Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tirza G.

Tirza G.

05-10-2011 om 14:39

Zeg, die cupcakes

Zijn dat nou opgestylde gewone minicake-jes of muffins met kapsones? Ik vind ze leuk hoor, helemaal prima, maar als ik dat dan zie staan in zo'n nuffige standaard met al die kleurtjes voor 1,75 per stuk (bij de bakker) dan denk ik: ploink. 't Is toch maar gewoon cakebeslag in een klein vormpje? Of is het echt iets Nieuws en Anders?

Tirza

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Yep.

wat wij vroeger denigrerend 'een cakeje' noemden, heet nu een cup cake. Het optuigen daarvan is verworden tot een serieuze hobby waarvoor je op cursus kunt (moet!), en 'ze' durven idd voor een zo'n lullig dingetje een bedrag te vragen waarvoor je zelf thuis makkie een hele prachtige ambachtelijke roombotercake kunt bakken waar minstens 15 serieuze plakken utgaan.

Tssss....

Ingrid (trendsetter ben ik. Ik heb vanaf dat de oudste een kleuter was (nu 3VO) jaaaarenlang voor iedere traktatie 'cupcakes' gebakken, die ik (cursusloos) versierde met psychedelische kleurtjes glazuur waarin ik als ik een dolle bui had met cocktailprikker in contrasterende kleur ook nog eens de leeftijd van de jarige job graveerde...wow! Net nu het hip wordt zijn zowel de kinderen er eigenlijk wel ongeveer klaar mee, met die cakejes)

Nu ik ook eindelijk weet wat een cupcakestandaard is, zie ik ze ineens óveral. Ik hoop toch maar niet sint het onzalige idee krijgt om zoiets fijns te kopen (waar láát je die onzinnige trendrommel).

Biene M.

Biene M.

05-10-2011 om 15:55

Ik vind het niet te eten, zo'n enorme dikke vette toef botercrème. Ziet er leuk uit, maar lekker is het niet.

Fiorucci

Fiorucci

05-10-2011 om 15:59

Ik was dus ook mijn tijd ver vooruit, de kinderen hebben jaaaren die dingen getrakteerd.

wendelien

wendelien

05-10-2011 om 16:34

Neen maar

ben ik dan ook mijn tijd ver ver vooruitgeweest? Hoe bestaat het. Wat het hier erg goed deed was de afwerking met gesmolten chocolade en daar dan nog eens m&m's op. De jeugd bliefde dan voor de rest van de dag geen eten meer.

noname

noname

05-10-2011 om 19:28

Ach

t zijn gewoon tirza's van beslag

Hier nog zo'n trendsetter

maar dan minimalist.
Cakeje gebakken in minimuffinvorm en afgewerkt met 1 mini-smartie (uit de kleine doosjes), geplakt met water/poedersuikerglazuur.

Komt er een OOL-cupcake-design-cursus?

Ik schrijf me in, als Ingrid dan even de voorafgaande herfstwandeling verzorgt (gnar... hintttt inderdaad....)

A, mooi

Altijd fijn als je merkt dat je niet de enige bent die zich iets afvraagt. Dus cupcakes zijn inderdaad gewoon cakejes, maar dan met meer smurrie erop?
Ik hou best van zoetigheid, maar die dingen trekken me dus helemaal niet, inderdaad vanwege die dikke laag botercreme of fondant die er gewoonlijk op zit. Dan liever een goede gevulde koek, hou je nog een paar duppies over over ook.
Inderdaad, Silone, die standaarden, wat een ruimte dat niet inneemt. Naast de etagere-voor-lekkere hapjes die ook al enige tijd figureert in de folders van Blokker en Xenos.

Overigens was ik laatst op een familiehappening van vriends werk en een van de activiteiten was het versieren van cupcakes. Dat kwam geweldig uit, want peuter is momenteel helemaal dol op kleien (ze maakt balletjes en die plet ze dan weer) en die heeft zich kostelijk vermaakt met het marsepein. En ook nog af en toe een snoepje opgegeten en de helft van zo'n cakeje.

Er werden ware kunstwerkjes gefrabiceert. Het ziet er prachtig uit. Daar heeft iemand dan wel geruime tijd met zijn zweterige handen aan gewerkt, bedacht ik me toen ...Nou ja, misschien dragen ze in de banketbakkerij wel handschoenen. Maar op zo'n workshop dus mooi niet.

Groeten,

Temet

Brrr

Wat tegenwoordig voor cupcakes doorgaat HAALT het niet bij de lekkere cakejes die mijn moeder 45 jaar geleden al bakte. Heerlijk waren die, citroenrasp door het beslag en dun laagje glazuur van citroensap met poedersuiker. Ook prima te versieren die dingen.

De hedendaagse cupcake kan me niet bekoren. Smaakt me te kunstmatig. Zelfs als ie van een goede patisserie komt. Wat mij betreft hadden die dingen in de VS mogen blijven.

Puck

Puck

06-10-2011 om 09:59

Die creme hoeft voor mij ook niet

Die vette creme bovenop hoeft wat mij betreft ook niet. Volgende week met kinderfeestje van jongste gaan we ook cupcakes versieren en die creme komt er niet in. Ze mogen zich uitleven met rolfondant, marsepein en van die strooiversiersels.

Aïda

Aïda

06-10-2011 om 10:41

Nee is toch anders

cupcakes worden gemaakt van het zelfde deeg als waar taarten mee gemaakt worden.( de cake dan die in taarten word gebruikt)
Dit deeg rijst in de oven niet zo als cakemeel. Daarom zijn cupcakes altijd plat aan de bovenkant, en cake-jes krijgen altijd zo'n verhoging..

Mensen toch!

Ik word altijd helemaal blij van cupcakes! Ze zien er zo vrolijk en lekker uit en ze roepen gewoon 'eet mij, EET mij".

In Londen heb er ik zelfs eentje gegeten, bij Harrod's (jawel), hij kostte 2 pond 50 ofzo, dus dat moet wel Een Echte zijn geweest.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

06-10-2011 om 13:13

Ik heb een echte gegeten bij magnolia bakery

Jawel, die van Sex and the City. Piepklein winkeltje, prachtige cupcakes die in zeer speciale dozen gingen. En heel veel klanten. Nou, dat moest wat zijn! Getwijfeld welke ik zou nemen, barbieroze of pastelroze, mintgroen of blauw of paars. Uiteindelijk voor een wiite gegaan. Na een hap voorzichtig om me heen gekeken of iemand me zag en het ding schielijk in de prullenbak gedeponeerd. Dit nooit weer.

Rosa van der Zanden

Valkyre

Valkyre

06-10-2011 om 13:31

Haha rosa!

Mooi, dat hoeven we dus ook niet meer uit te proberen...

Amerikanen zijn sowieso heel goed in het maken van rijk gedecoreerde baksels die nergens naar smaken. Die verjaardagstaarten, brrr!

Als ik cakes zou bakken zou ik er Cream Cheese Frosting op doen (roomkaasglazuur, veeeel lekkerder!) of inderdaad een dun laagje citroensap/poedersuikerglazuur. Dat boterspul is echt vies! Brrr.

groet, Valkyre

nono

nono

06-10-2011 om 14:15

Uh valkyre?

'Amerikanen zijn sowieso heel goed in het maken van rijk gedecoreerde baksels die nergens naar smaken. Die verjaardagstaarten, brrr!'

en dan:

'Als ik cakes zou bakken zou ik er Cream Cheese Frosting op doen (roomkaasglazuur, veeeel lekkerder!)'

Volgens mij is Cream Cheese Frosting een amerikaanse vinding hoor!

Niet alle amerikanen zijn fan

zie hier:

http://www.slate.com/blogs/scocca/2011/04/19/cupcakes_of_today_are_disgusting_and_depraved_an_unscientific_numerical_study.html

en hier http://www.slate.com/articles/arts/television/2010/08/against_cupcakes.html.

Dat laatste stuk is uit 2010 en toen werd al gezegd dat deze hype wel weer zou eindigen, maar dat schiet nog niet erg op (althans, hier. Misschien in de VS inmiddels wel, geen idee).

Trouwens ook zo'n maffe trend, maar hier word je niet per se geacht zelf te gaan fröbelen: macarons. Ze zien er prachtig uit, maar toen ik er laatst eens eentje ergens kreeg vond ik het bepaald een laffe hap. Ook geen blijvertje, vermoed ik eigenlijk.

Groeten,

Temet

Tirza G.

Tirza G.

06-10-2011 om 19:53

Wat bedoel je norame?

Ben ik opgestyld met kapsones of ben ik Nieuw en Anders?

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

06-10-2011 om 19:54

Aïda

AHA! Dan zouden ze van biscuitdeeg zijn? Interessant, interessant. Enne.......hoe weet jij dat en ikke nie?

Tirza

Moontje

Moontje

06-10-2011 om 20:11

Cupcake is geen muffin of scone

Een cupcake is géén muffin of scone, en valt dus niet zo zwaar, dat is althans niet de bedoeling.
Het is juist de kunst dat een goede cupcake luchtig en licht is. De crux zit hem in de versiering, die vaak erg zoet en zwaarder is, daardoor moet de cake juist het contrast geven.
Het is een uit de hand gelopen hobby van velen en dus hip these days. Je kunt er eindeloos mee fantaseren. Het is laagdrempelig, makkelijk te maken en iedereen lust het. Leuk toch?! Juist om van zo'n simpel produkt een kunstwerkje te maken, zowel qua smaak als qua looks. Mijn 14 jarige dochter maakt ze vaak voor anderen, een leuke hobby als je het mij vraagt.
Kijk maar eens op http://georgetowncupcake.com/

Biene M.

Biene M.

06-10-2011 om 20:28

Moontje

Als ik dit draadje zo lees lust bepaald niet iedereen cupcakes.

Valkyre

Valkyre

06-10-2011 om 23:51

Ja nono

Maar dat zit helaas niet op die vieze verjaardagstaarten.

groet, Valkyre

Dat is niet waar aida

Cupcakes worden van cake meel gemaakt niet van biscuitdeeg. Dat is niet lekker want dat is hartstikke droog.

Een cupcake is niet anders dan een minicakje. Vaak wordt die gevuld met jam of creme met evt een smaakje en naar hartelust mooi gemaakt. Er zit veel werk in, soms nog meer dan in een taart bekleed met marsepein. Probeer maar eens 25 cakejes te versieren ipv van een taart van marsepein te decoreren.

Ik maak al 4 jaar taarten bekleed met marsepein. Cakejes doe ik bij voorbaat niet omdat ik het veel te veel werk vindt.

Er zijn trouwens wel mensen die cakejes bakken met biscuit. Maar het is niet gebruikelijk simpelweg omdat het droger is.

Margriet*

Margriet*

08-10-2011 om 19:49

1,75 da's niets

lilyscupcakes hier bij de bakker, 2.75!!!! Op de site 2.50!!!!
Bij onze bakker staan altijd dezelfde (is mijn indruk) want niemand die ze koopt, veel te duur.

Duur zeg!

Hier staan ze bij de bakker ook, maar een stuk goedkoper, 1 euro per stuk. Ze gaan ook hard begreep ik. Maar ik heb ze nog nooit geproefd. Het trekt me gewoon niet, al die kleuren.

Wiske

Wiske

1 euro is extreem voordelig, geen wonder dat ze zo hard lopen.
Bakker hier vraagt er meen ik 2 euro voor. Geen idee van de omloopsnelheid overigens.
Het zijn geen hele mooie, gewone met zo'n gespoten toef erbovenop. Niet eens met mooie marsepeinen roosjes ofzo...

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.