Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Zaaien onder nieuwe boompjes?

ik heb 2 appelbomen besteld, over een paar weken kunnen we ze bekijken en laten bezorgen. Het zijn nog dunne boompjes met een stamomtrek van 12 a 14 cm maar wel hoogstam (2 meter) en zo'n 3 meter geheel hoog bij levering.

Nu wil ik onder die bomen hooggroeiende weidebloemenmix zaaien. Is dat nou wel verstandig, gaat dat ten koste van de groei van de bomen ? En wat kan ik anders onder die boompjes doen qua planten en bloemen, het is anders zo kaal namelijk. Aangrenzend ligt gras dus het leek mij mooi om dat gras door te laten lopen en dan die bloemenmix erbij te zaaien, of kan ik beter wachten totdat die boompjes steviger zijn ?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Manda Rijn

Manda Rijn

26-02-2011 om 11:04 Topicstarter

Niemand?

die weet of je onder net geplante boompjes mag zaaien ????

wendelien

wendelien

26-02-2011 om 11:10

Euhhh

Ik heb niet veel verstand van tuinieren (we doen hier maar wat), maar ik denk dat bomen sowieso veel dieper wortelen dan zaaigoed (gaat het om eenjarigen?). Ik denk dat ze elkaar dus niet beconcurreren. Hetzelfde geldt ws. voor gras. Verder ligt het ook aan de grondsoort, natuurlijk. In zware kleigrond pakt het allemaal anders uit dan op zandgrond. Als je het echt zeker wilt weten, kun je dat ws. het best aan je boomleverancier vragen.

soepstengel

soepstengel

26-02-2011 om 11:34

Onder onze appelbomen

groeit vanalles; eenjarig goed heb ik geplant, hortensia etc. Wat ik wel vervelend vond is dat de appels dan tussen de planten vallen en daar dus veel wespen op af komen, terwijl wat op het gras valt ik meteen weghark.

Fiorucci

Fiorucci

26-02-2011 om 11:47

Ik denk

Ik denk dat het geen probleem is. Maar als je zulke bloemen zaait in de buurt van gras, staat je gras volgend jaar ook vol met die mooie bloemen.

Manda Rijn

Manda Rijn

26-02-2011 om 11:56 Topicstarter

Ah dank, nog meer tips voor wilde tuin zijn welkom

oh ja die appels vallen er wel tussen, maar ik vind het zo mooi (althans de plaatjes die ik vind zijn leuk), vind het ook niet erg als het tussen het andere gras gaat groeien want dat wordt dan gewoon weggemaaid.

Ik wil een wat boerentuin, beetje Engels, geen strakke design tuin maar juist dus wat rommelig en wild. We zitten nu ook te denken om flagstones te nemen als terras en er dan mos tussen te laten groeien. We hebben een minimaal budget (want er komt nog een nieuwe schuur die al het spaargeld opslokt) dus alle tips voor goedkope tuinaaleg is welkom. Ik ben nu de aarde aan het weg scheppen en een hoge border op die manier aan het maken aan 1 kant, daar wil ik dan stapeltjes flagstones op elkaar doen zodat er aarde tegenaan kan.

Tinus_p

Tinus_p

26-02-2011 om 13:08

Groei stopt

Vziw zorgt gras ervoor, dat de bomen niet meer verder groeien -ik heb wel eens expliciet als advies gelezen om gras in te zaaien zodra de boom groot genoeg is.

Anna3

Anna3

26-02-2011 om 15:50

Droog

Volgens mij neemt een boom veel vocht, waardoor dat wat je er onder plant/zaait, snel verdroogt. En het is natuurlijk vrij donker onder een boom.

Bbc

De BBC heeft (of had) hele leuke en inspirerende tuinprogrammas en ook altijd aardige boekentips! Ik volg ze niet meer (geen tijd meer voor, helaas). In onze buurt is er in het voorjaar 'geveltuinen'-dag waar je planten kan kopen, met anderen over tuinieren kan praten, inspiratie op kan doen etc. Misschien is er ook soortgelijks in jullie buurt. Wat betreft iets planten onder je prille appelboom: elke plant of boom bestrijdt de ander met 'chemische oorlogsvoering'. Die energie komt niet ten goede aan de groei. Die boompjes moeten bewijzen dat ze aanslaan.

Ziet er leuk uit, iets bloeiends

ik kan me het plaatje dat je erbij hebt goed voorstellen. Maar voorlopig moet je je denk ik beperken tot bol/knolplanten, die dus vooral daaruit hun voeding halen.

Mijn buren probeerden vroeger altijd bloeiende plantjes te laten groeien aan de voet van een heg - dat werd ook niks. De grote planten (bomen, struiken) winnen het van de kleintjes.

Misschien kun je de leegte doorbreken met wat potten met bloeiend spul en dan, zoals anderen al suggereerden, nogmaals die bloemen proberen als de boompjes goed zijn aangeslagen?

Manda Rijn

Manda Rijn

26-02-2011 om 19:37 Topicstarter

Aha

dan kan ik die zaden beter bewaren en ze volgend jaar uitzaaien. Ik heb nog een stuk border die vol moet met gedeeltelijk lavendel en rotsplantjes, daar kan ook nog wel wat zaaisel achter. Het is een mix van klaprozen en ander weidespul.

Margriet*

Margriet*

27-02-2011 om 20:03

Onze sering

stond er al een paar jaar, maar we hebben er onder campanula gezet. Dit groeit uit tot een reusachtige border, wel regelmatig inperken. Een sering geeft ook niet zoveel schaduw en campanula is redelijk onverwoestbaar. In mei een paarse bloemetjes zee, in het najaar soms nog een keer. Maar ik zou maar een klein randje daarvan doen, gras onder fruitbomen vind ik ook mooi.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.