Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Zuiniger boodschappen

Door crisis (baan en relatie kwijt) moet ik zuiniger doen. Nu koop ik bij jumbo o.a.het E merk (soort van euroshopper) vlak bij zit ook een lidl. Is de lidl nu echt goedkoper dan jumbo E? En heeft lidl wel goede kwaliteit. Het gaat om de dagelijkse boodschappen. Iemand ervaring?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Geen idee

Maar vergeet niet dat besparen op meer manieren kan dan de 'goedkopere versie' kopen van wat je nu koopt.

Er is heeeel veel te winnen door

* op je weggooibeleid te letten (het is echt schrikbarend welk percentage van al het voedsel dat wordt ingekocht door consumenten in de vuilisbak belandt..dus niet wordt opgegeten. Omdat het 'over datum' raakt, omdat je teveel kookt, noem maar op.

* seizoensprodukten te eten.

* op aanbiedingen te letten

* minder vlees te eten

* andere dingen te kopen. En dan bedoel ik vooral minder kant & klaar & voorgesneden en zo, maar meer 'puur'. Is nog lekker ook & scheelt een hoop geld. En als je op dit moment geen baan hebt heb meer tijd, en minder geld, dus dan is deze aanpak best een slim plan. Zelf prei van de markt (scheelt ook een hoop!) snijden ipv voorgesneden egyptische importboontjes in de pan mikken (ik zeg niet dat je dat doet hoor, maar het kan echt geen kwaad om eens te checken wat daar te winnen valt)

Ingrid

bibi63

bibi63

22-02-2012 om 13:22

Alda, action en nog wat tips

Ik weet niet of er een Aldi bij je in de buurt is, maar die heeft zeker zeer goede producten in het assortiment (wel een draak van een winkel.....).
En verder de Action! Geen etenswaren in principe maar zeeeeer goedkoop voor allerhande schoonmaakproducten en -middelen (ook vaak merk producten). En verder ook zeer goedkope (en leuke) schoolspullen zoals schriften en mappen. Als er 1 bij je in de buurt is, echt eens gaan neuzen.
Verder kun je ook prima diepvries groenten kopen. Net zo goed en een stuk goedkoper dan vers, zeker als het 'buiten' het seizoen is.
De weekmarkt is ook een optie.
Gr. Bibi

amk

amk

22-02-2012 om 13:49

Plannen

een weekbudget aannemen. Dat pinnen en dan de pas weer weg. Dat bedrag opnemen in 10-tjes. En 1 tientje alvast wegstoppen als reserve/buffer/(sparen aan het eind van de week)
Een planning maken voor je hele week. Zodat je bv maandag pastasaus maakt die je vrijdag dan weer verwerkt tot lasagna.
Kliekjes dag invoeren.
Je aan je lijstje houden, dus niet omdat het toch niet zo duur is product x en y ook nog even meenemen.
Wat IngridT ook al zegt: kijk goed naar de hoeveelheden die je koopt.
De AH is ook niet zo duur als je de euroshopper producten neemt. Die zijn regelmatig nog goedkoper dan de Aldi of de Lidl. De producten van de Aldi en Lidl scoren wel goed in blinde smaaktesten.
Besparen zit vooral in het goedplannen wat je gaat doen.

sinas

sinas

22-02-2012 om 14:20

Zo lang?

>>Zodat je bv maandag pastasaus maakt die je vrijdag dan weer verwerkt tot lasagna.< <

Kun je dat wel zo lang bewaren?

Mea Proefrok

Mea Proefrok

22-02-2012 om 14:25

Meer tegelijk

Als je nog enigszins ruimte in je budget hebt, koop dan in bulk. Hoe meer je tegelijk koopt, hoe goedkoper je uit bent. En Lidl is prima voor de meeste dingen. De Xenos heeft trouwens ook vaak goede etenswaren (A-merken) voor lage prijzen. En voor meerdere dagen tegelijk koken scheelt ook enorm, inderdaad. En wat vaker tosti's eten of een omeletje met brood.
Groetjes
Mea Proefrok

Sinas

Ik zou het tussendoor in de vriezer gooien.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Lidl

Lidl is hier toevallig ook een dichtbijgelegen super dus ik kom er vaak. Daarnaast komen we vaak bij AH. Iha vind ik de kwaliteit van Lidlproducten beter dan die van de ongeveer gelijk geprijsde Euroshopper. Groenten en fruit zijn minder mooi dan bij AH maar iha goed van kwaliteit en veel goedkoper, helaas is niet alles los te koop.

Bijkomend voordeel aan Lidl (en Aldi): van de meeste producten is er maar 1 variant, dus je bent snel klaar met kiezen . Maar het assortiment is minder uitgebreid dan bij de reguliere supers.

Lidl heeft trouwens ontzettend lekker chocoladeschepijs, maar dat is niet echt heel goedkoop meer te noemen (maar wel weer goedkoper dan een A-merk zou zijn, en zeker zo goed).

Ik kan niet vergelijken met Jumbo, want die zit hier niet...

Sterkte met bezuinigen.

Temet

Marielledoethetzelf

Marielledoethetzelf

22-02-2012 om 17:36

Avondeten met een budget

is ook een optie. Zo doe ik het zelf. Met ons drukke gezin van drie kinderen en een pleegkind moet ik ook zuinig aan doen. Mijn budget voor 6 is dan 7,50 voor het avondeten in totaal. Koop ik duurder vlees, dan moeten de groenten dus goedkoper.
Ik koop zuinig in en doe aanbiedingen in de vriezer. Zo moet er bij ons van de kinderen altijd Hema rookworst in de boerenkool. Daar koop ik er dan een heleboel van tegelijk als er een aanbieding is. Omdat 1 worst een beetje weinig is met 6 man snij ik er een paar door midden. Ik gooi ze dan per 1,5 in de vriezer.
Door dat budget maakt het niet uit waar je de boodschappen doet. Ik ben nooit meer kwijt dan ik wil. Soms hou ik wat over en dan verwen ik de kinderen, bijvoorbeeld met een zak kroepoek B-merk bij de nasi.
Bij Lidl kom ik graag, vooral voor de groentes (beste getest) en de vleeswaren. Het vlees vind ik er in verhouding weer duur. Maar bij AH kun je ook koopjes vinden, zoals euroshopper en 3 broden voor 2 euro.

bibi63

bibi63

22-02-2012 om 20:56

Nog een tip

Speur de foldertjes goed uit (en de advertenties in de kranten). Bepaal a.d.h. daarvan een weekmenu en maak a.d.h. daarvan boodschappenlijstjes en koop kruidenierswaren en schoonmaakproducten op voorraad als er goede aanbiedingen zijn (uiteraard alleen als de betreffende winkels bij jou in de buurt zijn).
Gr. Bibi

Dendy Pearson

Dendy Pearson

22-02-2012 om 23:13

Ik doe dagelijks boodschappen,

de AH zit hier om de hoek en dat gaat makkelijk na het naar school brengen. Ik let ook op de kleintjes en het gaat me tegenwoordig goed af. Wij kopen alleen de frisdrank, toiletpapier en badschuim bij Lidl, dat scheelt echt enorm en is ook lekker vinden wij. DIt doet mijn man eens per maand. De rest koop ik alleen bij AH en dan pak ik gewoon het goedkoopste merk van wat ik nodig heb. Vaatwasmiddel is hier soms duur en soms goedkoop. Het wast allemaal even goed af. 2 keer per week eten we iets met brood. Tosti's of een lekker gebakken ei. Van vlees pak ik hetgeen waar een 35% sticker opzit. Fruit is hier gewoon een appel, peer of banaan. Groentes ook gewoon hetgeen wat niet teveel kost. Met prei en sperziebonen kan je veel kanten op. Geen grote zakken chips, maar van die kleine zakjes frietjes, zijn de kinderen dol op. Koekjes voor school komen uit de koektrommel en de pakjes zijn van Djoez. En als het warm is is een glas water tussendoor ook lekker.
Ik loop juist geen aanbiedingen af, ik koop alleen hetgeen wat ik nodig heb. Zo heb je geen kasten vol met zaken die eigenlijk niet nodig zijn en houd je goed overzicht op wat je uitgeeft.
Het enige waar ik niet op bezuinig is mijn wasmiddel, maar daarvan probeer ik nu wel minder te gebruiken. Ook bij de vaatwastabletten trouwens, die kunnen goed half.
Ik vind het prettig me zo bewust te zijn van wat ik uitgeef en ik koop ook heus wel eens een bak druiven. Ik merk dat ik op deze manier veel meer overhoud voor andere leuke dingen.

Dendy

Dendy Pearson

Dendy Pearson

23-02-2012 om 08:43

Joyeux

Siroop koop ik gewoon bij ah. Want die is lekkerder en in die goedkope varianten zit meestal zoetstof en dat geef ik mijn kinderen niet.

Diepvriesgroenten i.p.v.pot

Buiten de verse groenten, blijven er hier altijd groenten die ik liever in pot koop (doperwten, bonen etc.). Dat eten we meestal als we 'haast'hebben (denk aan werk, sport etc.). Het zit me dan nogal dwars dat b.v. een klein potje erwtjes (die wij gecombineerd eten met nog andere groenten) bijna net ze duur is als een grote (erg grote). En er is nog een tussenmaat en ook die is bijna net zo duur als de grote.
En wij hebben eigenlijk van die grote pot voor 3 keer genoeg! En voor een dubbeltje verschil. Een tijdje heb ik die overige erwtjes dus later verwerkt tot wat anders (salade, in de spagettisaus etc.). Maar eigenlijk werkte dat niet, we vinden het niet zo lekker en vaak bleef zo'n pot maar staan tot ik 'm niet meer durfde te gebruiken.
Sinds kort heb ik de diepvriesgroenten omarmt. Véél handiger, net zoveel als je nodig hebt en net zo duur/goedkoop. En de rest kan retour én je hebt het altijd in huis. Dus alle potgroenten zitten nu in de diepvries!
groeten albana

mirreke

mirreke

23-02-2012 om 09:36

Vaatwasmiddel bij lidl: poeder in zak

Uiterst goedkoop, je kunt t doseren zoveel als je wilt en het is veel, je doet er echt lang mee. En t wast natuurlijk prima. Evenzo wasmiddel v Lidl als beste getest en goedkoop. Broodbeleg, yoghurt ook bij Lidl. En ik koop geen frisdrank meer. Dat scheelt ook.
Verder koop ik veel fruit bij Lidl, scheelt aanzienlijk met AH.
Als ik bij ah kom koop ik idd ook euroshopper maar zie dan wel prijzen van andere artikelen zoals fruit en vlees en beleg...

mirjam

Over diepvriesgroenten

Nog twee voordelen van diepvriesgroenten: er zit geen zout in (dit itt pot), en je hoeft die zware glazen verpakking niet mee te sjouwen. Ik vermoed dat het om reden van die verpakking ook milieuvriendelijker is om diepvries te kopen ipv pot of blik.

Groeten,

Temet

Diepvriesgroenten

"Ik vermoed dat het om reden van die verpakking ook milieuvriendelijker is om diepvries te kopen ipv pot of blik."

Dat vraag ik me af. Blik is recyclebaar, plastic niet. Maar en kartonnen doos weer wel. Maar diepvriesspul moet je in je energieslurpende vriezer bewaren. Blikvoer hoef je alleen nog op te warmen, da's al relatief efficiënt in de fabriek gegaard, diepvries moet je ontdooien, als je het niet lang genoeg tevoren uit de vriezer haalt moet het langer op het vuur. Maar blik wordt dus twee keer verwarmd, een keer in de fabriek en nog een keer thuis.

Daarom vind ik boodschappen doen zo vermoeiend, niet het sjouwen met de tassen, maar het maken van dit soort afwegingen. Maar per saldo zal het allemaal wel niet uitmaken of niet na te gaan zijn wat nou het beste of slechtste is, milieutechnisch gezien.

skik

Puck

Puck

23-02-2012 om 15:57

Skik, plastic niet recyclebaar?

Skik, hoe kom je erbij dat plastic niet recyclebaar is? Echt onzin.

Puck: downcyclen

Plastic wordt wel hergebruikt, maar niet gerecycled maar gedowncycled. Blik kan ontzettend lang en relatief eenvoudig gerecycled worden zonder kwaliteitsverlies. Bij hergebruik van plastic worden gifstoffen gebruikt en resulteert altijd in kwaliteitsverlies. Er wordt procentueel minder plastic hergebruikt (omdat het niet altijd mogelijk is) dan blik.

Sommige blikjes hebben een plastic coating, da's weer negatief uit milieuoogpunt. En er komen steeds betere oplossingen om plastic te hergebruiken. Dus de verschillen zullen op termijn minder groot worden.

skik

Marielledoethetzelf

Marielledoethetzelf

23-02-2012 om 20:06

Kliekjesdag

Resten spaghetti, nasi, etc... doe ik in de bewaarde plastic bakjes van de chinees in de vriezer. Eens in de twee weken hou ik dan kliekjesdag. s Ochtends haal ik de bakjes uit de vriezer. 's Avonds thuis warm ik het op en doe alles in schaaltjes. Stokbrood met kruidenboter erbij (bij C1000 heb je heel goedkoop afbakstokbrood met kruidenboter erin) en het is net tapas eten.

Snuggle's

Snuggle's

24-02-2012 om 00:19

Euroshopper

Ik doe al een poos zo goedkoop mogelijk boodschappen en vind toch de euroshopper van ah meestal het goedkoopst. Ze krijgen er ook steeds meer producten van. Bijkomend voordeel is om heel ouderwets zegeltjes te sparen. Geeft een geweldige rente en zo spaar ik ongemerkt voor (in ons geval) de vakantie.

Qua recyclen (ter geruststelling voor skik)

Hier ter plaatse wordt al het plastic appart ingezameld en aangeboden aan een plasticverwerker. Dus net zo recycelbaar als blik in ons geval, tenminste als je dat doet, maar in ons geval...wij zamelen braaf appart in.
groeten albana

En dat zout

Was een bijkomend voordeel waar ik pas gaandeweg achter kwam. Omdat blikgroenten al gezouten zijn gebruikte ik nooit bij dingen door elkaar in 1 pan nog zout als er blikgroenten bij zaten. Want dan was het al zout genoeg van die groenten.....Tegenwoordig ben ik ook veel creatiever met die diepvriesgroenten. Soms gebruik ik wel 3 groentes door elkaar...Van alles waar ik nog wat van heb en wat me wel lekker lijkt bij elkaar en bij wat er verder maar in de pan ligt. Zelfs in soep ofzo gooi ik de laatste restjes er nog bij in.Dat gebeurde met die potgroenten nooit, want die koken compleet 'fijn' in een soep...en ze zijn zout, dus bederven de smaak van de soep. Heb afgelopen weekend nog de laatste worteltjes in de soep gedaan, fijngesneden dan. Ging prima. Potgroente wortels zijn niet alleen gezouten, maar soms ook gezoet. Geen lekkere combi met soep lijkt me.
Dus in plaats van half lege potten en blikken heb ik nu alles tot het laatste restje gebruikt.
Qua inkopen ga ik naar de Aldi, vooral voor houdbaar spul (suiker, koffiemelk etc.) de rest komt meestal van de AH (inderdaad euroshopper en aanbiedingen qua vlees,groente). Voor groente ga ik ook soms naar de Liddl (fruit in seizoen) de rest komt hier van de slager , soms markt en evt. van de groenteboer aan huis, maar dat is vooral voor de smaak, niet bepaald voor de prijs (juist niet).
groeten albana

Margriet*

Margriet*

24-02-2012 om 10:51

Lidl

best ok, maar broodbeleg bijv. is echt veel meer suiker en minder ingredient wat een basisingredient hoort te zijn. Zoals is jam vaak vooral gelei (vruchten zijn ver te zoeken) chocoladehagel weinig cacao en goedkope limonade siroop is ook vooral suiker.
Hier is de markt nog niet genoemd. Kopen wij vaak fruit en bloemen, vaak goede aanbiedingen.
Als je een Dirk in de buurt hebt, fijne winkel alleen vind ik dat ze te weinig biologisch hebben (maar dat vind ik in ze algemeen in supermarkten).

Margriet

Het is bij dit soort dingen altijd handig de ingrediëntenlijst door te lezen. De pindakaas van Lidl heeft dan weer een hoger pindagehalte dan de meeste andere merken. Dat van die jam klopt volgens mij niet, al was het maar omdat jam vziw alleen maar jam mag heten als er een bepaald percentage aan vruchten in zit.

Verder gaat het oude gezegde "alle waar is naar zijn geld" wel een beetje op natuurlijk. De goedkope hagel van Lidl is inderdaad minder lekker dan bijv Venz of AH huismerk. Maar die zijn dan ook duurder (oa door inderdaad meer cacao). Vergelijk je Lidl echter met Euroshopper of andere C-merken - waarmee het in prijs meestal vergelijkbaar is - dan is de kwaliteit iha zeker niet minder (en soms beter)

Groeten,

Temet

Dendy Pearson

Dendy Pearson

24-02-2012 om 18:46

Maar wel een beetje kaal, nelleke

Die dingen mogen dan onnodig zijn, maar wel gezellig. En lekker! Ik ben erg voor met mate, maar een beetje verwennerij is best leuk.

Dendy ( die vanavond naar de Voice kijkt met fris en chips)

Ja nelleke

eens, ik merk dat we met de jongste te makkelijk zijn qua snoeperij. Pakjes sap ipv bekertje, limo ipv water, koekjes per stuk verpakt.

het is gemak, gewenning/verwennen.

Iig de jongste heeft obstipatieklachten gehad vorig jaar en nu nog regelmatig (vorig jaar bij kinderarts gezeten), alles wat we er aan vocht inkrijgen is mooi meegenomen, dus daar ga je al. Er zijn dagen geweest dat ze alleen een waterijsje nam en wat limo met een gek nieuw rietje. Iig het is nu zo erg dat ze geen water lust. Dus ik ben aan het mengen, steeds minder limo, steeds meer water.

Ja, met name de jongste hier, die krijgt veel te veel suiker en kant en klaar producten (potjes, nutrilon, kinderkoekjes, knijpfruit uit dure zakjes met suiker erin) en is qua smaak compleet verpest. maar goed, we moesten toen wel, ze was enorm afgevallen en er dreigde vochttekort.

iig, hier is het wel een doel om haar dit jaar op een normaal, gezond dieet te krijgen zoals we zelf ook hebben. En af en toe een zakje chips met cola (of een dik gevuld creme kersen croissantje, ok heerlijk was dit) is heerlijk maar niet te vaak.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-02-2012 om 00:21

Nog steeds geldt:

goedkope producten staan niet op ooghoogte.
Ik zie tips die ik heel persoonlijk vind. Ik heb nooit moeite gehad met de combinatie pinnen en weinig budget. Als je met weinig geld moet rondkomen, zul je én met contant opgenomen geld én met pinnen moeten weten hoeveel geld je tot je beschikking hebt.
Als je een vriezer hebt zijn aanbiedingen van bijvoorbeeld vlees interessant. Brood in de vriezer bewaard gaat langer mee dan buiten de vriezer.
Bekijk thuis aanbiedingen van supermarkten op een voor jouw acceptabele afstand en bekijk of je daar een weekmenu mee kunt samenstellen.
Als je huisdieren hebt, zullen die ook aan minder luxe moeten wennen, als ze duur voer krijgen. Het zal een stapje minder duur moeten.
Action is al genoemd, dat scheelt echt behoorlijk met toiletartikelen en schoonmaakmiddelen. Ik heb een tijdje terug dagcrème gekocht bij Action voor nog geen 3 euro en om eerlijk te zijn ben ik daar zo tevreden over dat ik geen behoefte meer heb aan de Yves Rocherdagcrème die ik eerder had.
Kijk eens rond in je woonplaats of directe omgeving waar winkels zijn met 'dump'-partijen. A-merken voor een veel lager bedrag.
Als het écht nodig is dat je met een krap budget naar de winkel moet, zul je merken dat het een ware sport wordt om dat voor elkaar te krijgen. Niet leuk, maar op den duur went dat ook weer.
In tegenstelling tot Nelleke ben ik er juist voor om de gezellige dingen te blijven kopen, maar uiteraard aangepast naar het budget wat je hebt. Hoe meer je jezelf ontzegt, hoe moeilijker het lijkt te worden om het ook echt leuk te houden. Gun jezelf dus even de luxe van een koekje en een snoepje. Dat mag best.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-02-2012 om 01:14

Nelleke

Ten eerste is iedereen vrij om te eten wat hij wil, zolang zijn of haar gezondheid dat toelaat. Een koekje mag dan niet nodig zijn, maar het is wel lekker op zijn tijd. Ik schreef het hierboven ook al, maar ik vind het heel onverstandig om alles wat jij als 'onverantwoord' ziet af te schaffen als daar geen uitgesproken medische reden voor is. Tuurlijk kun je samen 'gezellig' genieten van een bakje druiven, echt je kunt me er bijna voor wakker maken, maar druiven zijn een groot deel van het jaar zo duur dat ik ze niet koop, laat staan als ik een budget van 40 euro per week zou hebben. Fruit is best duur als je weinig te besteden hebt.
Om eerlijk te zijn denk ik dat je bij Lidl/Aldi minder in de verleiding wordt gebracht om voorgesneden of kant en klare producten te kopen dan bij AH. Bij AH zijn ze heel erg gericht op gemak, voorgesneden dus of hapklare pakketten.
Bij alles geldt 'met mate'. Suiker is misschien niet gezond, maar als je het met mate nuttigt valt de schade wel mee. Ook voor de portemonnee.

Margriet*

Margriet*

25-02-2012 om 10:07

Wat reacties

Het probleem bijv. met die jam is dat het wel in een jampotje zit maar een andere naam krijgt waardoor het niet onder'jam' valt. Goed etiketten lezen is dan slim.

Action vind ik ook een winkel waar je enorm in de verleiding komt om veel te kopen wat je uiteindelijk niet nodig hebt...
Een ander nadeel kan zijn dat als je bewust wilt leven dat niet de eerste plek is waar je 'verantwoorde' producten vindt die bijv. niet getest zijn op dieren of biologische dingen. Het kan er vast wel zijn maar de zoektocht in die enorme stapel spullen maakt het er niet makkelijker op.

Nelleke jij lijkt het licht te hebben gezien en slaat mijn inziens een beetje door. Ik sport best veel en fiets per dag hele afstanden, dus een schaaltje chips op zijn tijd kan helemaal geen kwaad. Het gaat om het evenwicht hierin te vinden. Ik vind het van belang dat kinderen dat ook leren. Ik ken aardig wat kinderen die toen ze klein waren aardig 'sober' en 'bewust' zijn opgevoed met weinig snoep en die zie ik het hardste graaien met feestjes.....

Isabella Caramella

Isabella Caramella

25-02-2012 om 10:34

Gezellig?

Zo vindt iemand als Nelleke 'de chipseters' weer veel te ver doorslaan. Is chips dan gezelliger dan een mandarijntje? Het is m.i. best zinnig je te verdiepen in wat in dat 'slechte voedsel' zit en wat het met je doet. Het is verslavend en er zit vaak troep in. Dus ik vond dat een goed advies voor Tasje, misschien is minder geld een goede gelegendheid haar voedinspatroon aan te passen.
Ik zie geen oorzaak en gevolg bij de opvoeding, ik denk niet dat je eea kan voorkomen bij je kinderen. Ook mijn broer greep de colafles zodra hij op kamers ging wonen en zo ging zijn glazuur eraan. Dat kwam niet omdat wij thuis nooit cola dronken (1x per week een fles). Wel was toen eea nog niet bekend hoe slecht dat was voor je gebit. Dat is nu gelukkig wel bekend, als ik de posters bij de tandarts zie. Dus doe je voordeel bij deze kennis en licht je kinderen in.

Gezond is lekker

Wat gezond is bestaan nog veel misverstanden over. Begin eens met etikettten lezen en je wil die goedkope "gezellige" hapjes echt niet meer. Zeggen dat het allemaal wel meevalt is hetzelfde doen als rokers lang gedaan hebben, toen het al bekend was dat je dat echt beter niet heel veel kan doen. AF en toe zo'n dingetje in ongezond vet gebakken of zo'n koekje vol met smaakstoffen en kunstmatige toevoegingen, daar ga je echt niet dood aan. Net zo als je niet dood gaat aan af en toe een sigaret. Maar als je hele menu bestaat uit eten met allerlei toegevoegde kunstmatige stoffen om goedkope rommel te camoufleren en smaak te geven, (om zoveel mogelijk winst te maken), dan denk ik dat je je nog eens achter de oren moet krabben. Fruit is duur, maar als je alle "gezellige rommel"(sorry) laat staan, kan je in plaats daarvan fruit of noten (oid) kopen.
Inderdaad is bezuinigen een reden om een nieuwe weg in te slaan?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.