Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op

De crèche wil hele dag factureren terwijl kind maar 1 uur welkom is


jooswes schreef op 25-05-2023 om 11:04:

[..]

Sorry, maar lees de OP gewoon nog een keer, je leest dus over de hele essentie heen.
`Mijn vriendin had een baan gevonden maar heeft deze nu dus alweer moeten opzeggen.’

nee hoor, ze hoefde haar baan niet op te zeggen, de vader had ook thuis kunnen blijven. O nee, dat kan natuurlijk niet, alleen vrouwen kunnen voor kinderen zorgen.

Rhonda schreef op 25-05-2023 om 17:55:

[..]

nee hoor, ze hoefde haar baan niet op te zeggen, de vader had ook thuis kunnen blijven. O nee, dat kan natuurlijk niet, alleen vrouwen kunnen voor kinderen zorgen.

Het is niet mijn mening, het is een quote vanuit de OP.

Maar ja de vader had ook thuis kunnen blijven. Maar helaas verdienen veel vrouwen een stuk minder dan hun partner. En ja, dan is het financieel niet haalbaar als de man thuis blijft. Ideaal is in mijn ogen als beide part-time werken, ongeacht wat iemand verdiend. Maar als de ouders geen opvang kunnen vinden kan ik me voorstellen dat beide werken niet haalbaar is. Ik kan me voorstellen dat die vriendin haar baan weer heeft opgezegd, omdat er bijna geen werkgever is die zit te wachten op iemand die maar een paar uur kan werken. Ook als vader bijv 1 dag minder gaat werken zet dat weinig zoden aan de dijk als er geen opvang is. Vind maar eens een werkgever voor 1 dag. 

Elpisto schreef op 17-05-2023 om 15:52:

[..]

Hoe dan? Even snel gerekend, conform de bedragen die je vergoed krijgt, kost 4 dagen dagopvang je 300 euro. Dat is uitgaande van het maximum tarief van 9,21 per uur. Stel, in het uitzonderlijke geval, dat we dit verdubbelen: Ze is 18,42 kwijt per uur ( No way, maar stel even voor de berekening).

Dan is ze in de maand 2.550,- kwijt aan opvang. Bij een inkomen van 200k+ krijg je daar nog 33% van vergoed, waarmee je ongeveer op de 1.800 eigen bijdrage uit komt.


Waarom zou je je dan uberhaupt druk maken over opvang en niet gewoon lekker nog even 2 jaartjes thuis blijven?


Hoe kom je aan 300 euro voor 4 dagen? 9 euro per uur, 11,5 uur per dag (7:30-18 uur is normaal en je mag later brengen eerder halen maar dit is waar je voor betaald) 9,21x11,5x4x52/12= 1833 euro.

jooswes schreef op 26-05-2023 om 09:49:

[..]

Het is niet mijn mening, het is een quote vanuit de OP.

Maar ja de vader had ook thuis kunnen blijven. Maar helaas verdienen veel vrouwen een stuk minder dan hun partner. En ja, dan is het financieel niet haalbaar als de man thuis blijft. Ideaal is in mijn ogen als beide part-time werken, ongeacht wat iemand verdiend. Maar als de ouders geen opvang kunnen vinden kan ik me voorstellen dat beide werken niet haalbaar is. Ik kan me voorstellen dat die vriendin haar baan weer heeft opgezegd, omdat er bijna geen werkgever is die zit te wachten op iemand die maar een paar uur kan werken. Ook als vader bijv 1 dag minder gaat werken zet dat weinig zoden aan de dijk als er geen opvang is. Vind maar eens een werkgever voor 1 dag.

Vind ik ook zo bijzonder, dat de vrouw stopt met werken omdat haar hele salaris van het meestal halve baantje opgaat aan de opvang. Dat betaal je toch samen, ieder de helft ofzo? Is het werk van de vrouw niet belangrijk genoeg? Maakt het niet uit of zij thuis zit, of hebben ze dat 'samen afgesproken' (wat trouwens wel erg vaak op hetzelfde neerkomt).

Ja, en het inkomen is ook samen. Dus als de kosten van de kinderopvang net zo hoog zijn als het inkomen van de minst verdienende ouder dan heeft het voor het gezin dus geen financiële voordelen dat die ouder werkt. Het gezinsinkomen stijgt er niet door. 

Tijgeroog schreef op 26-05-2023 om 18:07:

Ja, en het inkomen is ook samen. Dus als de kosten van de kinderopvang net zo hoog zijn als het inkomen van de minst verdienende ouder dan heeft het voor het gezin dus geen financiële voordelen dat die ouder werkt. Het gezinsinkomen stijgt er niet door.

Dat is inderdaad op korte termijn zo, je bouwt bij het werken nog pensioen op. Daarnaast is uit het arbeidsproces stappen vaak geen goede stap voor het vinden van een nieuwe baan, ik ken meerdere mensen die voor de kinderen thuis zijn gebleven en die hielden dat al snel 11 jaar vol, en ja toen moest er in bijscholing geïnvesteerd worden en bleek die baan niet zo snel gevonden als je geen recente ervaring hebt.

Ach, ik ben wel meer dan 11 jaar thuisgebleven, heb nu een prima baan, zonder bijscholing, en ben heel blij dat ik het op deze manier gedaan heb. Maar daar ging het hier eigenlijk niet over, dat heeft niet te maken met de financiële verdeling van de kinderopvangkosten tussen de ouders. 

Om even terug te komen op de OP. Heeft ze al met de directie van het kdv gepraat? Dat er geen plan kan komen voor een kind dat 4 dagen zou komen, lijkt me vreemd.

Ik zou zelf niet zo gauw kiezen voor van 0 naar 4 dagen kinderopvang met een kind van 2. Ook als je kind wel 4 dagen gaat, dan is elke dag tot 18 uur echt heel lang. Ik zou kijken of er niet een andere oplossing te vinden zou zijn met minder of kortere dagen. Maar goed, dat zou ik doen.

Je zou eens kunnen informeren bij Boink. Dat is de belangenvereniging voor ouders in de kinderopvang. Misschien kunnen zij advies geven over deze situatie, hoe je toch met hen tot een plan om te wennen kunt komen of vermindering van de factuur kunt krijgen. 
https://www.boink.info

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.