Huisdieren Huisdieren

Huisdieren

Wendelmoed

Wendelmoed

20-12-2020 om 10:45

Bodembedekking voor cavia's

Sinds kort wonen hier drie cavia's. Nou blijken die wat bewerkelijker qua verschonen dan de hamsters die er eerst waren.
Zaagsel is niet zo prettig voor ze, en kleedjes moeten wel heel erg vaak gewassen en stinken heel erg. Puppy trainer matjes worden me te duur en geven ook wel erg veel afval.
Kattenbakkorrels heb ik nog niet durven proberen, omdat wij van die houten korrels hebben en ik weet niet of ze dat opeten.
Op internet vind je wel allerlei adviezen maar als ik die uitzoek dan kom ik al gauw op tien tot twintig euro aan kosten per week alleen voor bodembedekking en dat gaat me toch echt te ver. Dus ik overweeg dan maar oude kranten in te voeren maar dat is, weet ik uit het verleden, ook niet ideaal.
Het zijn jonge mannetjes en we hopen dat ze minder stinken als ze gecastreerd worden (dat gaat ook nog veel geld kosten trouwens, asiel beloofde dat het bij hen goedkoop kon maar dat bleek dus niet waar).
Heeft iemand ervaring met een wat goedkopere bodenbedekker voor cavia's?
En helpt castreren tegen de stank?
En kent iemand een goedkope dierenarts?

Ja, ik weet dat geldt "bezint eer ge begint" maar we hadden een aantal jaren terug ook twee cavia's en ik herinner me niet dat dat toen zo'n probleem was. Maar dat waren vrouwtjes, misschien scheelt dat.

Lavendel

Lavendel

20-12-2020 om 11:00

Zaagsel

Waarom is zaagsel niet prettig voor ze? Ik had vroeger cavia's, altijd met zaagsel op de bodem. En ik werk op een kinderboerderij, waar ook alle knaagdieren op een flinke laag zaagsel zitten. Schept lekker weg en neemt de geur goed op.

Misdreavus

Misdreavus

20-12-2020 om 11:06

wij hadden

Op advies van de dierenartsassistente die ook iets deed met opvangcavia's hadden wij Plospan houtvezel (9,95 voor 450 liter)
Lekker zacht en absorbeert wel goed, maar ik deed er wel nog pellets onder tegen de stank, met name op plekken waar ze vaak plasten.

https://www.hornbach.nl/shop/PLOSPAN-Houtvezel-450-ltr/4183443/artikel.html

https://petsplace.nl/happy-home-natural-houtkorrel-kattenbakvulling-m-8711621935092-pps.html

Dendy Pearson

Dendy Pearson

20-12-2020 om 11:33

Zaagsel

Vziw is zaagsel juist hetgeen waar een cavia het goed op doet. Andere bodembedekker kan hun zachte voetzooltjes beschadigen, stro kan hun ogen beschadigen.
Wat bedoel je met stinken?
Wat geef je aan groenvoer? Die van ons hielden erg van witlof, maar dat kregen ze alleen vlak voordat de bak verschoond moest worden, want dan roken we ze idd meer.
Hier kregen ze dus brokken, mèt vit C. En dagelijks paprika. Af en toe een krop sla.
Wij gaven nooit die zogenaamde snoepjes, geen knaagblokken en zeker geen likbrokken.
Je weet dat ze geen kool mogen?

Jo Hanna

Jo Hanna

20-12-2020 om 12:24

Mannetjes stinken

Wij hebben geen cavia’s maar ratten en ja, de mannetjes stinken meer. Ik heb altijd aangenomen dat dat te maken heeft met evolutionaire territoriumverantwoordelijkheid. Daarom hebben wij vrouwtjes. Ik heb ooit 1 gecastreerd opvangmannetje in een vrouwengroep gehad en die stonk volgens mij niet meer dan de vrouwtjes.

Van bodembedekking voor cavia’s heb ik geen verstand. Voor ratten is zaagsel heel slecht ivm kwetsbaarheid van de luchtwegen. Wij gebruiken houtsnippers of van die bewerkte papierpellets. Dat laatste spul is duurder maar ik merk het wel echt in de geur. Wij verschonen dan dus ook gewoon wat minder, alleen het toiletje, drukt de kosten ook.

specht

specht

20-12-2020 om 12:33

Zaagsel

Jarenlang cavia’s gehad, en hadden een vrij dikke laag zaagsel als bodem bedekking. Verschoonden een keer per week de hele kooi, en een of twee keer tussendoor de plek waar veel geplast werd.
Stroo gaven we alleen om te eten, omdat dat hun tere voeten kan beschadigen.
Kranten mogen volgens mij beslist niet, omdat de inkt giftig is.
Hier in de kinderboerderij zie ik ze ook altijd op zaagsel zitten.

Lusithania

Lusithania

20-12-2020 om 13:01

Hennepvezel

Wij gebruiken Hemplax hennepvezel voor de kippen, stoft veel minder als zaagsel.
https://petsplace.nl/hempflax-hennepstrooisel-bodembedekking-8716358000143-pps.html?gclid=Cj0KCQiAifz-BRDjARIsAEElyGK8XEI_YXp3g5OhXfxxQyj8i8THRZMLUumMveb0YoHUEDGms0j2sVgaAuD9EALw_wcB

Is dat wat voor cavia’s?

Misdreavus

Misdreavus

20-12-2020 om 13:02

zaagsel

Onze cavia kreeg toch echt bumblefoot terwijl hij op zaagsel zat, ondanks wekelijks uitgebreid verschonen en tussendoor 2 keer de plasplekken.
Zijn broer had nergens last van trouwens, dus de ene is er gevoeliger voor van de andere, denk ik.

En er ging enorm veel groenvoer doorheen inderdaad, andijvie, paprika, witlof, wortel. Ik stond elke dag complete salades te maken en natuurlijk caviavoer met vitamine C.
Onze caafjes woonden buiten, dus stank was niet zo'n issue, helaas had ons jongste kind, waar ze eigenlijk voor bedoeld waren een enorme contactallergie, dus die kon er helemaal niks mee, de minste aanraking en het arme kind stond vol met jeukende bultjes. Daarom hebben we geen nieuwe genomen.

Wendelmoed

Wendelmoed

20-12-2020 om 22:13

Zaagsel

Er zitten twee nadelen voor ons aan zaagsel, een van de mannekes kan blijkbaar niet zo goed tegen zaagsel want hij was erg aan het niezen en dat is nu over; en omdat de kooi in de kamer van mijn dochter staat, zat overal zaagsel (ze rennen nog wel eens rond en dan schuift het over de rand, hoe hoog die ook is).
Niet handig op vloerbedekking.
We gaan nu de papieren korrels proberen, en ik zal de andere tips ook eens nalopen.
Mocht iemand nog tips hebben voor waar we ze goedkoop kunnen laten castreren dan houd ik me aanbevolen... ze komen uit de opvang maar waren te jong voor castratie en we mogen ze niet later terug komen brengen om tegen gereduceerd tarief te laten doen.
Dus misschien de eigen dierenarts maar heel lief aankijken dan...

Tot nu toe alvast iedereen bedankt!

Dendy Pearson

Dendy Pearson

20-12-2020 om 22:29

Castratie

Wij hebben twee broertjes gehad en die zijn nooit gecastreerd. Daar hebben we eerlijk gezegd ook nooit aan gedacht. Ook de dierenarts heeft het er nooit over gehad.
Waarom zou dat moeten?

Misdreavus

Misdreavus

20-12-2020 om 22:46

ook geen castratie hier

Net als Dendy hadden wij 2 broertjes, nooit problemen mee gehad.

Ik vind eerlijk gezegd dat je wel een heel dringende reden moet hebben om een cavia te laten castreren, de meeste knaagdieren zijn heel gevoelig voor narcose en sowieso is een operatie nooit zonder risico en het doet ook gewoon pijn natuurlijk.

rutiel

rutiel

21-12-2020 om 13:26

combi houtkorrels en zaagsel

Hier gedijen onze caafjes goed op een combi van houtkorrels en zaagsel. Eerst een bodem houtkorrels (dat absorbeert plas en geurtjes beter dan zaagsel) en daar bovenop een laagje zaagsel. Overigens houden wij onze cavia's voornamelijk op droogvoer en hooi. Ik heb van de dierenarts begrepen dat teveel vers voer niet zo goed zou zijn voor de darmen.

W.b. castratie, dat hebben wij ook nooit gedaan. Nooit problemen gehad, behalve dat de beertjes inderdaad wat sterker ruiken dan de zeugjes. Bezoek aan een dierenarts is bijzonder stressvol voor de beestjes. En narcose schijnt heel ingewikkeld te zijn omdat het darmstelsel niet te lang stilgelegd mag worden.

Kareltje

Kareltje

21-12-2020 om 22:43

Hemperade

Hier gebruiken wij sinds wij konijnen hebben, Hemperade. Neemt echt veel meer vocht op dan gewoon zaagsel. Aanschaf is duurder, maar je hoeft het minder snel te vervangen.

Angel3

Angel3

21-12-2020 om 22:58

Geen zaagsel

Onze dierenarts raadde dit af omdat het te stoffig is voor de longen.
Wij doen laag kranten, dan hennep vezels. Elke 5 dagen verschonen. Twee mannetjes ook. Ik ga ze echt niet laten opereren als dat niet nodig is. Ik vind de stank erg meevallen. Ze staan hier in de woonkamer

Wendelmoed

Wendelmoed

21-12-2020 om 23:12

Castreren

ja geen idee eigenlijk waarom dat zou moeten, bij onze konijnen was het nogal voor de hand liggend want daar zit een mannetje bij een vrouwtje.
Ook is het mannetje wat meer hanteerbaar na de castratie (en we kregen deze sowieso gecastreerd uit het asiel - castreren garandeert dat er geen nageslacht komt en het asiel heeft al instroom genoeg). Konijnen zijn ook wat feller dan cavia's, heb ik de indruk. Dus dan is het voordeel in gedrag groter.

Bij de cavia's wordt castreren vanuit de opvang wel aangeraden, om dezelfde reden denk ik - dat er al vrij veel cavia's zijn en mensen dus steeds van de jonkies af moeten "want een nestje was zo leuk" en dan eindigen die beesten als het meezit bij het asiel en als het tegenzit op straat of zo.

Ik ga het wel even overleggen met de dierenarts, gezien de prijzen die ik langs zie komen ben ik er niet erg happig op om drie mannetjes te laten castreren en inderdaad zijn cavia's nogal stresskippen.
Ze zijn nu alledrie nog vrij jong, eigenlijk pubers, wie weet gaan ze ook wat minder stinken als ze gewoon wat meer in balans komen hormonaal. En ze vechten nu niet, als dat zo blijft is het prima.
Sowieso zijn ze nu nog te jong voor de ingreep dus voorlopig mogen ze gewoon intact blijven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.