Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

sjalot

sjalot

14-10-2011 om 20:46

Zelf een bureautje maken

Ik wil voor mijn dochter van 7 zelf een bureautje maken dat een paar jaar meekan... Mijn plan: een stuk MDF kopen, hoeken rond afzagen, in hoogte verstelbare poten van IKEA eronder schroeven, MDF twee keer lakken — en klaar.
Zou dat zo werken, of zie ik iets over het hoofd? Heeft iemand nog tips? Ik heb niet zoveel ervaring met MDF maar het lijkt me wel handig spul.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ijsvogeltje

ijsvogeltje

14-10-2011 om 21:41

Kan, maar...

Natuurlijk kan het. Maar als je dan toch bij Ikea bent, dan zou ik voor weinig geld een kant-en-klaar blad kopen.
Moet het trouwens zo goedkoop mogelijk zijn? Houd er dan rekening mee dat de verstelbare poten een flink stuk duurder zijn dan niet-verstelbare.

Mamvantwee

Mamvantwee

14-10-2011 om 21:49

Ik heb een bureau gemaakt

Ik heb geen mdf gebruikt, maar een geperste houten plank als bureaublad: gewoon van de doe-het-zelfzaak. Gronden, wel drie lagen gelakt (verf op waterbasis, is veilig voor kinderkamers, maar niet ze slijtvast merk ik). De poten zijn niet verstelbaar, maar gemaakt van kant-en-klare bureaupoten ook van de dhz-zaak. Die waren nl. niet duur, en als ze vervangen moeten worden door langere, dan ben ik alsnog goedkoper uit dan wanneer ik verstelbare had gekocht.
Het bureau staat op vier poten en los van de muur. Wel heb ik muurpanelen gemaakt die met leuke vormen en kleuren en magneetverf (onder de witte verflaag) ook nog gebruikt worden als ophangbord.

Groet, Mamvantwee

sjalot

sjalot

14-10-2011 om 22:12

Ijsvogeltje

Die verstelbare poten van Ikea zijn inderdaad vrij duur (relatief althans) en ook alleen maar in grijs te krijgen helaas. Het lastige is dat Ikea alleen kindertafels heeft van 50 cm en dan 'volwassen' bureaus vanaf 70 of 72 cm hoogte; ertussenin lijkt niets te zitten. Vandaar de meegroei-gedachte.

sjalot

sjalot

14-10-2011 om 22:18

Linzel

Bedankt voor de link naar de MDF-verf-tips! Dat ziet er nog niet zo eenvoudig uit. Gelukkig wilde ik het bureaublad niet al te groot maken, dat scheelt ook weer bij de werkzaamheden...

Merel

Merel

14-10-2011 om 23:21

Blad

Ik heb vaker een buro gemaakt. Ik kocht niet verstelbare poten bij de gamma/karwei/praxis (bij allemaal te vinden) en vaak een wit blad (die heb je ook in houtkleur en grijs) en ook wel eens een reststuk van een keukenblad gekocht. Maar inderdaad mdf kan ook, is alleen meer werk. Mocht je toch een gewoon wit blad willen, kan je dus net zo goed zo'n wit kant en klaar ding kopen.
Het leukste van zelf maken is, dat je natuurlijk de maat helemaal passend kan kiezen, bij dochter toen een buro van muur tot muur gemaakt met ladekastjes van de ikea eronder.

Volwassen tafel en verstelbare stoel

Onze zoon (6 jaar) heeft een volwassen hoogt tafel van ikea en een in hoogte verstelbare kinderburostoel. Ook van ikea. De poten zijn de meest simpele en had ik nog liggen van het buro van oudste. Nieuw blad (ikea Vika Amon)er op gekocht. Stoel (ikea tienerburostoel Jules) is ook nog van oudste geweest maar die verkopen ze nu ook nog.
De stoel is nu redelijk hoog van de grond, maar niet zo hoog dat hij er niet zelf op kan, gewoon iets hoger als een gewone stoel voor een volwassene zou zijn.

Ik vind het een idea oplossing, oudste heeft van groep 3 t/m 8 met zo'n set gedaan die misschien 75 euro kostte in totaal.

Wiske

an mien

an mien

15-10-2011 om 09:10

Mdf verf tip

Als je toch voor mdf gaat koop dan gelojk een flesje gewone witte hout lijm verdun dat met water en 'verf' daarmee de kopse kanten van het mdf, dit voorkomt dat de verf aan de zijkanten in het mdf wordt gezogen en dus niet mooi wordt.
Mdf goed ontvetten daarna goed gronden en twee keer aflakken.
Ik zo voor ket makkelijke en goedkope gaan voor de vika amon van ikea.

An mien

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Marktplaats

ik denk dat je dan minder kwijt bent en ook minder gedoe.

Trouwens ik heb heel veel met mdf gewerkt, grondverf eerste laag, schuren en dan lakken.

sjalot

sjalot

17-10-2011 om 09:51

Bedankt en nog één mdf-vraagje

Bedankt voor de reacties en tips! Het is inderdaad ook wel heel aantrekkelijk om een bureaublad van Ikea te kopen. Maar gisteren stond ik toch ook weer bij de Gamma met een spuitbus lila paarlmoerachtige lak in mijn handen...
Nog een vraagje over MDF verven (Manda?): ik lees steeds dat je het eerst in de grondverf moet zetten, maar aan wat voor grondverf moet ik dan denken? Gewoon een willekeurige verf (ik heb nog wel wat witte latex) of moet ik iets speciaals hebben?

Grondverf is grondverf

en dus geen latex.

Latex kan je trouwens wel proberen en dan goed schuren.

an mien

an mien

17-10-2011 om 11:39

Grondverf

Je moet even kijken met wat voor verf je je blad wilt schilderen aan acryl (waterbasis) of een alcydverf op terpetinebasis) en dan een bijpassrnde grondverf kopen.
Ik zougeen latex nemen het is zonde van het werk en het geld als het mislukt.

Anmien

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Hes@

Hes@

17-10-2011 om 15:07

Ikea maar dan koopjeshoek

Ik slaag daar regelmatig en het kost zelden meer dan 15 euro. Vaak staat er wel een bureau. Heb er ook al twee julesbureaustoelen gekocht. Natuurlijk heeft alles al in de winkel gestaan. Maar als je toch nog roze parelmoerlak er over heen wilt spuiten...

Heb de koopjeshoek ontdekt toen ik een bureautje voor jongste wilde kopen. Ik wilde hetzelfde als voor oudste: blad met verstelbare a-poten er onder maar de bladen waren op. Liepen we nog even door de koopjeshoek: fantastisch bureau en veel groter dan wat ik anders had gekocht voor 15 euro. Het paste net in de auto. Sindsdien kijk ik altijd eerst in de koopjeshoek. Zolang het niet in de woonkamer hoeft, zit ik totaal niet met een deukje of een krasje.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.