Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Zakloze stofzuiger? Denk aan de vuilnisman en passanten.

Gisteren kwam ik mijn straat in gefietst met een volle fietstassen en mand voorop (het was boodschappendag), zie ik verderop de vuilniswagen staan waarin de ene na de andere bak geleegd werd.
Ik kon er niet voorbij om bij mijn huis te komen en als ik zou omfietsen om mijn huis via de andere kant te benaderen moest ik ook wachten dus ik bleef op gepaste afstand staan.
Toen de laatste bak werd geleegd nam de wind een hele dot stof/troep mee. Eerst half door het gezicht van de vuilnisman en de restanten kreeg ik in mijn gezicht.
In de gebruiksaanwijzing van mijn zak loze stofzuiger staat dat je het vuil om voornoemde redenen niet los in de container moet storten. Ik doe dat echt, mijn stofzuiger bak leeg ik in een plastic tas die ik goed dichtgebonden in de bak deponeer.
Nu ik aan den lijve heb ondervonden wat er gebeurt als je het stof los stort, wil ik vragen hoe jullie dat doen?

Sneeuwitje

Sneeuwitje

10-04-2014 om 10:25

hier

geen probleem, want:
1. ik vind de zakloze stofzuigers ondingen, wij hebben er een gehad en ik was blij toen ie stuk was.
2. we hebben geen containers, bij ons gaat alles in vuilniszakken en dan in zo'n ondergrondse container.

Dus sorry, aan mijn antwoord heb je niet zo veel

Sneeuwitje

marie

marie

10-04-2014 om 11:31

as van open haard of kachel?

Hoe zit het dan met as van een open haard of houtkachel? Ik denk dat er genoeg mensen zijn die dat zo los in de rolemmer gooien. Dat waait ook alle kanten op als die geleegd wordt.

Astrid

Astrid

10-04-2014 om 12:13

hier

gaat de inhoud van de zakloze stofzuiger in de vuilniszak die in een ondergrondse opslag gaat, dus speelt het probleem niet.
Zaagsel van een dierenkooi is ook een fijne.

Hier

Wel zakloos, maar geen vuilnisman probleem, de gehele bak wordt mechanisch opgetild en boven in de containerwagen leeg geschud.
De vuilnisman komt niet achter het stuur vandaan.
Nog nooit wat zien wegvliegen met dit systeem.

Haaknaald

Haaknaald

10-04-2014 om 13:18 Topicstarter

reactie

Hier worden de containers naar de auto gereden door vuilnismannen, de bakken worden automatisch opgetild en leeg gegooid. Dit gebeurt aan de achterkant van de wagen.
Bij windstil weer zal het wegwaaien van stof (zaagsel van een dierenkooi, as van de open haard) minimaal zijn. Maar hier aan de kust staat vaak wel wat wind en gisteren een stevige wind. Waardoor het erg opviel wat los stof (zaagsel of as) doet in zulke situaties.
Echt smerig als je dat in je gezicht krijgt.

Stenna

Stenna

12-04-2014 om 14:19

zak

Ik doe het in een vuilniszak. Alle losse stof, vuil, as, spul. Nooit los in de container inderdaad. Maar nu ik er over nadenk wel in de groenbak. Los opgeveegd zand, potaarde, blaadjes etc. In de groenbak kan het natuurlijk niet in een plastic vuilniszak toch? Dat zou ook kunnen wegwaaien bij het legen denk ik.

Astrid

Astrid

13-04-2014 om 11:23

stenna

Er zijn papieren zakken te koop met de lengte van de container (bij vuilniszakken in supermarkt, AH heeft ze in elk geval volgens mij) die je op de dag van ophalen gewoon dicht kunt vouwen.
Voor zaagsel/zand is dat ideaal, neemt ook vocht op.
Gesnoeide blaadjes gewoon goed aandrukken, potaarde is meestal wel vochtig genoeg om niet te stuiven.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-04-2014 om 11:44

Is wel een probleempje Stenna

Normaal gesproken is de inhoud van de gftbak vochtig genoeg om de boel bij elkaar te houden. Bij heel lang droog weer of bij heel droog stoffig afval, kan dit afval ook flink uitwaaieren.
Dat is echter maar incidenteel, en ook van een andere orde dan de inhoud van iemands stofzuiger of kattenbak...

Voor mij geen zakloze meer

Lieve mensen,

De afgelopen jaren heb ik met een cycloon stofzuiger van Tristar mijn huis gedaan. Ik ben er helemaal van teruggekomen. Het legen van de stofbak blijft een smerig klusje (precies waar je van af wil komt weer terug) en het zuigt toch echt niet zo schoon en hygiënisch als een stofzuigerzuiger met zak. En ik ben echt niet de enige hoor: http://stofzuigers.welke-kiezen-kopen.nl/stofzakloze-cycloon-stofzuigers.php

Toen ik ook nog voor veel geld mijn filter moest vervangen was ik er wel klaar mee. De hele reden waarom ik een zakloze stofzuiger heb gekocht was nou juist dat ik geen uitgave meer had aan stofzuigerzakken e.d.

Dus heb ik bij de Mediamarkt de goedkoopste Miele stofzuiger gekocht (http://www.mediamarkt.nl/mcs/product/MIELE-S-771-Parkett-Zwart,10259,483168,570361.html?langId=-11&et_lid=110&et_cid=45&bn=2249451&channel_code=4&referer=beslist&product_code=65872682) en bij www.stofzuigerzakken.nu een pak stofzuigerzakken http://www.stofzuigerzakken.nu/MIELE-STOFZUIGERZAKKEN waar ik een jaar mee doe. Dus die kosten wegen echt niet op tegen het vieze gedoe van het legen van de bak e.d. Gewoon weggooien en klaar. En die zakken hebben vijf extra microvezel filter lagen die stofdeeltjes en zo tegen houden.

Dus mijn vuinisman mocht mijn zakloze stofzuiger menemen met stof en al. Geen vieze gezichten meer ...

Astrid

Astrid

21-04-2014 om 11:23

Liesss toch

met de vuinisman?

Apparaten

U kunt een oud/kapot apparaat gratis inleveren bij de winkelier, bij aankoop van een nieuw vergelijkbaar apparaat. Dit heet de oud-voor-nieuwregeling. De kosten van milieuvriendelijke verwerking van de oude apparaten zijn gedekt. Tot half februari 2013 betaalde u voor sommige elektrische apparaten nog een verwijderingsbijdrage. Deze is nu voor alle elektrische apparaten afgeschaft. De kosten van verwijdering zijn nu verwerkt in de verkoopprijs.

U kunt oude apparaten ook kwijt bij het gemeentelijke afvalscheidingsstation. Lever ook kleine elektrische apparaten (niet langer, dikker en breder dan 25 cm), zoals een elektrische tandenborstel of computermuis, gescheiden in. Vanaf half februari 2014 kunnen deze ook gratis ingeleverd worden bij elektronicawinkels met een vloeroppervlak van meer dan 400 vierkante meter; ook zonder dat u er een apparaat aanschaft. Daarnaast kunt u ze kwijt bij de milieustraat, via de chemokar of via inleverbakken bij meer dan 2.000 inleverplekken bij vele winkelketens, ongeacht het vloerppervlak. Zie voor inleverpunten de website (of gratis app) Recyclemanager.

Oeps, sorry

Je hebt helemaal gelijk Astrid.

Mijn batterijen lever ik altijd keurig in en dan een groot apparaat niet .
Stom van me...

je hebt ook plastic zakken voor de groencontainer

Die heb je ook.
Afbreekbaar plastic.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.