Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
Jeanette

Jeanette

06-01-2009 om 09:36

Eerste dag kdv

Mijn 2 kinderen (bijna 3 jaar en bijna 3 maanden) zijn gisteren voor het eerst naar het kinderdagverblijf geweest.

Mijn oudste zoon is nog nooit eerder naar een creche geweest, maar is wel vanaf 7 maanden naar een gastouder geweest en vanaf 2 jaar naar een peuterspeelzaal. Ook is hij regelmatig uit logeren geweest bij opa, oma, tante, vrienden. Dit ging altijd zeer goed, zonder tranen oid en iedereen was altijd zeer over hem te spreken. Ook op de peuterspeelzaal zeiden ze elke keer dat het zo goed ging (vanaf de eerste dag eigenlijk).

Gisteren had ie dan ook zijn eerste dag op het kinderdagverblijf en toen ik wegging, zat ie al lekker te spelen met een ander jongetje. Dikke kus en mama kon gaan. Toen ik hem kwam halen was de eerste opmerking van de leidster dat 'het er eentje was'. Blijkbaar had ie tijdens het boterham eten tegen de juf zitten schreeuwen dat ie iets niet wilde en toen hebben ze hem maar in bed gegooid. De leidsters hadden het alleen maar daarover (wie denkt ie wel niet dat ie is, hoe oud is hij nu wel, wat is dit voor belachelijks) en ook het boekje was zeer negatief.
In de auto heb ik bij mijn zoon navraag gedaan. Hij vertelde hetzelfde als de leidsters, maar ik kon er nu niet helemaal uit opmaken hoe ze e.a. aangepakt hebben. Eerst even rustig met hem praten of hebben ze hem met zijn tweeen even flink toe zitten spreken.

Ik vind het in elk geval erg raar dat je een kind van bijna 3 op zijn allereerste dag meteen voor straf in zijn bed legt. En dat je naar de moeder toe alleen maar negatief evalueert. Natuurlijk mag hij niet schreeuwen tegen de leidsters, maar hij zal toch ook wel lief gespeeld hebben. Toen ik binnenkwam en wegging in elk geval wel.

Vanochtend heb ik hem weer gebracht en in de auto begon het al dat ie niet naar zijn nieuwe school wilde, maar naar de andere school (peuterspeelzaal waar ie op zat). Bij het afscheid was het dikke tranen en aan mama's been hangen.

Ik zit nu echt met een rotgevoel en weet niet zo goed wat ik er mee aan moet. Ook bij het intakegesprek en de manier waarop e.a. is georganiseerd, krijg ik geen warm gevoel bij het KDV. Aan de andere kant was de leidster van mijn andere zoon wel heel warm en lief. Hier voel ik me wel goed bij.

Zijn er moeders die dit herkennen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
angel3

angel3

06-01-2009 om 10:20

1 woord

belachelijk en wegwezen daar.
Ik vind dit geen goede gang van zaken en zou het nog es navragen hoe het precies is gegaan en waarom....
Ik hoor echt nooit iets negatiefs over mijn kinderen terwijl ik zeker weet dat ze echt weleens vervelend zijn. Ik moet er echt zelf specifiek naar vragen of ze vervelend zijn geweest (omdat ze in bep.driftfase zaten bijvoorbeeld) en soms kwam er dan wel wat los bij de leidster, maar altijd vol begrip en zonder ergenis.
Sterkte ermee

Zorgwekkend verhaal

Wat ontzettend naar dat de eerste dag voor je zoontje op het kdv niet leuk is verlopen.

Ik heb ook meegemaakt dat in de ene groep op een kdv een kind het heel fijn heeft en op een andere groep een kind niet. De leidsters verschillen nu eenmaal per groep. Misschien klikt het niet met je zoontje.

Ik zou in jouw geval met de leidsters van je oudste zoontje deze week nog een gesprek aangaan.
Voornamelijk om uit te vinden of zij nog wel lief en zorgzaam en geduldig met hem kunnen omgaan.
Ik vind het echt zorgwekkend dat zij op de eerste dag van je zoontje zich zo laten gaan. Het is toch logisch dat een kindje van 3 echt moet wennen en het een en ander zal uitproberen. Bovendien vind ik het voor straf in bed leggen geen professioneel gedrag van een kdv leidster.

Het gesprek zou ik beginnen met te vertellen dat jouw oudste zoontje zo'n negatief gevoel heeft overgehouden aan de eerste dag, dat hij er niet meer naartoe wil.
En dat je graag van hen wilt weten wat er nu precies is gebeurt en of zij het met hem echt hebben goedgemaakt na zijn straf. Hoe zij nu verder met hem denken te kunnen. Maar ik vraag me af of het na zo'n 1ste dag nog goed kan komen. Kan je oudste zoontje naar een andere groep op het kdv met andere leidsters? Eerlijk gezegd denk ik ook dat je beter op zoek kan gaan naar een ander kdv...

Mijn ervaring is juist dat leidsters juist de positieve dingen benadrukken naar ouders toe.
Dus dat dat in jouw geval absoluut niet gebeurt, lijkt mij een zorgwekkend teken aan de wand.
Sterkte!

Mamvantwee

Mamvantwee

06-01-2009 om 13:51

Raar

Ik vind het raar dat je zo'n feedback krijgt. Idd zijn kinderen niet altijd even diplomatiek, maar daar zijn het peuters voor, de wereld draait nu eenmaal om je kind, vindt het zelf.

De leidsters op de crèches waar onze kinderen naar toe gingen en gaan, zijn - met de individuele menselijke verschillen - zonder uitzondering mensen met hart voor de kinderen en een professionele opstelling. Dat betekent dat de kinderen altijd op niveau toegesproken worden. Een kind van drie kan na herhaaldelijk waarschuwen wel even apart gezet worden, maar niet 'in bed gegooid'. Ik krijg als ouder ook best wel eens te horen dat zoon 'mopperig' of 'ondeugend' is geweest. Het "ergste" wat ik ooit hoorde was dat hij twee keer op een dag apart gezet was omdat hij niet luisterde, en dat zei de leidster met een blik van verontschuldiging. Ik ga thuis toch veel sneller over tot 'straf'.

Kortom: ga een open gesprek aan met de leidsters en leg je zorgen uit. En als daar niets uitkomt waar je weer blij van wordt, ga dan op zoek naar een plek in een andere groep. Zit je andere zoon in dezelfde groep?

Beetje raar

Net zoals "mamvantwee" zegt; mijn zonen worden op het kdv hooguit "mopperig" of "stout" genoemd en de oudste moest voor straf wel eens (time-out) op de bank zitten. Maar zeker nooit voor straf naar bed.

Ik zou een gesprek aangaan met de leiding, even een afspraak maken dus.

Linda

Jeanette

Jeanette

06-01-2009 om 20:54

Vandaag iets beter...

Blij om te horen dat dit inderdaad niet helemaal normale gang van zaken is...

Vandaag was het wel iets beter gegaan. Vanochtend bij het afscheid was het dikke tranen, maar ik heb om half 10 gebeld en toen had ie lekker gespeeld en zat ie zijn fruit te eten. Bij de lunch ging het alleen weer mis en toen schijnt ie zelf gevraagd te hebben of ie naar bed mocht. Dit is ook wat ik van hem heb begrepen. Hij heeft toen vrij lang liggen slapen en wilde daarna ook niet zijn bed uit. Uiteindelijk heeft ie wel weer lekker gespeeld en toen ik hem kwam halen was ie ook lief met een kindje aan het spelen. Maar het gaat dus nog steeds niet echt lekker.

Mijn andere zoontje zit in een andere groep en dit gaat op zich wel goed (maar die is pas 3 maanden, dus goed eten en slapen, betekent een goede dag).

Ik ga in elk geval een gesprek aan met de locatiemanager over mijn bevindingen, omdat er in de aanloop ook al de nodige dingen mis zijn gegaan. Wendagen niet juist gepland, heb ziektebeleid nog niet ontvangen, etc. De organisatie is niet echt lekker en toen kwam dit er nog eens bij.

Sunja

Sunja

06-01-2009 om 22:00

Beetje herkenbaar

Mijn zoontje van 8 maanden gaat naar het KDV sinds dat hij 4 maanden was. De eerste dag heeft hij uren gehuild, ik haalde een rood plankje op dat onder de uitslag zat. Toen was ik pissig dat ze niet gebeld hadden. Er waren ook geen wendagen ingepland, ook mis gegaan etc. Ik heb geprobeerd hier iets over te zeggen maar kreeg alleen te horen dat ik er zelf wel moeite mee zou hebben omdat het ons eerste kindje is. En ja natuurlijk liep ik met tranen in mijn ogen weg die eerste ochtend, duhuh, maar volgens mij is dat toch niet zo heel uitzonderlijk.
Daarna bleef het gedoe, eerst terug naar alleen ochtenden. Toen naar 2 dagen en intussen naar 2,5 dagen. Maar nog steeds als ik hem kom halen krijg ik 'gezeur', dat hij niet in een bedje wil slapen, dat hij onrustig is etc. En elke keer beginnen ze weer over dat ik niet kan loslaten en dat 'we zo'n sterke band hebben'. Ik word daar dus ook knettergek van.
Intussen slaapt mijn zoontje maximaal 2 keer een half uur op de hele dag en eet hij nauwelijks - als hij op het KDV is. Thuis is er niets aan de hand, dan slaapt hij gewoon 2 keer 2 uur en eet hij als een os. Maar ik durf niet goed iets meer aan te kaarten, ik kreeg namelijk ook al een keer te horen 'dat hij alle aandacht wil' en dat 'mama thuis geen 8 kindjes heeft om op te letten'. Toen had ik wel bíjna iets gezegd, omdat ik zeker weet dat die leidster thuis toch ook geen 8 kindjes heeft om op te letten - het is wel haar werk waar het hier om gaat. En ze moet toch op alle 8 kindjes letten en niet de lastigste dan maar negeren. Bovendien klopt het ook niet wat beloofd is in introductiegesprekken over dat hij een vaste verzorger zou krijgen enzo, de leidsters wisselen continu, hij heeft er nu 6 (!) over 2,5 dagen omdat zij steeds dagen ruilen etc.
Intussen huilt mijn kleintje altijd als ik binnen kom (en hij is niet de enige, er is er nog eentje die ook altijd huilt). Zo ZIELIG. En een keer kreeg ik te horen 'oo hij ligt een beetje te mopperen in een bedje' toen ik hem op de gang al hoorde krijsen. Hij was toen helemaal overstuur en het heeft mij 20 minuten gekost hem gekalmeerd te krijgen. Ik was te verbouwereerd om te vragen hoe dit nu kwam (en durf dat dus ook niet meer zo goed) Zo is hij thuis dus echt helemaal niet (wordt ook steeds ontkend door KDV, ze blijven suggereren dat ik met mijn baby op de arm rondloop de hele dag, wat ab-so-luut niet zo is), hij is heel rustig, lief, lacht veel, speelt veel, slaapt altijd in zijn eigen bedje en huilt alleen als hij iets zat is, moe is, ziek of zich gestoten heeft ofzo.
Maarja, wat moet ik. Dit is het enige kinderdagverblijf in de buurt, het heeft goede referenties en ik heb werk waar ik niet zomaar weg kan elke keer. Net een nieuwe baan ook nog, dus nog niet genoeg credits opgebouwd om vanalles te regelen zoals thuis werken etc. En over gastouderschap twijfel ik ook zo, omdat mijn zoontje dan ook ergens anders heen moet en daar zal moeten slapen. En het is een minder stabiele vorm van opvang in mijn ogen, als dat stelsel straks wordt omgegooid stoppen natuurlijk een hoop ouders ermee en zit dat enige KDV in de buurt gelijk vol ook.
Maar samenvattend: Jeanette, als je een keus hebt, ga weg bij dat KDV of breng alleen je andere zoontje. Je kunt ook zeggen: ik probeer het een maand, of twee maanden - zodat je een grens hebt, hoef je niet gelijk te beslissen.
Sorry dat het zo'n verhaal is geworden maar ik zit er nogal vol van...
Sunja

Niet ok

Jeanette en ook Sunja,
dit is niet OK. Zo horen dingen op een KDV niet te gaan. Een kind moet met respect behandeld worden, ook als ie moeilijk/lastig/brutaal wat dan ook is. Bij ons worden ze wel eens apart gezet. Op de dreumesgroep (1 en 2 jaar) in een hoekje van de gewone ruimte en in de peutergroep even op de gang. Maar dat zijn uitzonderingen. Niet voor straf in bed leggen!

Ik zou zeker dingen bespreken: vaste leidsters zijn echt belangrijk, wat is het actieplan om hem goed in z'n bedje te leren slapen, wat gaat het KDV doen om beter met het kind om te gaan enz.

Goed voorbereiden en rustig bespreken!

Ieder kind is thuis anders dan op het KDV. Maar het KDV moet wel een plek zijn waar ze zich veilig voelen.

Mamvantwee

Mamvantwee

07-01-2009 om 15:17

Tja...

Het is natuurlijk wel lastig als je opvang nodig hebt en weinig tot geen alternatieven dan dit ene kdv. Ik zou ook in dubio zijn: je wilt het beste voor je kind, maar stoppen met de opvang betekent (deels) stoppen met je werk en dat wil je ook niet.

Maar zo word je er niet gelukkig van, dus ga zeker een open gesprek aan. Ik zou bijvoorbeeld aan de leidsters vragen hoe zij de onrust van je kind zouden kunnen begeleiden, wat kunnen zij zelf aanbieden? Dus niet in een welles-nietes strijd terecht komen.

Ter illustratie hoe het op een kdv ook kan: mijn oudste (dus eerste en toen enige) was als baby onrustig, sliep erg weinig en huilde heel veel, ook thuis. Op het kdv hebben ze daar nooit negatief over gesproken. Ik hoorde haar vaak huilen als ik haar kwam ophalen, maar ik kreeg altijd geruststellende en positieve verhalen. Hoorde bijvoorbeeld dat het een dagje 'veel beter' was gegaan: ze had een half uurtje geslapen! En verder had ze een aparte slaapruimte ('rustiger voor haar' oftewel: dan houdt ze de andere baby's niet wakker), de leidsters liepen om en om uren met haar door de gang als het moest... Ik heb daar als moeder alle vertrouwen terug gekregen. Ik voelde me opgelucht om haar weer 'af te leveren' en had helemaal geen moeite met los laten of afscheid (nooit gehad). En ja, dat was ongetwijfeld erg belastend voor de leidsters, maar dat hebben ze me nooit in harde woorden laten weten.

Succes. mamvantwee.

mirreke

mirreke

08-01-2009 om 03:41

Nou, zeker niet ok!

Bij jou niet Jeanette, maar bij jou ook niet Sunja!
Wat sneu voor je zoontje Jeannette, en ik vind het eerlijk gezegd heel naar dat hij zelf dan maar vraagt om naar bed te mogen. Alsof hij zich afsluit en in zijn eigen kokonnetje sluipt. Ben je erachter waarom hij zo flipte met het eten? Misschien hebben ze hem de regels (bv. allemaal wachten totdat iedereen eten heeft oid) niet goed uitgelegd, en krijgt hij op zijn kop over iets wat hij niet eens weet.
Ik vind het zeer zeker niet normaal hoe het gaat en mijn vertrouwen zou eerlijk gezegd helemaal weg zijn. Ik zou daarmee naar de directie gaan.
Sunja, van jou vind ik het bijna nog erger, want zelfs jij wordt ahw door die leidsters geterroriseerd. Je durft niet eens meer tegen de leidsters in te gaan. Laat niet over je lopen hoor, het gaat wel om je kind.
Kun je niet tijdelijk een oppas aan huis nemen en dan overstappen naar een kdv vlakbij je werk of zo? Je kindje heeft ook recht op een fijne dag. Blijf wel voor hem opkomen hoor. Je hoeft echt niet bang te zijn voor een stel leidsters, feitelijk horen ze ahw bang te zijn voor jou. Zij moeten hun best doen voor jou en je zoontje! Ook onbegrijpelijk dat ze een kind zo laten krijsen...
zet 'm op, dit kan zo niet!

Idee om 1 keer bij de lunch te zijn?

Er schoot mij ineens iets te binnen...
Bij mijn kinderen op het KDV mag je als ouder een dagdeel meedraaien om te kijken hoe het gaat.

Misschien is het een idee dat jijzelf 1 keer rond lunchtijd aanwezig bent om zelf te zien waar het misgaat. Dan kan je het meteen oplossen.

Bijvoorbeeld rond 11:00am aankomen onder het mom van mama komt koffie drinken en gaat na de lunch weer weg nadat hij op een prettige manier naar bed is gegaan. Dan kunnen de leidsters en jij ook elkaar leren kennen.
Gedurende die tijd speel je dan gewoon met de kinderen mee en trekt je even wat terug met wat drinken om van een afstandje te kunnen kijken, daarna eet je een boterhammetje mee...

Jeanette

Jeanette

08-01-2009 om 23:17

Dag 3 ... prima verlopen

Bedankt voor jullie reacties.

Mijn zoontje is vandaag voor de 3e keer naar de KDV gegaan. Gisteren was hij thuis en toen heb ik hem wel een en ander kunnen ontfutselen. Hij gaf aan dat hij heel erg van de juf was geschrokken en dat hij het spelen met de kindjes wel leuk vond, maar de juffen waren niet lief.

Vanochtend met de leidster aangekaart dat mijn zoontje vertelt wat hij mij had verteld en aangegeven dat er toch echt iets moet gebeuren om het vertrouwen te herstellen. Ze ging een beetje in de verdediging (als ze zijn naam noemde zou hij al gaan huilen en ze had ook geen idee), maar zou er met haar collega aandacht aanbesteden. Zelf denk in nog steeds dat ze op dag 1 een beetje te fel op hem in zijn gegaan en dat ie (bij 2 mensen die hij totaal niet kende) nu een beetje angst voor hen heeft ontwikkeld. Maar vandaag was het wel goed gegaan. Bij het afscheid was het wel dikke tranen, maar de rest van de dag schijnt goed te zijn verlopen. Even afwachten dan maar. Ik heb voor mezelf 2 maanden afgesproken en als het dan nog niet werkt, probeer ik hem terug te doen bij zijn voormalig gastouder (al is het maar tijdelijk) of ik neem ouderschapsverlof.

Maar ik heb het gevoel dat ik, door aan te geven dat ik het er niet zomaar bij laat zitten, de dames toch wel een beetje op hun verantwoordelijkheid heb gewezen en dat ze hier wel wat mee gedaan hebben. Overigens ga ik sowieso naar de locatiemanager, omdat er organisatorisch nogal wat is aan te merken (heb nog steeds het uurtarief voor 2009 ontvangen, ziektebeleid is mij onbekend en het KDV is voor een ieder toegankelijk tot en met de groepen aan toe).

Probleem hier is dat de wachttijden minimaal 2 jaar zijn en ik hier toevallig terecht kon (overigens niet echt in de buurt van waar ik woon, maar op de weg naar mijn werk), omdat ze net geopend zijn.

Overigens vind ik jouw verhaal, Sunja, wel zorgwekkend, want dit speelt niet een paar maandjes, maar al een half jaar. Ik vind het echt heel erg dat KDV's de zorgen van ouders niet serieus nemen.

dc

dc

09-01-2009 om 07:11

Sunja

je kindje kan zichzelf nog niet verdedigen, dat moet jij doen. Ik zou een gesprek aanvragen en duidelijk te kennen geven dat je het zo niet vindt gaan, en hoe ze denken het te gaan oplossen. Ik zou als dat niets oplevert overgaan tot een officiele klacht. Zeker mbt wisselende leidsters.

Het is echt niet normaal dat ze een baby laten krijsen. Hoe hij zich thuis gedraagt heeft niets te maken met hoe hij zich op het kdv gedraagt, want kinderen kunnen zich heel goed aanpassen.

marie

marie

09-01-2009 om 11:43

Oudercommissie

Hallo
Je schrijft dat het een vrij nieuw kdv is. Is er dan al een oudercommissie?
Zo niet, dan is het wellicht een idee om er eentje op te richten? Dan zit je "dicht bij het vuur" en kun je meer invloed uitoefenen dan in je eentje.
Kijk anders eens op: www.boink.info
succes

Sunja

Als ik jouw bericht lees kan ik maar 1 ding denken. Waarom in vredesnaam laat jij je kind daar terwijl je zelf dondersgoed weet dat het daar niet goed verzorgt wordt. Jij bent wel eindverantwoordelijk voor je ventje.
Groeten Lieuwkje.

Sunja

Sunja

10-01-2009 om 11:32

Gesprek

Hee, ik tikte net een bericht maar dat is verdwenen?! Kan dus zijn dat het nog verschijnt dan is het dubbel... Ik schreef dat ik zeker weer het gesprek aan zal gaan, dat het goed is om te lezen al die reacties. Helaas heb ik geen andere opties wb KDV's, ik woon en werk in de buurt van dit KDV en er is 1 andere met zulke lange wachtlijsten dat mijn zoontje al naar school gaat voordat daar plek is. Dat is wel een heel tof KDV, op een boerderij enzo, maar helaas. En ik weet ook niet of hij zich dan anders zal gedragen. Alleen de omgang door het KDV kan verschillen, maar eerlijk gezegd moet ik dan weer afgaan op de mooie verhaaltjes en daar geloof ik niet zo in. Dat van die vaste leidster heb ik echt specifiek een paar keer gevraagd maar als ik er nu op terugkom krijg ik altijd te horen dat het 'overmacht' is. En ook het laten huilen is zo niet afgesproken maar als zij zeggen dat het 'om een paar minuutjes mopperen' gaat, terwijl ik nog nooit een baby van 8 maanden in een paar minuutjes helemaal over de rooie heb zien gaan blijft dat toch mijn woord tegen dat van hen. Ook een goede tip (dankje) is ervoor proberen te zorgen dat ze niet in de verdediging gaan, ik (en met name mijn zoontje) ben wel afhankelijk van hen natuurlijk, het heeft geen zin in een welles-nietes-verhaal terecht te komen.
Ik ga nu wel 1 dag van die 2,5 dagen afhalen, mijn man blijft een extra dag thuis (tot het beter gaat) dus misschien dat dat ook scheelt.
Tja, Lieuwkje, dat is dus het verhaal - ik zou wel anders willen maar echt makkelijk is dat dus niet tenzij ik mijn baan op ga geven (of mijn man dat doet) en dan moeten we verhuizen, ook niet echt handig of bevorderlijk voor de rust van mijn kleintje.
Dank voor alle reacties, prettig om te lezen!

zon

zon

11-01-2009 om 20:11

Sunja

Ik snap dat je er nogal vol van zit. Dit kan je niet accepteren!
Je schrijft dat je kindje bijna niet eet en slaapt en altijd huilt als je hem ophaalt. Dat is nu al 4 maanden het geval met geen zicht op verbetering, dat wil je je kind toch niet aandoen.
Ik snap iets van je twijfels van een gastouder maar ik denk dat er niet veel slechter zijn als het kdv dat jij beschrijft. Ik denk dat het voor jou zoontje erg prettig is om in een rustige omgeving te zijn bij een gastouder die alle tijd en aandacht voor hem heeft. De kans is groot dat hij dan ook beter eet en slaapt. Ik zou er echt meteen naar opzoek gaan.
Overigens hoeft het niet allemaal aan het kdv te liggen, sommige kindjes kunnen gewoon niet zo goed tegen de drukte en onrust, wisselende leidsters, wachten op aandacht etc. Mijn oudste dochter had ook echt de rust en regelmaat van een gastouder nodig terwijl de middelste de drukte van het kdv juist heerlijk vond. De jongste is nu 2 dagen geweest en lijkt het prima te vinden maar blijkt dat niet het geval te zijn dan zoek ik voor hem ook naar een andere oplossing.

mirreke

mirreke

12-01-2009 om 12:40

Sunja, echt

Het is niet OK als je zoontje nu na vier maanden nog steeds elke keer aan het huilen is als jij hem komt halen. Je hebt nu bij één kdv ervaring, en denkt dat het daarom bij een ander kdv niet zoveel zal verschillen. Dat is echt niet zo. Je hebt duidelijk verschillende kdv's die andere prioriteiten stellen. Ik kan het me niet zo goed voorstellen, je gaat toch niet met plezier naar je werk als je weet dat je kindje het er niet leuk heeft? Nu heb je het gevoel dat je niet anders kunt, maar is het niet mogelijk een oppas aan huis te nemen, of je zoontje naar een gastouder te brengen, en je onderwijl wel bij het andere kdv in te schrijven. Verder gelden de tips die jeanette kreeg ook voor jou: ga eens 'op visite' en kijk hoe het eraan toe gaat.
Ik denk trouwens ook dat je niet te bang hoeft te zijn om leidsters voor het hoofd te stoten. Praat eens met de directie! Laat ze weten hoe je erover denkt.
Overmacht...! Misschien is het wel zo'n slecht kdv dat leidsters om de haverklap vertrekken. Ik begrijp ook dat er in de groep acht babies zitten op één leidster? Dat is veel te veel.
Toen één van mijn kinderen veel moeite had om afscheid van mij te nemen is hij juist extreem lief opgevangen, ze deden juist hun uiterste best om te voorkomen dat hij huilde. Zo zou het moeten zijn bij jouw zoontje...

Sunja

Sunja

12-01-2009 om 16:25

Gesprek gehad

Goed, ik ben dus vandaag het gesprek aangegaan, op de groep tussen de baby's. Ik wilde eigenlijk een afspraak maken maar daar werd al heel terughoudend op gereageerd en ze stelden zoveel vragen dat ik uiteindelijk heb geprobeerd uit te leggen dat ik het zo niet meer zo zag zitten. Heel voorzichtig en met diverse opgedane communicatietechnieken ben ik tot NUL gekomen. Dus ofwel ik ben er erg slecht in (vreemd, ik doe dit in mijn werk ook heel veel - maar van de andere kant gaat het daar niet over mijn kind uiteraard) ofwel zij zien het misschien ook niet meer zitten. In elk geval kreeg ik te horen dat het aan mij/ons lag omdat mijn zoontje met Kerst/Oud&Nieuw en een paar dagen erna niet geweest is. Hierdoor moet hij helemaal opnieuw wennen zeggen zij. Inderdaad was het erger dan ooit, hij zat helemaal onder het snot en de tranen, met dikke oogjes. En lag ergens op een kleedje te krijsen. Nu gingen ze ook zeggen dat hij niet speelt, dat hij geen rammelaar pakt enzo. Toen heb ik wel aangegeven dat dat wellicht komt omdat hij zich niet veilig voelt. Maar daar werd niet op gereageerd. Er liepen nu verschillende leidsters in en uit, dus dat gaf mij ook weer geen goed gevoel. Overigens ga ik 2x per dag voeden, daarom heb ik ook een redelijk beeld van hoeveel hij huilt (vandaag praktisch de hele dag) en ook van hoeveel leidsters er zijn op bepaalde tijdstippen (soms 1 inderdaad, en dan weer 3 maar dat is meestal rond de overdracht...) en wat er op een dag gebeurt. Ik was ook weer perplex vandaag: toen ik vanmorgen ging om te voeden bleek dat ze hem hadden wakker gemaakt na krap 30 minuten 'we hoorden dat je kwam voeden', terwijl ik echt nu een paar keer heb gezegd dat áls hij dan slaapt, ze hem moeten laten slapen en mij mobiel bellen.
Kortom ik ga nu een goede gastouder zoeken. Intussen inschrijven op de wachtlijst van het andere kinderdagverblijf is een goed idee dat sowieso kan. En jullie hebben wel gelijk in dat erger eigenlijk niet kan. Stel hij doet het wel goed bij een lieve gastouder en die houdt het een tijdje vol, dan zie ik het daarna wel weer als het ophoudt. Dankjewel voor de reacties in elk geval!

zon

zon

12-01-2009 om 20:00

Succes met zoeken

Ik hoop dat je heel snel een leuke gastouder vindt.
Schandalig zoals het kdv reageert. Ik vind het echt niet kunnen dat ze jou zoon onder het snot, met tranen in de ogen, al huilend op een kleedje laten liggen. Sowieso is het schandalig dat ze hem zoveel laten huilen. Ze zouden de halve dag met hem op de arm moeten lopen, helemaal nu ik lees dat je het voeden al zelf doet. Dat scheelt ze al een uur per dag. Te gek voor woorden dat ze zo met een kind om gaan. Echt goed dat je naar een andere oplossing gaat zoeken.

dc

dc

12-01-2009 om 21:20

En voor de andere ouders

zou ik toch officieel een klacht indienen. Dan gaan ze misschien toch eens een kijkje in eigen boezem nemen en dat kan wellicht leed voor volgende ouders en baby's voorkomen.

Jeanette

Jeanette

12-01-2009 om 21:37

Sunja

Ik moet zeggen dat het bij mij nu al een stuk beter gaat. Ik heb nog steeds het idee dat ze op dag1 de situatie niet al te subtiel hebben aangepakt en dat mijn zoontje nog steeds in de stress schiet als ze een boterham gaan eten. Maar ze gaan hier in mijn beleving wel actief mee aan de slag. Ze hebben het in elk geval niet toegegeven, maar doen niet net alsof het aan mijn kind ligt.

Als ik jouw verhaal lees, denk ik inderdaad dat je niet veel anders kan dan daar weggaan. Mijn oudste zoontje heeft eerst ook bij een gastouder gezeten met een dochtertje dat 1,5 jaar ouder was en nog een gastkindje van de leeftijd van mijn zoontje. Zij heeft zelf ook net een kindje gekregen en is er daarom mee gestopt, maar er is nog steeds goed contact en vrijdag gaat ie er weer naartoe om met haar dochtertje te spelen. Dus een gastouder kan heel positief zijn.

Sunja

in welke regio zit je???
ik werk als gastouder en heb nog plaats...
gr Inge
maar het zou wel heel toevallig wezen als je in de zelfde plaats woont

Sunja

Sunja

13-01-2009 om 17:29

Inkie

Wat een mooi aanbod! We wonen ten zuiden van Rotterdam, in Albrandswaard... Ik wacht in spanning

Sunja

he sunja helaas...
zelfs niet in de buurd...
ik wens je veel sucses met zoeken!
ik had met liefde je zoon veel gedragen als hij huilde...

mirreke

mirreke

13-01-2009 om 22:55

Wat lief inkie!

Zo'n aardig aanbod.

mirreke

mirreke

13-01-2009 om 23:02

Sunja, pluim!

Goed van je dat je deze stap hebt gezet. Wat vreselijk zeg, je kleine manneke zo overstuur. Liggen huilen op een kleedje...!
Ik zou zeker een klacht indienen. Er is geloof ik het BOINK, belangenvereniging van ouders in de kinderopvang, en ik zou je klacht zeker cc het BOINK en ook cc de gemeente sturen, en dat dus ook in je klachtenbrief vermelden. Dit klinkt echt heel erg niet goed. Ook hoe ze met je praten en je totaal niet serieus nemen.
Misschien kun je een oproepje plaatsen hier op OOL, in de goede rubriek, wie weet krijg je hier wel een gastouder vandaan.
Een gastouder is juist erg leuk voor je kindje, krijgt hij ahw een tweede thuis erbij. Mijn twee jongsten zijn jarenlang bij dezelfde gastouder geweest en het is altijd prima bevallen, van beide kanten.
Gelukkig komt er een einde aan voor je zoontje. En voor jezelf is het ook niet leuk lijkt me, om je kindje telkens zo krijsend aan te treffen. Te lang vruchteloos huilen is ook helemaal niet goed voor kleintjes...

Sunja

Sunja

14-01-2009 om 16:23

Wat jammer inkie!

Maar misschien als er 1 zoals jij is, er meer zijn?! Je weet nooit. Ik ga in elk geval hard op zoek.

Sunja

Sunja

14-01-2009 om 16:26

En verder

Was ik dus vandaag als het goed is bijna voor het laatst in het kinderdagverblijf, ik hoorde mijn kereltje op de gang al krijsen dus ik ben blij dat ik niet meer terughoef en al zéker niet met hem. Ik ga zeker een oproep plaatsen ergens op deze site en ook sta ik ingeschreven bij Flexmoeders (iemand ervaring mee?) Ik ga van het weekend eens kijken of ik een zakelijke to the point-brief kan schrijven over deze ervaringen (hier is mijn man echt beter in ), goed idee om cc te doen naar in elk geval BOINK.
Dank voor alle steun, dat voelt echt prettig!!

Minet

Minet

14-01-2009 om 18:24

Klachtencommissie, niet boink

Sunja, een klachtenbrief sturen naar Boink heeft geen zin, hiermee moet je naar de kinderopvangorg. zelf, bv. rechtstreeks naar de directeur. Daarna kun je nog stappen zetten richting de klachtencommissie waarbij de kinderopvangorg. verplicht is aangesloten.

De klachtencommissie kan de org. verplichten om zaken beter voor elkaar te maken.
Daarnaast zou je nog een melding kunnen doen bij de GGD van jullie regio, zij zijn nl. namens de gemeente de keurende instantie, en zullen bij ernstige klachten zeker polshoogte gaan nemen. De gemeente kan, na rapportage door de GGD aan hen, sancties (hoge boetes) zetten op het niet verbeteren van bepaalde protocollen en situaties.
Succes ermee,
Minet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.