Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kinne

Kinne

07-06-2013 om 11:30

Zure room

Heb voor een recept per ongeluk zure room gekocht in plaats van crème fraîche. Toen nog maar eens naar de winkel en nu beter opgelet. Maar ik heb nu 2 bakjes zure room en heb geen idee wat voor kindvriendelijk lekkers ik ervan kan maken. Gebruik het eigenlijk nooit. Heeft iemand misschien een leuk recept voor mij?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

07-06-2013 om 12:59

Wraps

wraps met zalm: kruiden er door roeren en dan een laagje op de wrap en bedekken met gerookte zalm.

Beetje suiker er door roeren en opkloppen: veel lekkerder dan slagroom.

Als onderdeel van een aardbeien trifle: nodig een goedkope cake, verse aardbeien, een bakje aardbeien yoghurt, zure room en eventueel gewone yoghurt.
Neem een grote schaal: laagje cake, laagje aardbeien en dan een laagje mengsel van zr, aardbeien yoghurt en gewone yoghurt. Laagje voor laagje opbouwen. NIET in de koelkast zetten, maar afdekken en lekker laten intrekken. De volgende dag is het eigenlijk nog lekkerder.

Anneke

Anneke

07-06-2013 om 14:01

Alles is lekkerder met zure room...

Ik gebruik het vaak voor een snelle pastasaus: uitje fruiten in olijfolie in wok, stukjes zalm bakken (of later snippertjes zalm er door), zak spinazie erdoor, eventueel gedroogde of cherrytomaatjes erdoor heen, italiaanse kruiden en een bakje zure room. Spaghetti erbij. Staat in 15 minuten op tafel...

Mamvantwee

Mamvantwee

07-06-2013 om 14:47

Zoveel

Guacamole, idd pastasaus (niet met de zure room laten koken), vleesvocht na het braden losroeren met de zure room voor een gebonden jus, door de tomatensoep of aan tafel erbij scheppen, als ingrediënt in dipsaus met een lepel mayo of yoghurt, tzatziki, met citroenrasp en dille lekker bij vis,....

Je kunt er echt alle kanten mee op. Overigens, als het recept crème fraiche zegt en het hoeft niet te koken of lang in de oven, dan gebruik ik net zo gemakelijk zure room.

groet, Mamvantwee

Verschil

Je kunt zure room prima in de plaats van crème fraîche gebruiken inderdaad, behalve als het moet koken. Zure room schift namelijk niet en cf wel.

Mamvantwee

Mamvantwee

07-06-2013 om 19:43

Andersom, chris

Zure room schift juist wel in warme (hete) gerechten en crème fraiche juist niet....

groet, Mamvantwee

Oh ja

Klopt! Voor de smaak maakt het in mijn beleving trouwens geen verschil.

bibi63

bibi63

08-06-2013 om 13:48

Ik vind het toch wel een hele andere smaak

Zure room: echt zurig, crème fraich: mild zurig.
Gr. Bibi

amk

amk

08-06-2013 om 17:40

Klopt bibi

en die smaak is ook nog eens verschillend per fabrikant, per land en per batch, net afhankelijk van de melk, de bacterie cultures en het productieprocess.

Mamvantwee

Mamvantwee

08-06-2013 om 18:54

Dat is zo

Maar de smaak van het een past meestal ook wel in een gerecht bedoeld met het ander. Zeker als je per ongeluk het verkeerde hebt gekocht, zou ik het het gewoon alsnog gebruiken.

groet, Mamvantwee

Kinne

Kinne

09-06-2013 om 20:14

Lekkere tips.

Bedankt allemaal. Ga denk ik de wraps maken en de aardbeien trifle. Krijg volgende week gasten dus dat komt mooi uit.

Het recept wat ik wilde maken was iets wat nog 20 min in de oven moest dus gewoon de zure room gebruiken leek mij niet zo slim. Dus vandaar dat ik toch maar die crème fraîche ben gaan halen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.