Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Rafelkap

Rafelkap

02-05-2009 om 16:52

Zelf kruiden kweken

Ik wil graag wat kruiden in de tuin, niet in de grond -vanwege poezen- maar in een pot of meerdere potjes. Hoe doen jullie dit? : zaadjes zaaien of plantjes kopen, meerdere in 1 grote pot, hangend? En basicilum, hoe blijft die goed?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

02-05-2009 om 17:22

Kruidenpot

ik heb van een vriendin een kruidenpot gekregen. Dit lijkt op een aardbeienpot, maar dan kleiner. In elk gaatje een ander kruid. Dille, bieslook, bladpeterselie, basilicum (hopeloos mislukt wegens vretende kat) En bovenin een kerstomatenplant. (Die is al bijna leeg geroofd door dochterlief) Verder nog ergens een hangende aardbei, een pot thijm, een pot organo, en sinds vandaag, een potje rozemarijn en een zaad-poging voor basilicum.
Dit alles op mijn balkon op het westen.

Volle grond+bak

Ik heb een hangende bak met daarin munt en oregano en in de volle grond ook rozemarijn, citroentijm, bieslook, salie en rucola.
Basilicum staat nog even in een pot op het aanrecht omdat basilicum niet tegen temperaturen lager dan 15 °C kan.

Pot

bieslook, peterselie, selderij, tijm, majoraan, radijskers, rucolakers, rucola en minitomaatjes allemaal uit zaad in potjes. Doen het prima. Verder nog een bak radijsjes en aardbeien. En basilicum, m'n favoriete kruid, maar ik heb er altijd moeite mee om die langere tijd goed houden. Of ze schieten te veel door of ik pluk er te veel blaadjes vanaf.

Oeps

Heb gisteren net alle kruiden die ik zo graag wilde gekocht, en geplant in de volle grond. Gehaald bij Lidl want al eerder hier op OOL tip geweest, goedkoop en goed. Idd voor 55 ct een pot kruiden.
Heb dus peterselie, maggie, bieslook en basilicum als plant gezet.
De basilicum hangt nu een beetje. Net als de rucola sla. Verder hier dille, Venkel en koriander ingezaaid.
Ben ik erg benieuwd naar hoe het gaat groeien.
Heb ook aardbeien gezaaid naar de 7 plantjes die er staan, ijsbergsla, tomaat, wortel, prei en spinazie. Mijn eigen moestuin.
Rymcke

Primavera

Primavera

02-05-2009 om 22:56

Plantjes kopen

Na wat mislukte pogingen met zaaien door mieren die de boel enthousiast opaten, verschroeide kiemen door net teveel zon, enz ben ik overgegaan om gelijk de plantjes te kopen. Net uitgekomen plantjes zijn spotgekoop en iets minder kwetsbaar dan zaadjes.
Bij mij zitten ze wel in de volle grond omdat ik dan wat minder precies hoef te zijn met water en ze minder de kans lopen om verzopen te worden dan wel vergedroogd. Van katten en buurkatten heb ik nooit last gehad.
Bovendien wordt het hier in Italië in de winter nooit zo koud dat ik risico loop dat ze daarvan kapot gaan. Ik kan me voorstellen dat het in Nederland handiger is om meerjaarige kruiden in potten te hebben zodat je ze eventueel kan verplaatsen.
Aparte potjes lijkt me handiger vanwege de verschillende behoeftes van zon en water van de kruiden en het eventueel verpotten als ze groter groeien. Rozemarijn wordt hier een hele struik, origano hangt af van welke soort je hebt en bieslook dijt ook aardig uit als het de ruimte krijgt. Dit laatse verdroogt s'winters tot droog geel spul, maar als je het afknipt groeit het de volgende lente weer vrolijk uit.
Basilicum is wat lastiger, het houdt van een vochtige grond en zon, maar teveel vocht zorgt voor bruine bladeren en teveel zon voor gele. Je moet de juiste verhoudingen zien te vinden.
groetjes Primavera

Mijn tips

Plantjes kopen. Bij voorkeur bij zo'n echte groente-kweker. Kost 3 keer niks, en je krijgt prachtige kwaliteit.

Het nadeel van potten vind ik dat je ze zo vaak moet water geven. dat gaat bij mij dus altijd mis.

Ik heb op een tactische plek in de tuin, op de volle grond een bodemloze 'bak' gemetseld van een cm of 60 hoog. Kun je net zo groot maken als je wilt, die van mij is denk ik een kleine vierkante meter.

Volgestort met goede aarde, en hoopa, planten maar.

Plukt makkelijk, je hebt niet snel last van katten, en je hoeft slechts bij extreme droogte eens wat extra water te geven.

Elk voorjaar ruk ik mijn 'bak' leeg, kijk wat nog herbruikbaar is (sommige dingen groeien te hard, of worden erg houtig, dan scheur ik ze tot een beter maatje, of koop nieuw spul) . Ik koop bij waar ik zin in heb of weat verdwenen is, gooi wat verse potgrond & mest in de bak en herbeplant hem. Even een maandje niet te veel plukken zodat eea weer op gang kan komen.

Wat het hier erg goed doet is peterselie, bieslook, selderij, oregano, thijm, salie, rozemarijn. Dat heb ik standaard. En dan elk jaar weer eens iets geks erbij voor de probeer. Dille lukt mij bv nooit, maar wel
bonenkruid, of koriander

Basilicum ook, maar die staat in de vensterbank binnen, dat gaat veel beter.

Wat ook super is (maar in een echt perk staat wegens wat te groot) is een ECHT laurierstruikje, waar je zo blaajes af kunt plukken voor de hachee en andere stoofschotels. heerlijk (en het blad blijft er gelukkig in de winter aan, dus je kunt het hele jaar plukken)

Ingrid (net vorige week geklaard, deze klus)

Rafelkap

Rafelkap

04-05-2009 om 19:48

Dank dank dank

Ik ga plantjes kopen, moet nog even beraden hoe. Zo'n bak die ingridt beschrijft is wel handig ivm vaak vergeten water te geven. Dank dank dank, ik ga gauw aan de slag.

Bastet

Bastet

05-05-2009 om 09:12

Bak

Ook ik heb sinds een week drie bakken zoals Ingrid beschrijft,ideaal!Ik heb er ook sla,radijs,ui,etc. in gezaaid.Heel kleine plantjes moet je overigens wel bewateren hoor,als het niet regent,want erg lange wortels hebben die nog niet natuurlijk.
Groetjes,Bastet

Rafelkap

Rafelkap

05-05-2009 om 13:47

Bakken - katten?

En geen last van katten die lekker in je kruiden gaan poepen? Daarom dacht ik eerder aan potten..

Bastet

Bastet

05-05-2009 om 15:39

Tip

Ik heb op die moestuinbakken rekken liggen,van hout en kippengaas,om de katten te ontmoedigen,werkt prima!
groetjes,bastet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.