Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Gijsbertha

Gijsbertha

09-03-2012 om 11:36

Zandkoekjesdeeg (spoed)

Heb een domme vraag, zou ik deeg voor zandkoekjes ook de dag van te voren kunnen maken. Gaan op het verjaarsfeestje van dochter (5) koekjes bakken en het zou handig als ik dat niet op de ochtend zelf nog moet maken, nu moest het volgens het recept 20 minuten in de koelkast, is het heel erg als het 16 uur is, of krijg je een keiharde klomp waar niks meer mee te beginnen is.

En dan nog een vraag, koekjes versieren moet dat perse op koude koekjes of mogen ze ook nog een beetje warm zijn. Anders kan ik het versieren beter laten zitten.

Alvast bedankt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ja, dat kan

Sterker nog, je kan het deeg zelfs invriezen. Heb ik onlangs gedaan. Een dag in de koelkast gaat ook zonder problemen. Ik zou het deeg wel even voor het verwerken eruit halen en ook nog even doorkneden, want zo'n ijskoude klont laat zich lastig uitrollen.

Of je koekjes warm of koud kan versieren hangt denk ik van het versiersel af. Suikerglazuur moet opdrogen, ik denk dat het weinig uitmaakt of die koekjes lauw of koud zijn (niet heet natuurlijk, dan brandt het grut de vingertjes). Gebruik je gesmolten chocola dan hardt het natuurlijk sneller uit als de koekjes koud zijn.
Maar zandkoekjes zijn dun en koelen snel af. Wat ik hier laatst deed was het volgende (ik heb 2 bakplaten): plaat met koekjes uit de oven, en de nog warme koekjes overhevelen naar een koude bakplaat, zodat ze sneller afkoelden.

Succes ermee

Temet

Vic

Vic

09-03-2012 om 12:48

Heb je het wel eens gedaan?

Mijn koekjes mislukten altijd, gingen van bleek naar zwart. Tot ik me een keertje strikt aan het recept hield en de ongebakken koekjes een centimeter dik hield, toen lukten ze wel. Ik rolde het deeg te ver uit waardoor de koekjes te dun werden en verbrandden. Maarja, als je het nog nooit hebt gedaan is het best onwaarschijnlijk dat koekjes van een cm dik nog lekker worden

Gijsbertha

Gijsbertha

09-03-2012 om 13:01

Ooit weleens

gedaan, maar dat is al erg lang geleden. Maar moet het een cm zijn, in het recept wat ik heb (Margrietkookboek) staat halve cm. Misschien vanavond toch maar een oefenplaat maken.

Halve cm

Ik heb een recept dat het heeft over 3 a 4 mm.

Een halve cm lijkt me zat. Een cm is denk ik te dik, dan loop je het risico dat de bovenkant al bruin is en de binnenkant nog niet gaar, of je zou ze op lagere temperaturen moeten bakken.

krap een kwartier op 175 graden bij koekjes van een mm of 4 gaf hier een goed resultaat. Ik heb ook wel eens een keer gehad dat een deel van de koekjes te dun was, en dat liep inderdaad niet goed af (althans, die dunne waren te donker - de dikkere waren ok).

Groeten,

Temet

Bovendien

Zanddeeg is vrij machtig. Als je een beetje standaard koeksteker hebt levert een koekje van een cm dik een halve avondmaaltijd op voor een vijfjarige

Groeten,

Temet

Vic

Vic

09-03-2012 om 13:49

Ze worden dunner

Dat dacht ik dus ook, dat het te dik zou zijn, maar het was al zo vaak mis gegaan bij 3 mm. Het kant-en-klare deeg dat je bij AH kunt kopen is overigens ook voorgevormd op 1 cm dikte. Misschien als je er continu op let dat het ook goed gaat met dunnere, maar ik ga er niet meer op gokken

Gijsbertha

Gijsbertha

10-03-2012 om 15:20

En het

was een groot succes. Koekjes allemaal mooi goudgeel, ook nog tijd gehad om ze te versieren. Zakje om ze in mee te nemen ook nog versierd. Tijd genoeg voor een filmpje en chips en ook nog een spelletje. Als lunch frietjes. Heb nu een hele blije en vermoeide 5 jarige. Iedereen weer blii.

Bedankt voor de tips, heb idd gisteravond alvast voor iedereen een bol deeg gemaakt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.