Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

21-11-2015 om 16:34

zelf gebak maken, meer of minder calorieen dan kant en klaar?

Is er iemand die hier een mening of een idee over heeft?

Ik ben op dit moment bezig me afvallen en bewust eten.
Wat ik me nu heel erg af loop te vragen, is of er veel verschil zit tussen zelf gebak/taart maken qua calorische waarde of niet. (dus dat kant&klaar gekocht minder calorieen heeft)

Het grote voordeel van zelf maken is dat je weet wat erin gaat en dan ga ik er vanuit dat je basis ingredienten gebruikt en geen pakjes en zakjes.

Iemand?

Angela67

Angela67

21-11-2015 om 17:22

weight watchers voorbeeld

als je lid bent van de weight watchers kun je heel makkelijk ingrediënten en hun kalorische waarde invullen zodat je een goed inzicht krijgt in hoeveel 'punten' een stukje gebak of hartige taart oid is. Dus je vult onderdelen in, maar ook daarna kun je de hoeveelheden invullen en zo kun je dus heel specifiek je puntentotaal bijhouden.

Zoiets zou je ook kunnen doen met de ingredienten en een website waar van allerlei produkten de kalorische waarde staat. Dus je 200 gram bloem, 200 gr suiker, 2 eieren en 200 gram boter voor een cake kun je allemaal optellen tot het totaal aantal calorieen. Dan schat je in hoeveel stukjes je de cake snijdt en kunt zo per stukje vrij goed schatten.

Als je een cake in de winkel koopt kan dat natuurlijk ook want je ziet op de verpakking dat ook staan. Of er verschil is, dat zie je dan wel aan de ingredienten. Bij een cake uit de winkel zal spul gebruikt worden om goed te houden, bepaalde smaakversterkers, etc. Maar die zullen niet veel calorieen toevoegen. Denk ik. Kijk eens naar zo'n ingredientenlijst zou ik zeggen en zoek via internet uit of er veel calorieen in de onderdelen zitten die je niet zelf zou toevoegen.

gr Angela

Katniss

Katniss

21-11-2015 om 17:27

Zelf bakken

Mijn zusje is altijd aan het experimenteren met alternatieve zoetmakers en minder vet. Met wisselend succes, maar zelfgemaakt is meestal lekkerder dan gekocht (tenzij van een goede bakker).

Wat

Wat

22-11-2015 om 00:24

zelf gekocht, zelf gemaakt

"zelf gebak maken, meer of minder calorieen dan kant en klaar? "

Alle gebak wordt in principe natuurlijk gewoon zelf gemaakt. Als je het thuismaakt ipv in een bakkerij kun je kiezen voor andere vetten bijvoorbeeld.
Bij de bakkerij kom je er niet achter, enkel bij gebak uit de supermarkt als je geluk hebt.
Zelf zou ik zeggen: geniet gewoon bewust van een stuk gebak en let voor de rest gewoon op, die paar calorietjes maken ook geen pond verschil en je zult niet elke dag of week gebak eten.

bieb63

bieb63

22-11-2015 om 00:47

Beetje

Je kunt uiteraard wat minder suiker er in doen, scheelt dan altijd wbt calorien.

tonny

tonny

22-11-2015 om 12:03

het alledaagse eten

lijkt me belangrijker om op te focussen dan gebak. Gebak eet je niet dagelijks toch?

Dat ligt er nogal aan

Ik heb een bewustetende koolhydraatmijdende vriendin met structurele afvalwens die het weekend kleur geeft met een appel met een lapje bladerdeeg uit de oven.

Mijn hart gaat daar niet sneller van kloppen. Dan vergrijp ik mezelf liever een keer per jaar aan mijn zelfgebakken mokka-hazelnootschuimtaart. Alleen bij het intypen van dat woord loopt me het water al in de mond. Was het maar weer april.

Emma

Emma

22-11-2015 om 16:09

Afvallen

Tijdens het afvallen, onder begeleiding van een diëtist mocht ik 1x per week gebak. Dat werd de vrijdagmiddag na school. En dan ook echt: ik denk nog wel erger dan die mokka-hazelnootschuimtaart van Kenfan
En afvallen dat ik deed!
Hou jezelf niet voor dat je nooit meer wat lekkers of gebak mag eten, dat houdt geen mens vol. Ga jezelf op gezette tijden te buiten en doe het voor de rest wat kalemer aan. Dat heeft zoveel meer effect!

Om te bakken en terug te komen op de vraag: weightwatchers heeft inderdaad goede recepten en rekentools. Vervang slagroom door ricotta, kwark oid. Veel met havervlokken ipv bloem bij voorbeeld en minder suiker. En alles met mate.

bieb63

bieb63

22-11-2015 om 16:20

Lijkt mij ook Tonny

Vooral inzetten op je algemene dagelijkse voeding. Als je gek bent op taart/gebak of een lekker kaasje of pizza, doe dat dan gewoon 1x per week. En eet dat dan gewoon zoals je het lekker vindt.
En verder: als je bijv. graag op zaterdag bij de koffie een gebakje eet, sla je lunch dan over, of beperk het tot iets minimaals, dan is de 'schade' wbt calorien nog enigszins beperkt. Een beetje het principe: niet én én.

Bieb

Je kan niet altijd ongestraft met bakrecepten rommelen, dan wordt het resultaat soms heel anders dan gepland. Dus niet denken dat je suiker kunt halveren en dat het resultaat dan hetzelfde is, alleen minder zoet, de kans is groot dat ook de structuur dan anders wordt.

Met experimenteren kom je daar achter natuurlijk, maar zelf vind ik het altijd zonde als je met enige inspanning een baksel in elkaar draait en het vervolgens mislukt blijkt: al die moeite en die ingrediënten verspild.

Groeten,

Temet

Zelf bakken.

Vind ik het lekkerste. En wat je zelf ook zegt, je weet wat je er in stopt.
Als je op google intikt:" Gebak met minder calorieēn" komen er sites met recepten.

Hanne.

Hanne.

22-11-2015 om 20:23

klein stukje

De makkelijkste manier is natuurlijk om een kleiner stukje te nemen. Ipv 100gram (waar weegt een stukje?) 90 gram nemen zorgt voor 10% minder calorieën zonder enig smaakverlies

Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

22-11-2015 om 21:38

Dank jullie wel

Voor jullie gedachten.

Ik heb laatst een werkblad gemaakt waarin ik vrij simpel de losse ingredienten in kan vullen en dat het werkblad mij dan laat zien hoeveel calorieen er in een taart/gerecht zitten.

Dan ga ik daar maar mee verder

bieb63

bieb63

22-11-2015 om 22:17

klopt temet

Maar je kunt natuurlijk wel in je appeltaart de suiker die je door de stukjes appel doelt halveren, of nog minder.

Deel boter vervangen door kwark

Tenzij je een echte liefhebber bent van stevig zandgebak, maar ik vind een appeltaartkorst lekkerder en luchtiger als de helft van de boter van standaardrecepten wordt vervangen door een deel kwark. Dat scheelt beslist vet.
Minder eten van taart vind ik trouwens een hele klus, dan moet ik 'm echt goed wegstoppen.

Zelfgemaakte taart had ik het dus over

Taart van de bakker of supermarkt kan ik negeren, maar als ik er zelf mee bezig ben geweest en de keuken ruikt heerlijk naar baksel, hmmmmmmmm! Dus bak ik maar niet al te vaak.
Ik verheug me nu al op het bakken van taart komend weekend voor de verjaardag van mijn dochter.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.