Huisdieren Huisdieren

Huisdieren

Helma

Helma

29-07-2019 om 15:15

Hoe geschikte hond vinden?

De dwergpincher van mijn vader was ziek en we hebben hem moeten laten inslapen. Dat hondje was zijn gezelschap want mijn vsder is nogal beperkt door zijn gezondheid en is veel alleen.
Omdat mijn vader zoveel plezier beleefde aan dat diertje zoek ik nu een andere. Maar er zijn nogal wat eisen en daarom zou ik het liefste een hond overnemen van iemand omdat die er niet meer voor kan zorgen bijvoorbeeld. Het is zo belangrijk dat een nieuwe hond heel goed matcht met de situatie en mijn vader.
Is daar een site of een organisatie voor? In het asiel weten ze vaak niets over het karakter en de afkomst is mijn ervaring maar we gaan toch even kijken daar.

Asiel

'In het asiel weten ze vaak niets over het karakter en de afkomst is mijn ervaring'

Dat geldt alleen voor vondelingen (afkomst). Van honden die zijn afgestaan, weten ze juist heel veel. Als de vorige eigenaar eerlijk was tenminste, maar dat geldt voor honden via marktplaats of herplaatsers ook.

Voordeel van het asiel is dat je de hond op proef kunt meekrijgen. Klikt het niet, dan mag je de hond terugbrengen.

Veel rashondenverenigingen hebben (af rn toe) herplaatsers. Daar zou je ook eens kunnen kijken. En Stichting hond in Nood plaatst ook honden.

Hondje delen

Www.oopoeh.nl daar vind je honden om te delen. Dat is een goed begin.

herplaatsers site?

en dan uitleggen wat je graag zou willen. Ze kijken vast mee.

Biebel

Biebel

29-07-2019 om 18:06

Verhuisdieren en facebook

Verhuisdieren.nl. Je moet lid zijn om de gegevens van het betreffende dier te mogen lezen.

Andere idee; kijk eens of er een ‘herplaatsing (insert rasnaam)’ op Facebook is. Ik weet van het ras van onze hond, maar ook van Deense doggen en een aantal andere staande jachthonden dat ze een Facebook groep hebben aangemaakt. De leden daar screenen haast continue alle advertenties, plus er staan vaak honden op met het verhaal waarom ze weg moeten en wat voor hond het is.

Of zeg hier wat je zoekt, en laat ons meekijken

Wat

Wil je een pup die je naar eigen inzicht kunt opvoeden dan kun je kijken naar de raskenmerken of het karakter en de behoefte van het beestje passen bij zijn baas. Een oudere hond is al opgevoed en heeft dingen geleerd die je misschien liever niet ziet. Ik geloof trouwens niet in buitenlandse asielhonden. In de Nederlandse asiels zitten te weinig honden om aan onze behoefte te voorzien maar door de import uit het buitenland houden we het probleem van overschot elders in stand. Kijk dan vooral naar herplaatsers binnen het ras dat je wil.

Helma

Helma

29-07-2019 om 22:41

Hondje

Voor het geval iemand iets weet:
Klein formaat maar wel een slag groter dan de dwergpincher
Lichte kleur zodat mijn vader het dier beter ziet
Geen voorkeur voor een ras maar kortharig met makkelijk te onderhouden vacht is handig
Geen wegloper want hij loopt los op het erf
Moet goed met de aanwezige kat en de kippen kunnen opschieten
Moet vriendelijk zijn tegen bezoekers maar wel waaks
Moet aanhankelijk en knuffelig zijn
Mag op leeftijd zijn
Geen kwalen waarbij medicatie gegeven moet worden of een speciaal dieet.
Moet zindelijk zijn en niks slopen
Moet dus al redelijk opgevoed zijn
Zit en af hoeft allemaal niet maar het hondje moet wel komen als het geroepen wordt
Teef of reu maakt niet uit maar wel gecastreerd bij voorkeur

Triva

Triva

29-07-2019 om 23:34

Moet moet moet?

Vergeet het maar, als dat allemaal moet dan ga je zo'n hond niet vinden. Als die al herplaatst moet worden is die zo weg. Katten en kippen en loslopen en goed tegen bekenden en ook nog waaks? Waarom wil je dan ook nog waaks? Enne een oudere hond mag maar zonder medicatie. Wat als de hond een maand later toch medicatie moet?

Kaaskopje

Kaaskopje

29-07-2019 om 23:46

Triva

Ik vind het ook wel geruststellend om een waakse hond te hebben. Vader woont denk ik een beetje vrijer dan in een rijtjeshuis, een paar oplettende oortjes kunnen dan prettig zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-07-2019 om 23:52

Opmerking

Er staat bij mijn hond "niet waaks". Jack Russels hebben die eigenschap volgens mij juist wel. Er zou gevraagd kunnen worden wat precies"niet waaks" inhoudt. Wij hebben ook een terriër-kruising en die houdt alles goed in de gaten.😊

Triva

Triva

30-07-2019 om 09:44

Kaaskopje

De combinatie "met kippen, katten en bekenden" kunnen omgaan én waaks én al die andere 'moeten' maakt dit een onmogelijke opdracht.

Helma

Helma

01-08-2019 om 18:56

Gelukt

De hele familie heeft meezocht en mijn vader heeft een nieuw hondje. Ik heb het nog niet gezien maar het schijnt aan alle eisen te voldoen. Ben heel benieuwd en ga morgen even kijken

Kaaskopje

Kaaskopje

01-08-2019 om 22:50

Verrassend snel

Is dat een goed teken?

Helma

Helma

04-08-2019 om 02:08

Gezien

Mij lukte het niet om naar mijn vader te gaan maar mijn zoon heeft het hondje opgehaald en mee hier naar toe genomen. Leuk beestje. Het is een Jack Russell , nog jong. Of dat een goede keus is? We gaan het zien

Jack Russel?

Die zijn in ieder geval waaks!

Kaaskopje

Kaaskopje

04-08-2019 om 11:07

Jong

Is je vader nog wel mobiel genoeg om zo'n energiek hondje gezond te houden? Want Jack Russells hebben gewoon ook veel beweging nodig. Of kan hij lekker los in de tuin? Een Jack Russell die zijn energie niet kwijt kan, kan een hond met gedragsproblemen worden én dik.

Helma

Helma

04-08-2019 om 11:17

Keuze

Mij lijkt die keuze niet de beste maar een familielid wist van dat hondje en dat het weg moest omdat de mensen geen tijd genoeg hadden.
Mijn vader kan zeker niet genoeg lopen met dat dier. Hij woont wel op een groot terrein maar dat is niet afgesloten. We gaan het zien. Het is alleen zo jammer als dit niet werkt. Voor iedereen maar vooral voor het hondje. Dit is wel een voorbeeld van hoe het niet moet. Dit was "Ik weet een honden en die halen we" in plaats van "wat is de meest geschikte hond in deze situatie"

Triva

Triva

04-08-2019 om 11:21

Dacht ik al

Zo snel de perfecte hond vinden en dan is het een jonge (!) jack russel. Echt helemaal fout. Moet nog opgevoed worden en hyperactief. Ook niet slim om de hond meteen overal mee naar toe te nemen.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-08-2019 om 11:32

Triva

Wat is er mis met overal mee naar toe nemen? Stel dat het hondje te weinig beweging krijgt, dan kan het juist nuttig zijn als het huis en gezin van Helma vertrouwd zijn. Je moet juist als een pup nog jong is nieuwe ervaringen aanbieden, maar dan wel met beleid. Of dat bij vader gebeurt betwijfel ik wel. Daarom goed als een ander het kan doen.

Triva

Triva

04-08-2019 om 12:12

Kaaskopje

Nou niet in de wenperiode de eerste dagen. Laat de hond wennen aan de nieuwe baas en omgeving. De inprentingsfase is hoogstwaarschijnlijk voorbij....dat is waar jij op doelt. Veel wandelen is prima maar steeds nieuwe gezichten en naar nieuwe omgevingen toe is niet nodig, wie is nu het baasje?

Bovendien

Jonge hondjes slapen nog veel. Dus wél regelmatig (kort) nieuwe situaties opzoeken, maar niet hele dagen overal mee naar toe. Na elke nieuwe ervaring heeft de hond tijd nodig om uit te rusten en alles te verwerken. Gedoseerd en met mate dus.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-08-2019 om 15:08

Triva

Uit mijn ervaring puttend, blijft het belangrijk om een jonge hond ervaringen te laten opdoen. Maar met verstand van zaken, dus ook van lichaamstaal en angstfases. En ik vrees dat dit in dit geval niet aan de orde is. En een Jack Russell kan dan opeens in een dramahondje veranderen die de boel terroriseert en bij elkaar blaft. Het is een hondje die je nog weleens bij asiels tegenkomt. In mijn omgeving heb ik het nu via een bekende zien gebeuren. Heel sneu voor de hond.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-08-2019 om 15:15

Knurf

Er staat toch nergens dat het hondje hele dagen rond gezeuld werd of wordt? Hij is opgehaald om te laten zien en hopelijk snel weer teruggebracht. Dat laatste vertelt het verhaal niet. Rust is inderdaad wel zo verstandig.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-08-2019 om 15:23

Helma

Als je enige invloed hebt op wat er gebeurt, zou ik je willen aanraden om je vader een grote puppyren te laten kopen van stevig materiaal. Echt groot. Daar kan de hond dan lekker vrij in bewegen en af en toe even alleen gelaten worden als je vader een klusje in huis moet doen bijvoorbeeld, of koffie wil zetten of een broodje smeren. Het is dus niet bedoeld om het hondje uren in zijn eentje in te laten zitten. Zo kan het hondje buiten en je vader veilig even bij hem weg. Als het hondje eenmaal volwassen is zou hij ook aan een lange lichte lijn in de tuin kunnen, maar nooit alleen als er risico's zijn. Tot slot zou je kunnen adviseren om de hond een tuigje om te doen. Wel zo prettig. Wel een goede waar je niet uit kunt ontsnappen.

Triva

Triva

04-08-2019 om 16:41

Kaaskopje

We weten niet hoe oud de hond is, jij praat over een jonge pup die net vd fokker komt. Knurf ook. Begin nu eerst eens met wennen aan de nieuwe gezichten en ga die hond niet naar iedereen meeslepen of iedereen op bezoek laten komen. Naar buiten is prima.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-08-2019 om 17:41

Triva Helma zegt

Het is een Jack Russell , nog jong.

Hoe jong weet ik inderdaad niet, maar het blijft noodzaak om ervaringen aan te bieden, honden uit de buurt eventueel te ontmoeten. Wie weet zijn er nog nieuwe ervaringen die opgedaan moeten worden. Uiteraard niet meteen wilde toestanden. Rustig opbouwen.

Wij kregen een éénjarige hond in huis. Hij had nog nooit trap gelopen bleek direct. Dat moest hij toch normaal gaan vinden.

Triva

Triva

04-08-2019 om 18:38

Precies

Eerst de nieuwe dingen die bij deze baas horen normaal gaan vinden en leren wié de nieuwe baas is, dus niet door een kleinzoon mee laten nemen naar de dochter binnen een paar dagen! Kleinzoon hond laten uitlaten in de buurt is al meer dan genoeg.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-08-2019 om 20:51

Wat ik eigenlijk logischer had gevonden

Is dat iedereen even naar vader gegaan zou zijn om het nieuwe hondje te bekijken. Het lijkt niet ver te zijn tenslotte. Maar goed, ik denk dat hij dit uitstapje wel overleeft heeft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.