Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Maike

Maike

26-01-2020 om 23:44

Zuivelkeuken

Kan iemand zich nog de Zuivelkeuken van de jaren 70 (en begin jaren 80?) herinneren?

Als kind ben ik er een aantal keren met m'n moeder geweest en ik vond het fantastisch. Helaas kan ik me nog maar 1 gerecht herinneren dat we daar gemaakt hebben: kipsalade.

Er zat o.a. augurk en mandarijn in. Ik zou graag dit recept willen vinden, maar het internet geeft helaas niet thuis.

Mocht iemand dit recept of andere zuivelkeuken-recepten nog ergens hebben, dan zou ik het erg leuk vinden als je dit/deze zou willen plaatsen hier!

Bestaat er tegenwoordig nog zoiets? Zou het leuk vinden met m'n jongste van 11 eens zoiets te doen. Noorden des lands.

Waldorfsalade


https://www.youtube.com/watch?v=BZoUH43nI4w

Waldorfsalade wordt ook wel gemaakt met kip en mandarijn.

Verder zijn er vast genoeg kookworkshops te vinden. Soms door plaatselijke hotels. Of door het plaatselijke opvoedpunt.

https://www.kookookweert.nl/

En na verder zoeken...

https://www.ah.nl/kookschrift/verzameld-recept?id=354786&userid=260111

Gezocht op de gewenste ingredïenten, kip-augurk- mandarijn gaf de allerhande van appie nog een match.

40er

40er

27-01-2020 om 08:39

Hadden ze ook

Kookboeken? Zuivel bureau ofzo? Ik heb nml een hele rij van die kookboeken, staat het recept vast in.

40er

Jazeker, googlen op uitgeverij "Het Nederlandse Zuivelbureau" of "kookboek zuivelbureau" en de tweedehandsjes vliegen om je oren

Maike

Maike

27-01-2020 om 19:54

AnneJ

Haha die video is leuk!

Waldorfsalade was het helaas niet, want er zaten geen noten in.

Maike

Maike

27-01-2020 om 19:57

Wil40

Bedankt, dat had ik zelf ook gevonden. Die salade zou het kunnen zijn, maar ik weet het niet zeker.

Vandaar hier het draadje, zou gezellig kunnen worden als er nog meer mensen zich de Zuivelkeuken herinneren en wellicht even willen kletsen en (herinneringen aan) recepten willen uitwisselen.

Maike

Maike

27-01-2020 om 19:58

40er

Het Zuivelbureau was de organisatie achter de Zuivelkeukens inderdaad, dus het zou kunnen. Mocht je je eens vervelen dan hou ik me aanbevolen.

mijk

mijk

27-01-2020 om 20:21

Ik heb hier een kookboek

Van get Nederlands Zuivelbureau. Kook ook. Maar de kipsalade is met mango en zonder augurk . Ik heb daar ook wel eens een kinderfeestje gegeven volgens mij. Zo leuk.

Juline

Juline

27-01-2020 om 21:43

Ja, zuivelkeuken!

Ik ben daar ook ooit geweest. Heel lang geleden, samen met mijn broer, een keer of vier zijn we daar geweest.
Die kipsalade herinner ik me ook nog, voor de rest helemaal niks meer, eigenlijk. De salade uit de link hierboven is hetzelfde als die ik ooit gevonden heb. Moet ik hoognodig weer eens maken.

40er

40er

28-01-2020 om 07:57

Heb

Nu 2 boekjes nagekeken, die met salades en die met kip, maar tot nu toe ook nog niet gevonden. Idd wel die Mijk noemde, met mango. Maar verder nog geen succes.

Bo

Bo

28-01-2020 om 17:40

jaaa!

Ik herinner me de Zuivelkeuken goed! Was leuk voor kinderfeestjes en in de vakanties. Ik kan me vooral de milkshakes herinneren die ik daar leerde maken. Zou inderdaad leuk zijn als er ergens nog recepten te vinden zijn.

Maike

Maike

31-01-2020 om 00:35

Ha leuk

Meer mensen die het zich herinneren! Leuk!

Mijk inderdaad! Ik ben geloof ik twee keer met m'n moeer geweest en 1 keer met een feestje. Het was echt populair destijds. Tenminste, die indruk maakte het toen op mij.

40er bedankt voor het zoeken! De kipsalade die ik bedoel is inderdaad niet met mango, dat soort fruit vonden mijn ouders destijds maar raar... haha.

Juline ik ga de salade uit de link dit weekend maken en kijken of de smaak m''n geheugen terugbrengt.

Ik kan me vaag iets herinneren van milkshakes nu je het zegt, Bo. Maar helemaal niets meer over hoe ze te maken.

We aten destijds ook wel eens brood met boter, plakken appel, besprenkeld met suiker en kaneel. Was dat ook een zuivelkeuken recept? Dat gerecht schiet me nu ineens weer te binnen.

ik heb nog het orginele recept (Meerdere wel. En lekker vergeeld.. hihi) maar kan hier geen foto delen.  Heb er zelf gewerkt door op zaterdag ochtenden de kinder partijtjes te begeleiden..  ook ik kijk er met heel veel plezier op terug  
Ik wil het wel mailen. Met het rood blw logo er op. 
Maar het is: Kipsalade
4 personen.
Halve gekookte koude kip (dikke kipfilet of 2 kleintjes kan ook)
1//2 blikje mandarijnen
4 augurken
2 theelepels mosterd
1 thee lepel suiker
Wat peterselie
2 eetlepels mayonaise
1/2 bekertje zure room
En tot slot 2 tomaten. 
👍🏼 
RECEPT leent zich om dubbel te maken..  het is zo op hier. Maak het nog vaak met verjaardagen.
👌🏼Ontdoe kip van botjes en vel snij klein
👌🏼Manderijnen uitlekken snij door de helft
👌🏼Meng mosterd, suiker, peterselie mayonaise en zure room
👌🏼Dit sausje door kip en mandarijn heen
👌🏼Laat de salade wel ff rusten uurtje in koelkast. 
👌🏼Garneer met 🍅 en restje peterselie op een schaal. 
TIFFEN werd vaak met de salade samen gemaakt iets eten en iets mee.  
Koekjes kruimels met rozijnen stroop boter cacao bruine suiker 

Ik weet het nog heel goed! Minstens met drie kinderfeestjes geweest, waaronder mijn eigen. Ik herinner me vooral veel kaas. Heel veel kaas! 

AlisonH schreef op 26-04-2023 om 18:08:

Ik weet het nog heel goed! Minstens met drie kinderfeestjes geweest, waaronder mijn eigen. Ik herinner me vooral veel kaas. Heel veel kaas!

Duh, het was dan ook het Zuivelbureau 🙃

Engeltje schreef op 26-04-2023 om 19:56:

[..]

Duh, het was dan ook het Zuivelbureau 🙃

Een beetje afwisseling met yoghurt en ijs had gekund 😄. 

MoniquedeJ.deR schreef op 26-04-2023 om 17:53:


Monique, jaaaa dat is hem!! Hartelijk bedankt!! Die andere was het toch net niet. Ik ga de kipsalade meteen deze week maken... hihi. Ik wilde dat we vroeger die recepten beter hadden bewaard. Volgens mij was kaaspannekoek er ook één van, bedenk ik nu. Dat was toen nog bijzonder! 😄

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.