Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Maxime.M

Maxime.M

13-07-2010 om 19:12

Zelf ravioli maken, wat deed ik fout

Ik had vandaag een pakje meel gekocht om zelf pasta mee te maken. Merk "La Tua Farina" Bloem voor verse pasta (bij de albert heijn) (frania die grano tenero tipo) Nou ik heb volgens dat pakje dus 400 gram bloem genomen, en 4 eieren, en ben gaan kneden,kneden,kneden. Wat een verschrikking. Na dik 10 minuten en lamme armen had ik nog steeds een raar kruimelig deeg, hier en daar een klomp vastigheid en verder kruimels. Man erbij geroepen, hem nog een tijd laten kneden tot het een klomp was. Een harde klomp. (niks soepel deed zoals het pakje vertelde) toch maar 15 minuten laten rusten en toen geprobeerd er een plak van te rollen. Man maar weer gehaald want ik kreeg het niet voor elkaar. Nou...eindelijk na heel veel rollen en in stukken snijden hadden we een stapel plakken die ongeveer 2,5 mm dik waren. Rondjes uitgesneden en gevuld en dicht geplakt. De resten van het deeg (waar die rondjes uit waren) kreeg ik met geen mogelijkheid meer tot een geheel. Hoe ik ook kneedde, het bleven losse flarden en was dus ook niet nog een keer uit te rollen tot deeg. (heb het uit fustratie dus maar weggegooid)
Maar nu mijn vraag? Wat deden we fout? Durf het haast niet nog een keer te proberen, werd er bloedsjacherijnig van ;-(....
(uiteindelijk waren de ravioli's die we wel hebben kunnen maken goed gelukt,dat dan weer wel, maar wat een wérk zeg)

Maxime

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Gevoel

Voor dit soort deeg moet je niet alleen op het pak kijken maar ook in je hart ....

Eieren hebben geen vast gewicht, en bloem heeft geen vast vochtgehalte.

Je moet dus een beetje water of wat extra ei toevoegen als je geen soepel pastadeeg krijgt. Of beginnen met wat minder bloem, en toevoegen tot de boel niet meer plakkerig is.

Petje af dat je zo volgehouden hebt trouwens! En vooral nog een keer doen, met deze tip..

Guinevere

Guinevere

13-07-2010 om 21:18

Precies

Niets toe te voegen aan het bericht van Rode Beuk. Oh, toch 1 dingetje: dat met gevoel werken is met elk deeg zo. Het is een kwestie van spelen om de juiste textuur te vinden. De ene keer een beetje meer vocht, de andere keer een beetje meer bloem. Steeds met hele kleine beetjes, tenminste op het einde, vanwege het perfectioneren van het deeg.

Maxime.M

Maxime.M

13-07-2010 om 21:40

Wel wat extra water

Ik had er uiteindelijk wel wat extra water aan toegevoegd (een heel klein beetje, eigenlijk alleen mijn handen nat gemaakt) maar toen was het dus wel plakkerig geworden maar beslist niet soepel.
Hoe lang moet ik ongeveer kneden voordat het deeg een beetje soepel is? Ik vond het een ontzettend zwaar en demotiverend klusje, zeker omdat ik na 10 minuten kneden nog steeds een niet samenhangend deeg had (losse grote klonten veel poeder en kleine klontjes en het wilde gewoon niet aan elkaar gaan)

Maxime

Guinevere

Guinevere

13-07-2010 om 21:49

Machine

Hmm, dat weet ik niet, daar heb ik een machine voor. Alleen het laatste kneedwerk doe ik handmatig...

Nee, pastadeeg doen wij niet met de machine

... dat doet mijn man. hihi.

Ik heb ooit rsi gehad en toen heeft hij het overgenomen. Inmiddels gaat het zo "zal ik drie eieren en 250 gram doen?" "ja, goed, dan begin ik met de vulling".
En dan zijn we tegelijk klaar.

Mgoed, is er niet een youtubefilmpje? Volgens mij is de truc dat je deeg nooit te droog mag worden. Je begint met het vocht in het midden van de bloem en dat maak je met de vork of je vingers steeds droger tot het deeg is en dan werk je de rest van de bloem erdoorheen onder toevoeging van zo nodig extra water. Maar als het eenmaal heel hard is is het lastig om het water er nog in te krijgen (man mompelt hier achter mij dat het een kwestie is van even heel hard doorkneden, maar als je het vaak gedaan hebt dan weet je waar je naartoe moet)

God, ik lijk wel een een zendeling die iedereen aan de pasta wil krijgen.

Even op youtube gekeken. 468 filmpjes als je zoekt op "pasta dough", nog maar 29 als je "pasta dough by hand" als zoekterm neemt.

Oh ja, ik heb wel gehoord van mensen die pastadeeg eerst voormengen in de magimix, dus met een snijmes, en daarna pas zelf gaan kneden. Om tijd te besparen. Wij hebben verder een Kitchenaid, die gebruiken we voor brooddeeg en cakedeeg en taartdeeg maar niet voor pastadeeg.

Als het klaar is moet het zo zacht voelen aan je want als babybilletjes... staat dat ook op het pak bij AH?

Maxime.M

Maxime.M

13-07-2010 om 22:21

Haha nou geen babybilletjes

Nou dan heb ik echt wat verkeerd gedaan. Ik had een klomp klei en kon er zo iemand een hersenschudding mee gooien Ik ga eens youtuben !

Maxime

Maxime.M

Maxime.M

13-07-2010 om 22:23

Oh nog een vraag

Kan het ook met gewone bloem? Of moet je echt die speciale hebben? Ik kon bij Super de Boer niets vinden, dus bij AH zo'n pakje gehaald. (die hadden alleen kleine pakjes van 500 gram) (is trouwens genoeg hoor) of moet ik echt op pad naar een speciaalzaak ofzo?

Maxime

Guinevere

Guinevere

13-07-2010 om 22:27

Ik heb nu OO-bloem. Koop ik bij de oosterse supermarkt. Gewone bloem heb ik ook wel eens gedaan, dat lukte ook maar het is toch net ietsje anders.
Wat doen jullie in de ravioli?
Ik ricotta met gehakte geroosterde amandelen en een fijngehakt stuk groene paprika.

Maxime.M

Maxime.M

13-07-2010 om 22:45

De vulling was heel lekker

ik had ricotta met jonge spinazie en een gefruit uitje + wat zout en peper.

Sascha2

Sascha2

17-07-2010 om 00:26

Maxime

Wij maken hier geregeld zelf verse pasta. Altijd met bloem type 00 met een klein beetje semolabloem (harde tarwegries) erdoorheen. Een tijdje geleden kochten we bij ah een pakje pastabloem, dezelfde als jij had. Het resultaat was ook hetzelfde als jij had: korrelig, ruw, hard en niet te verwerken deeg. Volgens mij komt het door de bloem en niet door je inspanningen. Zit er een jumbo bij je in de buuverkopen'onze jumbo verkopen ze type 00, dat is een prima basis voor pastadeeg.

Maxime.M

Maxime.M

17-07-2010 om 11:25

Sascha

Oke, ik zal eens op zoek gaan naar andere bloem! Hier is alleen een AH en een Super de Boer, maar ik kom heus wel eens in een andere plaats en zal dan eens op zoek gaan naar andere bloem. Binnenkort wil ik het echt nog een keer proberen dus ik zal het hier nog melden hoe het gegaan is. (met andere bloem dus!)

maxime

Bloemsoorten

Ik was inderdaad zeer aangenaam verrast, wij hebben sinds vorige week een Jumbo. Ze hebben niet alleen dubbelnul bloem en semola, maar ook gewoon standaard gedroogd eekhoorntjesbrood en echte italiaanse merkpasta. Hmmmm...

Nog even terug naar de bloem voor pasta: wij kochten vroeger juist de bloem van harde tarwe en mengden die bij met gewoon bloem, omdat OO nergens te krijgen was. We mengden ook wel bloem van harde tarwe met Lemairemeel, verder uitgezeefd dan volkorenmeel, van de natuurvoeding.

In mijn ervaring werkt het het beste om te mengen. Of met harde tarwe óf met een beetje volkoren of lemaire.

Als je meer volkoren doet wordt het echt anders, dat is niet zozeer voor de lekker maar meer voor de dagelijkse maaltijden (waarbij we meestal volkoren pasta eten).

Maxime.M

Maxime.M

17-07-2010 om 17:58

Niets gevonden!

Hoi,

Ik was vandaag in Hilversum en heb gekeken bij Dirk v/d Broek, Toko in het Hilvertshof, Hoogvliet en de Tuinen en daar hadden ze het niet.
Bij Oil en Vinegar zag ik een leeg schap, daar blijken ze het dus wel te hebben, maar dan wel 500 gram voor € 2,70 vind ik eigenlijk wel overdreven duur. (bij AH was het toen 99 cent voor 500 gram, maar ja, dat is dus het verkeerde meel)
Heeft iemand nog een idee?

maxime

dynastie

dynastie

18-07-2010 om 15:24

Molen in de buurt?

Ik haal het zelf bij de molen. Geen idee of die bij jou in de buurt zit, maar meld het toch maar even

Guinevere

Guinevere

18-07-2010 om 21:53

Vakantie dan

Maxime, dan zit er maar één ding op. Op vakantie gaan naar Italië en daar een aantal zakken kopen!

Maxime.M

Maxime.M

19-07-2010 om 09:57

Prijs

Hoeveel zou ik eigenlijk moeten betalen voor een kilopak meel? Wil nou ook niet de hoofdprijs neerleggen, wat kost zoiets.
En ja... ik moet maar even heen en weer naar Italie (de Jumbo in Almere is helaas dichterbij hihi)

Maxime

Maxime.M

Maxime.M

19-07-2010 om 15:41

Heb ik het goede gekocht?

Ik liep vanmiddag langs een turkse supermarkt dus heb daar even gekeken. Er was alleen niet veel keuze, heel veel maismeel en een pakje Harde Tarwe Griesmeel, of in het frans Semoule du Ble Dur. Op het pakje staat o.a." De beste pasta en couscous worden traditioneel vervaardigd op basis van harde tarwe griesmeel." Het pakje kostte €1,60.
Verderop was ook een keukenwinkel met pastamachines enzo (niet gekocht, alleen even gekeken) daar verkochten ze denk ik echt het juiste spul maar ik vond 4 euro voor een pakje wel duur...dus heb dat maar niet gedaan.

Maxime

Guinevere

Guinevere

19-07-2010 om 21:02

Hmm

Ik denk dat dat een grovere maling is. Het kan natuurlijk geen kwaad het te proberen, alles beter dan dat AH-spul!
Kijk ook eens hier:
http://www.practicallyedible.com/edible.nsf/pages/italianflours

Sascha2

Sascha2

19-07-2010 om 21:22

Maxime

Je hebt inderdaad nu de harde tarwegries, semola. En die prima als je hem aanlengt, is mijn ervaring. Wellicht kun je hem vermengen met gewone bloem, als je de type 00 niet kunt vinden. Bij de jumbo kost een kilo type 00 2,20, terwijl een kilo bij de italiaanse groothandel bij mij in de buurt slechts 0,70 kost! He, ik heb hier een paar pakken staan, maar het is volgens mij noga prijzig om te verzenden. Zou je graag uit de brand helpen. Versgemaakte pasta is zo lekker!

Maxime.M

Maxime.M

19-07-2010 om 21:43

Ik had nog wat gegoogled

Ik had nog wat gegoogled en kwam toen op een site die aangeeft dat ik helemaal geen type 00 nodig heb. Hier staat dat: http://www.pastamaken.nl/pastameel/
En verder zag ik dat de nederlandse naam voor Semola dus griesmeel is. Nu heb ik verder niet meer gekeken bij AH in de winkel zelf maar zie op de site wel een pakje griesmeel, of is dat om pudding te maken en is dat dan ook heel anders? Hier een linkje daarvan: http://webwinkel.ah.nl/process?search_parameter=griesmeel+ah&catalog=AH&action=albert_noscript.modules.build

Maxime

Guinevere

Guinevere

19-07-2010 om 22:06

Geen idee

Geen idee, wat staat er op de ingrediëntenlijst? Ik koop zelf mijn griesmeel bij de oosterse super, in kilozakken. Daar doe ik dan wat van door het pizzadeeg.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.