Marsudan
11-03-2009 om 10:33
Beleid bij waterpokken
Zomaar een nieuwsgierig vraagje:
Hoe is het beleid op jullie kdv met waterpokken? Het vorige kdv en het huidige hebben beiden het beleid dat kinderen niet mogen komen totdat de blaasjes zijn ingedroogd. Echter, bij mijn zus op het kdv mogen kinderen gewoon komen als ze waterpokken hebben. Ook elders op internet zie je verschillende richtlijnen bij kdv's.
De site van de GGD biedt niet veel helderheid, de ene GGD heeft er wel een verhaaltje over staan en de andere niet...? Of er staat: "overleg met school of kinderdagverblijf".
Als waterpokken van tevoren toch óók al besmettelijk zijn, wát zijn dan de redenen van kdv's om kinderen toch te weren? Ik ben nieuwsgierig omdat het nu eenmaal wel moeite kost om vrij van het werk / oppas te regelen - nu voor de tweede keer. Verschillende sites spreken er over dat bijna ieder kind het krijgt, waarom dan weren? En maar hopen dat ik het zelf niet krijg (of gordelroos, schijnt er aan verwant te zijn?)...
Groetjes, Marsudan
fardau
11-03-2009 om 11:25
Hier mogen ze wel komen
Bij ons op kdv mogen de kinderen wel gewoon komen, behalve als ze er echt niet fit van zijn of dat ze allemaal open blaasjes hebben waar vocht uit komt. Dit laatste in verband met de hygiene. Ik kan me helemaal vinden in dit beleid. Waterpokken zijn besmettelijk voordat ze uitbreken dus kinderen weren heeft weinig zin.
Groetjes Fardau
Poppy
11-03-2009 om 14:19
Hier niet
Inderdaad lastig met werk enzo. Gelukkig had zoon een milde versie en was na een week weer ok. Nu maar hopen dat ie ze niet nog een keer krijgt.
Aapie
11-03-2009 om 15:52
Hier wel.
Hier mogen ze wel komen, tenzij ze koorts hebben.
Bij ons kdv is het beleid bij alle besmettelijke ziekte's zo.
gr aapie
zon
11-03-2009 om 19:55
Ook
bij ons mogen ze ook komen als ze geen koorts hebben en zich verder niet echt ziek voelen.
Linda99
11-03-2009 om 22:48
Opgelopen op kdv
Bij ons heeft jongste ze pas nog opgelopen op de crèche. Op donderdag (crechedag) bleek ze blaasjes te krijgen en tegen de tijd dat het weer een crechedag was (dinsdag) hadden we de meeste ellende gehad en kon ze gewoon gaan.
Dus vanwege het besmettingsgevaar maakt het bij ons ook niet uit dat kids met waterpokken komen aangezien ze dat al zijn voordat je de blaasjes ziet. Wel hangen ze altijd waarschuwingen op zodra het heerst.
Maar zodra een kind er echt ziek van is is het natuurlijk sowieso fijn om je kind lekker thuis te houden. Is met alle ziekte immers zo.
angel3
12-03-2009 om 10:05
Infectiegevaar
het beleid op ons kdv is dat ze wel mogen komen omdat besmetting inderdaad al geweest is maar als kind veel grote blaasjes in het gezicht of handjes heeft (onbedekte lichaamsdelen) adviseren ze het kind thuis te ivm infectiegevaar (ander kind dat aan handjes/gezichtje zit etc). Het is geen moeten maar ze adviseren het. Infecties ivm waterpokken kunnen heel naar zijn.
Onze zoon had het heeeeeeeeeeeeeeel erg en was er heeeeeeeeeeeeeeel ziek van dus die kon niet eens naar kdv. Maar dochter had 3 bultjes op haar rug en dat was het. Bij elk kind dus weer anders.
Marsudan
14-03-2009 om 17:15
Reactie ggd
Ik heb de ggd gemaild en een uitgebreid antwoord teruggehad.
De regels van het kdv gelden natuurlijk als eerste (als ze zeggen dat een kind niet mag komen, dan valt daar niets aan te doen). Maar in de reactie van de GGD komt het er in het kort op neer dat kinderen, als dat kan, gewoon naar school/kdv kunnen. 95,8 procent krijgt het toch wel, het heeft ook geen zin om kinderen of broers / zusjes thuis te houden.
Uiteindelijk kon mijn dochter echt niet naar het kdv - ze had koorts en was echt ziek. Maar mijn zoontje had met gemak naar het kdv gekunt.
Blijft trouwens wel dat daar een aant zwangeren zijn, en dat die weer meer risico's zouden kunnen lopen. Maar da's een andere kwestie natuurlijk. Maar conclusie GGD is dat thuishouden niet nodig is.
Groet, Marsudan