Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Zou je iedere week een feest mogen geven?

Na een hoop gedoe met buren in het verleden heb ik gelukkig al maandenlang een prima stel onder me wonen. Een enkele keer geven ze een feestje en dat komen ze dan keurig melden.
Nou vertelde ik de buurman laatst dat ik erg blij met hem en zijn vriendin ben en ik vertelde over de ellende die we hier hebben gehad. Toen vroegen we ons samen af of je er eigenlijk iets aan kan doen als je buren iedere zaterdag een knallend feest geven, als dat bijvoorbeeld om half 1 is afgelopen. Weten jullie dat? Of is de geluidsverordening in iedere gemeente anders?
Gelukkig is het niet aan de orde. Ik geniet enorm van mijn rust.

Thursday Next

Thursday Next

22-02-2015 om 16:18

geen idee,

maar wel fijn dat je het eindelijk goed getroffen hebt!

Vera*

Vera*

22-02-2015 om 17:31

Geen idee

Maar het is wel fijn om nu een tevreden geluid over je buren te horen.

Wet en sociaal gedrag.

Je radio keihard, enorme ruzie' s, feesten, bezoek, ronkende auto's, huilende kinderen, allemaal irritant als het veel gebeurt. Je hoort gewoon rekening te houden met anderen. Bij overlast kan je de politie bellen, wat de verstandhouding vaak niet beter maakt.

Zal ook wel in de wet wat vastliggen, geluidsoverlast.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-02-2015 om 18:41

Stoepkrijt

Waarom zou je je in vredesnaam druk maken om een denkbeeldige situaatie? Komt tijd komt raad. Nu heb je prettige buren. Geniet ervan zolang ze daar willen wonen.

Barvaux

Barvaux

22-02-2015 om 18:43

Kaaskopje

Waarom mag iemand geen 'stel dat' vraag stellen?

Soms bedenk je je iets waarvan je graag wil weten of dat kan, mogelijk is, verboden is of weet ik veel. Kan heel interessant zijn of eens over na te denken en als je dan het antwoord niet kan vinden wil je dat nog wel weten

Kaaskopje

Kaaskopje

22-02-2015 om 21:51

Barvaux

Natuurlijk mag je 'stel dat' vragen stellen, maar mijn eerste gedachte was "nu heb je wat je graag wilt... rustige buren... en dan ga je nog zitten piekeren over "wat als"." Ik word daar een beetje zuchterig van merk ik. Misschien wil ik vooral meegeven dat Stoepkrijt nu eens moet proberen om te ontspannen en geen beren op de weg moet zoeken als die er niet zijn.

Angela67

Angela67

22-02-2015 om 21:54

kaaskopje

misschien is ze wel zo ontzettend rielekst dat juist dat soort vragen bij haar opkomen
wie zegt dat ze zit te piekeren?
gr Angela

Barvaux

Barvaux

22-02-2015 om 22:08

en daarbij

Ze kwam tot die vraag in het gesprek met de buurman en dat kan ik me heel goed voorstellen. Je vertelt over hoe het was en de ander is verbaasd over het aantal keer dat ze last had van geluidsoverlast en vervolgens vraag je je samen af wat normaal is en wat niet meer normaal is.

On topic: ik denk niet dat daar een getal aan is gegeven. Bij dit soort klachten wordt een dossier opgebouwd en eens is het genoeg en zal de politie alleen op basis van het aantal gegeven feestjes constateren dat de emmer is overgelopen. Een huis is geen feesttent!

Pennetje

Pennetje

22-02-2015 om 22:10 Topicstarter

reuze rielekst

Ik ben inderdaad reuze rielekst. Zo erg dat ik samen met mijn prettige buurman onder het genot van een kopje koffie zat te filosoferen over dit soort vragen. Daarbij waren we allebei tevreden dat het antwoord op de vraag ons niet zou raken, omdat wij wederzijds niet zulke buren hebben. We vonden het gewoon een interessante vraag. Niks gepieker, ik slaap weer als een roosje.

Barvaux

Barvaux

22-02-2015 om 22:15

stoepkrijt

De rust is je wel gegund! Hoeveel jaar heb je nu niet in rust kunnen wonen (al wil ik het eigenlijk niet weten haha)?

Pennetje

Pennetje

22-02-2015 om 22:34 Topicstarter

af en aan

Het was af en aan, Barvaux. Toen ik er kwam wonen, had ik een oudere man als buurman, heerlijk rustig. Hij overleed na een jaar. Het huis werd verkocht en toen werd er eerst enorm verbouwd met veel herrie (dat snap ik wel, moest gebeuren). Toen werd het verhuurd aan drie verschrikkelijke types, dat was de hel op aarde. Dat heeft een jaar geduurd. We hebben een buurtfeestje gehouden toen ze weg waren. Toen heeft er een paar jaar een fantastische dame gewoond. Zij ging helaas weg om voor haar moeder te gaan zorgen. Toen hadden we twee studentes die al hun vrienden zeker vier keer in de week tot 5 uur 's nachts over de vloer hadden. Dat duurde een klein jaar. Vervolgens een man die zelf wel rustig was, maar die een vriendin had met 'issues'. Die was er in het weekend en af en toe door de week. Zij krijste regelmatig de boel bij elkaar, tot diep in de nacht. Weglopen, met de deuren slaan, dan weer jankend voor de deur staan om het op een krijsen te zetten als hij haar niet wilde binnenlaten. Wat hij uiteindelijk dan weer deed en dan begon alles weer van voren af aan. Bij elkaar ook een klein jaar. Nu heb ik sinds een half jaar dit stel als buren en vanaf het begin was de verstandhouding prima. Zij hebben eenzelfde slaapritme als ik, dus als ik slaap is het negen van de tien keer gewoon stil. De enkele keer dat het niet zo is weet ik dat van tevoren en dan doe ik oordoppen in. Ik hoop dat ze nog heel lang blijven.

neteret mut

neteret mut

24-02-2015 om 12:49

fijn

dat het nu zo leuk gaat. Het is een leuk plekje om te wonen, ik denk dat het van de prive situatie afhangt of dat stel er lang blijft wonen ( werk/ kinderen )

Lou

Lou

24-02-2015 om 19:36

Blij

Leuk Stoepkrijt, ben blij voor je! On topic sluit ik me aan bij Barvaux, de politie zal wel een dossier opbouwen en op een keer besluiten dat het genoeg is geweest. Off topic, hoop dat alles goed met je gaat, ik heb laatst nog reclame voor je gemaakt

Pennetje

Pennetje

25-02-2015 om 12:14 Topicstarter

Zeker fijn

Neteret mut, het is inderdaad een leuk plekje. Uiteindelijk zal dit stel ook wel weer verhuizen, ze willen ooit wel een eigen huis. Maar de komende tijd zit ik in ieder geval rustig.
Spannend, Lou! Ben benieuwd of ik daar iets van hoor.

Verschillende kaders

De APV kan het veroorzaken van overlast verbieden, maar dat is wat anders dan slapen op andere tijden dan de buren. Dan moet het echt wel de spuigaten uitlopen. Bovendien is het type sanctie beperkt, uithuiszetting of zo op grond van de APV is niet mogelijk.

Op grond van een huurcontract kan een huurder wel uit een huis gezet worden als er sprake is van langdurige overlast, maar ook hier geldt weer een enorme trits aan bewijs-eisen. Je moet heel lang dossier opbouwen. Het huurcontract (of de schending daarvan) is dan de juridische basis.

Derde kader is hinder in de zin van boek 5 BW, bij het burenrecht. Artikel 5:37 BW om precies te zijn. Hinder toebrengen in een mate die als onrechtmatig kan worden aangemerkt. je raadt het al: weer een hele serie juridische eisen.

Kortom, er is geen makkelijke weg om lawaaierige buren aan te pakken.

Geen van deze drie mogelijkheden (APV, huurcontract, art. 5:37 BW) kent een duidelijk norm voor een bepaald maximum aantal feesten.

Pennetje

Pennetje

03-03-2015 om 10:08 Topicstarter

nou...

... dan is het maar goed dat het hier rustig is!
Over dat slapen op andere tijden dan de buren: we hebben hier buren gehad die iedere nacht tot een uur of 5 doorgingen. Niet met feesten met veel mensen, maar wel met bezoek (slaande deuren), muziek en veel dronken gegil. Aan de andere kant klaagden zij weer als ik om elf uur 's ochtends aan het stofzuigen was, want dan sliepen ze nog. Daarom ben ik zo blij dat deze buren slapen als ik slaap. Elkaars woongeluiden hoor je toch en dan liever als we allemaal wakker zijn.

Thursday Next

Thursday Next

03-03-2015 om 13:20

volkomen ot...

Leuk je hier weer te zien, rodebeuk!

Rafelkap

Rafelkap

03-03-2015 om 14:03

Stoepkrijt

Het is je van harte gegund dat je niet meer in een eeuwig durende soap leeft met je buren,(was wel heel onderhoudend draadjes destijds) maar dat je nu weer 'lekker saaie buren' hebt getroffen!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.