Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Zelf jam gemaakt, maar erg dun, hoort dat zo?

Ik heb uit de volkstuin van mijn broer 2,5 kg aardbeien gekregen. Met een recept uit het 12 maanden kookboek van AH zelf jam gemaakt. Met citroenrasp, -sap en gewone suiker. Het moest 2x koken, met een dag wachten ertussen.

Vandaag dus de 2e x gekookt, in potjes gedaan. Maar het was wel erg dun. Net siroop, met stukjes aardbei erin. Ze moeten nu nog een maand staan en dan is het af.

Wordt dat nog dikker, of is het gewoon mislukt? En wat kan ik er dan mee doen? In de yoghurt, maar zou het verder niet weten. Heb 12 potten!

Wiggie

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

29-06-2010 om 23:02

Huh?

Er moet toch altijd een geleermiddel in? Pectine ofzoiets?

Tirza

Klopt

En daar heb je ook speciale geleisuiker voor. Maar aardbeienjam wordt om de een of andere reden altijd erg dun, veel erger dan andere vruchtenjams. Ik maak daarom meestal appel-aardbeienjam, appels geleren fantastisch.

ishtar

ishtar

30-06-2010 om 08:53

Dun is niet nodig

maar je moet wel eerst nakijken of het al lang genoeg gekookt heeft: beetje jam op een schoteltje laten afkoelen, loopt het er niet meer af, dan is het goed.
En inderdaad met geleisuiker.
Kun je er ijs van maken, aardbeienyoghurtijs is erg lekker.
Als taartvulling: nog een keer opkoken met verse aardbeien.
Afkoelen zou het wel dikker moeten hebben gemaakt. Is het nu nog vloeibaar in de pot?

Pictine

Geleisuiker is niet nodig. Wat wel helpt is er wat pictinerijke vruchten doorheen doen. Zwarte bes bijvoorbeeld (dan hoeft citroensap niet. beter dan sap is trouwens citroen pulp).
Het AH recept komt me wat omslagtig voor. Ik kook totdat de jam de juiste gellering heeft bereikt. Dat kun je heel eenvoudig controleren met een houten lepel. De jam blijft er op een specifieke manier aan hangen. In _twee_ duidelijke dikke druppels.
Het is magisch. Prachtig. De wonderen der chemie.
Maar je moet er wel geduld voor hebben
Groet,
Miriam Lavell

Geleisuiker speciaal

Ik maak niet vaak jam, maar als ik het doe, dan met geleisuiker speciaal. Daar zit extra veel pectine in waardoor je goede jam krijgt met de helft minder suiker. Gewoon de aanwijzingen op de verpakking volgen en het is bij mij nog nooit mislukt.

Overigens kan je ook prima een kleinere hoeveelheid maken en de rest van die geleisuiker later weer eens gebruiken, het geleert dan nog steeds heb ik gemerkt.

Groeten,

Temet

wiggie

wiggie

30-06-2010 om 22:27 Topicstarter

Pectine

ja, ik dacht ook, dat moet toch met pectine of geleisuiker oid, maar staat niet in het recept. En ik vind dat je de AH recepten eigenlijk altijd prima kunt volgen. Dus dat heb ik gedaan.
Het was heel veel werk, alle aardbeien schoonmaken, in kleine stukjes snijden, 5 citroenen raspen, 2x koken, potjes kopen, schoonmaken enz.

Nou ja, over een maand maar eens kijken en anders inderdaad misschien yoghurtijs proberen te maken.

Zou ik het nog een keer kunnen koken met geleisuiker erin??
Of met gelatine op een taart?

Ben niet zo'n kok, maar dat begrijpen jullie natuurlijk al.

Gr. Wiggie

ishtar

ishtar

01-07-2010 om 09:07

Wiggie

het is al met suiker gekookt, nog een keer met geleisuiker zou ik niet doen. Wordt het heel! zoet van (gewoon dubbel suiker dus)
Je kunt er wel gelatine in oplossen.
Ik zou de potten laten staan, en er wat mee doen op het moment dat het nodig is.
O, en de volgende keer kun je de aardbeien rustig in vieren snijden. Kleine stukjes is niet nodig en veel werk!
Potjes, ik gebruik altijd schoongemaakte (door de vaatwasser en voor het gebruik even in hete soda) sandwichspread potten. En voor cadeautjes bewaar ik 'bonne maman'-jampotjes.

Puck

Puck

01-07-2010 om 09:14

Wiggie

Nog een keer koken met geleisuiker lijkt me niet. Dat wordt natuurlijk helemaal megazoet. Ik zou deze versie gewoon gebruiken voor smoothies, ijsversiering etc. En nieuwe ronde nieuwe kansen. Ik heb trouwens nog nooit potjes gekocht. Ik gebruik altijd de 450 g- groentpotjes die ik in de loop van het jaar gebruik. Ook kleine mosterdpotjes of andere leuke potjes bewaar ik. Die zijn wel grappig om iemand cadeau te doen met zelfgemaakte jam. Voordat de jam erin gaat kook ik die en de deksels goed uit.
Ons toprecept voor jam is trouwens: half aardbeien half banaan en dan voor Puckman met geleisuiker en voor mij met geleisuiker speciaal, dat is wat frisser van smaak.
Verder trek ik me van de houdbaarheidsdatum niet veel aan. Als je goed hygienisch werkt kan je veel langer toe dan de half jaar voor de speciaal en een jaar voor de normale geleisuiker. Ik heb net vorige week nog een potje bessenjam opengemaakt dat al anderhalf jaar "over de datum" is en daar is echt helemaal niets mis mee.

Puck

Puck

01-07-2010 om 09:15

Ishtar, gelijktijdig

En ook de inhoud komt goed met elkaar overeen. Volgens mij zijn wij het helemaal eens wat jam maken betreft

ishtar

ishtar

01-07-2010 om 09:28

Puck

zelfs wat betreft de 'leuke potjes' voor cadeautjes

wiggie

wiggie

01-07-2010 om 12:01 Topicstarter

Potjes

Ik bewaar alle "mooie" potjes altijd voor mijn vader. Hij is imker (hobby) en gebruikt ze dus voor honing. Vandaar dat ik potjes had gekocht, ook voor het eerst.

Maar goed, ik ga inderdaad maar potje voor potje kijken wat ik ga doen. En volgende keer met een ander recept jam maken!

Gr Wiggie

Tijgeroog

Tijgeroog

01-07-2010 om 19:20

En mijn te dunne jam dan?

Ik heb ook aardbeienjam gemaakt, met geleisuiker volgens recept. Zou 5 minuten moeten koken. We hebben 'm uiteindelijk na dik een half uur in de potjes gedaan, maar nog steeds veel te dun. Wel lekker op brood hoor, maar ik moet er wel een lepeltje bij pakken.
Had ik dan toch nog veel langer moeten koken, of is het probleem juist dat ik te lang gekookt heb?

Puck

Puck

01-07-2010 om 22:49

Tijgeroog

Op dit moment staan 21 potten aardbeien/bananenjam mij aan te kijken vanaf het aanrecht. Net gemaakt en prima gelukt. Leuke etiketjes erop geprint en het ziet er erg leuk uit, voel me erg voldaan eerlijk gezegd
Tijgeroog, heb jij de aanwijzingen op de verpakking wel gelezen? Daar staat toch precies op hoe je het moet doen. Kan eigenlijk niet missen. Ook de hoeveelheden fruit en geleisuiker staat aangegeven. Voor gewone geleisuiker 1 kg fruit met 1 kg geleisuiker en voor de speciale geleisuiker (minder zoet) moet je bij 500 g suiker 1250 g fruit mengen.
Wat noem jij "koken". De kooktijd begint pas als de hele massa bubbelt en als je blijft roeren dan moet je de bubbels blijven zien. Dan start je de timer en vanaf dat moment moet je het 4 minunten voor normale geleisuiker laten bubbelen. Dan doe je het daarna direct in de schone potten en als het afkoelt dat wordt het dik. Maar als je een druppel bijv op het aanrecht morst dan koelt dat direct af en zal het gelijk de goede dikte krijgen.
Als je de aanwijzingen op de verpakking hebt gevolgt dan kan ik me niet voorstellen dat jam maken mislukt eigenlijk (of zou ik nou echt een jam-kook-genie zijn).

Tijgeroog

Tijgeroog

02-07-2010 om 23:20

Puck

"Tijgeroog, heb jij de aanwijzingen op de verpakking wel gelezen?"
Ja hoor, anders was er waarschijnlijk iets heel anders uitgekomen, groene appelsap ofzo. Er is jam uitgekomen, lekker jam, inderdaad zoals jij het beschrijft, alleen dan de dunne variant.
Het enige is dat we niet na die 4 minuten gestopt zijn, maar zijn blijven koken totdat we die druppels van Miriam kregen, en een druppel op een schoteltje hard werd. En dat gebeurde niet, ook niet na een half uur koken.

Tijgeroog

Tijgeroog

02-07-2010 om 23:21

Ohja

Achter m'n eerste zin moest natuurlijk een

Rein zeggen

Rein zeggen

05-07-2010 om 20:16

Als het dun blijft

Ik heb jam zo wel eens "gered" door gewoon wat gelatine toe te voegen

Mathilde van Hulzen

Mathilde van Hulzen

06-07-2010 om 16:51

Kijk eens hier:

http://www.pickyourown.org/how_to_fix_runny_jam.htm
Gewoon opnieuw opkoken met extra pectine. Vooral niet te lang laten koken, want dan 'ontbindt' de pectine.
Ik ga vanavond kersengelei maken, want na een uurtje handmatig ontpitten was ik het wel zat (van die ene kilo ontpitte kersen maakt man vanavond kersenroomijs). We hebben afgelopen zondag drie EMMERS vol kersen geplukt . Plus een kartonnen doos vol vleeskersen. Gut, hoeveel potjes zou ik daar wel mee kunnen vullen?!

Jam

Ik gebruik eigenlijk nooit geleisuiker, soms doe ik er wel een appeltje door voor de pectine, of bij marmelade kook ik de pitten in een zakje mee.
Ik laat het al roerend gewoon koken tot het dik genoeg is. En dat test ik door een druppel op een schoteltje uit de ijskast te laten vallen. Als die binnen een paar seconden gezet is is de jam goed.

Ik doe ook wel eens een bodempje fruit en een bodempje suiker in een hoge pot en dan in de magnetron, dan heb je heel snel een lekker vers smakende jam (die erg snel op is.

Jam kan trouwens ook dun worden door speekselenzymen heb ik gehoord, daarom nooit zo van de lepel proeven, maar altijd een druppel op een theelepel laten vallen.

wiggie

wiggie

06-07-2010 om 22:38 Topicstarter

Soort aardbeien?

Dit weekend heeft mijn vader van aardbeien uit de volkstuin van mijn broer jam gemaakt. Dezelfde aardbeien dus maar dit keer met geleisuiker. Pa heeft veel meer ervaring in jam maken, maar ook bij hem: te dun.

Zou het aan het soort aardbeien kunnen liggen?

Ik ga denk ik proberen om er taart van te maken. Lekkere zandtaartbodem bakken en dan gelatine door de te dunne jam. En benieuwd of dat wat wordt. Moet nog ff geduld hebben, eerst op vakantie.

Puck

Puck

07-07-2010 om 10:13

Geen idee wiggie

Ik zou bijna zeggen: stuur een kilootje op en dan probeer ik het uit. HEt zou de eerste keer zijn dat "mijn" jam mislukt.

ishtar

ishtar

08-07-2010 om 13:52

Hoeveelheid?

op mijn pak geleisuiker staat dat je niet meer dan 2 kilo fruit (en dus 2 pakken geleisuiker) tegelijkertijd moet maken. Jouw eerste poging was meer dan dat. Maar hoeveel heeft je vader gemaakt?
Ik heb net jam gemaakt van aardbeien, kersen en een restje diepvries-rood-zomerfruit van de appie, mjammie! en gewoon op de goede dikte.

wiggie

wiggie

08-07-2010 om 15:50 Topicstarter

Zou dat t zijn?

Misschien teveel in 1 keer? Mijn vader had geloof ik wel 5 kilo aardbeien in 1 keer gemaakt.

Nou ja, de dunne jam is ook lekker. Neem een pot mee naar Frankrijk en doe 'm daar straks lekker op stokbrood/croissantje .

Puck

Puck

09-07-2010 om 10:13

Wiggie

En ik heb nog gevraagd: heb je de aanwijzingen op de verpakking gelezen. Misschien wel gelezen maar je er dus niet aan gehouden
Dat zou best de oorzaak kunnen zijn. Pectine neemt de werking van af als het lang kookt en ik kan me voorstellen dat als je een megagrote pan (5 kg aardbeien met 5 kg suiker, dat is een pan voor een weeshuis!) hebt dat die pectine dan al heel lang erg warm is voordat het daadwerkelijk kookt. Daardoor kan de werking verminderen. Voortaan toch beter lezen misschien?

wiggie

wiggie

09-07-2010 om 21:21 Topicstarter

Hoi puck

in het recept van AH wat ik heb gemaakt stond geen maximum hoeveelheid. En of mijn vader goed heeft gelezen weet ik niet, maar ik heb en vermoeden .

Nou ja, weer wat geleerd! Volgend jaar beter, dit jaar dunne jam, maar wel lekker!

Gr. Wiggie

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.