Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ziektekosten aftrekbaar?

ik heb afgelopen jaar zo,n 2500 euro aan ziektekosten zelf moeten betalen.
ik begrijp dat ik dit van de belasting af kan trekken,maar hoeveel kan ik daar van terugverwachten?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

18-11-2008 om 21:40

Inkomensafhankelijk

Sus-sanne, voor het aftrekken van ziektekosten bestaat een drempel, kom je daarboven dan kun je een leuke cent terugkrijgen. Die drempel is echter wel afhankelijk van je inkomen, hoe hoger jouw inkomen, hoe hoger de drempel.

Groetjes, Minet

sus-anne

sus-anne

18-11-2008 om 21:48 Topicstarter

Hoe hoog is die drempel?

hoe kom ik er achter wat die drempel is voor mij?

Jaymza

Jaymza

18-11-2008 om 22:13

1,65%

1,65 % van jullie gezamenlijk inkomen.
www.belastingdienst.nl

Jaymza

sus-anne

sus-anne

19-11-2008 om 08:07 Topicstarter

Oke ,en dan?

volgens mijn berekening ligt de drempel op 865 euro.
ik heb die berekening gemaakt met ons bruto inkomen,is dat correct?
en krijg ik nu de ziektekosten (gedeeltelijk) terug van het bedrag boven die 865 euro?
of over het gehele bedrag?( 2500 euro?)

sus-anne

sus-anne

19-11-2008 om 08:09 Topicstarter

Nog ingewikkelder

om het nog even ingewikkelder te maken,ik heb dit jaar een eenmalige bedrag(47 euro)gekregen,omdat ik aangemerkt wordt als chronisch zieke.heeft dit ook nog iets te maken met de teruggave van ziektekosten via de belasting( ik heb ooit de klokl horen luiden,maar..............

Mamasan

Mamasan

19-11-2008 om 09:41

1,65%

Heb ik daar iets gemist? Volgens mij was het altijd zo'n 11%. Met 1,65% komen wij (en ik denk iedereen) wel boven de drempel.

emmonis

emmonis

19-11-2008 om 11:08

Ja mamasan

je hebt idd iets gemist. .

Overigens mag je nu niet meer de premie van de basisverzekering meenemen en dat mocht vorig jaar nog wel. Alleen de premie van de aanvullende verzekeringen mag je aftrekken.

Mamasan

Mamasan

19-11-2008 om 11:38

En eigen risico?

Ik las op de website dat het verplichte eigen risico niet afgetrokken mag worden. Mijn vriend heeft ook nog een vrijwillig eigen risico van 500 euro, kun je die wel in aftrek brengen? Volgens mij heeft hij geen kosten gemaakt dit jaar. Trouwens wel een flauw trucje dat nu dan de basisverzekering niet aftrekbaar is, juist dat zorgde natuurlijk voor een flink bedrag. Ik weet niet of ik nu wel aan de drempel kom.

amk

amk

19-11-2008 om 11:46

Drempel sterk verlaagd

de drempel is heel erg naar beneden gegaan dit jaar. Zat vorig jaar rond de 11% nu nog maar ± 1.6%.

Groet,
angela

Sandra de Wolff

Sandra de Wolff

19-11-2008 om 13:07

Aftrekbaar

Hoi sus-anne

Je mag dit bedrag aftrekken dit betekent niet dat je terugkrijgt maar dat je over dat bedrag geen belasting hoeft te betalen. Hoeveel je terugkrijgt hangt dus af in welke belastingschijf het laatste deel van je inkomen valt. Bv zou je 50% schijf vallen dan hoef je daarover geen belasting te betalen en krijg je de helft terug.

groet

Saar

Hmm

aha. Goh.

Ik heb alle bonnetjes van zwangerschapstesten, zetpillen, lenzenvloeistof allemaal weggegooid. Had ik dat kunnen opvoeren ? Ik heb dit jaar wel een nieuwe bril gekocht en ik heb een aanvullende verzekering.

Mamasan

Mamasan

19-11-2008 om 13:35

Manda

Ja, dat had je allemaal kunnen opvoeren. Als je je lenzenvloeistof altijd bij de opticien haalt, hebben ze dat misschien wel in hun systeem staan. Dan kunnen ze nog een kopie-nota voor je uitdraaien.

Chips

want ik heb best wel wat extra kosten gehad, grrr. Ook zelf moeten bijbetalen voor bepaalde ivf medicijnen enzo.

Ik ga eens even zoeken, misschien vind ik nog wat terug.

Mamasan

Mamasan

19-11-2008 om 14:30

Van de site, minimumbedrag

"Vanaf 1 januari 2008 is de drempel van de aftrek verlaagd van 11% naar 1,65%. U mag alleen het deel van de uitgaven aftrekken dat uitkomt boven het drempelbedrag, met een minimum van € 115. Hebt u heel 2008 een fiscale partner? Dan is het minimum € 230."
Bedoelen ze nu dat je 230 euro boven de drempel moet zitten, of dat je minimaal 230 euro kosten moet hebben? Dus als je inkomen 15000 is, 1% is 150 maar moet je toch minimaal 230 euro aan kosten hebben?
Ik heb net zitten rekenen, maar zonder premie van de basisverzekering kom ik echt nooit aan het drempelbedrag ;-(

sus-anne

sus-anne

19-11-2008 om 14:45 Topicstarter

Bedankt

als ik goed reken krijg ik dus 1150 euro terug,valt me mee,ik heb dan ook heel veel betaald!

Sandra de Wolff

Sandra de Wolff

19-11-2008 om 15:36

Copy van amk

Hoi sua-anne

het zit toch nog een beetje anders zie dit duidelijke voorbeeld van ander draadje hierboven
je mag die bedragen optellen.

als je dan boven de drempel uitkomt krijg je ook nog een chronisch ziekentoeslag op je aftrekpost waardoor je in redelijk veel gevallen meer mag aftrekken dan je bril gekost heeft.

Hier staat het heel duidelijk uitgelegd.

http://www.geldenrecht.nl/belastingen/2773277/Aangifte_van_de_gratis_bril_stapvoorstap.html

groet,

Angela

Vera*

Vera*

19-11-2008 om 15:39

Uitgaven

Het is inderdaad nog wel zo dat ik dit jaar nog even insla voor wat betreft hulpmiddelen. Zoon (bril in de gracht) en man (poot afgebroken, bril een jaar oud) hebben al een nieuwe bril en ik een nieuwe daisyspeler. Verder kijk ik echt naar wat ik anders volgend jaar zou willen aanschaffen en dan doe ik het dit jaar. Op dit moment is de hele familie al of chronisch ziek of heeft gehandicaptenaftrek.

sus-anne

sus-anne

19-11-2008 om 18:26 Topicstarter

Vera*

en man( poot afgebroken)............ik neem aan de poot van zijn bril?

Vera*

Vera*

19-11-2008 om 19:47

Sus-anne

inderdaad was het de poot van zijn bril, gelukkig.

Marmar

Marmar

20-11-2008 om 02:05

Manda...

Vergeet je ook niet de reiskosten van/naar zkh bij je ziektekosten op te tellen (voor zover je die kilometers niet vergoed kreeg natuurlijk)? Plus heen-en-weer naar de apotheek. Plus extra energie-kosten om de medicijnen lekker koel te houden? Plus extra watten en niet-vergoed medicinaal alcohol? Plus extra telefoonkosten? Plus je lidmaatschap van een lotgenotenvereniging? Plus niet vergoedde therapiën en zaken zoals acupunctuur oid? Wordt foliumzuur eigenlijk wel vergoed? Heb je geen gederfde inkomsten? Of een oppas extra ingehuurd voor dochterlief als jij naar het ziekenhuis moest?

Marmar

Bonnetjes van gaasjes, alcohol, ja er ligt wel een bon geloof ik. Foliumzuur inderdaad wordt ook vergoed, vitaminepillen in general volgens mij ook. Kilometers naar ziekenhuis, hoe voer je zoiets op, ik kan zo uitrekenen hoeveel km het bij elkaar moet zijn geweest.

Lidmaatschap van een lotgenotenvereniging ? Volgens mij kan dat niet opgevoerd worden

Hahahaha manda!!! over die zwangerschapstesten...

'Ik heb alle bonnetjes van zwangerschapstesten, zetpillen, lenzenvloeistof allemaal weggegooid. Had ik dat kunnen opvoeren ?'

Eeeehm. Over die zwangerschapstesten....als je ze alle 43 declareert ben ik toch bang dat je wat vragen terug gaat krijgen van de verzekering...LOLLOL!!

Ingrid

Ingridt

als ik al het geld wat ik in mijn leven heb uitgegeven aan zwangerschapstesten nu cash in mijn hand zou vangen zou ik er een heel leuk weekendje weg van kunnen betalen

ach ja, je moet toch ergens over zeiken...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.