Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kruidje roer me niet

Kruidje roer me niet

27-09-2013 om 20:52

Zelf massief eiken vloer oliën, eenvoudig klusje?

Hallo,
Binnenkort krijgen we een nieuwe eiken vloer en die willen we zelf in de olie zetten.
Blikken transparante olie, naturel, en een blik witte olie worden meegeleverd. Hoe zet je nu een vloer het beste in de olie.
En in welke volgorde?
In de winkel deden ze het voor met een doek. Maar is dit ook te doen voor 45m2? Hoe krijg je een mooi egaal resultaat? Zonder begin en eind strepen zeg maar. Iemand ervaring hiermee?
En hoe onderhouden jullie de vloer?
Bedankt,
oregano

Kruidje roer me niet

Kruidje roer me niet

29-09-2013 om 21:54

Niemand?

Dit is toch niet zo' n uitzonderlijk klusje of is het een domme vraag ? Via google vind ik weinig, alleen wat algemene tips. Ik ben op zoek naar mensen zelf die dit al eens of vaker gedaan hebben en naar wat de meest praktische manier is...

wilma

wilma

30-09-2013 om 08:34

heb het zelf gedaan

Dag Kruidje, we hebben een olievloer die door de leverancier zo'n 10 jaar geleden in de olie was gezet. Van tijd tot tijd haalde ik er een doek met een speciaal middeltje overheen (van de leverancier). Ongeveer een jaar geleden zag ik dat de vloer gekke vlekken begon te vertonen, het bleek dat de beschermlaag aangetast was en opnieuw aangebracht moest worden. Wat een gedoe! Ik heb op een bepaald moment, na een heleboel experimenten, de hele vloer schoongemaakt met Dasty van de Wibra. Vervolgens heb ik er vloerolie van Hagesan op gedaan. Nu is de vloer prima, ook als ik wat water laat vallen zie je niet gelijk kringen o.i.d.
Wat ik gebruikte waren grote microvezeldoeken. Dunne laagjes aanbrengen en goed laten drogen voordat je er weer op gaat lopen, dat helpt. Succes!

mijk

mijk

30-09-2013 om 11:39

Ik zet de vloer altijd in de olie met zo'n autoboenwasmachine

Gaat als een trein...ik hebongeveer dit model dat hanteert makkelijk dan handvat aan een kant....

Kruidje roer me niet

Kruidje roer me niet

30-09-2013 om 17:02

Mijk

Bedoel je zo'n polijst ding, apparaat met ronde schijf, zag ik net in de aanbiedingsbak vd praxis voor 25 euro! Men zei daar dat deze. Iet geschikt was want zou te warm worden. Maar leek mij juist wel handig!
Bedoel je zoiets? Was om was mee uit te wrijven op de auto.

mijk

mijk

30-09-2013 om 19:06

yep!

Werkt fantastisch.....

guera

guera

01-10-2013 om 13:43

plantenspuit

Wij hebben ook houten vloeren, beneden en boven. Je moet eerst de laag die erop zit en al het vuil eraf halen met speciale reiniger. Dan de nieuwe bescherm/olie laag erop. Ik doe dat altijd met een plantenspuit en gewoon op de knieën. Kussen onder mijn knieën anders doet het zeer en dan spuiten en wrijven en zo de kamer door. Het gaat niet snel vlekken of strepen, dus vrij makkelijk netjes te krijgen. Je moet alleen eigenlijk wel echt alles van de vloer halen want je krijgt wel kleurverschil op den duur met wat behandeld is en wat niet. Kost me drie uurtjes en heb gelijk enorme workout gehad (wel spierpijn ha ha)
Succes!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.