Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huisdieren Huisdieren

Huisdieren

Forumbeheer Ouders Online

Forumbeheer Ouders Online

06-06-2017 om 08:24

Honden


Kaaskopje

Kaaskopje

12-02-2018 om 23:57

Ach ja

Tegen dat je als omstander een schroevendraaier uit de gereedschapskist, of pen uit je tas hebt gehaald, die je uiteraard altijd bij je hebt, met bibberhanden en stijf van de paniek, wacht die hond natuurlijk netjes tot je de zaak "oplost". Eigenlijk best knap.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-02-2018 om 00:01

Woef

Ik vroeg me al af of jij chihuahua's hebt 😃. Maar rare en zeer ongemakkelijke situatie, bah.

Woef

Woef

13-02-2018 om 10:33

Kaaskopje

Die heb ik niet Dat had ik te kwetsbare honden gevonden. Het is een mix maltheser/york (niet de dwerg-york). Dus een boomer maar niet zo groot als de meeste boomers met de kruising shih tzu.

Het verschil was in deze situatie te groot. Ik denk een hond van zeker 40 kg, kwam met de kop over mijn heup (ik ben 1.65). Dat tegenover een hond van 5 kg is ook in spel een ongelijke spel en in gevecht of uithaal volledig kansloos.
Ik vond het erg dat ze zag hoe de hond fixeerde op de kleinere (en jonge)honden en dat ze hem bewust losliet. Waarschijnlijk in de hoop dat hij mee zou lopen, maar hij keerde terug en dat vond ik niet oké. Ze had aangelijnd door moeten lopen, dan had ik de andere kant wel opgegaan en dan had ze hem daarna los kunnen laten als dat per se moest.
Ik was eerst nog verbaasder dan bang, maar ik hoop ze niet nog een keer tegen te komen, want dan zoek ik uit waar ze woont.

Over wat Yvan zegt, over een voorwerp enz: ik heb toevallig altijd een keukenschaar in mijn tas. Voornamelijk om m'n hond te ontdoen van zaadklitten die zijn vacht inwoekeren, pas gebruikt om een egel te bevrijden van een tie wrap, ter bescherming van personen die iets fouts van plan zijn in het donker of overdag (ik ben alleen en doe dus ook de late ronde alleen) of in elk ander geval waarin ik de schaar nodig zal hebben.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-02-2018 om 11:30

Woef

Onze hond vindt kleinere honden minder bedreigend dan grotere, dus het probleem zit 'm bij ons juist in dat Hond geïmponeerd is (denk ik) door een groter formaat. Héle grote honden zijn juist weer geen probleem. Een echte vriend was een Ierse Wolfshond (grote lobbes, die waarschijnlijk dacht 'wat doet die krielkip toch allemaal?') en Deense Dog. Boomer-kruisingen zijn ook prima, want daar is ze min of meer tussen opgegroeid. Baasjes van zo'n hond en Hond zijn helemaal gek op elkaar, dat is zo leuk. (Nu ik eraan denk... ik heb dat hondje al even niet gezien.)

Ik denk er meestal niet aan, maar 's nachts neem ik af en toe mijn telefoon mee, voor als ik 112 zou moeten bellen, of mijn man. Verder is de hond genoeg . Ik heb me zelden zo veilig gevoeld als met deze hond. Met de boxer hoopte ik dat het ras al genoeg was om niets te proberen, maar dat was zo'n allemansvriend, dat dit beeld in 1 seconde de mist in gegaan zou zijn. Inbrekers? Hoera, gezellig, wie zijn jullie?

Het komt werkelijk niet in mij op om een dier dood te steken, zelfs niet als mijn hond aangevallen wordt. Onze eigen honden hebben met elkaar gevochten, dat is de reden dat het niet meer ging en daardoor ken ik wel trucjes die tot loslaten moeten leiden. Maar dat is het probleem met de 'beruchte' terriërsoorten, ook bullterriërs, die laten niet los, dus hoe erg ik het ook vind om te zeggen... Yvan's methode zou wel eens de enige oplossing kunnen zijn, als de eigenaar de hond niet los krijgt. Dan is het mijn hond of de zijne. Als het al niet te laat is. Dan zou ik het verder aan de politie overlaten. De 'grap' is dat je als baas van het slachtoffer de schuld kunt krijgen van het doden van de hond van een ander.

Krisje

Krisje

13-02-2018 om 13:38

Kaaskopje

# 206
Man is ook heel duidelijk bezig met belonen voor niet grommen en blaffen...

Als verse hondenbezitster weet ik nog weinig natuurlijk (hoewel ik door de theoriecursus wel snel leer ), maar ik dacht dat je een hond het grommen niet moet afleren omdat het vaak een laatste waarschuwing is. Zo van: pas op, als je nu niet stopt dan bijt ik.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-02-2018 om 19:59

Krisje

Er zijn natuurlijk verschillende situaties, waardoor je per situatie wel of niet beloont. In ons geval is vooral het blaffen nergens voor nodig, het waarschuwend grommen vind ik niet erg, maar dan moet je Hond al wel uit die modus halen en de aandacht op iets anders verleggen. Wat het brokje bij Hond bereikt, is dat ze wéét dat dat brokje in het vat zit als ze zich goed gedraagt. En hoe vaker Man dit herhaalt, hoe meer dat lijkt te blijven hangen. Het werkt dus preventief, door het te blijven herhalen. De aandacht gaat naar 'oh, dat brokje, dat brokje' en minder naar die vreselijke hond aan de overkant.

Ik denk dat de meeste mensen langzaam maar zeker begrijpen dat ook honden beter opgevoed kunnen worden met positieve aandacht dan negatieve, dus wat we doen is via een positieve insteek het slechte gedrag te doorbreken.

Wat leestips: http://www.moniquebladder.nl/wat-is-bat-voor-je-hond/ en http://greyhoundfriends.nl/honderduit/verhalen/turid-rugaas-kalmerende-signalen-kunst-overleven/
Ik vond ook dit: https://dierbewust.nl/kalmerend-signaal-1-langzaam-lopen/

Ik zie al lezend, dat ik ook nog veel kan leren.

Ja dat brokje in t vat

Werkt hier ook goed,in t begin beloonde ik soms te vlug...dus brokje erin en een halve minutt later een snauw....ja dat was dus niet de bedoeling nu weet ze als de homd rond dr heen rent en springt zeniet mag reageren en daarnà pas een brokje krijgt. Soms rent en speelt ze nu zelfs even mee.nou dat had ik echt nooit gedacht!

Ik heb altijd wel een paar stevige pennen in mijn zakken...

Overigens: ik zou het ook niet gauw in mijn hoofd halen om tussen te komen als een hond een andere hond aanvalt. Dat vind ik een probleempje dat de eigenaren maar moeten oplossen.

Maar ook mensen worden weleens aangevallen. In zo'n situatie zou ik daar niet lang over moeten nadenken.

Krisje

Krisje

13-02-2018 om 20:31

Ik ben zeker voor de positieve manier

Ik heb net een basiscursus afgerond en heb leren werken met de clicker. Ik heb echt gewanhoopt in het begin, onze hond snapte er niks van, was vooral bezig met de andere honden. Maar we hebben het examen gehaald en gaan door naar de volgende cursus. Inmiddels doen we ook hersenwerk en dat vindt hond leuk. Ik ook trouwens
Van te voren zag ik het theoriegedeelte niet zo zitten, maar wat heb ik er veel geleerd. Daar hoorde ik inderdaad de verschillende soorten grommen: in spel, als waarschuwing, uit angst. En als waarschuwing mocht je niet afleren vandaar dat ik dit zei.

Het is wel een beetje rare hond, ze wil eigenlijk het liefst helemaal niet naat buiten en vindt nog heel veel eng. Vooral vogels

Kaaskopje

Kaaskopje

13-02-2018 om 21:42

Krisje

Dan geef ik je ook de tip te lezen over de angstfases van een hond (of had ik dat al gedaan ).

Woef

Woef

14-02-2018 om 00:09

Kaaskopje

Ik zie dat je Turid rugaas aanhaalt, even als Monique. Mijn hondentrainster heeft haar diverse opleidingen op basis van Turid Rugaas haar zienswijze/ontwikkeling gedaan.
Het boekje van Turid is/ zijn niet zo duur. Via YouTube is er ook veel te vinden.
Turid zelf vind ik ietwat eigenaardig. Maar ik kan me heel erg vinden in hoe zij en mijn eigen trainster zijn gaan denken.

"The bad dog Court"

Het zou een oplossing kunnen zijn voor hardleerse honden en hun bazen...

In een aantal Amerikaanse steden, o.m. in San Francisco bestaat het al langer. Als er klachten komen over een agressieve hond moeten hond en baas verschijnen voor "the bad dog court".
De rechtbank hoort de partijen en heeft tal van wettelijke mogelijkheden om de situatie op te lossen: verplicht gebruik van een muilkorf, verplicht plaatsen van een omheining om de hond binnen te houden, een verbod om bepaalde buurten te betreden met de hond enz.

Wellicht de meest doeltreffende maatregel is de verplichting van het dragen van de "bad dog badge": een vuurrode penning, die altijd aan de halsketting van de hond moet bevestigd zijn. Wie zo'n hond ziet aankomen, loop een eindje om...
Het uitreiken van een bad dog badge gaat gepaard met het opstellen van een "rehabilitatietraject" voor hond en baas.
Op regelmatige tijdstippen wordt dat door een commissie geëvalueerd en als het verloop gunstig is en de resultaten goed, wordt de verplichting tot het dragen van de bad dog badge opgeheven.

Cijfers zijn er niet, waardoor het moeilijk is om na te gaan of zo'n aanpak echt werkt.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-02-2018 om 15:25

Woef

Ik dacht al op je gereageerd te hebben

Ik ken Turid Rugaas (nou ja... kennen, ik weet wie ze is) al een aantal jaar. Het enige wat ik me bij haar afvraag, is of haar observaties ook in drukke situaties zijn gedaan. Ze komt zelf uit een nogal stille omgeving en dan zie je niet altijd hoe het is in 'overbevolkt' gebied.

Mijn zus is nogal fan van Cesar Milan. Deze twee personen, Cesar en Turid, verdelen de hondenbazen nogal in kampen (niet zelf, maar hun aanhang). Ik probeer maar zoveel mogelijk te kijken naar wat bij ons past en wat mij verstandig lijkt. De aanhang van het Turid-kamp gaat in mijn ogen soms wel erg ver met 'teergevoeligheid'. Zelfs het woord "nee" is in sommige kringen not done. Ik wist niet hoe snel ik weer uit hun midden weg moest vluchten. Ik vind het woord 'nee' lekker duidelijk als dat nodig is.

Monique Blatter volg ik ook al heel lang. Ze is nogal stevig in de prijs. Maar ik heb wel belangstelling voor BAT-training. Als het mogelijk is (financieel en praktisch) is het een idee voor Hond.

Als dat dan toch de hedendaagse inzichten

en bijhorende tarieven zijn, zou ik veeleer pleiten voor een freudiaanse/lacaniaanse aanpak...
Dat is ook maar een mengseltje van fantasierijke hypothesen, uit de lucht gegrepen aannames en wat boerenverstand, maar het klinkt zoveel chiquer.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-02-2018 om 17:13

Yvan

Boerenverstand is niet altijd wat 'goed' is. Het ene boerenverstand vind een hond aan een ketting 'wel prima', de ander slaat door in de positieve benadering. De kunst is om het gulden midden te vinden.

Helemaal mee eens, maar euh...

qua prijszetting ken ik er alvast al een, die nog zoekende is, wat dat "gulden midden" betreft...

"Hondenasielen weten met staffords geen blijf"

http://www.standaard.be/cnt/dmf20180221_03370712

"... De asielen houden geen achtergrondgegevens bij over de eigenaars. ‘Maar het gaat vaak om jonge mannen die het dier om zijn machogedrag kiezen, met gebrek aan ervaring’, vertelt Geudens. ‘Ook bij inbeslagnames wegens verwaarlozing gaat het meestal om staffords, eigendom van personen die uit huis werden gezet, of naar de gevangenis of een instelling moesten.’...".

Kaaskopje

Kaaskopje

22-02-2018 om 21:12

Yvan

Bijna jammer dat het de vooroordelen bevestigt. Ja, ook de mijne.

Het gaat vooral om de baasjes...

Niet?
Het is toch altijd hetzelfde liedje: toen de film "de 101 Dalmatiërs" uitkwam moest iedereen er zo eentje hebben. De jaren erna puilden de asielen uit van de dalmatiërs...
De goudvis en de roodwangschildpad worden door het toilet gespoeld en vormen, als invasieve exoten, meer en meer een probleem.
Omdat mensen blijkbaar stom genoeg zijn om te doen wat ze doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-05-2018 om 09:24

Yvan

Hebben ze stiekem azijn aan het Belgische drinkwater toegevoegd? Je hebt betere weken.

Wat het onderwerp betreft: helaas zijn er bijtincidenten. Deze week ook een oma met kleinkind. Ja... zo'n risico-hond. Van oma. Beiden zijn gebeten meen ik mij te herinneren, kindje in het gezicht. Ik baal ontzettend van dit soort berichten. Ik snap werkelijk niet hoe het mogelijk is dat dit kan gebeuren. Of ja, natuurlijk snap ik het wel, maar ik kan er met mijn pet niet bij dat deze situaties kunnen ontstaan. En hoe je het ook wendt of keert... de schuld ligt zeker wel bij de eigenaar. Het begint al met de aanschaf van bepaalde types honden. Wat moet je met zo'n hond? ik vraag me dat werkelijk af. Wat wil je ermee bewijzen? Of je op een bepaald ras valt of niet, is natuurlijk een kwestie van smaak. Dus wat ik nu zeg is ook 'smaak': ik vind pitbulls écht geen vriendelijke kop hebben. Geen expressie. Sommige honden die onder 'risico' vallen vind ik wel mooi. Een Argentijnse dog bijvoorbeeld, het is net een hele grote witte boxer en ik ben dol op boxers. Maar ook rottweilers vind ik prachtige honden. Ik snap dus best dat mensen op een hondenras kunnen vallen die niet direct onder 'schoothondje' vallen, maar vraag je dan wel af of je de juiste persoon bent om daarmee in zee te gaan.

Natuurlijk zijn er ook honden die niet onder 'risico' vallen. Je hebt nooit absolute zekerheid of jou eigen liefste hond van de wereld nooit zal bijten. Ik heb geleerd dat elke hond het in zich kan hebben. Maar neem dan wel je verantwoordelijkheid. Hou hem aan de riem, zorg ervoor dat er geen gevaarlijke situaties ontstaan, geef kinderen je hond niet mee als ze nog te jong zijn, laat hond desnoods uit op tijdstippen dat er amper iemand op straat loopt. Ik kwam vroeger laat in de avond, of al na middernacht, regelmatig een man tegen die met zijn hond fietste. Ook type pittbul. Ik vond dat een heel erg goed idee. Zo raakt een hond zijn energie kwijt en hoeft de rest van de dag niet meer uitgebreid te lopen. Een hond die teveel energie over heeft kan vervelend gedrag gaan vertonen.

Ik vind dat 40'plusser gelijk heeft door positieve tegenreacties te plaatsen. Honden kunnen zowel een vloek als een zegen zijn. Hondenhaters hebben de neiging om alleen te vloeken, hondenliefhebbers om alleen de zegeningen te tellen. De waarheid ligt in het midden. Wolven zijn niet voor niets tot huishond gefokt. In de mééste gevallen is een hond gewoon een fijn extra gezinslid waar je heel veel aan kunt hebben. Het is de mens die er soms rare gedrochten van weet te maken.

Je weet nooit wat ze hier zoal aan het drinkwater toevoegen!

Eer je het weet doen ze er stiekem een geut vaccin bij, de snoodaards! Of wat fluor, om ons dociel te houden, als de chemtrails onvoldoende werkzaam blijken.

Ik ben overigens geen hondenhater, integendeel: zoals ik eerder al schreef: ik heb een flink deel van mijn leven honden gehad.
En ik begrijp uw reactie niet helemaal, aangezien we het blijkbaar wel eens zijn over wie de zwarte piet toegeschoven moet worden.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-05-2018 om 17:05

Yvan

Nee, ik had ook niet de indruk dat je een hondenhater bent, daarom is het zo jammer dat je soms zo wonderlijk uit de hoek schiet. Maar... ik moet nu eerlijk bekennen, dat komt helaas wel eens voor, dat ik na nogmaals lezen, er iets anders uithaal dan na de eerste keer lezen. Ik vind dat ik op zich best een aardig verhaal heb afgestoken in reactie op jou, maar de aanleiding klopte niet .

Je hebt gelijk met de dalmatiërs. Op de een of andere manier vliegen de teckels je momenteel ook om de oren. Ik vind ze leuk, maar dat ruggetje van ze is al kwetsbaar, dus kwaliteit fokken lijkt me nu meer noodzaak dan kwantiteit.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.