Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Dorinde

Dorinde

24-10-2009 om 15:29

Woz-waarde

Hallo, ik heb een vraag over de WOZ-waarde. Bij ons is die door de gemeente op in 2008 235.0000 gezet maar de huizen hier in de buurt worden nu echt voor minder verkocht zo'n 200-210, en vorig jaar ook al. Ik dacht dat meestal wel zo was dat de gemeente het hoger inschat, krijgen ze meer geld tenslotte.
Maar nu hoorde ik van een kennisje dat het bij haar andersom is. Haar WOZ-waarde is op 390.0000 gesteld maar de huizen daar gaan voor 430.000 van de hand. Het is een hele gewilde buurt dus zijn de huizen vast daardoor duurder, maar dat hoort de gemeente dan toch mee te nemen, de WOZ is toch op basis van vrije markt waarde? We wonen in dezelfde gemeente.
Nou ben ik benieuwd hoe dat bij jullie ligt. Is jullie WOZ-waarde meer of minder dan de verkoopwaarde?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Meer

de WOZ-waard evan ons huis is 225.000, terwijl de verkoopwaarde op 189.000 zit ongeveer (2 buurhuizen staan te koop voor die bedragen)

amk

amk

24-10-2009 om 18:05

Jaar achter

houdt er wel rekening mee dat de woz waarden ongeveer een jaar achterliggen op de werkelijkheid. De waarde van 2009 is die van begin 2008. Als het goed is moet dat in 2010 veranderen. Dan moeten ze marktconform zijn op 1 januari.

Bezwaar maken

Als je WOZ-waarde hoger is dan de verkoopwaarde van je huis zou ik bezwaar maken bij de gemeente. Je betaalt onterecht teveel belasting!

Veel minder

Hier is de wozwaarde 198.000 en de gemiddelde prijs is rond de 230.000 maandje of 6 geleden is het huis hiernaast (met tuin dan) verkocht voor 238.000, maar zij (en wij) hebben de meeste grond van de straat, de rest heeft minder grond dus zal w.s. iets goedkoper zijn.
groeten albana

Dorinde

Dorinde

25-10-2009 om 15:07

Pfff

wat een rare verschillen toch. Bij Sonj@ is de WOZ-waarde net als bij ons hoger dan de verkoopwaarde, bij Albana weer een stuk minder. Gemeenten lijken maar wat te doen en ze kijken blijkbaar helemaal niet naar de prijzen waaarvoor huizen verkocht worden terwijl dat toch makkelijk te achterhalen is.
Bezwaar maken, dat kan wel maar zou dat zin hebben? Dan moet je dat natuurlijk aan gaan tonen om te bewijzen en dan moet je een taxatie laten doen, dat is bereduur en die kosten haal je er niet uit met een WOZ-verlaging van 20-30.000 euro schat ik.

amk

amk

25-10-2009 om 15:11

de minimale fout moet al 5% zijn voor je in aanmerking komt om bezwaar te maken.
En een nieuwe taxatie is niet op jou kosten maar op die van de gemeente.
Je moet vooral aantonen waarop jou huis verschilt van de referentie panden. Dus als jij geen cv hebt maar zij wel, kleinere tuin, bedrijfspand zijn etc.

De taxatie wordt gedaan aan de hand van huisbezoeken bij huizen die net verkocht zijn.

De woz waarde van komend jaar zal waarschijnlijk lager liggen als die van voorgaande jaren omdat nu de huizenprijzen gedaald zijn. De woz waarde loopt ruim een jaar achter op de verkoopprijzen.

Lynna

Lynna

25-10-2009 om 21:04

Verschil

Mijn woz waarde is 261000 en het huis is zojuist getaxeerd op 247000. Volgend jaar dus een lagere woz waarde, hoop ik!

Tinus_p

Tinus_p

26-10-2009 om 10:27

Peildatum

Kijk, voordat je bezwaar maakt, eerst even naar de peildatum. De WOZ-waarde is de waarde OP DIE PEILDATUM. Stel dat de peildatum 1 januari 2008 is, dan is de WOZ-waarde het bedrag dat het huis op die dag waard was, als het op die dag verkocht zou zijn. Ook al is het huis nu, op 29 oktober 2009 veel meer of minder waard, dat doet er niet toe.

mopperkont

mopperkont

27-10-2009 om 13:45

Bezwaar maken

Ik heb ook een keer bezwaar gemaakt en ik kreeg een flink lagere peiling, en daar heb ik geen taxatie voor hoeven te doen. Ik heb gewoon een brief geschreven dat ik het te hoog vond in vergelijking met de WOZ-waarde van buren en de de waarde waarvoor woningen in de omgeving verkocht werden. Altijd doen, bezwaar maken!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.