Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kaaskopje

Kaaskopje

16-11-2016 om 08:42

Yoghurtmaker Bestron DYM-800

Ik kan een yoghurtmaker overnemen. Wie heeft er ervaring met een yoghurtmaker?

Triva

Triva

16-11-2016 om 08:54

waarom

zou je dat willen? Yoghurt is een goedkoop product wat niet superlang houdbaar is maar wel lang genoeg om de tijd te nemen het op te eten. Als je het zelf gaat maken moet je het snel opeten ivm de niet aanwezige conserveermiddelen.

Lijkt me een heel gedoe wat maar weinig oplevert, zowel financieel als qua tijd.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-11-2016 om 09:02

Triva

De vraag is niet waarom ik dit wil, maar of zo'n apparaat bevalt.

Brianna F

Brianna F

16-11-2016 om 09:25

houdbaarheid yoghurt OT

Ik dacht dat er geen conserveringsmiddelen in yoghurt nodig waren door de fermentatie bij het maken ervan.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-11-2016 om 09:50

Brianna

Volgens wat ik net gevonden heb, is ook zelfgemaakte yoghurt best lang houdbaar omdat het zuur is en daardoor onaantrekkelijk voor verkeerde bacteriën. Ook vond ik dat zelfgemaakte yoghurt best meevalt qua kosten. Als zelfgemaakte yoghurt lekkerder is dan uit de winkel, vind ik een iets hogere prijs ook acceptabel. Daarom zijn tweedehandsjes zo leuk, dan kun je voor weinig geld uitproberen of het de moeite van méér geld waard is. Zo zijn we ook in het zelf broodbakken gerold. Zelf doen is niet goedkoper, als je het vergelijkt met brood van Lidl of de Aldi, maar wel lekkerder en dat is ook wat waard.

Triva

Triva

16-11-2016 om 10:17

Kaaskopje

Dan probeer je het toch gewoon? Of wil je negatieve ervaringen zodat je het ding niet overkoopt? Of ben je gewoon van plan het te doen?

Christel

Christel

16-11-2016 om 11:39

Ik heb een yoghurtmaker

maar ik weet het merk niet uit mn hoofd en ik zit op mn werk. Wij vinden de yoghurt lekkerder hieruit, romiger, voller. Maar ik maak sowieso veel zelf: brood, jam, appelmoes. Gekochte appelmoes is vast ook goedkoper, maar de mijne is lekkerder. Goedkoop is niet altijd het belangrijkst. Dus ik zeg doen!

Kaaskopje

Kaaskopje

16-11-2016 om 11:48

Triva

Waar heb je nu toch weer last van? Ik vraag naar ervaringen met zo'n apparaat. Als je dáár iets aan toe te voegen hebt, ben ik een en al oor.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-11-2016 om 12:59

Bestron mag eraf. Toevallig zijn als iemand dezelfde heeft

Waar ik een beetje bang voor ben, is dat het even leuk is en dat je daarna weer overgaat op pakken kopen, omdat het toch wel gedoe is . Als het maar lekker genoeg is, zal dat meevallen. Zo is dat ook met broodbakken. Ik sta wel eens te mopperen, als ik weer brood sta te snijden en in diepvrieszakken sta te verdelen, maar het is het toch wel waard.

Pirata

Pirata

16-11-2016 om 13:05

dan

Dan verkoop je 'm weer door toch?
Wij willen nu allemaal weten hoe het yoghurtmaken jou bevalt.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

16-11-2016 om 13:29

ooit gehad

Een ouwetje. De ene keer lukte het, de andere keer niet. Ik weet niet of dat komt omdat het apparaat al oud was en niet altijd dezelfde temperatuur gaf, of omdat ik iets fout deed. Maar als het lukte, was het heerlijk!

Het is gedoe

Je moet een goede startyoghurt hebben. Met gewone yoghurt lukt het niet. Ik gebruik een prijzige biologische, die in een glazen potje zit met een groen plastic deksel, te verkrijgen bij de Appie. Die lukt altijd. Als je er dan ook nog een schep melkpoeder (geen completa of coffee creamer) bij doet krijg je een hele stevige vaste yoghurt. Die is heel romig, erg lekker, maar slank word je er niet van.

Alles moet brandschoon zijn, bij voorkeur dus pas doen als de damp van de vaatwasser er nog afslaat. Je moet de melk eerst koken, daarna af laten koelen tot een bepaalde temperatuur. Die luistert vrij nauw, iets tussen de 42 en 47 graden, dus je moet ook investeren in een nauwkeurige, goed afleesbare voedselthermometer. Daarna moet het een nacht in het apparaat staan, en dan nog een dag in de ijskast staan om vast te worden. Direct uit het apparaat is het nog een onappetijtelijke,snotterige flodder.

Kortom, het is bewerkelijk, niet perse voordeliger, en als koken en zelf brouwen niet je hobby is, zou ik er niet aan beginnen.

Kan ook zonder yoghurtmaker

als je nog een goede, brandschone thermosfles hebt, die je voor de zekerheid in een dekbed of slaapzak wikkelt, zou het daarin ook moeten lukken.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-11-2016 om 17:42

Dank je wel Kenfan

Het lijkt me leuk om een keer te proberen.

Vakantieganger

Vakantieganger

16-11-2016 om 18:16

Ik heb n yoghurt macine

Lactoterm, is het merk.
Melk erin, schep yoghurt erbij (gekochte yohgurt, of een restje van de vorige zelfgemaakte), aan zetten, wachten, apparaat uit. Dan nog yoghurt een dagje laten staan, en smullen. Wachttijd is afhankelijk van temperatuur melk. Reken op 12 uur dat dat ding staat te draaien. Persoonlijk vind ik het een naar geluid. Zet m vaak 's avonds aan, etenstijd. Is de volgende ochtend apparaat uit. Heb ik het minste last van het geluid.
Afhankelijk van de start yoghurt is het resultaat de ene keer wat romiger dan de andere.
Aanschaf was niet mijn idee; ik vind het prima yoghurt hoor. Maar ik zal geen nieuwe aanschaffen als deze de geest geeft.

40er

40er

16-11-2016 om 19:36

Heb het wel eens gemaakt in de slowcooker. Was lekker hoor, maar ik eet niet dagelijks yoghurt en dan is 2 liter best veel
Maar als het apparaat niet te duur is ben ik echt wel zo 1 die het aanschaft.
(En alleen de pizza oven word veel gebruikt, maar als ik me verveel pluk ik wel weer iets uit de kast om te proberen )

Sally MacLennane

Sally MacLennane

16-11-2016 om 19:49

yoghurt in de slowcooker?

Vertel!

40er

40er

17-11-2016 om 08:14

Sally

Ik heb het recept zo niet bij de hand, maar eerst melk verwaren in de sc. Dan moet er wat yoghurt doorheen, roeren en laten staan. Na een paar uur in de koelkast ende volgende dag is je yoghurt klaar.
Ben je lid van de Facebook groep van slowcookers? Daar is het recept nml wel te vinden.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

17-11-2016 om 11:23

40er

Ik ben geloof ik nog wel lid van zo'n groep, heb die wel even op "niet volgen" gezet omdat het erg druk is. Maar ik zal eens in de bestanden kijken!

40er

40er

17-11-2016 om 12:31

Anders

Moet je het zeggen, zoek ik het voor je op!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.