Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Zoon weghouden bij hond van broer?

Mijn broer en zijn vriendin hebben een hond. Het is vooral de hond van mijn schoonzus. Zij is er niet in geslaagd hem om te voeden. De hond springt op de bank, blaft naar ons en bietst om eten. Hij luistert niet.  Mijn schoonzus heeft hem niet onder controle. 
Nu vind ik dit al eng genoeg als wij daar met het gezin op visite zijn. Soms gromt de hond en daar wordt niet goed op ingegrepen. Maar mijn zoontje van 10 gaat soms logeren bij zijn neef (11). En dan ben ik er niet bij. En ik vind dat doodeng. 
Nu is hij uitgenodigd voor zijn feestje. Het is met eten en slapen. Ik heb er geen goed gevoel bij en dat heb ik laten weten aan mijn broer en schoonzus. Je leest toch best vaak over bijtincidenten. Zij zeggen het wel te begrijpen. Ze willen de hond in de nacht bij de kinderen weg houden, maar niet bij het eten. Ik denk er nu over om mijn zoon niet naar het feestje te laten gaan. Dit zal hij wel heel jammer vinden. Wat zouden jullie doen?


Honden communiceren, het is jammer dat er vaak weinig kennis van is bij eigenaren of in het algemeen, plus dat er zo vaak teruggegrepen wordt op oude benaderingen en inzichten.

Als het niet goed voelt doe je het niet. Een hond, tenzij volledig gestoord, zal niet zomaar aanvallen, dus als je zoon wegblijft bij de hond lijkt me dat oké.
Ik vind wel dat je broer en schoonzus begripvol reageren.

Het is niet aan ons, het is aan jou wat je kiest en wat je kiest is daarom goed, zelfs als het niet nodig is.

Max88 schreef op 13-01-2024 om 15:59:

Honden communiceren, het is jammer dat er vaak weinig kennis van is bij eigenaren of in het algemeen, plus dat er zo vaak teruggegrepen wordt op oude benaderingen en inzichten.

Als het niet goed voelt doe je het niet. Een hond, tenzij volledig gestoord, zal niet zomaar aanvallen, dus als je zoon wegblijft bij de hond lijkt me dat oké.
Ik vind wel dat je broer en schoonzus begripvol reageren.

Het is niet aan ons, het is aan jou wat je kiest en wat je kiest is daarom goed, zelfs als het niet nodig is.

Dit inderdaad.

Grommen betekent juist dat een hond zijn grens aangeeft. Op een nette manier (hij kan het moeilijk gewoon zeggen zoals wij hè). Dat dien je te respecteren. Bijv bij grommen tijdens aaien, dan stop je met aaien. Als ie niet mag grommen, tja.. Dan krijg je inderdaad dat een hond (direct) uitvalt en daar heeft de mens het dan zelf naar gemaakt. Het is niet verkeerd kinderen met dieren leren omgaan. Want als het gaat over bijtincidenten tussen honden en kinderen, is het vaak zo dat het kind niet zo leuk deed tegen het dier of niet door had dat het dier het niet leuk vond. 

zeker weghouden. 
Veel mensen kunnen hun hond niet opvoeden en zien het gevaar niet. En steeds vaker gebeuren er nare dingen met honden. En dan horen: ooh die doet niks hoor. 
Better safe then sorry 

Theekopje schreef op 13-01-2024 om 16:09:

zeker weghouden.
Veel mensen kunnen hun hond niet opvoeden en zien het gevaar niet. En steeds vaker gebeuren er nare dingen met honden. En dan horen: ooh die doet niks hoor.
Better safe then sorry

En toch zie ik vaker andersom. Als ik op straat wandel, worden kleine kinderen ongevraagd door hun ouders naar mijn hond toegestuurd om hem te aaien. Terwijl ik dat liever niet heb. De meeste kinderen weten niet hoe ze een hond moeten benaderen. Niet dat mijn hond dan gelijk zou bijten, maar hij gaat dan in elk geval grommen. Ik hou kinderen die ik niet ken daarom liever uit de buurt ter bescherming van mijn hond. Dan hoeft ie zich niet te verdedigen. 

Volg je gevoel, voelt het echt niet goed, doe het dan niet.

Wat voor hond is het? Dat zou voor mij ook nog uitmaken. Een inschattingsfoutje is vermoedelijk minder riskant bij een teckel dan  bij een Duitse herder, om over andere hondenrassen nog maar te zwijgen.

Hockeymama

Hockeymama

13-01-2024 om 16:39 Topicstarter

Index224 schreef op 13-01-2024 om 16:04:

[..]

Dit inderdaad.

Grommen betekent juist dat een hond zijn grens aangeeft. Op een nette manier (hij kan het moeilijk gewoon zeggen zoals wij hè). Dat dien je te respecteren. Bijv bij grommen tijdens aaien, dan stop je met aaien. Als ie niet mag grommen, tja.. Dan krijg je inderdaad dat een hond (direct) uitvalt en daar heeft de mens het dan zelf naar gemaakt. Het is niet verkeerd kinderen met dieren leren omgaan. Want als het gaat over bijtincidenten tussen honden en kinderen, is het vaak zo dat het kind niet zo leuk deed tegen het dier of niet door had dat het dier het niet leuk vond.

De hond gromt wanneer hij terecht gewezen wordt, bijvoorbeeld wanneer hij eten van je bord wil pakken. Ik snap dat dit een functie heeft, maar op mij komt het niet fijn over. Mijn zoon is een rustige jongen van 10 en zoekt de hond juist helemaal niet op. De hond dringt zich juist aan het bezoek op en dan vooral in combinatie met eten. 
Het probleem is dat de hond de baas is, en niet mijn schoonzus. En daardoor is zijn gedrag onvoorspelbaar. Ik vind het vreemd dat men meteen maar aanneemt dat het kind het niet goed aanpakt. 

Het lastige vind ik in dit geval ook de familie relatie. Hoe zorg ik ervoor, dat ik mijn kind niet met buikpijn naar het feestje laat gaan, zonder dat de relatie met mijn broer verslechtert. 

Hockeymama

Hockeymama

13-01-2024 om 16:40 Topicstarter

Temet schreef op 13-01-2024 om 16:30:

Wat voor hond is het? Dat zou voor mij ook nog uitmaken. Een inschattingsfoutje is vermoedelijk minder riskant bij een teckel dan bij een Duitse herder, om over andere hondenrassen nog maar te zwijgen.

Het is een beagle. En ik heb begrepen dat die veel energie hebben en dol zijn op voedsel. 

Dat is weer geen hond die heel gevaarlijk is, en je zoon is geen kleuter meer. Als zoon graag wil gaan zou ik hem laten. (maar als hij zelf liever niet gaat vanwege de hond, dan kun je dat hij van jou niet mag, mooi door hem als excuus laten gebruiken).

Die hond moet apart of in een bench als er gegeten wordt, dan worden de verhoudingen voor de hond ook duidelijker. Maar of je schoonzus dat aanneemt?

Is je schoonzus niet bereid om de hond weg te houden als er iets gegeten wordt?

Hockeymama

Hockeymama

13-01-2024 om 17:26 Topicstarter

Pippeltje schreef op 13-01-2024 om 17:19:

Is je schoonzus niet bereid om de hond weg te houden als er iets gegeten wordt?

Dat zou wat mij betreft een oplossing zijn, die ik met haar zal bespreken. Ik heb wel een bench gezien, maar volgens mij gaat hij daar nooit in. 

Hockeymama schreef op 13-01-2024 om 16:39:

[..]

De hond gromt wanneer hij terecht gewezen wordt, bijvoorbeeld wanneer hij eten van je bord wil pakken. Ik snap dat dit een functie heeft, maar op mij komt het niet fijn over. Mijn zoon is een rustige jongen van 10 en zoekt de hond juist helemaal niet op. De hond dringt zich juist aan het bezoek op en dan vooral in combinatie met eten.
Het probleem is dat de hond de baas is, en niet mijn schoonzus. En daardoor is zijn gedrag onvoorspelbaar. Ik vind het vreemd dat men meteen maar aanneemt dat het kind het niet goed aanpakt.

Ik snap je helemaal. Ik had een kennis met zo'n hond. Kwam ook bij tafel vanwege het eten, en dan werd hij niet weggestuurd. Werd hij wél weggestuurd een keer omdat hij te lastig werd, dan ging hij grommen. Zij deden er niets aan. Ik vond het heel eng, dus ik snap je...

Hockeymama schreef op 13-01-2024 om 16:39:

[..]

De hond gromt wanneer hij terecht gewezen wordt, bijvoorbeeld wanneer hij eten van je bord wil pakken. Ik snap dat dit een functie heeft, maar op mij komt het niet fijn over. Mijn zoon is een rustige jongen van 10 en zoekt de hond juist helemaal niet op. De hond dringt zich juist aan het bezoek op en dan vooral in combinatie met eten.
Het probleem is dat de hond de baas is, en niet mijn schoonzus. En daardoor is zijn gedrag onvoorspelbaar. Ik vind het vreemd dat men meteen maar aanneemt dat het kind het niet goed aanpakt.

Het lastige vind ik in dit geval ook de familie relatie. Hoe zorg ik ervoor, dat ik mijn kind niet met buikpijn naar het feestje laat gaan, zonder dat de relatie met mijn broer verslechtert.

Omdat dat meestal het geval is en dat merk ik ook aan je verhaal. Dat geeft niet, maar incidenten komen vaak door gebrek aan kennis, niet het laatst bij de eigenaar zelf. In de hondenwereld werkt het niet per se met baas/dominantie, dat bedoelde ik met verouderde inzichten.

Een beagle is ook weer niet zo groot en monsterlijk ( tenzij gestoord door bv een tumor enz) dat je daar niet mee om kunt leren gaan. Dat hebben ze blijkbaar niet goed gedaan.

Mijn hond bietst ook, maar dan zo dat ik er geen last van heb en ja, ik deel mijn eten gerust. 

Nogmaals, als het niet goed voelt,  doe het dan niet. Dan is het niet naar het feestje gaan een gevolg van de keuze die je zelf maakt en dat is helemaal prima. 

Anderen dwingen een hond in een bench te doen, zoals hierboven geopperd...tja, dat had dan eerst aangeleerd moeten worden als prettige verblijfplaats. Niet om af te zonderen. Mijn hond gaat geen bench in, want die heb ik niet. Maar veel mensen willen gewoon een hond en niet de moeite doen om te investeren.

Ik vind persoonlijk dat hondentaal een onderdeel zou moeten zijn zoals zwemles, verkeersles. Dan kun je een hoop ellende voorkomen; maar goed dat is een topic apart.

Ik hoop dat jullie er uitkomen.

Het is makkelijk om een hond vals te krijgen, ook een soort die dat normaal niet wordt.  Een beagle is van zichzelf ook geen valse hond maar wel heel eigengereid en als hij succes heeft met grommen, ja dan gaat hij dat wel doen.
Dat een hond zo de dienst uitmaakt thuis klinkt heel ongezond. Dominantie etc is dan wel achterhaald maar dat wil niet zeggen dat je met je hond onderhandelt of hoopt dat hij zich gedraagt. Bietsen mag hier trouwens niet, hij krijgt alleen zijn eigen eten of lekkers. Neemt niet weg dat hij wel aan komt sjouwen met zijn blok waar wat lekkers in kan… maar als wij nee zeggen is de kous af.

Een hond die gromt als je hem bij nota bene jouw eigen eten weg wil jagen is echt verkeerd opgevoed, dat is onder honden niet eens normaal. Van andermans prooi blijf je af. 

Je vraag is vooral hoe de verhouding met je broer goed te houden. Is die verhouding nu goed? Kun je dit met hem bespreken, dat je zoon geen honden gewend is? Is je zoon zelf eigenlijk bang, heeft hij misschien zelf een strategie bedacht al? Of is het vooral jouw angst? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.