Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Arawen

Arawen

18-09-2013 om 14:56

Zucht.. nog maar weer eens een katten-vraag

Een week geleden schreef ik hier enthousiast over de nieuwe (oude) kater uit het asiel die wij erbij zouden krijgen. We hebben al een poes van iets meer dan een jaar oud en ik was vooral ook benieuwd of ze het samen zouden redden.
We zijn nu een aantal dagen verder. Poes en kater hebben een soort van gewapende vrede gesloten, waarbij er alleen nog af en toe naar elkaar gesist wordt. Kater heeft zich direct in ons huis en op onze schoot genesteld en wil daar niet meer weg. Vraagt bijna obsessief veel om aandacht. Zo veel dat poes helemaal ondergesneeuwd raakt.. Poes was al niet zo'n aanhankelijk beest, maar nu krijgt ze echt geen kans meer.. of wij, om haar eens aan te halen. Zodra we bukken om haar te roepen of te aaien staat hij al miauwend bij de voeten.. en is zij weer weg. Ze is hele dagen buiten (hij mag nog niet) en we zien haar bijna niet meer.
Kortom, die hele theorie van 'geef je eerste kat de meeste aandacht om jaloezie te voorkomen' werkt hier dus voor geen meter.. en ik vind het gewoonweg zielig voor poes dat ze nu helemaal geen kans meer krijgt..
Wat denken jullie, zal dat nog beter worden? Misschien als hij ook naar buiten mag en zij af en toe het rijk (met ons) alleen krijgt?

Lastig

Oh wat lastig Arawen. Ik was er al een beetje bang voor moet ik zeggen, zeker omdat jij de kater bij aanvang al zo'n vaderlijke rol had toebedacht. Niet alle katten zijn hiervoor geschikt denk ik...

Aan de andere kant: gewapende vrede is al heel wat. Misschien trekt het toch nog bij. Het zal inderdaad, zoals jij zelf ook zegt, schelen als ze allebei naar buiten mogen. Kun je de kater niet af en toe ergens opsluiten voor wat quality time met jullie 'oude' poes?

Ik hoop dat het nog goed komt! Veel succes in elk geval. Laat je nog even weten hoe het over een poosje gaat? Ik ben wel benieuwd merk ik.

n@nny

Rafelkap

Rafelkap

20-09-2013 om 13:54

het moet groeien

Kater is nog maar een aantal dagen in zijn nieuwe huis. Voor poes natuurlijk wel een shock. Geef ze nog maar rustig de tijd om aan elkaar te wennen, 'het moet groeien'.
Straks moet Kater ook weer wennen aan buiten, aan de hierarchie daar tussen de katten buiten.
Het heeft gewoon tijd nodig! Het wordt vast beter.

Arawen

Arawen

24-09-2013 om 19:25

Jammer maar helaas

Helaas is het niet goed gegaan... Kater bleef maar zoveel aandacht nodig hebben. Na een paar dagen ontdekte we dat ie stevig gepoept had onder de bank (maar goed, dat kan nog beginners-stress zijn). Maar toen ie daarna, toen we zaten te eten ('nee kat, nu even niet') in het volle zicht tegen de huiskamerdeur aan sproeide, was de maat vol... We hebben 'm terug gebracht naar het asiel... snik

krin

krin

25-09-2013 om 21:42

ach gos

Dat was vast geen gemakkelijk besluit. Hopelijk ontfermt iemand anders zich snel over hem, die alle tijd en schootruimte voor hem heeft!

mirreke

mirreke

27-09-2013 om 12:05

Wel erg...

Heel erg vind ik dat, hoe begrijpelijk vanuit jullie kant misschien ook. Die kater was niet voor niets zo aanhankelijk aan het doen. En z'n territorium aan het afbakenen, en aan het proberen jullie op te voeden zoals hij het hebben wil. Ik zou er pijn in mn hart van hebben, hem weg te moeten doen.

Hoe erg en zielig ook, al die oudere dieren in het asiel, als ik al een kat heb en ik wil er eentje bij, neem ik altijd een jonkie, om stress voor de oudere kat te voorkomen.

En anders, als je er wel eentje uit het asiel wilt, trouwens, ook in het asiel hebben ze kittens, dan zou ik in ieder geval eentje nemen die jonger is dan jouw eigen kat. Een beetje zoals ze ook zeggen bij adoptie: je eigen kind moet de oudste zijn.

Enfin, ga je het nog proberen, een andere kat bij poes? Ik denk dat je door een tweede kat niet teveel wonderen moet verwachten wat betreft het gedrag van poes, en zeker niet heel snel. Ook een kat heeft zijn/haar eigen karakter, en ook bij een kat speelt de (vroege) jeugd of trauma's een grote rol.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.