Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huisdieren Huisdieren

Huisdieren

Hebben jullie een verzekering voor je huisdier?

Ik heb sinds vorige week een hond en ik twijfel nog of ik een dierenverzekering voor hem wil afsluiten. Ik las op (link verwijderd door Forumbeheer) dat het niet verplicht is, maar als er iets met hem gebeurd wil ik ook niet ineens duizend euro betalen. Ik zag alleen dat ik 14,75 euro per maand moet gaan betalen voor mijn hond en dat vind ik ook best wel duur. Hebben jullie een verzekering voor je huisdier? En zo ja, wat betalen jullie per maand?

Principieel niet

Nee.
En dat ga ik niet doen ook.
Gezondheidsverzekeringsgeld geef ik uit aan mensen, niet aan dieren. Als een gezondheidsbehandeling voor een van mijn dieren te duur is dan wordt het een simpeler behandeling (amputatie ipv ingewikkelde reconstructie) of een spuitje.

Het meest vervelende aan dat verzekeren is dat het een commerciële lobby is tussen dierenartsen en verzekeraars. Er worden de meest idiote en kostbare behandelingen en operaties uitgevoerd bij dieren terwijl er op geen enkele manier een relatie is met de winst in levensjaren.

Voor mensen wordt dat allemaal wel keurig uitgerekend en er zijn dus ook levensverlengende behandelingen die toch niet vergoed worden omdat ze te duur zijn per te winnen levensjaar.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-11-2019 om 12:41

Eens

Ik ben het heel erg eens met M Lavell.

Maar volgens mij gaat het hier om reclame en daar zouden we niet op moeten reageren toch? 🤔
Evengoed wel een interessante discussie: hoe ver ga je financieel voor een huisdier?

Emdestar

Emdestar

14-11-2019 om 12:41 Topicstarter

Begrijpelijk

Dank voor je reactie M Lavell. Ik begrijp je punt en zo zit ik er ook een beetje in, maar ik twijfel toch nog. Hopelijk meer reacties, zodat ik een beetje weet wat andere doen

Dat kan

Ja, kan spam zijn.
Ik zal vragen of de link verwijderd wordt.

Triva

Triva

14-11-2019 om 12:45

Eens met miriam

Jij gaat nu zoveel pm betalen omdat degenen met een verzekering het duurste van het duurste willen. Mensen zonder verzekering kiezen de wat goedkopere opties. Er zouden meerdere soorten verzekeringen moeten zijn, en die zijn er wel, waar je wat keuze hebt. Kijk naar andere opties en wat er wel en niet in zit. Verzekeren voor vaccinaties is onzin als je die allemaal neemt of juist niet. Dat bedrag betaal je gewoon per maand.

Emdestar

Emdestar

14-11-2019 om 12:50 Topicstarter

Dank

Dank voor de reacties! En ik wist niet dat er geen links geplaatst mochten worden op dit forum. Excuus. Maar als ik jullie reacties lees weet ik genoeg en neem ik ook geen dierenverzekering. Nogmaals bedankt allen!

Pluis

Pluis

14-11-2019 om 12:53

Ook niet

Ik ga niet klikken op je link, maar ik wil wel antwoord geven op je vraag.
Wij hebben geen verzekering voor onze hond. Ze is nu 6 jaar en heeft al best wat gemankeerd. Naast de sterilisatie nog 2 zware operaties gehad waarvan de laatste door de orthopeed. Zelfs nu hadden we nog maar net quite gespeeld met de verzekering, dat hebben we uitgerekend. Dat laat volgens mij goed zien dat je de premie beter op kunt sparen, dan betalen aan een verzekeringsmaatschappij. Want als je dier niets bijzonders heeft (alleen de standaard inentingen) is zo'n verzekering hartstikke duur.
Wat mij destijds opviel (ik heb er wel naar gekeken) is dat bij bijna alle behandelingen er toch een eigen bijdrage was, of dat er maar een percentage werd vergoed. En inderdaad, niet alles dat kan ga ik ook laten uitvoeren. En dat wordt wel verleidelijker als je een (groot) gedeelte wel vergoed krijgt. Maar ik vind kwaliteit van leven bij een dier het belangrijkst, niet of ik wel of niet al afscheid zou willen of kunnen nemen.

Het wordt anders als je geen geld opzij kunt zetten of een flinke buffer hebt, want dat is het in 1 keer op moeten brengen van een flink bedrag misschien niet te doen. Dan is een verzekering wel een idee. Maar ik denk dat als je dat bedrag iedere maand wel kunt missen, dat je het dan beter zelf kunt sparen. Dat moet je dan wel doen natuurlijk. Net als sparen voor vervanging van je ketel en wasmachine....

Lusithania

Lusithania

14-11-2019 om 12:55

Nou

Het gaat om alles in het leven. Als je zelf het risico kan dragen, hoef/moet je je niet verzekeren.

Ik wacht met spanning af. Mijn geleidehond kan “elk moment” (Echt nu) komen en die moet ik verplicht verzekeren.

Gefeliciteerd!

Prachtig dat je een geleidehond krijgt.

Dat je 'm verplicht moet verzekeren vind ik minder prachtig en een typisch gevolg van de verzekerings/artsen lobby.
Hoewel het natuurlijk wel zo is dat een geleidehond ontzettend veel meer waard is (in geld) dan een gewone hond. Het is het waard in financiele zin om wel die dure operatie te doen omdat de levenswinst twee kanten op telt (voor de hond en voor de client)

Dan is verzekeren wel weer een idee

Bennikki

Bennikki

14-11-2019 om 13:12

Lusithania

Wat spannend! Wat voor soort hond krijg je?

Hier ook geen verzekering. Hond is nog gezond, maar heeft al wel een keer zijn kruisbanden gescheurd en dat betekende een operatie van 1700 euro. Amputatie is in dit geval niet eens bij me opgekomen : ) De kans dat hij zijn andere band ook gaat scheuren is, volgens DA, bijna 100 procent. We zullen zien. Het was ook nog eens een nare ingreep waar hond 2 weken lang echt door geleden heeft. Maar hij loopt nu alweer 2 jaar als een jonge god, dat gelukkig wel.
Ik had wel moeite met de hoogte van het bedrag, zeker omdat we daardoor minder geld over hadden aan onze jaarlijkse donatie voor een erg goed doel. Als je verzekerd bent, (en de ingreep wordt vergoed) heb je in elk geval dit soort dilemma’s niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-11-2019 om 13:57

Wel

Wij hebben vanaf dat we weer honden kregen, 2013, juist wel dierenverzekeringen afgesloten en we hebben er nog geen dag spijt van gehad. Je geeft een huisdier niet voor elk wissewasje een euthanasiespuitje tenslotte, terwijl de rekeningen best hoog kunnen oplopen. Er kunnen onvoorziene zaken voorvallen, waar je niet acuut geld voor hebt. Dus ik kan het iedereen aanraden. Behalve als je zo'n goedgevulde bankrekening hebt dat je elke financiële tegenslag gewoon gemakkelijk kunt dragen. Dan is het risico gewoon kleiner dat een behandeling of een medicijn boven budget is. Een voorbeeld uit eigen keuken: hond reageert te weinig op een al pittig middel tegen allergie. Dus is er nu een paardenmiddel ingezet. 194 euro... Dat heb ik niet zomaar over. Wij betalen 25 euro per maand (ongeveer), dus 300 per jaar. De ene keer zullen we het er niet uithalen, de andere keer wel. Met deze hond halen we het eruit. Van elke rekening betalen we zelf 20 procent.

Wat je zelf kan dragen.

Ik heb mijn hond nooit verzekerd maar kon de dierenarts wel zelf betalen. Mijn hond is erg oud geworden en heeft wel wat gekost aan onderhoudsbeurten. Als eigenlijk 1000,- € onvoorziene uitgaves er niet zijn op je bankrekening zou ik een verzekering afsluiten.
Zelf dus geen ervaring met zo'n verzekering, geen idee wat er wel of niet vergoed wordt, dus goed de kleine lettertjes lezen. Ik neem maar zo aan dat de reguliere inentingen niet in het pakket zitten bijvoorbeeld?

Paddington

Paddington

14-11-2019 om 16:24

AL jaren heb ik huisdieren

en al jaren geen verzekering.

Ik spaar gewoon per dier 10,- per maand. Op die manier heb ik spaarpot voor mijn dieren. Vooral als je daarmee begint als ze jong zijn, heb je een redelijk gevulde pot voor als ze wat ouders zijn en dingen gaan mankeren. Daarbij heb je ook het voordeel dat je het geld indien noodzakelijk ook altijd kunt gebruiken voor andere zaken.

annemarie

annemarie

16-11-2019 om 15:20

wel bij pup

Ik heb een pup en weet dat er iig bepaalde kosten gemaakt gaan worden (zoals bijvoorbeeld castratie). Ook inentingen etc. Tevens kun je in het eerste levensjaar een beetje zien of je hond gezond is (darmproblemen bijvoorbeeld).
Ik heb voor 1 jaar de duurste verzekering afgesloten (krijg 90% van alles vergoed, verzekering ca 40 euro per maand). Heb een gezonde pup die wel een bacterie heeft opgelopen en daarvoor behandeld is. Ze is ingeent en gecastreerd. Bij twijfel ga ik gewoon naar de dierenarts (en dus om het geld niet zitten dubben). Dus het jaarbedrag voor de verzekering heb ik er zeker al uit. Volgend jaar zie ik wel verder...

Phryne Fisher

Phryne Fisher

16-11-2019 om 15:33

Nee

Toen ik jaren geleden twee kittens in huis nam heb ik geen verzekering genomen. Daar had ik wel even spijt van toen de katjes beide ziek werden door hun eerste prikjes en ik binnen een maand 1000 euro dierenartskosten had (incl de vaccinaties). De jaren erna waren relatief rustig qua kosten, dus de premie zou dan hoger zijn geweest dan de uitkering.
Ik denk dat een verzekering vooral loont voor grote honden. Daar hoor ik nog wel eens van operaties van duizenden euro’s.

verzekering

Ik heb geen verzekering voor mijn twee katten. Een van mijn katten moest paar jaar terug een kies laten trekken (scheefgegroeid leidde tot ontstekingen). De dierenarts durfde het niet aan vanwege ingewikkelde wortels en fragiele kaak. Zo kwam ik bij dierentandarts terecht. Grapje kostte 500 euro maar soit het had een medische noodzaak. Ik was wel verbaasd dat deze dierentandarts mij vertelde dat hij ook geregeld hondengebitten behandelde vanwege esthetische redenen. Tamelijk bizar in mijn ogen
Maar ja ik zou ook geen 2.000 euro uitgeven voor het bestralen van een kat.

Nee helaas

Mijn hond werd heel erg ziek als pup (puppy strangles) en de kosten waren toen, met alle nazorg, rond de 1500 euro's. Daarna was het eigenlijk te laat om hem te verzekeren, want alle kosten die met de oorspronkelijke ziekte te maken zouden kunnen hebben worden niet meer gedekt.
Mijn hond heeft veel last van huidklachten, en moet bik voorbeeld speciaal voer. Kost meer dan 100 euro's per maand, ook al ben ik zeker twee of drie keer per jaar naar de dierenarts voor rare plekjes op zijn lijf. Al me al zou ik zeker gelijk de eerste dag een verzekering afsluiten, mocht ik het over kunnen doen. Ik had het dubbel en dwars terug gehad. Ik kan gelukkig zelf de kosten dragen, maar leuk is anders.
Sini

Kaaskopje

Kaaskopje

19-11-2019 om 00:40

Annemarie

40 euro vind ik best pittig. Is dat echt nodig denk je? 480 euro per jaar? Wij zijn zelden meer dan 40 euro kwijt aan eigen bijdrage, met 80 % vergoeding.

Wendelmoed

Wendelmoed

03-12-2019 om 20:06

Dekking

Ik vraag me dan wel af hoe het met de dekking zit.
Toen onze hond kwam ben ik het ook allemaal na gaan zoeken (vooral omdat we voor de konijnen soms zomaar 300 Eu kwijt waren voor een verstopte maag in de nacht of zo) maar ik hield toch de indruk dat alles wat nodig is niet verzekerd is en dat je wel erg veel geld betaalt per maand.

Dus ik heb het niet gedaan, en ik had soms wel spijt want hij heeft nog wel eens wat (dat dan waarschijnlijk toch niet gedekt zou zijn).
Maar daardoor ben ik ook wel wat terughoudend met naar de dierenarts gaan, ik ga alleen als ik echt het idee heb dat die er ook wat aan kan doen dat ik niet zelf kan. Zo deed ik het met de kinderen ook trouwens, anders zit je om de haverklap op de eerste hulp te wachten op een foto van een gekneusde pink of zo.

De meeste dingen gaan vanzelf over met wat rust en een pijnstiller (die zijn ook duur trouwens, tjonge) of ze zijn niet te verhelpen. Het blijft wel een dier, met een beperkte levensduur sowieso en het te verwachten voordeel van een behandeling moet wel opwegen tegen de stress en pijn.

En vaccinaties etc moeten toch, dus daar houd ik rekening mee als ik een dier neem, net als kosten voor voer etc.
Maar goed, ik kan niet in een ander zijn of haar portemonnee kijken dus je moet het geld wel zomaar hebben als het toch nodig is, of anders inderdaad een verzekering kiezen of het geld van die premie trouw apart zetten. Ik denk dat dat laatste misschien wel de beste aanpak is.

Wat commercie betreft, ik word een beetje flauw van wat je allemaal aangepraat krijgt aan "dieetvoer" en homeopatische middeltjes die helemaal niet echt homeopatisch zijn maar wel lekker centjes voor de fabrikant opbrengen etc. Dus daar probeer ik me een beetje doorheen te bewegen zonder al te veel ruzie met de artsen te krijgen.
Het is altijd goed om te bedenken dat jij het moet betalen en dat zij er hun brood mee verdienen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.