Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Pepita

Pepita

29-07-2011 om 20:48

Zicht in 1 oog weg, is een herkeuring dan verplicht?

Mijn vader heeft onlangs het zicht in 1 oog verloren door een ontsteking in een bloedvat. De situatie is stabiel. Het zicht in zijn andere oog is bijna 100%.
Wie kan me vertellen of hij wettelijk verplicht is om zicht opnieuw te laten keuren? De informatie op de site van het CBR vind ik onduidelijk. Je mag 3 maanden niet rijden (om te wennen aan het kijken met 1 oog). Maar mag het daarna dan weer wel zonder een herkeuring?
Verder geeft het CBR het advies om toch te herkeuren omdat sommige verzekeraars schade niet vergoeden als blijkt dat je een wijziging in je gezondheidstoestand niet hebt gemeld.
Maar als je voldoet aan de eisen van het CBR (3 maanden wennen + visus overblijvende oog 100%) dan is alles toch in orde?
Pepita

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Petra.v.S.

Petra.v.S.

29-07-2011 om 22:20

Ik denk het wel

Ik zie vanaf mijn geboorte maar met 1 oog, ben dus niet anders gewend, en moest toch voor het rijexamen medisch gekeurd worden en daarna bij het verlengen nog 2 keer. Pas toen ze na 3 keer geen verandering in het zicht hadden geconstateerd werd ik hier van vrijgesteld. Ik denk dus dat je vader nu echt wel een medische keuring moet laten doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-07-2011 om 23:19

Met een oog echt anders dan met twee

Met 1 oog zie je geen of tenminste veel minder diepte en dat is toch een risico als je afstanden moet kunnen inschatten. Bovendien heb je letterlijk een blinde hoek. Ik kan me voorstellen dat voor een persoon die niet beter weet dan met 1 oog te kunnen kijken, die manier van kijken een tweede natuur is geworden. Voor iemand die daar nog maar kort mee te maken heeft is dat nog niet zo.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.