Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Zeeuwse bloem, waar te koop? (in Amsterdam)

Laatst heb ik sprits gebakken, maar ik kon het recept (van Holtkamp, op Foodtube) niet precies volgen, want ik had geen Zeeuwse bloem. De sprits was lekker, maar niet zo bros als eigenlijk zou moeten en ik vermoed dat het ontbreken van die bloem (die nu juist voor brosse koekjes moet zorgen) daar mee te maken heeft.

Hoe komt een mens aan Zeeuwse bloem? En zeg niet: bij de molen, want er zijn hier in Amsterdam wel molens maar die verkopen geen meel. Ik heb wel Zeeuwse bloem gevonden bij kookspullenhandel Duikelman, maar ik vond 3,95 voor 750 gram een zodanige woekerprijs dat ik eigenlijk hoop op een betere tip. Ook internet vind ik niet handig, want dan moet ik meteen heel veel kopen of de verzendkosten zijn relatief hoog. Gewoon een pakje van een kilo voor een redelijke prijs, dat zou toch moeten kunnen, denk ik dan. Gewoon standaard tarwebloem doet maar 39 cent een kilo en patent is niet veel duurder.

De AH XL bij mij in de buurt verkoopt speltmeel en amandelmeel, maar Zeeuwse bloem -vergeet het maar. Ook Jumbo heeft het hier niet. Iemand een tip? Of toch maar retour naar Duikelman?

Groeten,

Temet

mijk

mijk

13-10-2015 om 17:06

ik had juist altijd begrepen dat zeeuws bloem vochtiger is

En minder bros bakt. Ik zou eerder spelen met baktijd en temperatuur iets langer bij iets lagere temperatuur!

Mijk

Kinne

Kinne

13-10-2015 om 21:32

verkooppunten Bakzolder

Bakzolder heeft door het hele land verkooppunten. Ik zag er zo gauw geen in Amsterdam, maar wel enkele plaatsen in de buurt. Wel goed spul wat ze er verkopen. En als het goed is kunnen die verkooppunten alles uit het assortiment voor je bestellen.

Vorig jaar wel bij AH

Dat was in de collectie van Heel Holland Bakt (ingrediënten en bakspullen). En die collectie zag ik nu weer in de schappen liggen hier bij de XL. Misschien eens vragen? En anders idd online. Maar ja, ik bak ook geen 2,5 kilo bloem weg...

Alternatieven

Ik haal wel eens zeeuws bloem bij de molen, maar eerlijk gezegd merk ik nauwelijks verschil in bakresultaat als ik in een vlaag van bezuinigingsdrift de spotgoedkope bloem van de Lidl neem.

Zeeuwse bloem komt van hele zachte tarwe, en zou vanwege de groei aan de kust van nature een zilte smaak hebben. Als je daarvan af kunt zien kun je ook gewoon bloem voor patisserie nemen. Dat is hetzelfde. Bij de makro/sligro in 5kg zakken van Soubry te koop, bij Appie kun je 1kg verpakkingen van het merk Anco bestellen. Dat is onderdeel van hun Vlaamse assortiment.

Maar gebruik die dan niet voor brosse koekjes. Patisseriebloem is het meest geschikt voor beslag en slap deeg dat je uit moet rollen.

Voor een bros resultaat is het cruciaal dat je ze zsm na het bakken uit laat wasemen op een rooster.

Temet

Temet

14-10-2015 om 21:46 Topicstarter

Engeltje

Heel Holland Bakte vorig jaar ook nog bij 'mijn'AH XL, maar Ap gelooft er hier kennelijk niet meer in want nu zie ik die spullen niet meer. Ik weet niet of ze hier destijds Zeeuwse bloem in het assortiment hadden trouwens, maar wel een hele display met HHB producten. Nu dus niet meer, liep kennelijk niet goed.

Amandelmeel (zie het andere draadje) hoort inmiddels trouwens tot het vaste assortiment, en verschillende mixen en speltcreaties ook.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.