Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

ijsvogeltje

ijsvogeltje

15-12-2010 om 22:39

Zelf een verzwaringsdeken maken: wat gebruik ik als vulling?

Ik ga voor jongste zoon een verzwaringsdeken maken. Ze zijn ook kant-en-klaar verkrijgbaar, maar ontzettend duur. Maar wat gebruik ik als vulling? Op internet lees ik vooral over spliterwten, maar die mogen niet vochtig worden. Heeft iemand suggesties? Zoon is erg gevoelig voor geur, dus ik zoek bij voorkeur iets dat geurloos is. Ik denk dat we voor voldoende effect de deken zeker 10 kilo moeten kunnen maken.
Bedankt voor het meedenken!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Margriet*

Margriet*

15-12-2010 om 22:45

En wat

is de beooeling van zo'n deken, ik heb er nog nooit van gehoord. Misschien wel handig om erbij te zetten.

amk

amk

15-12-2010 om 22:53

Zand?

In de advertentie van Beluga staat dat er zand als vulling gebruikt wordt. Je zult mbt het vocht vooral moeten denken aan het te gebruiken buitenmateriaal.

Puck

Puck

16-12-2010 om 09:06

Margriet, google

Ik heb er ook nog nooit van gehoord, maar google levert een bescheiden aantal hits op. O.a. http://www.sarkow-revalidatiehulpmiddelen.nl/beluga-verzwaringsdeken-junior.html
Ik kan me trouwens voorstellen dat je zoiets zelf wilt maken, wat een bedrag vragen ze ervoor.
En zijn ze niet 2e hands via marktplaats of specifieke fora te krijgen of is dat niet geschikt voor je zoontje?

mar

mar

16-12-2010 om 09:37

Vulling

Eventueel zou de de spliterwten (of bonen of rijst of speltkaf) ook eerst in plastic kunnen verpakken. Bv zakjes maken van insteekhoezen. Of van waterdichte matrashoezen of molton. De stiknaden zijn natuurlijk niet waterdicht.
Ik denk dat je eerst moet bepalen hoe groot de deken moet zijn en dan eens moet kijken wat het soortelijk gewicht is van de verschillende materialen. Met zand bereik je sneller een groot gewicht dan met andere materialen. Zand moet je in zakjes van egyptisch katoen doen, want het komt overal doorheen.

Ook granulaat zou kunnen. Kan tegen vocht, is wel wat lichter dan bv rijst.

margje van dijk

margje van dijk

16-12-2010 om 09:51

Geen plastic

Ik zou in elk geval nooit de vulling eerst in plastic verpakken, dan krijg je een broei-deken. Lijkt me erg naar om daar onder te moeten slapen.

Ik denk dat gedroogde peulvruchten niet sterk ruiken, dat zal wel meevallen. En dat ze niet vochtig mogen worden, ach, dat is toch ook betrekkelijk? Dat zal niet snel gebeuren, en als het wel gebeurt drogen ze vanzelf weer uit lijkt me.

Wij hebben van die 'hittepitten', kersepittenzakken, die je in de magnetron moet verwarmen. (Dat gaat wel enorm ruiken als je ze verwarmt). Dat mag ook gerust vochtig worden. Dus dan denk ik dat dat met die peulvruchten ook wel kan.

Je moet inderdaad zeer dichte stof kiezen, compartimentjes naaien, en die zou ik dan dubbel stikken. Maar goed, dat vraag je niet

Succes,
Margje

koentje

koentje

16-12-2010 om 11:04

Wij

werken bij een van onze bewoners (verstandelijk gehandicapt) ook met een verzwaringsdeken als hij onrustig is. Er zit zand in de zakjes, maar ik weet inderdaad niet wat voor stof het is waar het van gemaakt is.
Heb je overigens ook al eens geprobeerd om je zoon strak in te stoppen met een extra laken die als een spanlaken werkt? Een verzwaringsdeken is namelijk best omslachtig: zeker als het meemoet met logeren of zo. De deken op mijn werk, daar til ik me echt een breuk aan!

Bij mijn zoon werkte een strak laken goed toen hij kleiner was. Hij zei dan wel eens zo schattig:'hm,ik ben in mijn bedje gevangen'. Vond het dus een lekker gevoel.Hij heeft dat trouwens nog steeds dat hij graag kledingstukken draagt die eigenlijk net te klein zijn; strak om zijn lijf.

succes ermee!

koentje

koentje

16-12-2010 om 11:07

Oh, ijsvogeltje!

ik denk ineens: misschien kun je die zandzakjes wel los kopen; ik weet niet hoe duur die zijn, maar die worden met gym bijv. nog wel eens gebruikt....
Dan hoef je geen speciale stof te hebben verder; moet je gewoon de deken alleen fabriceren met al die zakjes waar de losse zakjes inkunnen.

Guinevere

Guinevere

16-12-2010 om 11:22

Grind

Misschien kun je er aquariumgrind in doen? Of is het grinT eigenlijk?
Als je het heeeel geweldig wilt maken, maak je de vakjes afsluitbaar met klittenband. Dan kun je nog wat vulling erbij doen of eruit halen!

Fraz

Fraz

16-12-2010 om 13:21

Koentje

heb even gezocht op die zakjes (pittenzakjes) en ze zijn zo 4 euro per stuk. Stel je hebt er 100 nodig...........

Maar goed ik denk dat pitten (kersenpitten) inderdaad een goed idee is. Die mogen nat worden alleen ik weet niet hoe ze zich houden als ze te lang nat blijven natuurlijk. Normaal maak je zo'n zakje nat en stopt hem in de magnetron en dan is ie lekker warm. Zo'n deken stop je niet even in de magnetron

Vera*

Vera*

16-12-2010 om 14:41

Hier

Wij hebben hier een verzwaringsding voor dochter ter grootte van een sloop. De vulling is gemaakt van een kilo of vijf linzen. Ik heb nooit gemerkt dat het ruikt.
Een sloop is in banen gestikt en daar is de vulling in gedaan.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-12-2010 om 16:16

Hier kan ik wel wat mee!

Fijn, bedankt voor het meedenken!
@Margriet: bij mijn zoon werkt de prikkelverwerking niet optimaal. Sommige zintuiglijke prikkels komen te heftig binnen (zachte aanrakingen, geur), sommige onvoldoende (zoals prikkels via de spieren). Kinderen die dat laatste hebben, hebben extra behoefte aan 'diepe druk'. Dat kan door stevige massage, door lichamelijke inspanning of bijvoorbeeld een verzwaringvest of - deken. Hij is momenteel 's avonds erg onrustig in bed en houdt zichzelf daardoor wakker. Van heel stevig vasthouden wordt hij rustig, vandaar we een verzwaringsdeken willen proberen.
@Puck: op Marktplaats kom ik ze niet tegen! Wel gezocht-advertenties, maar er wordt niets aangeboden.
@Koentje: Ja, strak instoppen is wat we nu doen. Maar het gaat na een paar keer draaien wel weer los. Maar het idee is inderdaad hetzelfde.
@Guinevere: grind of grint, je schijnt het op beide manieren te mogen schrijven, ha ha. Ja, is denk ik ook wel een optie. Van dat spul dat ook in het aquarium gaat.

Zand: inderdaad ook een idee. Dank daarvoor. Moet inderdaad niet door de stof en de naden heenkomen, ga ik over nadenken.
Peulvruchten: dus toch bruikbaar als ik jullie reacties lees. Het zou natuurlijk wel heel handig zijn. Ik had al visioenen van rottende en stinkende bonen in een deken, maar dat lijkt dus wel mee te vallen. In plastic verpakken lijkt mij inderdaad wel erg broeierig worden.
Gisteren was ik met zoon bij de fysiotherapeut en ik heb er met haar ook even over gesproken. Ze gaf ons direct hun eigen deken te leen mee! We kunnen deze twee weken uitproberen, dat is heel fijn. Dan weet ik ook beter hoe groot de deken moet zijn en welk gewicht. Vera, ik neem aan dat je een kussensloop bedoelt? Het hoeft inderdaad niet groot te zijn, heb ik nu al gemerkt met de leendeken (waar zoon gisteravond in bed trouwens héél blij mee was!).

Vera*

Vera*

17-12-2010 om 17:50

Ijsvogeltje

Haha, ik heb inderdaad een pakje slopen gekocht bij de Hema. De ene is in banen gestikt met de linzen erin. Op de andere zijn zelfs nog roze harten genaaid (wens dochter) en die kan dan ook gemakkelijk gewassen worden.

2 centjes

Ook wel vaak gebruikt: kastanjes.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.