Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lou

Lou

27-04-2014 om 11:06

Zielige varen

Mijn enorme varen die ik al meer dan tien jaar heb, ziet er steeds zieliger uit. Minder bladeren, veel dode bladeren, weinig nieuw groen, hij wordt 'dun' zeg maar. Nou heb ik me altijd gehouden aan het advies dat je met een varen niets moet doen behalve water geven, dus zo min mogelijk verpotten en verplaatsen. Ik knip alleen de dode bladeren af, zo nu en dan krijgt hij pokon en af en toe een sproeibeurt. Hij heeft nog nooit nieuwe potgrond gekregen. Je kunt de grond ook helemaal niet meer zien want het hart van de plant zit vol met afgeknipte dode bladeren. De pot is wel groot genoeg. Wat kan ik doen: toch nieuwe grond geven (wordt een lastig klusje, het is echt een enorm ding)? Sproeien met zwarte thee, heb ik ook wel eens gehoord? Iets heel anders nog? Of is deze varen gewoon klaar met leven, kan dat ook? Het is trouwens niet zo'n kroezige krulvaren maar zo eentje met hele lange bladeren. Graag tips!

Aan zijn eind??

Misschien issie gewoon op??

Mijntje

Mijntje

27-04-2014 om 19:05

oudje

Even googelen en ik lees dit:
http://gerbera.nl/rmooyman/varens.htm
er staat toch regelmatig verpotten, waarschijnlijk ook wel met de soort die jij hebt.
Als ie er zo zielig bijstaat kan je hem ook wel naar de plantenhemel helpen en het opnieuw proberen. Tis wel een oudje.

stekken?

Varens hebben de dino's overleefd en kom je verder op de gekste plekken tegen, in voegen tussen muurtjes, of nog jaren opkomende varensprieten nadat je een varen uit je tuin verwijderd hebt. In mijn tuin bijvoorbeeld staan varenzaailingen terwijl er in de wijde omtrek geen varenplant te vinden is. Misschien kan je een uitloper stekken en opkweken? Lijkt me niet zo moeilijk.

skik

Lou

Lou

01-05-2014 om 19:05

Nieuwe kans

Dank voor de reacties! Ik geef mijn ooit zo prachtige varen toch nog een nieuwe kans, hij staat nu in een grotere pot met extra grond erin. Als dit niet helpt ga ik dat stekken eens proberen.

Dat varens overal staan waar je ze niet eens wilt hebben weet ik wel, maar dit is wel een binnenvaren natuurlijk. Of zou dat toch dezelfde plant zijn als zo'n tuinvaren? Dan zet ik 'm gewoon in de tuin haha.

Lou

Dat zou je best kunnen proberen als de plant van het verpotten niet opknapt: een paar bladeren stekken en de rest in de tuin zetten. Wie weet.

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.