Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Eurootje

Eurootje

30-09-2008 om 16:08

Wsnp, en wat is er dan te besteden

Goedemiddag,

Misschien een hele rare vraag, maar kennissen van ons zitten sinds kort in de WSNP, en nu wil ik ze wel helpen.
Maar voordat ik geld oid ga geven wil ik wel eens weten wat er zo ongeveer te besteden is in de WSNP.
Ik vind het wel een beetje raar om aan hun zelf te vragen, vandaar ik het hier maar even doe.
Het is een gezin met vader moeder, en 3 kinderen.
De vraag is niet hoe ze er in gekomen zijn, of wie zijn schuld het is, ik wil ze gewoon op een of andere manier helpen.

Eurootje.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tja

Zelf heb ik gelukkig helemaal geen ervaring met schuldsanering. Je vraagt wat er ongeveer te besteden is in de WNSP. Het lijkt me dat dat nogal afhangt van de schuld die moet worden betaald en het inkomen dat er is. Ik zou er vanuit gaan dat de schuld zsm wordt afbetaald en dat er alleen bestedingsruimte is voor het hoogst noodzakelijke levensonderhoud. Luxe dingen, uitstapjes, etentjes buiten de deur, etc zullen voorlopig niet mogelijk zijn. Misschien kan je ze met zoiets verrassen?

Weinig...

Hoi, wij zitten in de beginfase van de WSNP, en het is inderdaad mede-afhankelijk van je inkomen. Waar je vanuit kunt gaan is dat het neerkomt op 90% van het bijstandsniveau. Wat dat voor een gezin met 3 kinderen is, weet ik niet.

Je kunt van alles voor ze doen, hoor. Af en toe eens de 'dure' boodschappen meenemen (wasmiddel, wc papier) of juist een beetje luxe zoals een flesje wijn, lekker kaasje, zoiets. Mijn evaring is wel dat luxe leuk is, maar dat je aan een etentje buiten de deur niet zoveel hebt, als je aan het eind van de week weer brood met soep eet omdat je geld op is. Het is natuurlijk heerlijk, maar het voelt niet goed om daar geld aan op te laten gaan als je nog een verjaardagskado moet zien te regelen, of als de kinderen uitgenodigd zijn voor een verjaardag, daar een kado'tje mee willen nemen, etc.

Maar! Het is geen schande, praat met ze en vraag wat hun eigen behoeftes zijn, wees eerlijk en betrokken (en dat blijkt ook wel uit je posting) en vraag waar de nood het hoogst is!

lief van je!
JOns

Kaaskopje

Kaaskopje

01-10-2008 om 01:28

Trakteren

Mijn evaring is wel dat luxe leuk is, maar dat je aan een etentje buiten de deur niet zoveel hebt.===
Precies, het voelt aan als verspilzucht. Wij zijn een keer mee uit eten genomen door mijn schoonouders. We hebben ervan genoten, zonder meer. Soms moet je het ook maar gewoon over je heen laten komen en toch zat ik achteraf te rekenen dat het voor ons meer dan een maand eten was wat daar achtergelaten was. We hadden toen zo'n 45 euro per week, het etentje was denk ik al snel 300 euro (6 personen).
Om op je eigenlijke vraag te reageren, vind ik dat je beter spullen kunt kopen of ze af en toe kunt trakteren op een etentje thuis dan geld geven. Een keer bij jou thuis te eten vragen is ook al luxe. Dat spaart een dag eten uit. Het klinkt gek, maar zo redeneer je in die omstandigheden. Juist af en toe trakteren op iets wat best prijzig is en dus een aanslag is op het weekbudget vormt, denk aan vlees, wasmiddel of een zak fruit, wordt waarschijnlijk gewaardeerd, zeg dan wel nonchalant 'het was in de reclame'.

Suus

Suus

01-10-2008 om 10:15

In welke omgeving woon je?

Als er in je omgeving een boerderijwinkel is, zou ik denken aan: zak met 25 kilo aardappels, zak uien, winterwortels, enz. Iets waar ze wat langer wat aan hebben. Wij krijgen geregeld een doosje met allerlei groenten e.d. en ook aardappels en uien van een kennis, zit niet in de sanering maar ben er wel heel blij mee!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.