Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lou

Lou

15-09-2014 om 12:23

Zelf wasmiddel maken

Ik wil wel eens zelf wasmiddel maken. Als je googlet, vind je heel veel verschillende recepten. Met veel soda, want dat is goed voor de wasmachine, of juist zonder soda, want daar verkleuren je kleren van (en zelfs eentje: zonder soda want dat is zo slecht voor je wasmachine). Vloeibaar want dat is beter, of juist poeder want dat is beter. Wie heeft ervaring met zelfgemaakt wasmiddel? Dan neem ik je recept graag over.


Hortensia

Hortensia

15-09-2014 om 12:51

ik.

Ik doe de verhouding 80 gram Sunlight (of Marseillezeep), koken in een liter water, staafmixer erdoor, in een emmer doen met nog 4 liter water en 80 g soda, nogmaals de staafmixer erdoor. Het kan heel dik worden, een rondje staafmixer maakt het dan weer vloeibaar.
Als wasverzachter gebruik ik schoonmaakazijn met een luchtje.
Per wasbeurt een kopje zeep gebruiken.
De kleuren blijven juist beter!
Wel is er gevaar voor "vetluis", een stinkende wasmachine. Dat los ik op door af en toe een kookwas met gewone waspoeder voor de witte was (beddengoed, handdoeken) en een handje soda plus die azijn als wasverzachter te draaien.

De zeep kun je ook gebruiken om schoon te maken. Ik heb een spuitfles met half schoonmaakazijn, half water en een lepel van die zeep als universeel schoonmaakmiddel. Werkt prima!

Het recept heb ik van Annemarie van Deursen (als ik het goed onthouden heb), een bekend consuminderaar uit Parkstad.

Juno

Juno

15-09-2014 om 13:00

Nog geen ervaring

Maar al wel gemaakt. Ik moest eerst even mijn oude wasmiddel opmaken van mezelf. Ik heb 40 gram Marseillezeep geraspt en opgelost in 2,5 liter water. Meteen in flessen gegoten, wat niet zo slim was. Door de hitte kregen de flessen een bijzondere vorm en je moet het eigenlijk een nacht laten indikken.
Voor de witte was moet er nog wel een optisch blauwsel bij om vergrauwing tegen te gaan. Ik ga straks aan de slag, voor de gekleurde was heb ik nog wel wat poeder maar wit is op. Ik ben nog een beetje in dubio over de wasverzachter, ik weet dat het met azijn kan. Ik gebruikte altijd Neutral en ben sinds kort overgestapt op de Zwitsal. Ik vind dat zo vreselijk lekker en word zo blij als ik een schoon bed geurend naar Zwitsal stap....

Lou

Lou

15-09-2014 om 16:22

Leuk

Wat een snelle reacties, bedankt. Ik zie dat de verhoudingen gelijk zijn alleen doet Juno er geen soda bij? Leuke site ook, ik heb meteen zin om al die andere dingen ook te maken en nooit meer schoonmaakmiddelen te kopen hahaha.

Maar ik denk dat ik het met soda ga maken, de variant van Hortensia, en dan wat minder voor de eerste keer. Maakt het nog uit wat voor soda je gebruikt?

Juno

Juno

15-09-2014 om 17:08

Ik gebruik hem als basis

Bij een aantal recepten heb je geen soda nodig, ik heb een basisrecept gemaakt waar ik als het nodig is wat soda bij doe.

Juno

Juno

15-09-2014 om 17:08

O ia

En welke soda maakt niet. Neem de goedkoopste.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-09-2014 om 22:56

Marseillezeep en Sunlightzeep

Ik heb eerst Marseillezeep gekocht, maar dat was bijna op dus heb ik maar eens Sunlightzeep gehaald. Sunlight is een veel zachtere zeep dan Marseille. En ik vind dat het ook een veel dikkere substantie oplevert. Raspen vond ik niet handig, dus ik heb maar gewoon snippers gesneden. Bij Marseillezeep vind ik dat je toch echt wel 24 uur moet wachten tot je de zeep in flessen overgiet. Bij Sunlight kan dat wel na zo'n 12 uur, het wordt veel dikker dan met Marseillezeep. Ik moet nog even wat langer met Sunlightzeep wassen om te weten welke ik beter vind. Ik had met Marseillezeep sterk de indruk dat het goed is voor de wasmachine. Ik zie geen tekenen van vetluis. Voor de witte was gebruik ik overigens nog wel gewoon wasmiddel. Dit om mijn dochters tegemoet te komen. Die zijn bang dat hun witte kleren ten onder gaan in het experiment. Ik zie nu dat je blauwsel aan het wasmiddel kunt toevoegen. Dat kan ik ook nog eens proberen. Leuk

Ik gebruik wel iets meer zeep in verhouding tot het water dan in de recepten staat. Ik doe 80 gram zeep op 4 liter. Ik heb twee plastic flessen van 2 liter, dus meer kan ik niet kwijt. Het wordt daardoor iets dikker, dus dan hoef je er ook minder van te gebruiken.

Wat Baking Soda betreft heb ik flinke kringen van het aanrecht weten te halen, terwijl dat met speciaal keukenreinigingsspul niet lukte.

Ik vind het wel een sport om zelf zeep te maken. Het scheelt toch echt in de kosten al met al. Er zijn een paar investerinkjes nodig, zoals een rasp en ik stel me zo voor dat je een paar sprayflacons kunt aanschaffen voor de sprayklusjes, maar die kosten verdien je wel weer terug en vanaf dat punt is het wel degelijk goedkoper.

Juno

Juno

15-09-2014 om 23:15

Keukenspul

In mijn keuken heb ik een rasp en een scherp mes, voor spuitflacons en flessen wacht ik tot de glassex, de wc-reiniger of de wasverzachter op is. Mijn enige investering is een stuk Marseillezeep van €1,40.
Soda heb ik altijd al in huis, dat tel ik niet mee.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-09-2014 om 23:36

Juno

Waar haal je Marseillezeep voor 1,40?

Flaons die je schoon kunt maken en hergebruiken zijn natuurlijk ook prima. Mijn wasmiddel zit in een melkfles en een doucheschuimfles van beide 2 liter.

Juno

Juno

15-09-2014 om 23:51

Meegenomen

Van vakantie mee terug genomen. Die grote vierkante blokken zijn wat duurder, zeker als je ze niet in de supermarkt koopt. Bij de schoonmaakspullen liggen zowel blokken als reeds geraspte zeep. Ik had een rechthoekig stuk van 400 gram voor dat bedrag.
Die vierkante stukken heb ik gezien vanaf ik dacht €2,70 en dan flink oplopend in prijs. Hoe toeristischer/stedelijker het gebied hoe duurder de zeep.
Maar het kan ook met Sunlight en volgens mij is onze eigen vertrouwde groene driehoekzeep ook niet heel veel anders. Kan me zelfs voorstellen dat je een blokje zwitsal raspt .
Iedereen pakt nu Marseille of Sunlight omdat dit vroeger ook gebruikt werd. Maar vroeger was er geen andere keus.

Hortensia

Hortensia

16-09-2014 om 07:42

zeepjes

Ik vind Sunlight lekkerder ruiken. Ik rasp het in de keukenmachine en bewaar het rasp in een tupperwaredoosje. De zeep bewaar ik in plastig afsluitbare bakken zodat ik af en toe even de staafmixer erin kan zetten als het te dik is.
Voor de witte was koop ik toch maar witwaspoeder. Blauwsel (Reckitt's) is niet meer te koop, wel van die doekjes, maar de witte was werd toch grauw. Daarom maak ik voor de witte was geen gebruik van zelfgemaakt wasmiddel.

Misschien kan ik wel eens experimenteren met lekker ruikende toiletzeepjes.

Is het echt voordeliger?

Met een doos van 8 kilo Lidl wasmiddel uit de XL-weken heb ik voor een tientje genoeg om 15 maanden lang 5 wassen per week te draaien. Kost me dus maar 8 euro per jaar en ik hoef er niet voor te raspen, koken, overgieten, afwassen e.d.

skik

lennest

lennest

19-09-2014 om 09:19

waarom zou je zelf wasmiddel maken

Of als vervolg op de vraag van skik: waarom wil je het zelf maken? Alleen geld? is het beter? Voor je was, de machine of is het gewoon leuk?

Hortensia

Hortensia

19-09-2014 om 10:15

daarom

Er gaat hier behoorlijk veel was doorheen. Met 8 kilo red ik het echt geen 15 maanden!

Ik zal mezelf niet tot miljonairsniveau bezuinigen maar het scheelt toch wel iets.

Ik kocht merkloos waspoeder bij Deen voor 1,59 per (ik dacht) 2 kilo, is al spotgoedkoop. Toch ben je met een zak soda en een pak Sunlight met 2 zeepstukken goedkoper uit omdat je er veel langer mee doet (ik weet het, het scheelt niet veel, maar alle kleine beetjes helpen ).

Ik doe het nu 3/4 jaar en het bevalt me gewoon goed. Het raspen en koken valt echt mee (zeker als je het even door de rasp van de keukenmachine haalt, daarna even heet afspoelen en het is weer schoon, neemt minder tijd in beslag dan je denkt, en er wordt minder ruimte bezet gehouden in mijn fietstas en voorraadplank Ik hoef nu alleen nog maar af en toe witwaspoeder te kopen.

Maar vooral: het ruikt zo lekker met Sunlight. Het ruikt heerlijk als ik het opkook. Ik heb het altijd bij de hand (zoals ik al zei, stukjes zeep en een zakje soda waar ik maanden mee doe neemt minder ruimte in beslag dan een voorraad waspoeder slepen en bewaren).

Je leven zal echt niet ingrijpend veranderen als je het zelf gaat maken. Maar het is voor mij logistiek gezien makkelijker, dat beetje geld dat het scheelt kan ik weer opsparen voor iets leuks en vooral: het is net zo leuk als zelf jam maken, brood bakken, appelmoes koken, plantjes zaaien en dat soort dingen (doe ik ook graag).

Lou

Lou

19-09-2014 om 18:25

Milieu

Ik heb het nog steeds niet gedaan maar het lijkt me leuk om te doen. Ik heb wel vloeibare handzeep gemaakt, ook van een blok, en dat vond ik reuze lollig. Zeep raspen en koken, op de een of andere manier vind ik dat grappig. Maar misschien, ik heb me er niet in verdiept, is het milieu ook nog een afweging. Ik koop nu wasmiddel van Ecover en ja, daarmee vergeleken scheelt het ook wel veel geld.

kopen?

Je kunt die zeep die gaat raspen toch ook zelf maken met olie en natronloog?

Lou

Lou

20-09-2014 om 10:08

Dirksmama

Ongetwijfeld kan dat. Ik ben nog maar een beginner

Kaaskopje

Kaaskopje

20-09-2014 om 10:36

Dirksmama

Heb je daar een makkelijk te volgen recept voor?

Kaaskopje

Kaaskopje

20-09-2014 om 10:43

Voor de lol

Ik doe het eigenlijk ook voor 90 procent voor de lol. Lekker ambachtelijk bezig zijn, haha. Maar het scheelt zeker in de portemonnee.

Echt voordelig wasmiddel is vaak poeder en daar wordt het zeepbakje juist zo vies van. Ik heb nog nooit zo'n schoon bakje gehad als met Marseillewasmiddel. Voor mijn handen vind ik de zeep ook geweldig. Ze voelen heel erg schoon na gebruik. Als de huidige zeep op is, ga ik die fles dus ook vullen met zelfgemaakte handzeep. Dan is een toegevoegd geurtje misschien ook wel 'lollig'.

Hoeveel waspoeder gebruiken jullie per beurt?

Ik heb naar aanleiding van dit draadje mijn gebruikelijke dosis wasmiddel op de keukenweegschaal gewogen. Ik gebruik zo'n klein schepje dat bij nepvanish zat, er gaat tussen de 20 en 25 gram in. Met die hoeveelheid wordt mijn was prima schoon en het poederbakje blijft ook schoon, waarschijnlijk omdat het allemaal opgebruikt wordt. En omdat ik zo ook geen vetluis krijgt hoef ik ook niet eens in de zoveel tijd een lege machine op 90 graden te laten draaien.

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

20-09-2014 om 12:53

Vast ook zoiets

Alleen heb ik al zo lang geen poeder meer gebruikt dat ik het niet met zekerheid meer durf te zeggen. Ik weet wel dat er nog wel eens een klein restje als bultje achterbleef. Met vloeibare zeep wordt het bakje overigens ook vaak vies. Daarom was ik zo blij verrast dat dat met zelfgemaakte zeep juist niet zo was.

In de machine

Je kunt er ook voor kiezen je zeep/poeder direct in de machine te doen. Al dan niet in een wasbolletje of wat hier ook maar voor door kan gaan (bekertje ofzo).

Hortensia

Hortensia

21-09-2014 om 09:32

wasbakje

Mijn wasbakje spoelt niet lekker "leeg", dus ik doe poeder of vloeibaar direct in de trommel voor ik de was er in doe.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-09-2014 om 15:18

Ja dat kan ook

Maar zelf zeep maken is echt heel goedkoop. Ik kocht een blok zeep van 6 euro. Dat is een blok van 600 gram. Ik gebruik naar verhouding meer zeep per fles dan voorgeschreven. 80 gram op 4 liter in plaats van 5. 80 gram is 80 cent. Gedeeld door 4 liter is 20 cent per liter en dus 40 cent voor een volle fles van 2 liter. Voor de volledigheid zou je er nog een paar cent bij op kunnen tellen, omdat je gas of elektra moet gebruiken voor de bereiding en een paar cent als je er soda aan toe wilt voegen. Bij de voorgeschreven hoeveelheden is het dus goedkoper. Vloeibaar wasmiddel bij de Aldi is 1,99 per liter.

Lou

Lou

21-09-2014 om 19:52

Done

Ik heb wasmiddel gemaakt en gebruikt. De was is schoon en ruikt lekker! Ik heb 40 gram marseillezeep gebruikt, een handje soda en twee liter water. Het is wel erg dun nog. Maar dat maakt voor het gebruik niet uit.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-09-2014 om 22:24

Lou

Je moet het ook zeker 24 uur in de pan laten staan. Dan goed doorroeren en de fles vullen. Je zult zien dat het dan dikker is.

Lou

Lou

23-09-2014 om 16:20

Kaaskopje

Oh aha, nee dat heb ik allebei niet gedaan. Ik heb het ongeveer 18 uur laten staan en niet doorgeroerd. Maar bedankt!

blonde vraag

waar koop je marseillezeep? En baking soda?

Kaaskopje

Kaaskopje

24-09-2014 om 00:00

Bromvlieg

Bij ons in de stad vond ik het maar bij 1 drogist annex gezondheidswinkel. Via internet zijn er diverse webshops die het hebben. Nadeel is dat de bezorgkosten net zo duur zijn als het hele blok zeep. Misschien dat je het in jouw woonplaats op meer plaatsen kunt krijgen.

Baking soda vind je bij toko's. Ik doe gewone soda bij de zeep. Gewoon uit de supermarkt.

Lou

Lou

24-09-2014 om 10:35

Bromvlieg

Ik gebruik ook gewone soda uit de super. De marseillezeep vond ik toevallig bij een cadeauwinkel. Maar je kunt ook sunlightzeep gebruiken, is veel goedkoper en ligt in de supermarkt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.