Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

zelfgemaakte appelmoes: invriezen of in potten?

Hoewel wij een flinke vriezer hebben, zit die toch regelmatig vol. Nu bedacht ik me laatst dat het handig zou zijn om een flinke pan appelmoes te maken en die dan niet, zoals gebruikelijk, in porties in te vriezen, maar in potten te doen en buiten de koelkast te bewaren. Bij jam werkt dat immers ook: jam kokendheet in goed schoongemaakte jampotten, deksel stevig dichtdraaien, en na afkoeling is de zaak min of meer vacuum getrokken en blijft maanden goed.

Maar kan dat ook met appelmoes? Ik doe er geen suiker in, terwijl er bij jam - ook de halfzoete, zie ik altijd maak - wel suiker wordt toegevoegd, wat natuurlijk goed is voor de houdbaarheid.
Is er hier toevallig iemand die zijn zelfgemaakte appelmoes met succes in potten bewaart?

Groeten,

Temet

Taruh

Taruh

10-10-2016 om 22:53

ja hoor

dat gaat prima, wij zijn nu bezig met de laatste potten van begin 2015.
Ik voeg op een pan met 5kg appels 1 schep suiker en flink kaneel toe, maar dat is dan ook alles.

mijk

mijk

11-10-2016 om 09:49

Ik doe dat ook

mar ik weck de appelmoes. Ik doe dat in een weckpan maar kan ook makkelijk op het gas of zelfs in je vaatwasser. Even googlen en je vind methodes genoeg. Niet hoeven ontdooien scheelt zo veel tijd. Vooral als je die pot opentrekt omdat je het avondeten slecht gepland hebt en dus patat gehaald hebt

Mijk

Taruh

Taruh

11-10-2016 om 09:59

Wecken

Wecken is veel meer werk en ook niet nodig.
Ik zorg dat de potten heet zijn: in de oven 120-130 graden. Deksels in een pan kokend water.
Potten vullen met hete appelmoes, afsluiten, omdraaien en op zijn kop af laten koelen.

Wecken is in dit geval niet nodig omdat de appelmoes al gesteriliseerd is net als de potten en deksels.

mijk

mijk

11-10-2016 om 10:06

Maar om het lang houdbaar te houden is

het wel prettig. Ik had in 2013 een overvloedige stoofpeertjesoogst en daar eet ik nog van Ik moet zeggen ik vind het ook niet zo veel werk maar ik weck dan meestal ook nog een pan soep of pastasaus.

Mijk

Temet

Temet

11-10-2016 om 16:37 Topicstarter

Dank

Dank allemaal. Het kan dus in potten. En pastasaus ook, dat is ook handig. Moet ik wel wat grotere potten hebben, bedenk ik me nu.

Groeten,

Temet

Christel

Christel

11-10-2016 om 18:13

Pastasaus

dat is inderdaad wel slim om in potten te doen. Nooit bedacht. Ik heb vorige week nog 10 liter saus gemaakt en in mn, toch al volle, vriezer gepropt.

Pastasaus met vlees moet je dan toch wel wecken?

mijk

mijk

12-10-2016 om 09:27

Ik weck alles

maar ik maak ook vaak saus zonder vlees. Doe ik er gewoon een stukje salami door in plaats van gehakt. Ik vind het een enorme luxe om na een lange dag een pot saus uit de voorraadkast te pakken pasta te koken en dan toch zelfgemaakt eten op tafel te hebben..

Mijk

mijk

mijk

12-10-2016 om 09:28

Mijn ervaring is dat je

bij sausen en soepen echt netjes moet vullen. Als de rand van de pot vettig is. sluit de pot echt niet. Ik gebruik dus een vultrechter..

,

Patje

Patje

13-10-2016 om 13:50

Vaatwasser

Vorig jaar heb ik voor het eerst in de vaatwasser geweckt, op het lange, hete programma. Dat ging geweldig. De serie die ik in een pan had geweckt, kreeg toch nog schimmel. De vaatwasserserie niet!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.