Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

15-03-2013 om 09:40

Zaaien

Ik ben vorige week fanatiek aan het zaaien gegaan! Turfpotjes, zaai-aarde, een vensterbankkasje en zaaien maar! Nu al beginnen de eerste zaadjes vrolijk uit te komen, maar ik zie ook soms ook... Schimmel

Witte harige pluisschimmel, maar op één potje ook van die blauwe plekken als op oud brood, die heb ik er meteen maar uitgehaald want dat zag er echt niet uit.

Het kasje ventileert, ik geef voorzichtig water, niet met een gietertje maar met een plantenspuit, de kasjes staan in een lichte vensterbank, wat doe ik nou fout, kan ik het voorkomen of bestrijden en hoeveel kwaad kan het?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Taai ongerief

Dat is taai ongerief, die schimmel. Ik heb dat probleem ook vaak: als het te nat en warm wordt (met een zonnige dag gebeurt dat snel) dan heb je schimmel voor je het weet, ventileer je daarna te fanatiek dan droogt de aarde weer uit - en je zaailingen ook.

Het probleem met die harige witte schimmel is dat uiteindelijk vaak ook de zaailingen een tik meekrijgen, dan rotten die stengeltjes door en dan is het einde verhaal.

Je kan proberen nog iets meer te ventileren. Heb je zo'n plastic kasje met van die schuifjes aan de bovenkant? Je kan dan extra ventileren door een blokje oid tussen de bak en de kap te zetten en zo een forse kier aan de onderkant te maken, ik zou beginnen dat aan 1 kant te doen, niet bij het raam maar aan de kamerkant, dat is minder koud, en dan kijken of dat helpt. Verder opletten dat de aarde niet te nat is: vochtig is goed, kletsnat niet.

En zo snel mogelijk die kap eraf. Ik doe dat in elk geval als het eerste echte stel blaadjes verschijnt (dus niet de kiemblaadjes, maar wat daarna komt), soms al eerder. Dan groeien de planten daarna minder hard maar worden ze wel veel steviger. Staat het kasje echter bij een raam met enkel glas, dan zou ik wat voorzichtig zijn met deze temperaturen

Succes ermee

Temet

Henriette123

Henriette123

15-03-2013 om 10:18

Te veel water

Ik denk dat je ze te veel water geeft, dan onstaat er schimmel.

Inek

Inek

15-03-2013 om 17:25

Tip

Ik los superol op in water en besproei daarmee het zaaigoed. Schimmel verdwijnt als sneeuw voor de zon. Superol is ontsmettingsspul voor keelontstekingen

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

15-03-2013 om 22:19

Dank jullie

En ik dacht nog wel zo spaarzaam te zijn geweest met vocht toen ik ging zaaien...
Superol... Opeens gaat er weer een geheugenluikje open! Heel erg lang geleden heb ik dat zelf eens verkocht aan mensen die het oplosten in de sproeiflacon! Ik was het helemaal vergeten! Morgen maar gauw halen, hopelijk is het niet te laat!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.