ik was van plan oliebollen te bakken en die vanavond op straat uit te delen, maar helaas, ik ben ziek geworden... Ook de ingrediënten voor de hapjes die ik gepland heb moeten nog maar even in de koelkast blijven staan tot het weekend of zo.

Volgend jaar beter

Ga zo beginnen

Sinds een paar jaar bak ik ze zelf. Die van de supermarkt vind ik niet te eten en genoeg oliebollen voor ons zessen van de kraam vind ik te duur. Daarom maar zelf aan de slag. Gewoon in een grote soeppan met zonnebloemolie, mix wel kant en klaar, daar hoeft alleen nog water bij, en rozijn en en sukade. Ik bak er denk ik 150 a 200 en ga als ik klaar ben een bezorgrondje doen. Fijne jaarwisseling allemaal!

skik

Brianna F

Brianna F

31-12-2015 om 14:02

nee

Ik ben de enige die oliebollen lust, dus de bakker bakt er 2 voor mij. Verder zijn het wafels die wel gegeten worden.
Van vroeger herinner ik me emmers vol beslag die steevast overstroomden (op de vloerbedekking, mijn moeder leerde het nooit) Maar heerlijk luchtige oliebollen. We aten altijd erwtensoep met oliebollen op oudejaarsdag.
Hortensia: beterschap.

Katniss

Katniss

31-12-2015 om 14:05

Suffe actie

Ik ging mijn bollen (uit Koopmans pak) in de keuken van mijn vriend bakken. Er moest een liter water bij de mix, maar hij heeft een hoogbejaarde maatbeker waarop vage streepjes staan. Ik zag wel 500 staan dus kieperde enthousiast twee volle maatbekers bij het meel. Toen ik stond te mixen realiseerde ik me pas dat een maatbeker natuurlijk een inhoud van een liter heeft.
Gelukkig is de AH om de hoek én hadden ze nog oliebollenmeel. Inmiddels zijn ze klaar en heb ik er al twee op!

Egel

Egel

31-12-2015 om 14:10

man bakt

Ja, traditioneel wil mijn man graag oliebollen en appelflappen bakken. Hij is nu niet meer aanspreekbaar: beslag is gerezen, de frituurpan gaat aan.
Beterschap aan Hortensia en alvast gelukkig nieuwjaar voor de OO-ers!

Ja!

Al sinds mijn 12e zo'n beetje, ieder jaar. Weer of geen weer, hooguit zoek ik een plekje binnen (schuur of echt in de keuken, maar dan moet het wel heel slecht weer zijn). Zelfs dit jaar ben ik aan het bakken, het beslag staat te rijzen as we speak. Beeetje bezigheidstherapie dit jaar... Ik breng altijd wat naar mijn ouders, voor broer en zus bak ik niet meer, vind het teveel gedoe om ook nog te brengen en ze hebben allebei een goede bakker om de hoek. En de buren pikken er altijd wel een paar mee.

Hortensia, wat naar! Hoop dat je je snel weer wat beter voelt. Toch een fijne jaarwisseling gewenst.

Egel

Egel

31-12-2015 om 14:11

ik bedoel appelbeignets

Sorry, niet appelflappen natuurlijk, maar appelbeignets. Vaak zitten er voor de grap ook een paar bananenbeignet-tjes tussen. Wel zin in!!

mijk

mijk

31-12-2015 om 14:13

niet

Een vriend bracht hier gisteren een doos zelfgebakken kniepertjes en ik ga zo nog even op oliebollen zoektocht.

Mijk

Thursday Next

Thursday Next

31-12-2015 om 14:22

Ik bak al jaren oliebollen, als we op vakantie zijn gaat de friteuze mee .
Ik bak gewoon in de keuken onder de afzuigkap die op volle sterkte aan staat. Aanrecht en gasstel bedekt met kranten, makkelijk schoonmaken.
Ik bak oliebollen en appelbollen en iets met ananas, soms ook appelbeignets of bananenflappen.
Ze zijn weer heerlijk dit jaar!

annet

annet

31-12-2015 om 14:33

Zoon heeft gebakken

Zoon vindt oliebollen bakken erg leuk. Dinsdag al de nodige oliebollen en appelflappen gebakken. Hij bakt en ik zorg voor het klaar maken van het beslag, de appels en het opruimen.
Ze zijn erg lekker. Wel stop ik altijd een aantal in de vriezer. Soms vind ik in de zomer nog wat oliebollen in de vriezer en zitten we in juli aan de oliebollen

ja net gebakken, minkukeltjes

worden ze hier genoemd mijn oliebollen met mooie vormen. Ik leer t wel haha, ze zijn gaar, lekker luchtig en krokant. Ach de vorm, das de laatste horde

Bakken

Alle afgelopen jaren heb ik met dochter gebakken. Vooral ook veel appelflappen. Dit jaar voor het eerst niet omdat we bij familie uitgenodigd zijn. Dochter staat daar nu al vast in de keuken te bakken want ook daar zijn oliebollenbakkers.

Lusithania

Lusithania

31-12-2015 om 15:10

Mijn man

Mijn man bakt de oliebollen en de appeldingen.
Het fijne is dat hij erna de keuken poetst en de vloer dweilt.

Hoe maken jullie de appelbeignets?
Hier gaan de appelschijven in heel dik pannenkoekenbeslag en dan zo de olie in.

Oh, kniepertjes

Die bakte mijn tante altijd, naar oud recept van mijn oma. Helaas zit ze nu zwaar dement in een tehuis, dus ik heb maar een pak Vegters rolletjes gehaald, maar da's toch niet hetzelfde. Omdat tante geen schoondochters heeft hoop ik dat ik t.z.t. het kniepertjesijzer en het recept erf.

skik

gedrochten

Ik maak een beslag. Neem een soepschepper met beslag en druk er een schijfje appel in en dan met een andere lepel eraf vegen en in de hete olie droppen.
Appelschijfjes heb ik geweekt met citroen suiker en kaneel.

Juno

Juno

31-12-2015 om 16:33

Hier

Man heeft oliebollen gebakken, schalen en teilen vol en vervolgens in de buurt uitgedeeld. Was wel aan het mopperen want hij had een Koopmansmix waar alles al in zat en dat was natuurlijk niet echt. Nog drie pakken normale mix bijgekocht, die was van de week uitverkocht. Hij bakt al zo'n 25 jaar, ook als herinnering aan zijn vader die altijd bakte.
Ik ga zo even de flappen bakken, heerlijke frisse afleiding na al die bollen en ook broodjes voor bij de gourmet.

Brigit

Brigit

31-12-2015 om 17:06

Lilian, ja, die vorm

Mijn vader bakte altijd de oliebollen bij ons thuis, ik vond dat altijd magisch, dat rijzende beslag, bollen in de olie met een bleke buik en dan keerden ze zichzelf om. Helpen mocht niet, ik was te klein en het was te gevaarlijk. Stiekum denk ik nu dat hij het lekker helemaal in eigen hand wilde houden...
Ik schijn als klein meisje een keer gevraagd te hebben of ik dat jaar dan de punten eraan mocht trekken. Hij lag onder tafel van het lachen en dat heb ik nog lang moeten horen!

Kinne

Kinne

31-12-2015 om 17:21

Man bakt.

Man staat nu te bakken. Oliebollen bijna klaar, dan zijn de ananasflappen aan de beurt. Dit jaar geen appelflappen.

Klaar

Een bolletje of 125 gebakken. Elk jaar erger ik mij weer aan bollen die niet willen draaien of heel eigenwijs steeds terugdraaien. Ik neem ze letterlijk in de tang en houdt ze met hun bleke buikje in de olie tot ze evenwichtig bruin en gaar zijn. Appelbeignets maak ik door bladerdeeg heel dun uit te rollen en daar dikke schijven appel in de verpakken. Ze zijn echt heerlijk en het scheelt een hoop geklieder zo.

skik

Hortensia

Hortensia

31-12-2015 om 19:17

Engeltje (OT)

Dank je. Schrale troost: volgens mij ligt half Nederland momenteel met griepachtige verschijnselen.

En wij hebben nu een koelkast vol ingrediënten waarmee we (houdbaarheidsdatum in aanmerking genomen) anderhalve week oudjaarsavond kunnen vieren

Hortensia

Hortensia

31-12-2015 om 19:22

soort van wafelijzer

Mijn oma zaliger had vroeger een wafelijzer, en dan bedoel ik niet voor kniepertjes of luikse wafels of zo, maar aan het uiteind zat een stuk metaal in ster-, sneeuwvlok- of bloemenvorm. Die doopte je dan in het beslag (net niet helemaal onder) en dan in de frituurolie.

Jeugdsentiment!

Maar hoe noem je zo'n ijzer?

Jamie

Jamie

31-12-2015 om 19:45

hier

Voor elfde keer vieren we het met mijn zwager en zijn gezin en voor de derde keer bakken we zelf. Vier pakken oliebollen, 33 dikke appelflappen (3 uit 1 appel) en 40 halve ananasflapjes! Man bakt en ik zorg voor alle aanvoer.

Henriette123

Henriette123

31-12-2015 om 20:57

Jamie

Eten jullie dit werkelijk met 9 man op?
Dat wordt dooreten.

Fiorucci

Fiorucci

31-12-2015 om 21:29

Mijn man bakt elk jaar. Drie pakken oliebol, vier pakken appelflap...zes man, alles gaat op...mijn traditionele nieuwjaarsontbijt is een bol, een flap en koffie. Fijne jaar wisseling!

Moni

Moni

31-12-2015 om 22:11

Wij kopen wat

Hier eten we met z'n vieren 3 oliebolln en 4 appelflappn.
Niet de moeite om zelf te bakken.
Erg verbaasd hoeveel mensen kunnen eten.
Er staat hier wel lekker beleg klaar voor de toastjjes,

overstromende emmers

Gelukkig nieuwjaar iedereen. Wij hebben niets zelf gebakken. Maar ik lees hier iets over overstromende emmers en moest denken aan het volgende gedichtje van Annie Schmidt:

Er woonde in de Peel een vrouw
die oliebollen bakken wou
met krenten en rozijnen.
Daar stond ze dan met oudejaar
en bakte maar, en bakte maar
dozijnen en dozijnen...
En de bevolking van de Peel
at veel te veel. o veel te veel.
Ze riepen: Lieve moeder, stop!
Maar het beslag was nog niet op.

De buren kwamen op bezoek
en lagen weldra in een hoek,
omdat ze niet meer konden.
De papegaai lag kogelrond
voor apegapen op de grond
en ook de zeven honden.
En alle muizen waren ziek
en lagen dof in het portiek.
En aan het einde van de dag
toen was er altijd nog beslag.

De meester met z'n hele klas
kwam kijken wat er gaande was
en wou wel iets gebruiken.
En spoedig lag de ganse school
in 't tuintje bij de rodekool
met dikke ronde buiken.
Toen kwam 't voltallig personeel
uit de fabrieken van de Peel.
Ze aten door, de hele dag
en kijk, er was nog steeds beslag!

En niemand bliefde meer een bol
en alle schuren raakten vol,
de huizen en de stallen;
Er kwam een hele hoge berg
van oliebollen. O, wat erg,
die berg is omgevallen
met veel gerommel en gedonder
en 't arme vrouwtje lag er onder.
En 't laatste wat ze zei was: Ach,
er is nog net een rest beslag...

Waarmee ik dit maar zeggen wou:
Een zalig uiteinde , mevrouw,
maar als u bakt eventueel,
denk aan het vrouwtje uit de Peel
en maakt u niet teveel beslag!
Gegroet, mevrouw en goedendag.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.