Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Zevenbladhorror!

Oke, I give up: ik heb getrokken, gemaaid, gestoken en opnieuw gestoken, ontworteld, getrokken en gemaaid en gedacht dat het zou helpen maar nee... Mijn tuin raakt overwoekert door zevenblad en ik word gek!!!

Wie o wie heeft het antwoord op dit horror-onkruid???


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tja, ik ben op zich erg anti-pesticiden

Maar voor zevenblad heb ik een spuitbusje round up staan. Werkt als een tierelier. Check wel braaf ieder vroeg voorjaar de tuin & als ik iets zie spuit ik het weg als het nog de moeite niet waard is. Kan ik het milieutechnisch nog een beetje goedpraten voor mezelf.

Puck

Puck

20-04-2011 om 22:31

Sorry, die is er niet

Het antwoord op zevenblad is er niet. Gewoon iedere keer de jonge opkomende blaadjes direct er weer uit trekken en aan je konijn of cavia voeren Je kunt het ook zelf gebruiken in de sla.

Puck

Puck

20-04-2011 om 22:32

Round up

Round up doet hier trouwens niets bij zevenblad.

Bestaat niet

Alle zevenblad volledig negeren, 't is onbegonnen werk. Je kunt zevenblad verwijderen tot je een ons weegt en dan nog komt 't terug. Zeker als de buren 't ook hebben of zoals hier 't welig tiert in 't gemeenteplantsoen dan waaien straks de zaden door de lucht en kruipen de wortels vrolijk verder. In 't gras maai je 't wel kapot. In de borders zet er gewoon wat aandachttrekkende bloeiers tussen.

Valkyre

Valkyre

20-04-2011 om 23:16

Opnieuw beginnen. De hele tuin een meter diep laten afgraven, een paar kuub tuinaarde laten storten en nieuwe planten kopen.

Kortom: I got nothing. Sorry..

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Margriet*

Margriet*

21-04-2011 om 08:18

Toch

helpt systematisch verwijderen wel en dan te beginnen in het voorjaar, helaas laten de buren het nu weer gaan dus komt het ook bij ons.... Dan kun je nog de draden ook makkelijk verwijderen. Een andere oplossing is dicht beplanten. Dan zie je het mindere en als het opkomt trek ik het er gelijk uit.

fladder

fladder

21-04-2011 om 08:48

De beste remedie:

Verhuizen.

Zevenblad was voor mij in een vorig leven een serieuze reden om een (koop)woning af te wijzen.

Mocht je geen keuze hebben: schoffelen tot je erbij neervalt (of je tuin 1 meter diep afgraven en de aarde zeven). Want het verstikt je andere vaste planten enorm

ishtar

ishtar

21-04-2011 om 08:56

Valkeyre

en als je pech hebt koop je tuinaarde met kiemen zevenblad;-S (nee, wij niet, maar wel heel ander interessant onkruid)
Overigens is het hier wel redelijk binnen de perken te houden door het te blijven uittrekken.
En te bedenken: geen tuin zonder onkruid, had je geen zevenblad, dan had je wat anders In onze vorige tuin(met veeel zevenblad) had ik vinca staan, viel het niet zo tussen op, af en toe alle zichtbare blaadjes wegtrekken...

Mathilde

Mathilde

21-04-2011 om 14:13

Niet in de grond rommelen

Want elk stukje wortel dat afbreekt, loopt weer uit. Ik controleer een paar keer per week de bekende plekken in mijn tuin en haal het groen weg. Daardoor wordt het steeds minder (maar helemaal weg gaat het nooit). Overigens kun je zevenblad prima eten (bijvoorbeeld als soep). Het bloeit ook best mooi. Als je er heel veel van hebt, zou ik er gewoon een paar woeste buurplanten bij zetten, die tegen het zevenblad op kunnen. Die vind je vast wel met google.

Opeten

In je sla, als groente, in de soep. Even googelen geeft een schat aan recepten. En waarom zou je iets dat eetbaar is fanatiek te lijf gaan. Als je het maar genoeg eet, en andere planten plant kom je op een gegeven moment vast tekort.

Fiorucci

Fiorucci

22-04-2011 om 07:10

Nee dirksmama

Zevenblad woekert dusdanig, daar kun je niet tegenop eten..

Nog een oplossing

Nog een oplossing: de hele tuin afdekken met zwart landbouwplastic. Dan komt er geen licht bij en gaat de plant dood. Na een jaar. Of twee.

Ik heb begrepen dat dit inderdaad de drie oplossingen zijn voor zevenblad: landbouwplastic, verhuizen, of veel uittrekken gecombineerd met doffe berusting.

Helaas.

Groeten,

Temet

mirreke

mirreke

22-04-2011 om 13:21

Uittrekken

is wat ik doe, als ik er toe kom. Nu is het min of meer geconcentreerd op één plek, en is het net alsof het zo hoort. Ik wist trouwens niet dat je het kon eten, bedankt voor de tip. Heb ik er ineens een stuk moestuin bij.
Verhuizen deden we al, maar hier staat het ook...
Berusten en naar je hand zetten zou ik zeggen...

mirreke

mirreke

22-04-2011 om 13:44

Wél een oplossing (helemaal vergeten)

Zet je tuin af, of het gedeelte waar veel zevenblad groeit, neem een konijn, en laat dat los lopen...

Maria

Maria

22-04-2011 om 14:46

Hoe groot is je tuin dan?

Als je zorgt dat er geen kale plekken zijn en elk blaadje
afknipt/eruit trekt zodra je ze ziet moet het toch lukken, tenzij je een super grote tuin hebt. Dan moet je het maar lief nemen en proberen het in te perken.

Hier ook!

We hebben de hele tuin omgespit en alle planten tot bij de wortels ontdaan van zevenblad en er weer in gezet.

Af en toe komt er een blaadje op die ik dan gelijk met een kwastje behandel met roundup. Maar afwachten of ik het helemaal weg krijg.

lennest

lennest

24-04-2011 om 22:26

Verbod op round-up?

Ik hoorde via via dat volgend jaar oa round-up verboden wordt/is?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

NaShA

NaShA

25-04-2011 om 15:59

Tja

tuurlijk is het beter om dat soort dingen niet te gebruiken, maar rij een paar kilometer de grens over en kijk daar eens wat er allemaal te koop is...Je zal het er dus niet mee tegenhouden, deze zomer vertrekken er ook weer veel mensen richting Frankrijk waar dit soort dingen gewoon in de Intermarche e.d. in de schappen staan...

Tink

Tink

25-04-2011 om 19:00

Ik las laatst

... dat een goede bodembedekker in je tuin zetten ook een goede remedie is tegen zevenblad. Bijvoorbeeld maagdenpalm (ik geloof dat iemand dat al noemde: Vinca major heet het. Dat woekert ook maar het is wel erg mooi . En wintergroen.
Toen de tuin bij ons nog niet zo dichtbegroeid was, mikten we er elk jaar een aantal zakken schorsstrooisel in (bouwmarkt, tuincentrum). Dat zorgt ervoor dat onkruid niet zo snel meer kans krijgt, en áls het opkomt kun je het er makkelijk uit trekken.
Wij hebben (gelukkig!!!) dan wel geen last van zevenblad, maar wel van een ander hardnekkig onkruidje met mij onbekende naam, dat lag als een soort mat over de grond heen als je een poosje niet oplette. Was wel redelijk makkelijk weg te schoffelen. Maar sinds de boomschors werd dat een heel stuk minder.
Nu alleen nog iets vinden tegen die verdraaide paardebloemen, die krengen kunnen werkelijk overal tegen . Ik blijf aan het uitsteken. En ja ik weet dat het blad daarvan ook eetbaar is

Valkyre

Valkyre

26-04-2011 om 08:43

Paardebloemen en ander onkruid

Paardenbloemen, dat is hier ook zo'n plaag inderdaad, vooral in het gras. En we zitten op kleigrond, dus meestal krijg ik die krengen ook niet met de hele wortel uit de grond, waardoor ze dus steeds terugkomen... Mulch helpt wel iets (in de border) - de bodem wordt er op den duur losser van, dus ik krijg de wortels er op die plekken ook steeds beter uit. En als ik geen tijd heb om ze uit te steken, pluk ik de nog gele bloemen voordat ze zaad maken en het allemaal nog erger wordt.

Verder hier ook paardestaart (wortelonkruid, ook bijna niet uit te roeien want de wortel breekt af als je wiedt) en van dat onkruid dat z'n zaadjes lanceert als je 't aanraakt (springbalsemien??). Vorig jaar iets verslapt met wieden, en nu is 't weer een verschrikking... Elke week moet eigenlijk de hele tuin gewied worden. Pfffft.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

ishtar

ishtar

26-04-2011 om 10:43

Knijpkruid

zo noemden wij die springbalsemien vroeger. Het is erg leuk spul, als je het niet in je eigen tuin hebt
Maar dat lijkt me met vroeg weghalen toch wel aardig onder controle te krijgen?
Paardenbloemen, vreselijk! Ik heb in vorige tuin (toen wij er kwamen wonen) een emmer of 10 aan uitgestoken paardenbloemen gehad (en zere handen! en dat op zo'n 10 m2 aan gras) maar elk jaar kwam er gewoon weer een emmer of wat op. Het was wel minder dan in het begin, maar weg heb ik het nooit gekregen.
Ik heb ook zo'n hekel aan winde. Dat heeft wel hele schattige witte bloemetjes, maar wurgt de hele boel als je niet oplet. Dus ook elk sprietje wordt hier uitgetrokken

Valkyre

Valkyre

26-04-2011 om 11:52

Oh ja winde

Die heb ik hier ook... Aaaargh.

Ben vorige zomer heftig door m'n rug gegaan - kon weken niet tuinieren. Toen heeft het zich allemaal lekker uitgezaaid. Zucht...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ooievaar

Ooievaar

26-04-2011 om 12:33

Zevenblad

Had ik mijn vorige tuin. De achterburen hadden een prairie zevenblad, het stond daar gewoon te bloeien, dus het bleef terugkomen.
We hebben plaat gekocht van metaal (bamboebegrenzer kan ook) en dat de grond in getimmerd op de grens met de achterburen.
Daarna bestrijding ter hand genomen:
-In het gras gaat het vanzelf weg door het maaien
-In de tuin elke avond een half uurtje zevenblad opgraven. Dus met een riek de wortels naar boven trekken en zoveel mogelijk planten met wortels en al verwijderen. Inderdaad, dan breken er stukjes wortel af en komt het daar weer op. Dat kun je of direct weer uittrekken of bespuiten. Uiteindelijk krijg je het weg. Kwestie van blijven inspecteren, soort "wacht lopen".
Het is inderdaad walgelijk spul, sterkte.

Ooievaar

Ooievaar

26-04-2011 om 15:45

En ik vond nog een nuttige link

http://huis-en-tuin.infonu.nl/tuin/53733-wat-te-doen-tegen-zevenblad-in-de-tuin.html.
Min of meer een opsomming van wat hier is gezegd, maar dat van die beukenhaag wist ik bijvoorbeeld niet.
Succes!!

Egel

Egel

26-04-2011 om 19:40

Vrolijke gele bloemen

Wat is er nu mis met die vrolijke gele paardebloemen?
Ok, ik tuinier nog nauwelijks, maar ik ben veel blijer met ons wild warrig tuintje dan met vele buurtgenoten, waar alles betegelen steeds gangbaarder wordt.

ishtar

ishtar

26-04-2011 om 20:12

Egel

helemaal niks, zolang ze zitten waar ze horen, in het weiland
Ik vind ze vervelend in mijn gras, en mijn gras vindt ze ook vervelend
Enne, ik hou ook niet van alles betegelen.

Egel

Egel

26-04-2011 om 20:27

Ishtar

Oh, okee ishtar, daar kan ik inkomen! Ik geloof dat ik ook wel heel erg van het 'alles maar laten groeien' ben (tot ergernis van de buren helaas)

mirreke

mirreke

27-04-2011 om 08:54

Haha, ik ook (paardenbloemen)

Ik vind ze ook vrolijk geel, en eigenlijk heel mooi. Wij hebben ze dus vrolijk tussen het gras bloeien, samen met de madeliefjes. Onze buren aan de ene kant zijn niet blij, zij hebben een tuin die eruit ziet alsof alles met een lineaal is aangelegd en bijgehouden. Ik haal ze trouwens wel weg in de border, maar in het gras mogen ze gerust blijven.
En winde was ik even vergeten, dat vind ik ook verschrik-ke-lijk. Het wurgt alles en woekert enorm.

Maja

Maja

27-04-2011 om 11:29

Winde

Dat heb ik ook in de hele tuin maar ook daar is niets tegen te beginnen op een gegeven moment. Helpt round up daar ook voor? Ken het middel niet..

Fiorucci

Fiorucci

28-04-2011 om 07:11

Maja

Dat is geen doen met winde en het verpest ook de andere planten. Blijven weghalen, meer kun je niet doen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.