Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

liora

liora

15-07-2011 om 09:02

Zelf patat snijden en bakken

Wie heeft een goed recept?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Bakken

Volgens mijn vriend staat of valt het met in twee keer bakken: eerst op een lagere temp, dan mandje hoog hangen (de patat is nu bleek) en wanneer de temp omhoog is gegaan voor de tweede keer bakken. En goed met een theedoek of keukenpapier de patat drogen voor ze gebakken worden anders worden ze heel vet. Juiste aardappels is ook belangrijk (vastkokend? Dat denk ik).
Jammer dat ik toevallig gisteren patat heb gehad, want ik krijg er meteen weer zin in (eh, hoe laat is het?).

Mijn moeder

Deed dat vroeger (heerlijk), en wat volgens haar erg belangrijk was: bak de friet in twee keer. Ze sneed de aardappels (had ze een machientje voor), en bakte ze in porties allemaal één keer. Af laten koelen, en dan pas afbakken (dat laatste duurde dan maar een paar minuutjes).
Als je dan toch bezig bent: maak dan ook zelf kroketten, dat is zó lekker! Weet 't niet precies, maar 't ging ongeveer zo: een stevige (dikke)rundvleesragout maken. Je zet een bord met geklutst ei klaar, en een bord met paneermeel. Je vormt kroketten van de ragout en haalt ze twee maal door resp. het ei en het paneermeel. Frituren (geen idee hoe lang). Echt superlekker.

Aardappelsoort

In tegenstelling wat op de zakken aardappel staat; neem een kruimige aardappel voor je frieten en géén vastkoker. Helemaal perfect zijn Bintjes, maar these are hard to find. Ik heb zelfs op de BBC gehoord dat zij de hollandse Bintje prefereren, terwijl die daar nauwelijks te krijgen is. Dus snijden zo dik als je wil, voorbakken op 160 graden (4 min)afkoelen en afbakken op 180 graden (2 min bij dunne frieten). Ik snijd ze trouwens met een groot mes; eerst plakken en dan zo in frietjes. Het allerlekkerste is het in ossewit of anders diamant.

Dorry

Zo!

Vastkokende aardappelen schillen en in de lengte in gewenste dikte snijden (wij houden van wat dikker gesneden). Alles in een grote bak met flink (!) gezouten water een uurtje of 2 laten staan. Dit zorgt straks voor een knapperig korstje. Per portie afgieten en drogen in een theedoek. Per portie 7 minuten bakken in 150 graden. Alles afkoelen en op moment dat je wilt eten, nog even een paar minuutjes op 180 graden. Lekkerrrr.
Heeft iemand dan nog een recept voor zelfgemaakte mayonaise?

Hanne.

Hanne.

15-07-2011 om 11:06

Tips gegeven

Volgens mij zijn de tips al gegeven

snijden - gaar bakken op lage temp- afkoelen - af bakken op hoge temp

Over wassen en afdrogen tussendoor verschillen de meningen. Ik doe het niet en heb super knapperige friet.

mayonaise

theelepel mosterd + eetlepel azijn + eierdooier in een hoge mengkom doorroeren. Beetje olie er bij en dan de staafmixer er bij. Tijden het mixen steeds olie bij blijven voegen. (totaal veel 300? ml)

ilsepilse

ilsepilse

15-07-2011 om 12:00

Bintjes

idd na het snijden droogde mijn ma ze altijd in een schoone katoenen keukenhanddoek, dan 1x bakken zodat ze en beetje slap zijn dan na afkoeling idd voor de 2e x bakken jammie xxx

Tirza G.

Tirza G.

15-07-2011 om 12:14

Je bakt ze 2 keer

Om ervoor te zorgen dat de binnenkant aardappelig blijft. Met de eerste keer bakken 'schroei' je als het ware de buitenkant dicht en dan bij de tweede keer wordt dat een krokant korstje, terwijl de binnenkant smeuiig blijft. Als je ze in een keer door en door bakt (kan ook, why not) dan krijg je dus harde krokante staafjes
Ik vind het overigens wel altijd errug bewerkelijk; friet valt voor mij onder 'gemaksvoedsel' en met zelf maken gaat dat gemak wel het raam uit

Tirza

Ik eet het ook alleen bij mijn ouders

Mijn vader deed dat altijd, die zweert er trouwens ook bij dat de pan open moet blijven staan, geen idee of dat nog echt ergens op gebaseerd is, maar hij blijft volhouden dat de frites beter lukt als je de pan open laat staan.
Zelf begin ik er echt niet aan, ik vind het teveel werk en de kinderen vinden diepvriesfrites lekkerder.

Nerina....((pan open)

Heb jij wel eens een cafetaria gezien wwar een deksel op de frituur zit!?

Deksels zijn alleen maar uitgevonden om dmv matig werkende filters de geuroverlast binnen de perken te houden. Pan open is veel beter. In friet (vers of diepvries) zit vocht wat verdampt. Bij een dichte deksel levert dat condens op dat vanaf de onderkant vd deksel als water weer in de pan druppelt.

Open lucht frituren levert knapperigere frieten op. Ik zet de pan altijd buiten, om het hoekje van de bijkeukendeur op het terras. Kan natuurlijk ook in een schuurtje of garage met de deur open of zo. Of onder de carport, of op het balkon. Weet ik veel....

Ingrid

Tirza G.

Tirza G.

15-07-2011 om 15:38

je koopt een goedwerkende afzuigkap en je ververst je vet regelmatig. Dan is frituren heus niet zo vies

Tirza (pan hoort open!)

Marit

Marit

15-07-2011 om 22:39

Anders

Of: 15 min koken, laten afkoelen en snijden en dan 20-30 min in de oven. Heerlijk!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Valkyre

Valkyre

16-07-2011 om 13:46

Gezonder

Frieten snijden, ca 5 min koken in bouillon, laten uitlekken. Oven op grill. Frieten in een kom mengen met 1 eetlepel olijfolie (geen extra vergine). Rooster bekleden met bakpapier, frieten erop. 10 min onder de grill (goed in de gaten houden en halverwege omdraaien).

Bestrooien met weinig zout (vanwege de bouillon) en/of paprikapoeder. Meteen serveren.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.