Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huisdieren Huisdieren

Huisdieren

Kaaskopje

Kaaskopje

06-10-2019 om 16:24

Hond en fiets

Misschien een beetje out of the box om deze vraag hier te stellen, maar ik heb hulp nodig bij het uitdenken van een oplossing voor het fietsen met de hond met een driewiel- duofiets. Her gaat om deze fiets: https://www.vanraam.com/nl-nl/onze-fietsen/duofietsen/fun2go

Er zit een bagagerek op, maar ik begin te twijfelen of het mogelijk is om hier een hondenmand op te bevestigen, maar een hondenkar erachter hangen wordt zo enorm. Manden zijn te klein voor onze hond. Een andere oplossing zou kunnen zijn in de opzet van een hondenkar op de fiets te bevestigen, maar hoe dan? Ik ben benieuwd naar jullie ideeën.


rode krullenbol

rode krullenbol

06-10-2019 om 17:03

Wat ik zou uitproberen

Tussen het (dubbele) stuur en de benen zit een tamelijk omvangrijke loze ruimte. Ik zou die benutten door er een hangmatje te hangen; overdwars.

Wat voor hangmatje? Een babydraagzak natuurlijk! Die zijn daar als het ware voor gemaakt.

De hond leg je er op zijn rug in, zodat het dier zich niet meer op zijn poten kan draaien. Als het goed is vindt jullie viervoeter deze houding meer dan prima.

Babydraagzakken staan er immers om bekend garant te staan voor een aangenaam baarmoedergevoel. En de hond is tenslotte net zo goed een zoogdier als de mens.

Tijdens het fietsen kan er vrijelijk oogcontact worden onderhouden en/of geblaft. Tegelijkertijd ontneemt de constructie niet al te veel zicht op de weg. Wél even opletten of het gewicht het sturen niet al te zeer belemmert.

Anders is het misschien een beter idee om de hond in een babybuikdrager te vervoeren. Dat is vast en zeker heel gezellig!

Rode krullenbol

Mijntje

Mijntje

06-10-2019 om 17:18

boerenverstand

Mijn boerenverstand zegt dat je de hond naast je kan zetten in een plastic bak die je vastbindt aan de stoel, net als een kinderzitje. Maar ik neem aan dat de zitjes voor twee personen zijn. Dan kan je de hond nog in een bak aan het stuur doen.
Wat voor hond is het? Het maakt wel uit of een het schoothondje is of een herdershond, qua lengte en gewicht.
Je kan ook de hond niet meenemen, dat is het makkelijkst :-`) Dat zou ik doen.
De firma van Raam heeft waarschijnlijk de beste oplossingen, zodat je het wiel niet hoeft uit te vinden.

Biebel

Biebel

06-10-2019 om 17:35

Ik dacht eerst een springer...

... maar weet niet of je hond zolang kan meerennen. En toen ik het plaatje zag, vroeg ik me af waar je 'm dan aan vast maakt.

Even meedenken, iets achterop aan de stoeltjes vast? Dus een soort bagagebak, zoals je die op duitse auto's aan de trekhaak bevestigd ziet? (Ik bedoel iets als op dit plaatje, al is dit een auto en een dichte bak... https://cdn.webshopapp.com/shops/3757/files/28970361/towbox-towbox-v2-trekhaak-bagagebox.jpg?_ga=2.74575954.1757096226.1570375999-822148641.1570375999)

Ik zie op het laatste plaatje van de fiets dat ze achter het mandje dat er blijkbaar standaard op zit/ bij besteld kan worden, er nog iets aan vast kunnen maken. Eventueel daarop een bak?

Maar misschien is wat Mijntje zegt nog wel het slimste, vraag het aan van Raam zelf. Ik kan me zo voorstellen dat dit het soort fiets is waar ook een hulphond mee mee moet, en die wil je zeker niet in de springer ernaast laten fietsen. Wie weet wat ze nog kunnen verzinnen

Dees

Dees

06-10-2019 om 18:01

Fietsenwinkel

Wellicht heeft de plaatselijke fietsenwinkel een goede oplossing!

Kaaskopje

Het staat me bij dat t eenredelijk grote hond is,klopt dat? Dat zal niet passen in een draagdoek.

Ik zie als ik op de link klik een foto waaebij je een soort bagagerek uit t frame trekt, dus achter t mandje zeg maar.

Als je hond t gewend is om op de fiets mee te gaan;
Daar zou ik een plastic rechthoekige bak( wij hebben een bak van t tuincentrum zwart ongeveer 50 bij 75 cm en een cm of 45 hoog. )
Deze zou ik vast makenop die stagen. Gaten erin en tie-rips. Daar een stuk schuimrubber of tuinkussen in en aan de wand gaten maken voor een tuigje.

Is ie t niet gewend zou ik denk ik hondenkar er op vast maken? Zodat ie niet er uitkan springen.?
Ligt er wel aan hoe zwaar jullie zijn en hoe zwaar de homd. Er zit een max gewicht op de fiets en hij magniet achter over kiepen.

rode krullenbol

rode krullenbol

06-10-2019 om 18:50

Ja!

Een plastic bak op het bagagerek lijkt me inderdaad een goed idee. Alleen zou ik die niet bevestigen met tie wraps, maar met ijzerwaren als bouten, moeren en plaatjes.

De bovenkant van de hondenkar

Dus alleen dat framedeel zou die er op gezet kunnen worden. Zo te zien is het een rek voor een rolstoel op mee te nemen,dus t moet wat gewicht kunnen hebben.

40er

40er

06-10-2019 om 19:40

Wat kan je hond?

De onze gaat rustig 2 uur mee naast de fiets, als de jouwe dat ook kan is misschien zo'n springer idee wel iets. Maar moet hij(zij) zittend mee dan zou je er idd iets achter moeten hebben. Maar dat zal ook weer aan de grote van de hond liggen en het gewicht hè. Ik zag dat er een rollator achterop kan, moet dat ook, of zou het ook voor de hond kunnen?
Zou je niet gewoon kunnen informeren bij de fabrikant om mee te denken?

Kaaskopje

Kaaskopje

06-10-2019 om 19:52

Rode Krullenbol

Ik vraag vooral serieuze ideeën. Maar toch bedankt voor je inbreng. Wat bouten en moeren betreft, zal het toch met tie wraps moeten. Het frame mag niet beschadigd worden.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-10-2019 om 19:52

Biebel

Oh wauw, haha. Het idee is geweldig, maar ik vrees veel te enorm. Maar ik ga hier eens op doorzoeken.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-10-2019 om 22:04

Lilian

Weet je dat ik dat nooit heb gezien? Gek hoor, want ik heb vaak naar de foto's gekeken. Ik ga er eens naar kijken. Hij staat voorlopig ergens anders gestald, dus zsm.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-10-2019 om 22:08

Naast de fiets

Naast de fiets gaan we niet doen. Los van dat ik dat niet ontspannen rijden vind, kun je dat een groot deel van het voorjaar en de zomer niet doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-10-2019 om 22:13

Formaat hond

Hij is 20 kg en middelgroot.

Pennestreek

Pennestreek

06-10-2019 om 22:17

Maar de rest van het jaar wel!

Het ligt natuurlijk helemaal aan de hond en wat die gewend is, maar onze hond (een Ierse setter van 6) is het gelukkigst als ze naast de fiets een uur of twee kan rennen. Zij vindt aan de riem echt niet ontspannend. En wij ook niet 😉. Natuurlijk kan ze het wel, maar het is een setter, gefokt om voor de jager uit te lopen om het wild aan te wijzen, dus haar kort aan de riem houden is voor haar gewoon niet fijn. Rennen wil ze! Als wij rustig fietsen benaderen we het meest haar natuurlijke snelheid, en dus geniet ze het meest. Doen we ook in het voorjaar/de zomer. Dan kiezen we natuurlijk wel een route met veel schaduw en vooral veel water waar ze even in kan duiken om af te koelen.
Maar, als je doel is om een lekker stuk te fietsen ligt het natuurlijk anders. Dan zou ik inderdaad zoeken naar een oplossing als een bench-achtig iets achterop. Kan de hond altijd nog een stuk naast de fiets mee als dat gaat. Overigens loopt onze hond los naast de fiets waar dat kan, en anders aan een korte riem die wij in de hand houden. Die springer, of eigenlijk het vastzitten aan de fiets, vindt ze doodeng sinds ze zelf een keer de fiets omver trok. En dat gaat fantastisch, omdat ze zolang ze naast ons draaft niet afgeleid wordt door geurtjes of andere honden en mensen.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-10-2019 om 22:38

Rolstoel

Ik heb de opties bekeken en die zijn best prijzig. Wat mij het meest bruikbaar lijkt is een bagagedrager voor een kinderzitje, maar die is ruim 500 euro.

rode krullenbol

rode krullenbol

07-10-2019 om 08:08

Hmm ...

Op één van de foto's is een fietstrekhaak te zien. Ik zou toch eens nader informeren bij de verkoper over de mogelijkheden daarmee.

rode krullenbol

rode krullenbol

07-10-2019 om 08:14

P.S.

Ik meen de trekhaak te zien op de zevende foto. Het gaat dan om dat metalen bolletje achterop de fiets.

Meelopen

Een hond van 20kg (mits dat natuurlijk zijn gezonde gewicht is) moet gewoon mee kunnen lopen.
Alle andere vervoeropties zijn een tikje te groot (70x50 x50e voor de hond en dan nog de constructie) en het is nog maar de vraag of de hond dat wel zo prettig vindt.
Als ie in zijn vervoerbakje wild heen en weer gaat springen dan fietst dat ook niet fijn.

Waarom neem je hem niet gewoon aan de riem?

Eh....?

"Los van dat ik dat niet ontspannen rijden vind, kun je dat een groot deel van het voorjaar en de zomer niet doen."
Waarom niet?

Kaaskopje

Kaaskopje

07-10-2019 om 09:17

Miriam

Omdat als de temperatuur richting de 20 graden gaat, je je hond dat niet meer moet aandoen.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-10-2019 om 09:20

Rode Krullenbol

Een trekhaak voor een karretje is wel te regelen, maar de opties van Van Raam, zijn nogal gepeperd qua prijs.

Anoniem

Anoniem

07-10-2019 om 09:23

smid

Ik zou een smid zoeken in de omgeving, het is dat mijn vader (smid) niet meer leeft maar hij had wel een demonteerbare oplossing bedacht, ik denk aan hoe die fietsendrager die ik op een van de foto's zie vastzit (foto 14), je ziet namelijk 2 rode buizen links en rechts zitten, daar zit die fietsendrager aan vast (die heb je niet nodig, maar die buizen kan je gebruiken om iets aan te laten bevestigen, iets wat je daar in kan schuiven. Dus zelf een bak meebrengen die je graag op de fiets wil laten monteren, dan is snel te zien wat de bedoeling is en de mogelijkheden zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-10-2019 om 09:26

Meelopen

De optie van meelopen is voor ons niet aan de orde, zeg ik nu maar meteen. De lol van deze fiets is dat we eindelijk (voor mij eindelijk) weer eens een stukje kunnen fietsen wat verder gaat dan de stad zelf. Ik kom nergens meer wat fietsen betreft, vanwege mijn ogen. De hond is niet getraind om zulke afstanden af te leggen en ik zie ons dat ook niet alsnog doen. Ik heb vroeger weleens een poging gedaan met een andere hond en ik vond dat niet prettig. Niet zozeer voor de hond, die was daar wel op getraind, maar ik vond het griezelig. Inmiddels zie ik slechter dan toen, vandaar deze fiets en man heeft ook zo zijn dingen, dus naast de fiets lopen wordt 'm niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-10-2019 om 09:29

Pennestreek

Ik hoopte inderdaad een bench-achtig ding te vinden, maar die in een auto passen zijn veel te log en groot. Ik zal Van Raam wel even bellen om te vragen tot welk gewicht de bagagedrager belastbaar is. Als er een rolstoel op mag hangen, dan zou de hond ook moeten kunnen, lijkt mij, maar waar hij in moet zitten mag dan niet al te veel wegen denk ik.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-10-2019 om 09:32

Anoniem

Ik vermoed dat het inderdaad een oplossing als waar jij op doelt zal worden. Ik hoopte dat we een meer kant en klare oplossing konden vinden, handigerds als we zijn (niet ).

Kaaskopje

Kaaskopje

07-10-2019 om 09:42

Oh, ik ben niet op mijn best merk ik

Ik ben gewoonlijk nogal goed in uitzoek-werk, maar ik heb van alles over het hoofd gezien merk ik. De bagagedrager mag tot 20 kilo belast worden, zie ik nu staan. Zoveel weegt de hond ook.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-10-2019 om 09:55

Van Raam gemaild

Ik heb ze gevraagd wat verantwoord is, dus ik wacht nu eerst hun antwoord even af.

Pennestreek

Pennestreek

07-10-2019 om 10:15

Materiaal

Ik denk dat het ook belangrijk is om te kijken naar het materiaal. Iets van metaal is behoorlijk zwaar, maar je hebt ook grote kans dat het flink wat kabaal maakt. Dat is voor de hond natuurlijk niet fijn, maar voor jezelf is het met zo'n rammelbak achterop natuurlijk ook niet echt ontspannen fietsen...
Ik hoop dat Van Raam je kan helpen. En je weet het, crowdfunding is hip & happening!

Hanne

Hanne

07-10-2019 om 10:32

toch hondenkar

Ik zou in dit geval kiezen voor een hondenkar. Je bent met je fiets al breder dan normaal, die extra lengte zul je over het algemeen helemaal niet merken. Die contructie is getest en volgens mij veiliger en voor de hond comfortabeler dan achterop in iets wat je zelf laat maken. Daarnaast is het voordeel dat er misschien iemand in je omgeving er een heeft staan waarmee je een testrit zou kunnen maken.

Naast de fiets lopen kan denk ik met deze fiets helemaal niet, je neemt al veel plaats in op fietspaden en de weg en een hond ernaast zou het veel te breed maken.

Anoniem

Anoniem

07-10-2019 om 10:38

bagagedrager vs constructie fietsendrager

Ik denk dat de bagagedrager een ander ding is dan de fietsendrager? Want 2 fietsen kunnen daar op zie ik op het plaatje en die wegen lijkt mij echt wel samen meer dan 20 kg.
Voor wat betreft het klussen kan je misschien een club of vereniging vragen? Er zijn ook veel mensen die dit als hobby doen.
Ik zou geen metalen bench achterop zetten, dit rammelt lijkt mij wel erg, maar misschien een grote lage wasmand, of grote rieten mand, vaak zit de hond dan met zijn riem aan de bodem bevestigd (met voldoende bewegingsruimte, alleen kan hij er net niet uitspringen)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.