Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

P

P

27-12-2011 om 20:22

Zowaar een antwoord van beatrijs over linkshandig en etiquette

NAV een draadje een poosje geleden over linkshandigheid en etiquette kreeg ik zowaar antwoord van Bea. Helaas gaat ze voorbij aan het opvoedingsdeel.

Mijn vraag:

Beste Beatrijs,

Op het forum van ouders.nl worden uw adviezen vaak besproken. Nu kregen we laatst een discussie over linkshandigheid. Omdat het een ouderforum is ging het ook over de opvoeding. Iemand met een linkshandig kind had van linkshandige kennissen als tip gekregen om dat kind zoveel mogelijk zoals rechtshandigen eten te leren eten. Ander forummers die zelf linkshandig zijn vonden dit belachelijk: hoe ouderwets! Zelfs bij de koningin zou je links mogen eten. Soep eten als linkshandige met rechts schijnt echt erg lastig te zijn.

Hoe zit het nu met de tafelschikking: rekening houden met linkshandigen (linkerhoek van tafel zetten)? Bestek al andersom neerleggen? Wordt het in 'hoge kringen' afgekeurd als je andersom (dus links) je bestek hanteert? Hoe zit het met dekken voor een linkshandige met het bestek boven het bord: steel naar rechts of naar links?

Kortom zijn er algemene etiquetteregels mbt linkshandigheid?

met vriendelijke groet,

P
---------------------------
Beste P,
Linkshandigen hanteren het bestek andersom: mes en lepel links en de vork rechts. Dit mogen ze gewoon doen, zowel bij informeel eten als bij een formeel diner. Ze zijn immers linkshandig en worden allang niet meer gedwongen om handelingen op een rechtshandige manier uit te voeren. Bij een tafelschikking hoeft niet van tevoren rekening te worden gehouden met linkshandigheid. Gastheer/vrouw zullen in veel gevallen niet van tevoren weten welke gasten linkshandig zijn en het is voor linkshandigen geen probleem om te eten zonder hun buurman/vrouw te hinderen. Linkshandigheid is niet zo'n gemarkeerde handicap dat hier van tevoren speciale plaatsingsmaatregelen voor genomen hoeven te worden. Het bestek wordt ook niet van tevoren andersom neergelegd. Een linkshandige kan het prima zelf even omdraaien. Het wordt in hoge kringen niet afgekeurd als het bestek andersom wordt gehanteerd: in hoge kringen is linkshandigheid geen onbekend fenomeen. Het bestek boven het bord wordt voor een linkshandige hetzelfde neergelegd als voor een rechtshandige. Tafel dekken gebeurt op een uniforme manier zonder links- of rechtshandigheid in te calculeren.
Met vriendelijke groet,
Beatrijs

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Opvoedingsdeel

wat voor opvoedkundige reactie had je dan verwacht? Beatrijs gaat ervan uit dat linkshandigen prima hun eigen zaakjes kunnen regelen en het geen handicap is waarvoor extra aandacht gevraagd hoeft te worden bij de tafelschikking.

Vic

Vic

27-12-2011 om 21:25

Haha

Leuke vraag P. Gelukkig kan dochter inmiddels haar mes en vork hanteren zoals rechtshandigen dat doen. Soep mag ze dus levenslang met links blijven eten

Margriet*

Margriet*

27-12-2011 om 22:32

Onze linkshandige

dochter immiteert haar ouders. En eet met mes en vork zoals rechtshandigen dat doen. Wat zoon gaat doen, is nog niet zichtbaar. Het zal me een worst wezen hoe ze haar bestek vasthoudt als ze er maar mee bij de koningin op bezoek kan (dat zeg ik altijd) en dat is enigsinds gemaniert.

Fiorucci

Fiorucci

28-12-2011 om 07:47

Opvoedingsdeel

"Dit mogen ze gewoon doen, zowel bij informeel eten als bij een formeel diner. Ze zijn immers linkshandig en worden allang niet meer gedwongen om handelingen op een rechtshandige manier uit te voeren." Dus is er geen opvoedingsdeel nodig, toch?

mix

mix

28-12-2011 om 09:56

Idd

het is niet meer nodig, het mag, jolijt jolijt! Het enige opvoedingsstukje zou wat mij betreft (niet persoonlijk maar algemeen!) ouders/opvoeders in welke vorm ook, niet meer proberen om iemand rechts te laten functioneren. Als een kind zelf dingen 2-handig doet prima, maar niet geforceerd zoals bij mij op school

Omwennen is idd schandalig

Maar de meeste mensen zijn niet honderd procent links- of rechtshandig. Dat ziet Beatrijs over het hoofd. Ik vind voor de meer ambidexter types 'rechts' eten zeker te overwegen. Doe het zelf als linkshandige ook. Als ik alleen het mes hanteer voor smeren doe ik het altijd rechts. Maar eten doe ik 'normaal'. Wij hebben heel veel links of ambidexters in de familie. De superlinksen redden dit niet, maar veel linkshandigen kunnen het prima aanleren.
Tligt weer eens in de nuance dus.

Foutje

Ik smeer met links, moet het zijn.

Asa Torell

Asa Torell

28-12-2011 om 23:37

Maar rb

waarom zou het uberhaupt uitmaken? Als je het dus niet meer als probleem beschouwt hoe-om iemand eet? Bovendien, als iedereen behalve superlinkshanders het rechts doet, vallen die laatsten alleen maar meer op toch?
Bij mijn behoorlijk op goede manieren lettende moeder (geheel vergeefs trouwens) is het overigens geheel aan de aandacht ontsnapt dat ik als rechtshandige verkeerdom eet (behalve smeren dan weer ). En dat met twee rechtshandige ouders als voorbeeld.

Asa Torell

Asa Torell

28-12-2011 om 23:40

En daarmee

vind ik dat Beatrijs dus ook antwoord op P geeft. Het is geen probleem, dus is er ook geen opvoedingsprobleem. Zo interpreteer ik Beatrijs' reactie. En blijkbaar zag mijn moeder het ook al zo, die dus zelfs haar rechtshandige kind niet rechts heeft leren eten.

Grappig

Zat aantal maanden geleden met Amerikaanse collega's in restaurant te eten. Gewoon, zoals me geleerd is met mes en vork, en dus vork in de linkerhand om happen naar de mond te brengen.
Verbaasde reactie "we didn't know you were lefthanded...".

Sluit me bij Rode Beuk aan, het lijkt mij handig als je eten met alle kanten kunt.

Bij de koningin geldt volgens mij: zolang je het maar netjes doet.

Asa Torell

Asa Torell

29-12-2011 om 21:31

Evenzogoed

ben ik het wel met je eens, P, dat ze daar duidelijker over had kunnen zijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.