Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Bellefleur

Bellefleur

08-04-2020 om 14:56

Zoon gaat in quarantaine. Wat geef ik hem als voorraad mee?

Mijn zoon studeerde in Nieuw Zeeland, en wordt dit weekend gerepatrieerd. Hij wil om ons niet te besmetten 14 dagen in quarantaine.
Als hij arriveert, krijgt hij onze auto mee. Hij heeft gevraagd om een voorraad aan te leggen voor die 14 dagen. Wat geef ik hem mee? Ik had al gedacht om onze broodbakmachine mee te geven, en wat broodmixen. Ik dacht aan blikken bonen, pasta en tomaten in blik. En verder? Hij moet natuurlijk ook verse groenten mee, maar die moet hij wel 14 dagen kunnen bewaren. In het vakantiehuisje is een koelkast.


Angela67

Angela67

08-04-2020 om 15:03

kun je een keer tussendoor boodschappen doen voor hem?

dat maakt de horizon wat makkelijker?
gr Angela

Niki73

Niki73

08-04-2020 om 15:09

Langsbrengen

Inderdaad, je kunt best een paar keer boodschappen langsbrengen. Dan kun je hem ook even spreken (op veilige afstand!).

Niki73

Niki73

08-04-2020 om 15:12

Voor nu

Fruit, soep, koffie, thee, melk en vergeet de snacks niet. Bier/wijn?
Lang houdbare groenten: wortelen, hele witte en rode kool, pompoen, zuurkool.

Elisa

Elisa

08-04-2020 om 15:17

eventueel brood, maar in ieder geval beleg. Toiletpapier zeep, afwasmiddel, keukenrollen, tissues, paracetamol, wasmiddel?

wc-papier

what else? Tsjor

Mijn lijstje.

Appels, mandarijnen, bananen.
Aardappels, blikjes groente, gehaktballen.
Soep.
Crackers, volkoren koekjes.
Paar kant en klaar maaltijden.
Boter, smeer en braad. Suiker, koffie/thee.
Melk, limonadesiroop.
Brood, kaas, vleeswaren, pindakaas.
Chips/snoep.
Schoon beddengoed, paracetamol, thermometer, pleisters.
Briefje met belangrijke telefoonnummers.
Pedaalemmerzakken, vuilniszakken.
Afwasmiddel/vaatwastabletten.
Toiletpapier, papieren zakdoekjes.
Toiletartikelen en kleding.
Telefoon en oplader.
Zaklamp en batterijen.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-04-2020 om 15:32

Welke leveranciers in de omgeving?

Hij kan de eerste week overbruggen met jullie inkopen, maar meteen ook bestellen. Wat is er mogelijk?

Wij kunnen bijvoorbeeld aardappels, groente en fruit bestellen. Vanaf 8 euro gratis bezorging.

Verder is al veel nuttigs gezegd. Denk ook aan beschuit.

Weet je dat je zelf yoghurt met melk en yoghurt kunt maken? Dus je zou hem een beker Turkse yoghurt, gewoon vette, kunnen geven. Een liter eventueel houdbare melk verhitten, tot 40 graden afkoelen, een paar flinke lepels yoghurt erin, hoef omroeren en twee volle dagen búiten de koelkast bewaren. Muesli erin, liefst verse, maar gedroogde vruchten kan ook en eten maar.

Heeft hij een vriezer? Pompoensoep, pastasaus, curry maken en hem geven. Eet hij vlees? Draadjesvlees in porties invriezen.

Ook wat lekkere spullen voor Pasen.

rode krullenbol

rode krullenbol

08-04-2020 om 15:32

Verse groenten die lang goed blijven buiten de koelkast

Kolen en wortels (vrijwel alle soorten daarvan)
Witlof
Prei
Pompoen
Uien
Knoflook
Courgette

Jullie zouden kunnen denken aan het fermenteren van groenten of gefermenteerde groenten kopen, zoals Atjar Tjampoer. Vaak wordt gedacht dat deze bewerking ten koste gaat van de voedingswaarde, maar juist het tegendeel is het geval. Voedingsdeskundigen hebben geconstateerd dat met name het gehalte aan vitamine c exponentieel stijgt door toedoen van fermentatie! Geheel terzijde? Zelf ben ik een groot fan van gefermenteerde geraspte bospeen met gember.

Voorts zou ik - wellicht ten overvloede - nog onder de aandacht willen brengen dat quarantaine voor de liefhebbers van knoflooksoep een ware uitkomst is. Eindelijk geen zorgen hoeven hebben over eventuele overlast! Tenzij je door ziekteklachten rekening hebt te houden met een ziekenhuisopname. Dan zou ik de knoflookconsumptie toch wel enigszins in de perken houden.

Met bovenstaande groenten valt uiteraard heel goed ratatouille te maken. Die smaakt uiteraard extra delicieus onder het zien van die geweldige Disney film uit 2007.

Rode krullenbol

rode krullenbol

rode krullenbol

08-04-2020 om 15:41

Nog een tip

Zelf consumeer ik in navolging van de Romeinse gladiatoren van weleer heel wat fenegriekzaad. Zie voor informatie over de redenen waarom: https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/105811-de-geneeskracht-van-fenegriek.html

Rode krullenbol

rode krullenbol

rode krullenbol

08-04-2020 om 15:45

Oh ja ...

Voor het gewenste Hulk-effect eet ik behoorlijk veel ongezouten noten.

Rode krullenbol

Internet in het huisje?

Anders zou ik iets via een dongle of deg. Proberen te regelen. E reader of ipad als hij geen eigen laptop heeft. Een 1000 stuk puzzel/kruiswoordraadsels. Wat snoep. Televisie daar? Zo niet laptop met dvd speler als er geen internet is. Netflix? Wat het eten betreft denk ik dat het goed komt met alles wat al genoemd is. Ik denk meer dat hij zich stierlijk gaat vervelend dus misschien ook richting vermaak gaan denken.
Sini

Dees

Dees

08-04-2020 om 15:55

Niet teveel

Niet teveel voor in de koelkast die zijn vaak erg beperkt in vakantiehuisjes.

Pirata

Pirata

08-04-2020 om 16:11

Zelf

Maar wat wil hij zelf?
Die van mij zou 14 dagen pizza vragen en 4 dozen eieren en 14 flessen cola.

Paasei

Paasei

08-04-2020 om 16:11

Wat heerlijk..

.. dat ie thuis komt! Wat zullen jullie je zorgen gemaakt hebben!

Ik zou een 'welkom thuis' spandoek ophangen. Schone kleding neerleggen (kan ie daar wassen?). Eventueel een soort van kraammand-maar-dan-anders. Elke dag een kleinigheidje (zijn favoriete snoep, kaart, kaarsen) want 14 dagen helemaal alleen afgezonderd lijken me best lang... Sterker nog, als jullie een huisdier hebben dat in het vakantiehuisje mag, zou ik die mee geven.. toch iets van gezelschap!

Bellefleur

Bellefleur

08-04-2020 om 20:22

Dank

Dankjewel voor jullie tips.
Ik heb ze gekopieerd, en maak er een handzame boodschappenlijst van.
Paasei, ik vind het heerlijk dat hij thuiskomt. Voor hem is het frustrerend dat een half jaar studeren en reizen in Nieuw Zeeland uitpakte naar opgesloten zijn in een studeerkamer.
Sinilind, we gaan inderdaad zorgen voor een dongle.
Hem halverwege wat eten brengen gaat niet. Hij zit in een buitengebied, en hij neemt de auto mee.
Hij eet vegetarisch. En heeft een jaar rondgereisd in ondermeer India. Dus ik geef hem linzen mee, blikjes kokosmelk en ingrediënten voor curry. Het zal raar zijn hem de (schoongemaakte) autosleutel toe te gooien, en hem van afstand te begroeten en weer uit te zwaaien.

mijk

mijk

08-04-2020 om 20:30

iets wat hij gemist heeft

qua eten snoepen. Drop hagelslag zoiets geks?

mijk

Dendy Pearson

Dendy Pearson

08-04-2020 om 20:38

Pastasaus

Niet te ingewikkeld.
Dus wat sauzen. Die kunnen best uit een pakje of pot voor een paar weken. En daar dan rijst of pasta’s bij.
Afbakbroodjes als er een oven is. Anders misschien een klein oventje regelen.
Een berg crackers. Chocopasta en pindakaas.
En idd een kratje met lekkers.

Is daar niemand in de buurt die even een boodschapje af kan leveren?
Kunnen jullie niet even een auto lenen om er dan heen te gaan?

Thermometer, paracetamol

Vergeet vooral niet waarom hij in quarantaine gaat.
Hij kan ziek worden.

Het is belangrijk dat hij een thermometer en paracetamol heeft zodat hij zichzelf in de gaten kan houden en eventueel kan helpen.

rode krullenbol

rode krullenbol

08-04-2020 om 21:07

Is deze al langsgekomen?

Een niet te hard en ook niet te zacht sportmatje. Ik loop inmiddels met schaafwonden op mijn ellebogen, van het planken op een met kurk bekleed matje.

P.S.

Mocht je zoon zijn geïnfecteerd met het Coronavirus dan zou ik hem overigens, al zou hij zich nog best goed voelen, ontraden veel te sporten. Wat lichte rek- en strekoefeningen liggen dan meer voor de hand.

Rode krullenbol

Tijgeroog

Tijgeroog

08-04-2020 om 21:17

Maaltijden

Ik zou ook voor een paar dagen bereide maaltijden meegeven. Desnoods ook ingevroren, in een koelbox, zodat hij het in de vriezer kan zetten. De maaltijden van jou die hij het lekkerste vindt, soep, ovenschotels, pastasaus.

Ik snap niet zo goed waarom het handig is als jullie auto 2 weken stil staat naast dat huisje en jullie vervolgens niet weg kunnen. Dat maakt het ook veel ingewikkelder, en al helemaal als hij toch ziek mocht worden (want dan zit hij mogelijk nog langer daar)

Bellefleur

Bellefleur

09-04-2020 om 14:56

Tijgeroog,

De auto staat daar, omdat dat het vervoermiddel is van zoon naar het vakantiehuisje.
Er is geen openbaar vervoer mogelijk. Fietsen wordt een beetje lastig met alle bagage. En hij heeft al honderden kilometers wandelend afgelegd met rugzak, maar nog nooit met een voorraad voedsel voor veertien dagen. En wij kunnen hem niet brengen omdat wij geen limousine hebben met anderhalve meter afstand, maar een Volvo. Nee, op die manier kunnen wij niet weg. Maar waar zouden we in tijden van corona naar toe moeten?

Triva

Triva

09-04-2020 om 16:40

maar

hij kan fietsen en jullie brengen de auto met spullen. Dan kun je ook meteen spullen brengen die hij vergeten is en die je moet aanvullen.

Wat zijn eigenlijk de regels nu of bedenkt hij dit zelf? Als hij dat zelf bedenkt dan is 1,5 m toch voldoende en kan hij zelf naar de supermarkt?

Angela67

Angela67

09-04-2020 om 16:50

quarantaine

betekent dat je zelf geen boodschappn mag doen.

@Bellefleur: ik zou vooral regelen dat je hem kunt ophalen als hij te ziek is om te reizen! Weet je dat je een auto zult kunnen lenen?

Je kunt ook een auto lenen en met z'n drieën daarheen rijden. Jullie rijden dan met 2 auto's terug als hij geïnstalleerd is. En aan het eind van de tweede week de truuk herhalen: jullie met 2 auto's heen, hij met jullie auto terug.

gr Angela

Triva

Triva

09-04-2020 om 16:58

angela

Ik begrijp dat hij dat zelf wil. Je kunt ook gewoon de regels volgen en niet in het huis van de rest van je gezin leven maar wel naar buiten gaan en overal op 1,5 m afstand blijven. Dat maakt heel erg veel uit, hij kan dan boodschappen doen. Als dit wordt opgelegd is het een ander verhaal maar is dat zo?

Jesse_1

Jesse_1

09-04-2020 om 17:22

Opgelegd of niet

We zitten in een intelligente lockdown. Dat betekent dat er een heleboel mag, maar dat verzocht wordt je zoveel mogelijk aan de richtlijnen te houden.

Nu weet ik niet in hoeverre NZ zit in de Corona besmettingen, maar er wordt verzocht om jezelf in quarantaine te zetten als je uit het buitenland komt (mn als je uit NY komt bijvoorbeeld). Vooral ook omdat je 24h met een heleboel mensen in een vliegtuig hebt gezeten.

Triva

Triva

09-04-2020 om 17:27

Jesse

Als je in het vliegtuig al die tijd keurig 1,5 m afstand hebt gehouden dan is de vraag of je dit zelf opgelegd hebt of dat het moet. In het eerste geval (nogmaals) ga je niet met anderen in 1 huis leven, dat is omdat het dan lastig is 1,5 m afstand te houden. Je kunt wel naar de supermarkt.

In quarantaine ga je als je bewezen contact hebt gehad met een coronapatiënt.

rode krullenbol

rode krullenbol

09-04-2020 om 17:33

Ja ...

"In quarantaine ga je als je bewezen contact hebt gehad met een coronapatiënt."

Of er zelf een bent.

Wat is in het geval van jouw zoon precies de aanleiding tot de quarantaine, Bellefleur?

Rode krullenbol

Tijgeroog

Tijgeroog

09-04-2020 om 17:58

Fiets, taxi, huurauto...

Ik vind het nogal ingrijpend dat jullie hierdoor zonder auto komen te zitten. En hij is dan al de halve wereld over gereisd in hetzelfde voertuig als anderen, en dat laatste stukje kan dan niet meer?
Wat betreft het wandelen met 14 dagen eten: jullie kunnen van te voren dat eten naar het huisje brengen, want jullie hebben de auto. Dan hoeft hij niets mee te sjouwen. Bovendien kun je dan om de zoveel dagen nieuwe voorraad brengen.

Daarnaast... als ik kijk naar het aantal besmettingen in Nieuw Zeeland denk ik dat de kans dat hij je besmet kleiner is dan dat je besmet raakt als je boodschappen doet. Waar zijn jullie precies bang voor? Om zelf ziek te worden, dat hij ziek wordt (aurosleutel eerst schoonmaken)?

Elisa

Elisa

09-04-2020 om 18:23

Maar

Bellefleur vindt het zelf geen probleem dat zoon de auto meeneemt en werpt terecht de vraag op waarvoor ze naartoe zou moeten in tijden van corona. Hooguit de zoon ophalen als hij ziek zou worden, hoewel, dan kun je hem juist niet ophalen (tenzij het een blindedarmontsteking of iets dergelijks is).

Tijgeroog

Tijgeroog

09-04-2020 om 20:12

Elisa

En om zoon tussendoor wat vers eten te kunnen brengen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.