Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vic

Vic

03-03-2013 om 21:03

Zoek de gasleiding

Hoe kun je erachter komen, zonder hak- en breekwerk, of een gasleiding is doorgetrokken naar de keuken? Ik heb nu een elektrisch fornuis in mijn keuken, maar wil in mijn nieuwe keuken gewoon gas. Volgens de vorige eigenaar is er waarschijnlijk wel een afgekoppelde gasleiding aanwezig achter de keuken, maar die is niet zichbaar. Ik vrees dat het een (te) prijzige grap wordt om een nieuwe gasleiding te laten leggen van de gasmeter naar de keuken (kruipruimte loopt niet door, er staat een muurtje), dus ik hoop dat hij er ligt. Het is natuurlijk best wel waarschijnlijk dat bij de bouw in 1955 een gasleiding is gelegd, of niet?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Leidingzoeker

voor dergeljik speurwerk is de leidingzoeker uitgevonden, vziw. Als moet ik eerlijk zeggen dat ik niet precies weet hoe zo´n ding werkt. Maar volgens mij sporen ze niet alleen electraleidingen op, maar ook water/ en gasleidingen. Te koop maar vziw ook te huur bij de bouwmarkt.

Groeten,

Temet

cqcq

cqcq

03-03-2013 om 21:48

Dat in elk geval niet

In 1955 was het nog niet gebruikelijk om op gas te koken, dat werd pas in de jaren zestig en zeventig algemeen. Mijn ouders hebben bijvoorbeeld altijd elektrisch gekookt, omdat in hun huis bij de bouw eind jaren zestig er nog geen aansluiting op aardgas mogelijk was. Gekozen is toen voor elektrisch koken, dat kon toen wel.

(de aargasbel in slochteren werd pas in 1959 ontdekt, pas daarna kwam de grote gaswinning, en dus de huishoudelijke toepassingen op gang).

Vic

Vic

04-03-2013 om 09:41

In de meterkast

Ik heb een inspectie gehouden in de meterkast. Aan de ene kant komt de leiding van de gasleverancier naar binnen, en vanuit de gasmeter gaat dan een leiding zowel naar boven als naar onder/achter. Dan lijkt het er toch wel op dat het onderste deel naar de keuken gaat? Anders zou hij alleen naar boven gaan? Het is dus slechts 1 leiding, maar die vertakt zich twee kanten op.
Aan de andere kant, waarom zou iemand vrijwillig elektrisch gaan koken?

Je bedoelt nu of vroeger

Ik nu in ieder geval wel: op inductie, geweldig !

Jaymza

Jaymza

04-03-2013 om 17:38

Vragen

Bij mensen met een identiek huis in de buurt, liefst die er al heel lang wonen. Of vragen of de gemeente in hun archief oude installatietekeningen heeft.
In sommige delen van het land werd al begin jaren 50 op aardgas gekookt. Het hangt er dus ook vanaf waar je woont.

Jaymza

Vic

Vic

04-03-2013 om 21:17

Rondje langs de buren

Ja, dat is een goed idee! Buurtjes aan de ene kant wonen hier sinds 1955, net als de vorige bewoner van mijn huis. Andere buur is hier geboren en zijn ouders woonden er ook vanaf de oplevering. Ik hoop dat ze het zich nog kunnen herinneren. Ik heb zelf ergens in een doos nog wel de bouwtekeningen liggen, maar of ik die tevoorschijn kan toveren... Ik weet ook niet of daar het leidingwerk op staat.

Volgens mij kan een installateur

Volgens mij kan een installateur ze zoeken. Met een of ander apperaat. Ik heb 25 jaar geleden in een huis gewoond zonder gasleiding naar de keuken. Er zat helemaal geen gas in! Daar kwam ik pas achter toen ik het al huurde...(lekker slim hé?) En het was ook nog 's tijdelijk...we zouden er maar kort wonen.
Er stond geen ketel...dat was met het hele blok samen de centrale verwarming dus.
Om niet alles opnieuw te moeten aanschaffen hebben we toen een campinggasstel van iemand kunnen lenen. Met een gasfles er dus los bij...
Die iemand had het in de zomer pas weer nodig.
En toen waren wij alweer verhuisd.
Ze bestaan, bestonden dus wel...huizen zonder gasleiding.
groeten albana

Annet

Annet

06-03-2013 om 19:25

Hier kon de keramische plaat omhoog getild worden

Toen was zeker dat de gasaansluiting hier nog onder zat.
Heb je al geprobeerd je kookplaat op te lichten?

Vic

Vic

08-03-2013 om 12:46

Kosten

Ik ben nog niet bij de buren geweest, maar zit nu te dubben over het volgende. Stel dat er geen gasleiding naar de keuken loopt (ik heb wel gas in de meterkast), dan lijkt het me een heel gedoe om zo'n leiding te laten leggen. Kan ik dan niet beter kiezen (qua kosten) voor een inductiefornuis? En heb je dat überhaupt in losse fornuizen? Ik heb nu een keramisch/halogeen kookplaat (bevalt niet), dus ook een krachtstroomgroep.

nathalie

nathalie

08-03-2013 om 21:47

Kosten

hangen af van de afstand tussen meterkast en plaats waar je het gas wilt hebben, en hoe makkelijk je daar door de kruipruimte kunt.
Hier zit de meterkast toevallig vlak achter de plek van de kookplaat, dan is het niet zo duur om de leiding even door te trekken. En ja hoor natuurlijk bestaan er losse inductiefornuizen, in soorten en maten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.