Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Febe

Febe

12-09-2010 om 10:06

Zijn cavia's echt leuk?

We kunnen er niet meer onderuit:
Onze kinderen willen een huisdier. En ik ben het met ze eens. Vind het leuk om kinderen op te laten groeien met dieren. Zelf heb ik vroeger allerlei knaagdieren gehad en we zijn dan ook uitgekomen op cavia's. Gezellig met z'n tweetjes, in een binnenhok, kids kunnen ze voeren (ze schijnen altijd honger te hebben) en voorzichtig knuffelen.
Ik zie het helemaal zitten, maar manlief kwam aanzetten met de website degrotecavia.nl en wat daarin allemaal staat....
Ze schijnen stinkende windjes te laten, meer dan 100 x per dag te poepen, hun nagels groeien eeuwig door etc. etc. Hij vond het kortom heerlijk om ons (mama en kindjes) hiermee te confronteren. Hij kan prima zonder huisdier trouwens...
Toch lees ik zoveel leuke dingen over deze diertjes dat ik ze gewoon voor onze kinderen wil aanschaffen. Dat hok kun je natuurlijk zo vaak verschonen als je wilt, lijkt mij niet zoveel moeite.

Hoor graag de reacties van blije bezitters van deze diertjes!
Groetjes Febe

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bastet

Bastet

12-09-2010 om 10:32

Alhier....

Alhier vindt je genoeg liefhebbers!Over de opmerkingen van je man: Windjes,heb ik nooit gemerkt bij mijn cavia's,en ik heb er meerdere gehad.Misschien als je teveel sla voert,dan wel,maar dat moet je niet doen.
Ze poepen niet 100 x per dag,ik verschoonde de bak elke 5 a 6 dagen helemaal voor twee cavia's,dat voldeed.Hun nagels groeien,maar hey,de jouwe immers ook,je hoeft echt niet wekelijks te knippen.
Elk huisdier heeft verzorging nodig,een huisdier wat dat niet nodig heeft is van pluche.
Bastet

Heb het er niet zo mee

we hebben er 2, ze zijn n bijna 3 jaar, we zorgen er goed voor hoor en ik vind ze ook wel leuk als ik ze in de ren buiten op het gras heb dan gedragen ze zich nog wel enigzins leuk maar verder. Nee, hier komen er geen nieuwe cavia's bij. Ze doen zo weinig, ze hechten zich niet aan je, poepen veel, plassen nog meer, zijn constant gericht op eten.

Ik vind poezen het leukst. De poes is 13, mijn 1e kind. Ik denk dat ik altijd poezen zal hebben, ik vind ze zo fijn gezelschap.

Tirza G.

Tirza G.

12-09-2010 om 15:06

Natuurlijk poepen ze wel 100 keer per dag

Maar dat moet je niet al te serieus nemen. Je hoeft ze er niet bij te helpen (bips afvegen en broek ophijsen), je hoeft ze niet zindelijk te maken (dat lukt niet) dus je hoeft alleen de kooi maar te verschonen. Ze keuvelen en keutelen gezellig de hele dag door, ze nemen niet eens de moeite om stil te gaan zitten. Er ligt gewoon altijd een spoor van keuteltjes achter ze aan.

Tirza

vlinder72

vlinder72

12-09-2010 om 19:25

Cavia en hamsters

Wij hebben twee cavia's. Verzorging valt mee. Het zijn grappige beesten. Ze komen er direct aan als je langsloopt. Beginnen te piepen als ze je horen. Ze eten inderdaad de hele dag. Verder doen ze niet zoveel.

Verder hebben wij nog een hamster (een russische dwerghamster). Ik merk dat de kinderen de hamster eigenlijk leuker vinden. KLein en lief. Wordt wakker als ze zelf naar bed gaan. En daarna haalt hamster allerlei capriolen uit. Hamster staat in de kamer van onze zoon. Hij heeft zelf het hok en hamster gekocht. Ook handig. Hij kan zelf het hamsterhok verschonen. Zo'n hok is veel kleiner en bovendien maakt een hamster veel minder troep in het hok.

De cavia's maken er een puinhoop van en het hok kan ook goed stinken.

fladder

fladder

13-09-2010 om 00:10

Vraag: zijn cavia's echt leuk...?

Antwoord: ja.

Ik ga zo in op de rest van de postings

fladder

fladder

13-09-2010 om 00:43

Ja dus...! ze zijn leuk!

Wij hebben sinds maart 2 caviaatjes. Dit omdat oudste (14 toen) een cavia-fiep had (google maar op "fiep"). Ik heb op degrotecavia.nl info gezocht en uiteindelijk besloten ze aan te schaffen. Ze hoeven er niet 3-4x per dag uit, produceren dan misschien wel massa's drolletjes maar het is niet te vergelijken met de meur van een versgebruikte kattenbak, en ze zijn niet zindelijk te krijgen, maar met een oude handdoek binnen handbereik valt het wel mee als er eentje geknuffeld moet worden.

Febe:: "Ze schijnen stinkende windjes te laten, meer dan 100 x per dag te poepen, hun nagels groeien eeuwig door etc. etc. Hij vond het kortom heerlijk om ons (mama en kindjes) hiermee te confronteren. Hij kan prima zonder huisdier trouwens..."

Jouw man laat vast nooit winden, heeft geen teennagels die groeien en zo
In al die maanden dat we "de heren" hier hebben, zijn we één maal getuige geweest van een indrukwekkende ruft. Dat was alles. Geloof me, onze hond heeft een hogere score...
De nageltjes groeien eeuwig door. Ja, en een handige harrie kan ze af en toe zelf knippen, en anders doet de dierenarts dat à 5 euro per caaf (oh ja: "caaf" is een andere term voor cavia... Sorry...!)
Meer dan 100x per dag poepen, nou, ik weet niet of het zo erg is, maar de heren produceren inderdaad een leuke hoeveelheid "staafjes". Gelukkig ruft een weekopbrengst caviapoep nog lang niet zo erg als één katten- of hondenpoepje.

Wat Bastet zegt: inderdaad, elk levend wezen heeft verzorging nodig. Neem anders een pluche beest

Manda is duidelijk geen caven-liefhebber, en dat mag natuurlijk. Inderdaad, ze zijn niet zindelijk te krijgen en plassen en poepen gewoon random door, maar dat doet elk levend wezen (al kan je sommigen leren dat op een vaste plek te doen). Ze zijn ook geobsedeerd door eten maar dat kan verdomd grappig zijn! En ze hechten zich niet aan je... Nee, maar dat doet geen enkel dier, uitsluitend uit eigenbelang. Zelfs dat schattige Boomerhondje dat je elke dag tegemoet springt ziet je al De Grote Voedselverstrekker, en niet als Mens Dat Zo Lief is. Poezen zijn zelf nog erger, die zien je als Grote Voedselverstrekker (oh wee als je op vakantie bent geweest, dan ben je persona non grata...) én slaapplaats (schoot) én nagelscherper (je meubeltjes) en als je vette pech hebt zeiken ze je spullen onder. Toen ik ging scheiden en in goed overleg had besloten de katten bij ex te laten, met bloedend hart, besloten diezelfde katten me als afscheidscadeautje een aantal verhuisdozen volgepieste textiel, tassen en schoenen na te laten...

By the way: wist je dat caafjes af en toe hun eigen keutels eten? Dat scheelt weer! En Tirza heeft gelijk: geen kontjes afvegen en broeken ophijsen

Elke ochtend en altijd als we thuiskomen worden we begroet met vrolijk getsjilp uit de kooi. Natuurlijk verwachten de heren daar een paprikaatje, wortel of zo voor, maar toch... ze zijn gráppig. En van mij mogen ze best hun spoor van drolletjes nalaten. Ik veeg ze zó op en het is niet te vergelijken met honden- en kattenpoep.

Ze zijn zelfs enigszins te dresseren. Puberzoon en de caven hebben al de perfecte hangjongerencombinatie uitgevonden. Zoon zittend op zijn rug, met de caaf vrolijk meehangend op zijn ene schouder. Af en toe even een witlofblad toeschuiven, en dan weer lekker verder hangen. Schijnt goed te zijn voor pubers, zeggen ze...

En ik vind het heel gezellig om thuis te komen en toegesproken te worden. Ja, ik wéét dat ze mij als voedselverstrekker zien, en niets meer of minder, maar volgens mij zien mijn kinderen mij ook zo...

Cavia's zijn geen beesten die je in een hok moet douwen zonder aandacht te geven, hoogstens eens per week een schone kooi, elke dag een wortel en een bak korrels en c'est tout. Cavia's willen aandacht. Regelmatig even rondhobbelen in een ren, of bij gebrek daaraan over het baasje Ze vinden het ook geweldig als je zéér geanimeerd "WIETWIETWIETWIETWIEEEEEET!" terugzegt, even extra wappert met een plastic zak (pavlov-effect: daar zit eten in!), en eens per week even tijd uittrekt voor een fijne schone kooi (tevens een mooi lesje "verantwoordelijkheid nemen, taken verdelen" voor de kinderen) waarbij je het hooi precies zó neerlegt dat de heren er wat mee kunnen (voor de één: op een hopie in het midden; voor de ander: bovenop zijn houttunneltje).

Ik ben dol op dieren! Maar onze hond is al ver over de houdbaarheidsdatum. Als zij er niet meer is, neem ik geen hond meer. Ze laat meer scheten in een gemiddeld etmaal dan de cavia's sinds ze hier in maart kwamen, heeft af en toe muitende darmen (als in: spuitpoep) en ik kan nooit een dagje weg zonder opvang te regelen. De katten zijn bij ex gebleven, en eerlijk gezegd mis ik hun knuffels, maar absoluut NIET de "sproei-acties", de meurende kattenbak en de kapotgeklauwde meubels. Ook de cadeautjes in de vorm van half ontlede dode muizen op de stoep hoeven niet zo van mij (en dan had ik nog geluk: ik hoor vaak dat katten cadeautjes aanbieden in de vorm van dode eenden en konijnen...!). Hamsters vind ik weinig aan (ze leven alleen 's nachts en zien je niet staan). Voor konijnen ben ik allergisch. Maar cavia's blijken perfect in ons gezinnetje te passen! Ondanks drolletjes, vraatzucht (ook wel handig om zo van je groente-afval af te komen) en, wees eerlijk, hun oneindig domme gezichtsuitdrukking met dat onderlipje... (maar zeg dat niet tegen oudste zoon, dan flipt hij...!)

Puck

Puck

13-09-2010 om 09:12

Ondanks dat wij het alleroenigste exemplaar hebbewn dat er op de aardkloot rond loopt vind ik cavia's ook leuk. De kinderen doen er eigenlijhk niets mee behalve af en toe eens een keer knuffelen maar ik vind caven wel grappig.

klokje 2

klokje 2

13-09-2010 om 11:54

Popi jopie's, die caafjes

ik vind cavia's geschikter voor kinderen dan hamsters, dat zijn nachtdieren, niet handig.
Cavia's zijn overdag lekker bezig met kwebbelen en scharrelen, heel gezellig. Je kunt ze ook lekker op schoot wennen. Ze plassen wel gewoon waar ze staan, dus ook op schoot. hou daar rekening mee. Dat drollen stelt niks voor, zijn droge dingen. Ze hebben ook een groot hok nodig en zijn het liefst met zijn tweeen.
Goed van je dat je je er eerst in verdiept en dan pas aanschaft.

Febe

Febe

13-09-2010 om 16:51

Hahaha fladder!

Bedankt voor alle, over het algemeen, leuke reacties.
Dat verhaal van jou Fladder, ik heb er echt om gelachen, wat kun jij schrijven!
We willen ze nog steeds graag aanschaffen. Iemand in dit draadje zei dat ze een cavia van 7,5 jaar heeft waar ze niet zoveel aan vindt, maar die is volgens mij alleen! Z'n "vriendje" was gesneuveld na zoveel jaar?
Hamsters vind ik op zich ook leuk, maar die bijten zo. Heb er zelf een aantal gehad vroeger, samen met zusterlief. Als ik ging slapen ging het beestje de marathon lopen in z'n looprad..
Afijn, errrg leuke verhalen hier. Een handdoek op schoot dus en genoeg aandacht geven. O ja, en "caaf" zeggen ipv cavia's
Dat gaat wel lukken. Bedankt!!
Groetjes Febe

vlinder72

vlinder72

13-09-2010 om 18:48

Cavia's

Wij hebben dus twee cavia's. Eentje met lang haar en een kortharige. Kort haar is wel veel handiger. Hoewel onze pluizebol wel weer heel grappig is. Verder hadden wij op een gegeven moment opeens 4 cavia's. Hadden onze dames toch stiekem kindjes gemaakt? Maar nee, het waren echt twee dames. Bleek er eentje als zwanger te zijn bij aankoop. Echt cavia's zijn nog erger dan konijnen. Zelfs jonge cavia's kunnen al zwanger raken.

En schattig dat pasgeboren cavia's zijn. Maar wij hebben ze toch maar niet gehouden. Vier cavia's was echt teveel.

Vic

Vic

13-09-2010 om 21:54

Heel vreemde baby's

Ik heb een keer pasgeboren cavia's gezien. Je weet echt niet wat je ziet. Ze zijn helemaal af en wollig en veel groter dan andere pasgeboren knaagdieren. Je vraagt je af hoe die beestjes (het zijn er meestal maar 1 of 2 volgens mij) in de moeder passen.

Guinevere

Guinevere

13-09-2010 om 22:07

Nou, ik heb er soms wel 4 achter elkaar uit zien komen! En bij mij doken ze wel degelijk op moeders tepels af hoor. Moeder (1e keer) zat er bij te kijken van: "Wat heb ik nou aan mijn fiets hangen? Wie zijn dit en wat willen die lui van mij?".

bibi63

bibi63

13-09-2010 om 22:16

Dwergkonijntjes en gerbils

dat vinden wij nou leuke beestjes.
Groetjes,
Bibi

klokje 2

klokje 2

14-09-2010 om 11:16

Die baby's!

ja, je weet niet wat je ziet bij baby cavia's, zo leuk. Helemaal compleet, eten al en rennen rond. Als je dat vergelijkt met bijv. konijnen, die zijn volkomen hulpeloos. Alweer volgens mijn dochter komt dat omdat caafjes prooidieren zijn. Ze moeten er gelijk vandoor kunnen gaan, anders zijn ze nergens. Cavia's maken ook geen holen, ze zitten gewoon in het gras, geloof ik. Dus dan wil je wel rennen als er ineens zo'n schaduw vanuit de lucht over je heen valt. Het schijnt ook dat om die reden een caaf het niet gauw laat zien als hij ziek is. Als hij zwakte toont, wordt hij als eerste gepakt.

Tirza G.

Tirza G.

14-09-2010 om 16:44

Fokken

Zal ik het verklappen Cavia's hebben een enorm lange draagtijd (9 weken) en wisselen hun gebit al in de moeder. Worpen bestaan uit 1-6 jongen en meteen na de geboorte is moedercavia weer vruchtbaar, maar als je het mannetje er vandaan houdt kan het zomaar een half jaar duren voor je weer een nest hebt. Cavia's zijn helemaal kant en klaar, maar hebben nog wel moedermelk nodig. Moeders zogen vrij lang, wel een maand of drie, en tonen ook echt zorggedrag. Overigens zijn ze wel makkelijk in het uitwisselen van jongen, als je meerdere vrouwtjes met jongen hebt voeden ze ook die van elkaar. Maar: als het nodig is, kúnnen ze meteen zonder hun moeder.
Cavia's zijn niet te vergelijken met konijnen, die werpen iedere 28 dagen zo'n 4-8 jongen. Als je goed je best zou doen om met cavia's door te fokken, kom je toch niet veel verder dan 4 nesten per jaar met een max. van zo'n 20-25 jongen. Bij konijnen zit je dan al aan de 70-80.....
Caviababy's zijn enorm schattig. Zo groot als een luciferdoosje, maar wel helemaal af, behaard en de oortjes zijn bijna op ware grootte. Een behaard luciferdoosje met chipsjes bovenop Kom daar maar eens om bij al dat andere grut, die werpen allemaal van die roze snotjes brrrrrrrr.

Tirza

Fraz

Fraz

14-09-2010 om 16:53

Idd super schattig

ik heb verschillende nestjes gehad (verschillende vrouwtjes) met variërend van 1-4 babietjes. Een keer stierf de moeder erg jong (hersenvliesontsteking) en toen hebben we het kleintje groot gebracht met moedermelk voor jonge hondjes. Zo schattig. Die was dan ook supertam. Als je je hand op de grond legde klom ze erop en ze rende nooit schichtig weg.

Maar ze drinken dus idd een vrij lange tijd moedermelk.

Guinevere

Guinevere

14-09-2010 om 17:04

Onbevlekte ontvangenis, tirza?

Tirza: "meteen na de geboorte is moedercavia weer vruchtbaar, maar als je het mannetje er vandaan houdt kan het zomaar een half jaar duren voor je weer een nest hebt." Dat klinkt als een hermafrodiet, of een onbevlekte ontvangenis...

Guinevere

Guinevere

14-09-2010 om 20:38

Ohoh

Ik val weer door de mand als absolute bijbel-nitwit... In elk geval, het blijft knap, moeder worden zonder contact met de vader!

Puck

Puck

14-09-2010 om 23:35

Staat mij iets bij

dat caviazeugjes van 1x dekken meerdere keren zwanger kunnen worden. Ik zal het van de week eens even nazoeken in een handboek.

neteret mut

neteret mut

15-09-2010 om 11:56

Voor mij niet

wij hadden vroeger konijnen, cavia's, katten en kippen. Vooral de cavia's hebben niet veel indruk achtergelaten, allen dat ik een tijdlang juist op die beesten allergisch reageerde. Zodra ik ze oppakte kreeg ik op mijn armen allemaal bultjes. Heeft een jaar of 2 geduurd. Misschien maakt het ook verschil dat ze buiten in hokken zaten en niet binnen in een kooi.

Tirza G.

Tirza G.

15-09-2010 om 15:33

Nou puck

Dat is mij in 40 jaar cavia's houden nog nooit overkomen Er was altijd een caviaman aan te wijzen als veroorzaker van het nest, niks vaker zwanger worden van één paring.
Die onbevlekte ontvangenis is niet gebeurd hoor, het was een stijlfout, sorry. Ik heb wél eens onverwacht jongen gehad (cavia overgenomen van iemand omdat ze altijd vochten enzo). Toen heb ik wel even goed gezocht naar een kribje in de kooi, maar nee. Ik denk dat het vechten verkeerd geinterpreteerd was door de vorige eigenaar Caviamannen willen nog wel eens wat lopen brommen en knorren om te imponeren en niet ieder vrouwtje is daar van onder de indruk.

Tirza

Ja ja ja ja ja jaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Cavia's zijn HEEEEEEEEL leuk.
Tegen mijn verwachting in heb je er een soort interactie mee. We zijn nu weer even in NL dus de cavia's zijn weer thuis en ja, het is echt een vreugde om ze te zien scharrelen, horen noekelen, fluiten en zien eten en zien eten en zien eten...

Nou moet ik zeggen dat we in het andere thuis sinds een paar maanden een hamster hebben. En dat is OOK leuk. Maar ANDERS leuk. Leuk eraan is dat het verschonen van de kooi meestentijds bestaat uit het leegscheppen van het WC-tje (ja echt, 't beest is zindelijk). Verder word je er midden in de nacht wakker van als het molentje weer eens piept. Als je tchk-tchk-tchk doet komt ze naar het deurtje van de kooi in de hoop wat zonnebloempitten te scoren. En een enkel keertje komt er een soort piepgeluid uit.

Maar cavia's PRATEN. En da's toch anders.

(en het is altijd zo heerlijk om te zien hoe gelukkig dochterlief is als ze weer op haar schoot geparkeerd zijn).

Tirza G.

Tirza G.

15-09-2010 om 22:44

Mijn zoon zei

op deze vraag (zijn cavia's leuk): are babboons evil? Waarop het antwoord uiteraard YES is als je Graham Norton kent.

Tirza (vol-ko-men zinloze posting)

Puck

Puck

16-09-2010 om 12:33

Nagezocht

Ik heb het nagezocht en niet kunnen vinden dat een cavia van 1 bevruchting meerdere keren zwanger kan worden. (vraag me nu af welke diersoort het wel was), maar cavia's zijn wel direct na de bevalling weer vruchtbaar. Zielig hoor, heb je net die minicaafjes eruit gewerkt heb je gelijk weer zo'n hitsige kerel in je nek

fladder

fladder

16-09-2010 om 13:50

"fluitkonijnen"...

Oh, geweldig, die term! Hoewel de hier eerder gelanceerde "vreethommel" nog steeds favoriet is!

't Is een decadente uitgave, maar ik ben net in de dierenwinkel gezwicht voor een kalender met... Precies. Ik vrees dat ik hiermee officieel caviagestoord verklaard kan worden...

Kom nou fladder

Ik heb via Ebay cavia-oorbellen besteld!

En dochterlief hier wil haar Engels lezen het liefste oefenen met de boekjes van Fluffy the classroom Guinea Pig (die verdienen een vertaling).

fladder

fladder

16-09-2010 om 16:20

Dirksmama

Ik ben even gaan googlen op die oorbellen... Oh, wat jammer dat ik net jarig ben geweest...!
En nu ga ik op het boek googlen...!

Bastet

Bastet

16-09-2010 om 18:37

Fladder

Ja,maar...sommige dingen zijn zo leuk...die moet je jezelf gewoon gunnen!
Bastet

Massi Nissa

Massi Nissa

16-09-2010 om 20:42

En bedankt tirza

Door jou en je zoon heb ik net dit filmpje bekeken,


http://www.youtube.com/watch?v=03YTrGYhBPQ, en lachte ik prompt mijn dochter wakker. En wat al dat gehinnik met mini-me doet, is ook nog maar de vraag. Tssss.
Gouden tip, hartelijk dank.
Groetjes
Massi

Tirza G.

Tirza G.

16-09-2010 om 21:01

En dan staat het leukste er nog niet op (graham norton)

Op een gegeven moment sms-t hij een vraag naar een antwoord-service. Dat schijnt te kunnen in GB, je smst je vraag en krijgt antwoord. Hij smst dus: are baboons evil? En het antwoord is in de trant van: Yes. Anything with a red butt that steals your windowwipers is evil.
Hi-la-risch.
En je weet meteen waar Paul de Leeuw zijn inspiratie haalt

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.