Huisdieren
Mariet
05-09-2024 om 21:16
Mijn kat in een appartement
Hallo
Ik vroeg hier al eerder advies in verband met het hebben van een kat op een appartement.
Sinds begin augustus heb ik dus een katertje van inmiddels 4 maanden. Hij is een echte lieverd en heeft uiteraard veel energie.
Vanaf dag 1 slaapt hij bij mij op bed, wat mij superleuk leek, maar na een maand wil ik graag even wat dingen van me afschrijven en tips of advies vragen. Hopelijk kunnen jullie me helpen met mijn onzekerheden.
Ik richt me dus weer in het bijzonder tot mensen met een kat op een appartement.
- Ik begin te merken dat mijn kat uitgekeken raakt op zijn speelgoed. Wat ik dus doe, is dingen wegnemen om ze dan een aantal dagen later weer tevoorschijn te toveren. Ik heb al zoveel extra’s voor hem, zodat hij toch voldoende kan spelen. Ik heb een krabpaal met ligmogelijkheden die hij ook dagelijks goed gebruikt. Ik maak propjes papier, heb balletjes, knikkers, een lintje met een knisperend visje, … teveel om op te noemen.
- Voor wat betreft het bij mij slapen. Ik zou liever hebben dat hij gewoon in zijn mandje gaat slapen ‘s nachts. Hij heeft in de woonkamer vele slaapmogelijkheden: krabpaal, mini-zeteltje, grote zetel, mand, nog een mand, hangmat aan de verwarming, … Maar hij komt toch steeds ’s nachts bij mij liggen. Dat is echt wel leuk, ik geniet van zijn gespin, maar het probleem is dat hij wel goed doorslaapt, maar dan telkens rond 5u à 5u30 ’s morgens wakker is en dan heel dicht bij mij wil liggen en wil spelen waardoor slapen er voor mij nog nauwelijks inzit. Ik kan dit op de lange duur niet volhouden en creëer een slaaptekort. Ik weet wel dat ik mijn slaapkamerdeur kan sluiten, maar dan staat hij er de hele tijd voor te miauwen, wat ook niet leuk is. Mijn slaapkamer is in de gang en via de gang kan hij naar de berging, waar zijn kattenbak staat. Daarnaast is de woonkamer. Ik kan hem dus niet in de woonkamer laten en de deur dicht doen, want anders kan hij niet naar zijn kattenbak. Ik zou wel elke avond voor het slapengaan zijn kattenbak in de woonkamer kunnen zetten, maar ik ben bang dat dat verwarrend is voor hem. Wat zouden jullie doen?
- Ik merk dus dat hij zich begint te vervelen en dan miauwt hij vaak. Ik zie ook dat hij voortdurend naar buiten kijkt en ik denk dat hij naar buiten wil, maar dat gaat niet, gezien we op de eerste verdieping wonen. Ik heb nu gedacht om een harnasje te kopen, zodat hij wel naar buiten kan, op het balkon. Het balkon is nog wel groot. Maar ja, dan hang hij aan een leiband. Zijn er hier mensen die er ervaring mee hebben?
Ik wil echt het allerbeste voor mijn kat en begrijp me niet verkeerd, hij krijgt heel veel aandacht van mij en mijn dochter. Maar ik weet niet of hij echt gelukkig is.
Een kat erbij nemen is voor mij geen optie.
Alle tips zijn heel erg welkom.
Groetjes
1968
06-09-2024 om 18:36
Ik had twee katten (poezen) de eerste toen ze een half jaar was en de tweede kwam 2 jaar later, ook een poes, dat leek me gezellig voor de eerste, maar die twee negeerden elkaar compleet. De eerste poes naam haar intrek op de bovenverdieping en de zolder en de tweede poes de woonkamer en soms de eerste verdieping (elkaar negerend, maar ze maakten ook geen ruzie) en ze konden wel allebei naar de tuin. Dus ja, hier vond ik ze wel solitair. Eerste poes werd wel vrienden met mijn zoon en ik mocht haar zo nu en dan aaien. De tweede poes lag altijd op de bank, ik aaide en knuffelde wel maar die was het ook ontzettend snel zat en liep dan weer weg. Dus ja ik vond die van mij enorme eigenheimers.
donnadevisser1994
06-08-2025 om 14:09
Kan ze niet toch vanaf het balkon naar buiten? Ik ken mensen die een trappetje hebben, of ze springen gewoon naar beneden
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.