Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tonny

Tonny

03-12-2016 om 18:11

Zelf bakken

( dut is geen vraag voor een blad of zo, gewoon nieuwsgierigheid)

Bak je zelf (als je dat nu en dan/vaak doet) omdat je het leuk vindt, of omdat je zelfgebakken producten lekker(der) vindt? Of allebei ?

Ik vind bakken niet zozeer leuk, maar het resultaat smaakt me prima dus daarom die ik het nu en dan. Cake, appeltaart, nu speculaas. Een monchoutaart in elkaar zetten mag niet de naam bakken dragen, maar het resultaat van de opeenvolgende handelingen vind ik heerlijk.


Leuk en lekker

Ik vind zelf bakken leuk om te doen en lekker. Soms lekkerder dan van de bakker, soms minder lekker maar toch geslaagd. Ik bak vaak met mijn puberzoon, heel gezellig!

skik

Tonny

Tonny

03-12-2016 om 19:16

Ja, samen bakken

Dat is leuk. Maar daarvoor heb ik geen belangstellenden in huis.

Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

03-12-2016 om 19:31

Ik ben een veel bakker

Ik bak ons eigen dagelijkse brood, (5-6 broden in de week), en de luxere broodsoorten voor erbij en tussendoor.
In de periode van heel holland bakt bak ik struktureel elke zondag een taart, en voor de rest bak ik als ik er zin in heb. (Nu druk bezig met sinterklaasbaksels)

Ik bak A: omdat ik het leuk vind, en ik ben ervan overtuigd dat prijs/kwaliteit verhouding van mijn baksels t.o.v. Supermarkt baksels veel beter is. Dus in mijn voordeel

Tine Winkel

Tine Winkel

03-12-2016 om 19:48

brood elke dag

en andere dingen als ik daar zin in heb. Vaak als vakantie- of weekendactiviteit met een van de kinderen: gezellig om samen te doen, lekker resultaat. Ik heb ook een hele periode elk weekend een taart gebakken, die we dan bv. als toetje aten. Want dat is wel een nadeel van zelf bakken: het 'moet' ook op - en voor je het weet groei je dicht. Maar als je je eigen baksel dan i.p.v. wat anders eet, valt het netto-resultaat mee.

Ik vind eigengebakken vaak lekkerder van smaak dan gekocht. En, als ik zelf bak, vind ik een cake met gewone ingrediënten vaak (heel veel) lekkerder dan uit een prefab-pak. Hetzelfde geldt voor ons eigengebakken brood. Niet per definitie goedkoper dan gekocht, maar wel lekkerder dan goedkoop brood. En dan ook niet van een prefab-mix, maar gewoon verschillende meelsoorten, water, zout, gist en een scheutje olie.

40er

40er

03-12-2016 om 20:03

Leuk

Ik vind het leuk om te doen! Kan ook echt ontspannen van deeg kneden enzo, heerlijk! Lekkere geuren in huis, ik kan er echt van genieten, als ik de tijd heb. Brood bak ik weinig, maar ik vind het wel lekker. Bijna elk weekend wel iets voor bij de koffie.

Alison

Alison

03-12-2016 om 20:42

Vroeger

Vroeger heb ik vaker brood gebakken maar ik vind het best veel werk ondanks mijn Kenny. Die heb ik toen zelfs speciaal voor aangeschaft. En het resultaat was ook een beetje wisselvallig. Er waren hele lekkere broden bij maar ook die zozo waren.
Gebak doe ik eigenlijk ook maar weinig. Jammer eigenlijk. Ik zie altijd zo tegen het werk op maar met een keukenmachine, oven en vaatwasser stelt dat natuurlijk eigenlijk niets voor.

Half a twin

Half a twin

03-12-2016 om 20:48

Bijna ieder weekend

Cake met diverse smaken, appeltaart, kruidkoek, kwarktaart met zelfgebakken bodem, Franse koffiebroodjes met rozijnen en banketbakkersroom, havermoutkoek.
Vrijdagmiddag is mijn hobby middag. Dan gaat er soep op het fornuis, zelf bouillon trekken. Iets lekkers voor bij de koffie in de oven. En ondertussen draai ik een ovenschotel in elkaar.
zelf bakken is hobby en je maakt veel voor weinig. Grote springvorm appeltaart kost nog geen tientje en dan hebben we 3 dagen allemaal een punt bij de koffie of thee.

Half a twin

Half a twin

03-12-2016 om 20:53

keukenmachine

Die heb ik ook sinds mijn handmixer ontploft is. Ideaal ding van magimix. Is iedere week meerdere keren in gebruik. Deeg kneden, rode kool snijden en dan in de vaatwasser weer afgewassen. Dat was een voorwaarde bij aanschaf dat alle onderdelen vaatwasmachine bestendig waren.

Heel veel

Ik bak heel veel. Eigenlijk niet veel brood maar veel gebak. Cake, taarten, quiches, worstenbroodjes, cupcakes, och echt van alles. Omdat ik geen melk verdraag en t lekkerder is. En soms heb je ergens zin in en dan maak ik t gewoon. Ik kook gewoon graag en veel. Heb er de mixer en de oven voor. Kitchenaid of n standalone mixer maakt t zoveel makkelijker. En n Aga. Alles is lekkerder daaruit. N week niet koken of bakken daar krijg ik de kriebels van. Morgenvroeg american pancakes met golden syrup?

Kaaskopje

Kaaskopje

04-12-2016 om 01:11

Brood

We bakken een paar keer, om de dag zo'n beetje, in de week brood. Man doet alles in de broodbakmachine en ik snij het en doe het in diepvrieszakken. Eigenlijk vind ik dat een vervelend klusje, maar zelfgebakken brood is echt veel lekkerder. Verder bak ik soms een quiche, ook véél lekkerder dan uit de supermarktkoeling. En oudste dochter heeft er plezier in om af en toe iets te bakken. Afgelopen week heeft ze een havermout/banaan/dadel-cake gebakken. Lekker hoor.

Taart bakken is meestal zonde van het werk eigenlijk. Te weinig animo, behalve ikzelf. Niet alles is aan man besteed en elk weekend een appeltaart bakken wordt saai én ik groei ervan dicht

zebra

zebra

04-12-2016 om 10:08

cake

een paar weken geleden weer eens cake gebakken en onze zoon bakte er in het weekend daarna ook een. Binnenkort wil ik weer eens een appeltaart bakken, is al zolang geleden maar toch zo lekker.

Van de standaard afwijken

Ik houd erg van bakken, een van de redenen ook waarom ik het najaar verkies boven de zomer. Dan is het geen doen,want dan stoof ik zelf de keuken uit, en onze postzegeltuin biedt ook geen uitkomst.

Het leuke van zelf maken vind ik dat je buiten de gebaande paden om kunt gaan, steeds kunt experimenteren met ingredienten en recepten. Ik heb ook altijd wel de ingredienten in huis om snel een standaardbaksel in elkaar te flansen.

En mijn keukenvriend maakt het me gemakkelijk. Die staat eindeloos te kloppen en te roeren voor het perfecte, luchtigste resultaat, terwijl ik even een was ophang boven of een bed verschoon. Daar worden vooral de cake-en de biscuitachtigen een stuk beter van.

Daarnaast bakken we al 20 jaar ons dagelijks brood in de broodbakmachine. Dat gaat op de automatische piloot. Een groot voordeel vind ik daarvan dat je weet wat erin zit: geen broodverbeteraar, geen suiker en een minimum aan zout. Die hoeveelheid hebben we in de loop der jaren steeds teruggeschroefd. Je blijkt maar heel weinig nodig te hebben zonder dat brood flauw wordt.

Alles met de hand

Mijn man bakt elke week wel een vloerbrood of kleine broodjes, maar wij hebben geen bbm of keukenmachine. We kneden alles met de hand dus. Nou houdt man niet zo van grondig kneden, dus het brood is doorgaans nogal compact. Wel lekker trouwens. Ik vind het wel zen om, als ik pizzadeeg maak, een kwartier gedachteloos door te kneden. Koekjes- of taartdeeg met de hand kneden vind ik sowieso geen probleem.

Is een bbm ook handig om alleen als kneedmachine te gebruiken? Op zoek naar een keukenmachine die goed brooddeeg kan kneden kom ik alleen maar op superdure apparaten uit, ook weer een beetje overdreven voor af en toe zo'n brood.

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

04-12-2016 om 11:40

Kenfan

Hoeveel zout doe jij nu in brood?

Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

04-12-2016 om 11:47

Alleen Kneden met BBM

Dat kan prima. Is helemaal geen probleem.

Pirata

Pirata

04-12-2016 om 11:49

kneden

Ik kneed mijn brood- en pizzadeeg in de gewone keukenmachine. Daarna moet het nog wel even met de hand doorgekneed worden, maar dat is Zen.
Voordeel is dat je dan maar één apparaat nodig hebt, want die keukenmachine gebruiken we toch al. Het brood bakken we overigens in de gewone oven.
Bij mij gaat er een halve theelepel zout door het deeg (en dan ook nog eens Jozo bewust, nog minder natrium). Deeg is bij mij altijd op basis van 560 gram bloem/meel.

Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

04-12-2016 om 11:56

Zout in brood

Ik doe heel bewust bakkerszout in mijn brood. (Dat bevat meer jodium)
Ook omdat ik zo veel mogelijk zonder zout kook, en je toch jodium nodig hebt voor je schildklier.

Pirata

Pirata

04-12-2016 om 12:30

jodium

Even gezocht op het internet en er zit inderdaad bijna 3 keer zoveel jodium in bakkerszout als in Jozo (gewone). Maar ja daar zou ik dan best veel van moeten gebruiken terwijl ik een natriumbeperking heb. Dus dan maar regelmatig een zeevisje eten voor de jodium.

Taruh

Taruh

04-12-2016 om 12:36

brood daar begin ik niet aan

Brood stinkt. Zo, lekker ongenuanceerd.

Verder bak ik best veel. Ik was aardig onthand toen mijn o zo geliefde nieuwe oven kortsluiting maakte en ik 2 weken moest wachten op reparatie. Sindsdien bak ik zeker weer 2x per week.

Op mijn werk heerst weer een beetje baknijd, er zijn weer veel rotklussen die opgefleurd mogen worden en natuurlijk de onvermijdelijke sinterkerst dingen.

Net nog even een clafoutis in elkaar geflanst, die kan morgen op het werk nog even in de magnetron.

Koekjes vind ik erg leuk, cake en groot werk is met een 1,5 persoonshuishouden eigenlijk te veel of je moet heel erg gaan aanpassen.

40er

40er

04-12-2016 om 13:30

Skik

Ik vind laten kneden en rijzen in de bbm ideaal. Ook voor pizzadeeg enzo. Ik bak het nooit af in de bbm, dan zit je met die deeg haken erin... heb er gewoon 1 van de aldi, al wel 15 jaar ofzo.

Wil binnenkort een vruchten brood bakken, zag een hele mooie in een tijdschrift

Groentetaart

Niet elke week, maar ongeveer 2x per maand. Taart vind ik heel leuk om te bakken, maar wij zijn niet de slanksten, dus met beleid. Ik vind het heel leuk om eens een taart voor iemand te bakken, wel de lusten en letterlijk niet de lasten van overgewicht.

Kaaskopje

Mijn standaardrecept is 1 theelepelmaatschepje op 400 gram tarwemeel, 270 ml water, 1 el olie en 1tl gist. Varieert een beetje tussen de 2 en de 4 gram zout.

Dat tarwemeel is een standaardmengsel van wit en volkoren dat we in 25kg zakken bij de molen halen. Daar koop ik ook het bakkerszout ivbm het jodium.

Skik

Je kunt probleemloos een bbm als kneder en rijskastje gebruiken voor brooddeeg. Met een voordelig model ben je voor nog geen vijf tientjes klaar.
Maar als je graag kookt en bakt, een groter gezin hebt en kinderen die ook graag in de keuken staan, zou ik investeren in een goede keukenmachine. We Voor zandtaart- of koekjesdeeg hoef je het niet te doen, maar al het luchtiger gebak wint aan kwaliteit met zo'n ding. En waarschijnlijk ga je er nog meer mee experimenteren. Ik maak zelf veel pasta, fluitje van een cent en superlekker.

Ik heb ook even moeten slikken toen ik dik 400 euro voor Ken neerlegde , maar het ding overleeft me waarschijnlijk. Loeizwaar en superdegelijk, en al het binnenwerk is mechanisch. De mijne is echt dagelijks in gebruik, en ik geloof dat man in die ruim 10 jaar dat ik hem heb een keer een tandwieltje a drie euro vervangen heeft. Enige waar ik een beetje spijt van heb is dat ik het grote model niet heb aangeschaft. Zelfde footprint, ook geschikt voor kleinere hoeveelheden, en minder morsig door hogere kom. Nu in de aanbieding bij Wehkamp.

Li

Li

05-12-2016 om 14:29

personeel

Ik bak niet meer, daar heb ik nu mijn personeel voor (met hun vrienden). Wel mag ik na afloop de ontstane troep in de keuken opruimen, maar dat heb ik er wel voor over, want het is altijd heerlijk.

Zo!

Valt eindelijk het kwartje van je nick, Kenfan. En ik maar denken dat je wat met Barbie's gladde boyfriend had.

Welke Kenwood bedoel je, er staan er 19 in de aanbieding op de site?

skik

Tine Winkel

Tine Winkel

05-12-2016 om 17:42

skik en kenfan

Haha, ik had zelfs Skiks uitleg nodig om het te snappen.

Boeiend artikeltje trouwens op nu.nl over zout in brood: http://www.nu.nl/eten-en-drinken/4360569/broden-van-bakkerijketens-volgens-consumentenbond-zouter-dan-toegestaan.html
. Ik gebruik, net als Kenfan, ca. 3 gram voor een gewoon bbm-brood - dat is bij sommige soorten gekocht brood voldoende voor slechts 4 sneden?! Dan maak ik het wel erg zoutarm, maar ik geloof niet dat iemand hier in huis er moeite mee heeft.

Skik

Kenwood KMM060, de Major.Ga niet voor de Prospero, instapmodelletje, goedkoop = duurkoop in dit geval.

't Is dat ik door de jaren heen, toen ik nog een klein C-tje was, zoveel hulpstukken en extra kommmen heb verzameld die alleen met de Chef compatibel zijn, anders sloeg ik zelf toe en kreeg de eerstvolgende die het huis uitgaat mijn Chef mee. Je krijgt er tot Oud en Nieuw nog een gratis hulpstuk bij ook. Als je dan de duurste neemt- die rauwkostmolen - hoef je ook niet voor je slanke figuurtje te vrezen.

Haha, dat je dat echt nu pas doorhad. Ik wilde geruisloos maar nog enigszins herkenbaar weer naar binnen glippen, vandaar dat ik voor een transparante come back nick had gekozen.

pfff

Wat een geld joh. Nou ja, zo lang mijn 23 jaar oude elektrische klutser en keukenmachine het nog doen laat ik het er maar bij. Zo'n 500 euro kostend geval kan niks meer als ik nu ook kan (met vast wel meer moeite) of nodig heb.
Bakken doe ik deels voor plezier en voor de variatie, deels omdat ik dan zeker weet wat we binnen krijgen, en deels omdat er nu eenmaal eten op tafel moet. Ons huishouden is goed in balans: De koelkast is net zo snel leeg, als de wasmand gevuld.

Eenmalig

Het is een eenmalige investering, en die dingen gaan zeker 20, 30 jaar mee. Dus als je van de afschrijvingskosten uitgaat kun je nou niet echt zeggen dat het een hele decadente aankoop is. Grote voordeel vind ik dat ie lang staan kan kloppen en echt ontzettend zwaar deeg aankan zonder door te branden of van het aanrecht af te wandelen.

En verder geef ik weinig om kleding, draag ik nooit sieraden, gruw ik van "lekkere luchtjes", en wil mijn haar ook maar niet grijs worden. Je moet je geld ergens aan uitgeven om de economie gaande te houden.

psies

En dan heb ik nog: niet roken, en geen make-up. Voor dat geld kun je toch maar een erg leuke vakantie vieren met z'n zessen. Misschien bak ik te weinig (zeker te weinig brood) om Ken aan te schaffen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.