Home » Forum » Huis tuin en keuken » Zo koud na sporten

Zo koud na sporten

22 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
Cally
Zo koud na sporten

In mijn studententijd heb ik geschaatst en ben daar vorige winter weer mee begonnen.
Nu doe ik dat vanuit mijn werk en ga dan ook met het ov (bus).
Van het schaatsen zelf krijg ik het lekker warm maar dan moet ik naar huis en dán krijg ik het koud. Ik loop een stuk naar de bushalte, en mag daar wachten. Dan heb ik het al koud en eenmaal in de bus heb ik het nog steeds koud. Dan moet ik overstappen en eenmaal thuis heb ik het nog steeds koud.
Het maakt niet uit of ik wel of niet na het schaatsen onder de warme douche heb gestaan.
Hoe kan ik warm(er) thuiskomen? Het schaatsen is superleuk en gezellig maar zo koud heb ik het in mijn studententijd nooit gehad.

Pirata
Wat heb je aan?

Kun je dan misschien iets vertellen over je kleding?
Ik deed vroeger na het schaatsen een dikke ritsenbroek aan.

Pluk
Koud douchen

Probeer eens lauw of koud te douchen (of koud te eindigen) na het douchen. Dat is goed voor je herstel.

Pluk
Uhm

Na het sporten

Kaaskopje
Beker warme drank mee

Misschien helpt het als je meteen na het schaatsen warme drank naar binnen giet. Je staat te wachten zo her en der, drink dan dat warme vocht. En als je normaal suiker gebruikt, zou je kunnen denken aan een snelle oppepper met druivensuiker. Ik weet niet of het fantasie is van mij, maar als ik het ook zo koud heb, kou die maar niet uit je lijf wil vertrekken, valt me op dat ik na het drinken van thee én het eten van iets zoets opeens bijtrek. En en dus. Maar dat kan ook anders verklaard worden, maar niet door mij :-).

Wat kleding betreft zou je thermokleding onder je kleren kunnen dragen.

Flavia
Vermoeidheid

Bij mij is kou op dat soort momenten vooral een teken van vermoeidheid en alleen op te lossen door slaap.

Heb je het ook zo koud als je eerder op de dag sport?

Jackie
honger

Heb je na het schaatsen veel trek? Misschien een snack meenemen en ook een extra vest die je na het schaatsen aantrekt?
Als ik honger heb heb ik het veel sneller koud.

yogalerares
Hoe zit het met je 'vata'?

Misschien is het een goed idee om je eens te verdiepen in de Ayurvedische leer en het begrip 'vata'. Dat kan ook een licht werpen op de vraag of je er goed aan doet koud te douchen. Luister maar eens naar Dr. Svoboda: https://youtu.be/VpLpNK_Zjjc

Cally
Een paar antwoorden

Ik heb er last van onder de 5 graden/als het richting vriespunt gaat.
Een ritsenbroek heb ik niet (meer) en kan die dus ook niet aantrekken. Wat ik wel doe is een extra laagje op mijn romp. Dan ga ik in mijn spijkerbroek naar huis.
Koud douchen kan ik op de ijsbaan niet. Het is warm water.
Iets eten doe ik wel, want na het sporten heb ik trek (ook door vroeg te moeten eten)
Helaas blijft er niemand van mijn groep lekker hangen om nog een thee of warme choco te doen.

Ik zat nog wel te denken aan thermo ondergoed of dat lekker warm is onder mijn spijkerbroek als ik naar huis ga.

Bedankt voor jullie suggesties en tips totnutoe.

Angela67
panty

onder je broek.
gr angela

Guppie
Voedingsstoffen

Soms kunnen bepaalde extra voedingsstoffen helpen. Heb het zelf een stuk warmer bij gebruik van onder andere vitamine D, magnesium en jodium. Overigens uitkijken met jodium bij sommige schildklieraandoeningen. Bij Sundays claimen ze de enige zonnebanken te hebben die zorgen voor vitamine D-aanmaak. Weet niet of het zo is maar ga er in elk geval af en toe heen in de winter, voor vitamine D-shot en dan een stuk warmer.
Wat voedingspatroon het beste langzame koolhydraten combineren met eiwit, gezonde vetten en vezels, voor een langzamere opname van de suikers. Een thee of choco kan je desnoods ook in je eentje doen. Of een thermosflesje met wat choco of soep meenemen.
Zijden of wollen ondergoed is warmer. Er zijn ook hemdjes van een mengsel van zijde en wol. Viscose is ook iets warmer dan katoen. Ik zou zorgen voor een parka in plaats van een jack. Vind zelf een jas met nylon gevoerd prettiger dan van polyester. Zorgen voor een wollen das, misschien een col. Bij je hoofd en hals koel je sneller af. Een spijkerbroek is ook niet al te warm. Een pyjamabroek eronder kan wel schelen.
Buiten het schaatsen om kan je zorgen voor wisseldouches, naar de sauna gaan of cryotherapie.

Merel
spijkerbroek

Spijkerbroek is idd niet warm, al ondervonden bij het kijken naar voetbal van mijn zoontje. Doe jezelf een lekkere skibroek cadeau, die kan je over je spijkerbroek aantrekken, was er zelf ook voor op pad en zag een hele nette grijze bij de lidl online, misschien is het wat?

Dendy Pearson
Warme sokken

Na het sporten droge warme sokken vind ik fijn.

Doenja
Ik ook

Ook ik had t altijd ontzetten koud na het schaatsen. Tijdens de training heel warm en daarna leek het wel of ik te lang bleef afkoelen. Ijskoude kont had ik dan! Alleen een elektrische deken hielp dan of thuis heel lang heet douchen. Heb helaas geen ander advies. Warme dingen aandoen of drinken hielpen niet. Superdikke winterjas en dan nog steenkoud.

Vogel
Muts

“30% van de warmte verlaat je lichaam via je hoofd” is een mantra waar mijn kinderen gek van worden. ;-) Maar bij mij helpt een muts in ieder geval wel om warm te blijven.
Verder kan ik me wel voorstellen dat je rillerig wordt als je na intensieve beweging moet kleumen bij de bushalte. Is die bushalte vanuit de schaatshal te zien? Dan kun je de wachttijd misschien bekorten door zo lang mogelijk binnen te blijven, en in de bus ook het warmste plekje te zoeken.

Jackie
Wat Guppie zei

Gewoon een boek mee en zelf even een warme choco drinken, lekker uitrusten/opwarmen, is dat geen idee?

En Guppie, dat jij naar de zonnebank gaat! Dat had ik nou niet verwacht :)

Lente
Ik herken het van het skieen

Ook al was ik 's avonds binnen, ik kon het maar niet warm krijgen.
Het enige dat hielp was een dik dekbed over mij heen leggen, vooral over mijn benen/voeten. En dat blijven doen totdat ik het echt te warm kreeg. En dat duurde best lang.

In jouw geval zou ik warme laarzen meenemen, droge sokken, skibroek voor over je broek, extra fleecevest voor onder je jas, een muts en warme handschoenen. Veel meer dus dan voordat je gaat schaatsen.
Dit allemaal aandoen ruim voordat je weer naar buiten gaat, zodat je lijf en kleding alvast opwarmen. Zo houd je de warmte beter vast.

Cally
Jullie raad

Jullie raad en advies heeft ervoor gezorgd dat ik nu thermo ondergoed heb, dat trek ik onder mijn kleding aan en ik heb thermosokken. Die zag ik bij de Hema liggen.
Het wordt weer kouder dus ik ben benieuwd.
Bedank5 voor de tips en de herkenning.

Triva
Trek

een regenbroek over je spijkerbroek. Houdt ook kou en wind buiten.

Guppie
Statisch

Schaatsen is wel een statische beweging. Misschien dat wat andere beweging, zoals springen, naderhand kan helpen. Als je goed geaard bent, heb je het warmer.
En ja, sommige mensen hebben vooroordelen. Ik doe niet wat geacht wordt gezond te zijn maar wat mijn lichaam nodig heeft.

Doenja
nooit geschaatst

Guppie, je hebt kennelijk nooit echt geschaatst. Schaatsen is als sport een heel intensieve zware inspanning.

Bart Konings
Zo snel mogelijk douchen

Ik herken het probleem. Ik heb actief gevoetbald en transpireerde hevig. Als ik niet snel douchte maar uren later bijvoorbeeld (ja dat stonk flink) voelde mijn lichaam koud aan en ik denk vanwege het zweet. Door zo snel mogelijk te douchen en goed af te drogen had ik er geen last meer van. Daarna wel goed aankleden natuurlijk om de kou buiten te houden.